Placeta de San Marcos, de María Victoria Atencia

Cada cop s’apropa més la Selectivitat!, i un dels poemes prescriptius que enguany surt a Llengua i Literatura Castellana és Placeta de San Marcos, de María Victoria Atencia:

Venècia, Plaça de Sant Marcos amb el lleó un dia de pluja. Foto: Hola

Placeta de San Marcos:

Amárrate, alma mía; sujétate a este mármol,

Sebastián de tu tronco, con cuantas cintas pueda

ofrecerte en Venecia la lluvia que te empapa.

Amárrate a este palo, alma Ulises, y escucha

-desde donde la plaza proclama su equilibrio-

el rugido de bronce que la piedra sostiene.

 María Victoria Atencia El coleccionista (1979)

  • Quin principal referent clàssic heu pogut localitzar?
  • En quin episodi ens situa? Qui ens el relata?
  • Creieu que aquest poema de María Victoria Atencia és de pervivència clàssica?

Tant de bo us sigui d’utilitat i moltíssims ànims!

Sara Bernad

2n Batxillerat Humanístic

Publicat dins de Pervivència, Pervivència en la literatura espanyola | Etiquetat com a , , , | 1 comentari

Més pervivència del mite de Narcís en Rafael Lapesa

Rafael Lapesa Melgar “Sobre el mito del Narciso en la lírica medieval y renacentista”, discurs d’investidura Doctor Honoris Causa en Filologia per la UNED

El mite de Narcís que hem llegit a Narracions de mites clàssics (i l’hem fotografiat!) ja l’hem trobat en un poema de Federico García Lorca, però té molta més pervivència en la literatura. M’ajudeu a localitzar-la i a comentar-la? Què en sabeu d’aquest mite? Com es coneixen Eco i Narcís? Què us sembla com utilitza el mite Rafael Lapesa Melgar? Precisament el mite de Narcís va formar part del seu discurs d’investidura com a Doctor honoris causa en Filologia per la UNED!

El gentil niño Narciso 
en una fuente engañado, 
de sí mesmo enamorado 
muy esquiva muerte priso. 
Señora de noble riso 
e de muy gracioso brío: 
a mirar fuente nin río 
non se atreva vuestro viso.

Deseando vuestra vida, 
aun vos dó otro consejo: 
que non se mire en espejo 
vuestra faz clara e garrida. 
¿Quién sabe si la partida 
vos será dende tan fuerte 
porque fuese en vos la muerte 
de Narciso repetida?

(Rafael Lapesa 1986: 118, versos 1- 16)

Blanca Lario

4t ESO Llatí Opt. 3 

Publicat dins de Amor narcisista, General, Pervivència, Pervivència en la literatura espanyola | Etiquetat com a , , , , , | 18 comentaris

De la mitologia a l’art: “L’elogi de l’aigua” d’Eduardo Chillida

L’altre dia, estudiant les obres d’art que ens entraven a l’examen d’Història de l’Art, vam quedar molt sorpreses en veure que el significat d’una obra escultòrica estava relacionat amb un mite clàssic.

Eduardo Chillida

L’obra de la qual us parlem és “l’Elogi de l’aigua”, d’Eduardo Chillida, situada al Parc de la Creueta del Coll, a Barcelona. Es tracta d’una peça massissa de formigó armat des d’on surten quatre braços que es caragolen suspesos mitjançant quatre cables d’acer sobre un estany.

“L’elogi de l’aigua” d’Eduardo Chillida,  Parc de la Creueta del Coll,  Barcelona

L’escultura amb els seus quatre braços s’assembla a una mà que intenta atrapar la seva pròpia imatge reflectida a l’estany.

Sabríeu identificar el mite que reflecteix el significat de l’obra? Deixeu els vostres comentaris i visiteu el bloc de la nostra companya de classe Xènia, Itinerant la Barcelona més clàssica i deixeu un comentari si trobeu aquesta obra.

Rebeca Barroso García i Ana Mª Falcón Durán.
2n de Batxillerat C.

Publicat dins de General, Morir per amor, Pervivència en l'art | Etiquetat com a , , , , , , | 3 comentaris

Amb quin mite identifiques aquesta poesia de J.A.Buesa?

A quin mite llegit a Narracions de mites clàssics creieu que correspon el següent poema del poeta José Ángel Buesa? Quines són les paraules clau que identifiquen aquest poema amb el mite? Què us sembla l’argument de la poesia?

LA RAMA ROTA

Vengo de tu jardín de altos aromas,

con esta flor que embriaga como un vino.

Quizás por eso fue que en el camino

me siguió una bandada de palomas.

Y ahora, en mi huerto, en esta entristecida

paz del que nada odia y nada ama,

me tropiezan los pies con una rama

seca y rota, lo mismo que mi vida.

Y, como quien regresa del olvido

y se hermana al dolor de la derrota,

pongo la flor sobre la rama rota

para hacerle creer que ha florecido.

JOSÉ ÁNGEL BUESA

[youtube width=”550″ height=”450″]https://youtu.be/ty_erTqRHQE[/youtube]

Boutaina Anza

4t d’ESO optativa LLATÍ

Publicat dins de General, Pervivència, Pervivència Literatura llatinoamericana | Etiquetat com a , , | 17 comentaris

Ser finalistes al IX Premi Espiral Edublogs 2015

«Ja fa tot un curs que vaig prendre la decisió d’agafar llatí a l’optativa de 4t. Com ha canviat tot des de llavors! A més, recordo que la vaig escollir perquè vaig estar pensant que molts noms de biologia i molts dels símbols de la taula periòdica estaven en llatí i que seria molt bona idea apuntar-me per fer-me més fàcil el batxillerat científic, i després he estat diverses vegades a punt de canviar de modalitat de batxillerat per poder seguir fent llatí!

Per a molts us semblarà estrany, però sí, tot i ser alumnes de l’ESO (ubicats a l’edifici del que era l’institut Serra de Marina abans de la fusió i esdevenir el macro IPM) fem classe a l’aula d’informàtica de l’edifici Cristòfol Ferrer, i és com una “guarida” secreta per a nosaltres i una altra manera de fer classe i d’aprendre. No sé si l’haureu seguit, però hi havia una sèrie anomenada The Strain de la qual va acabar una meravellosa primera temporada fa molt poc, on hi havia una malaltia que convertia la gent en éssers ben diferents als humans, amb desitjos anormals de sang humana (recordeu com eren de supersticiosos els romans!). Doncs bé, a aquesta sèrie, un dels personatges (Abraham Setrakian) té una casa d’obstinacions i just a sota, un soterrani esplèndid que ha transformat en casa i on viu tranquil, segur i allunyat de la població. No em digueu que no es sembla a la nostra classe! És la guarida de la nostra magistra!

I després tota la gran xarxa digital dins la qual, de mica en mica, em vaig anar capficant i descobrint tal com passa a l’estiu, en  capbussar-nos a l’aigua, primer provem la seva temperatura a poc a poc i després hi entrem de pressa, així jo, a principi d’aquest curs escolar, vaig anar descobrint tot El fil de les clàssiques amb tots els seus blocs ben enllaçats a el Fil Moodle (un autèntic servei d’ordres, pautes, i d’enregistrament de notes i retroaccions en el seu gran qualificador que cada alumne maneja) fins que em vaig ficar a l’aigua molt de pressa fent articles de tot el que em venia al cap i no només en aquest bloc de mitologia i la seva pervivència arreu a partir de la nostra lectura prescriptiva Narracions de mites clàssics. Us heu fixat en la de blocs que hi ha? Heu descobert tots i cada un dels secrets? Que ara quan busco quelcom a Internet i trobo l’entrada aquí, és al primer al que hi faig clic!

És per tot això que em vaig posar molt contenta quan vaig saber que estàvem a un concurs, i quin concurs!; però encara més quan vaig saber que érem finalistes en la categoria d’Alumnes de Secundària i vàrem ser portada a la web del nostre institut i al bloc (al twitter i al Facebook) de la magistra! Com tots, tinc molta il·lusió en veure com acaba tot això i animo a tots els alumnes que han tingut l’honor de participar escrivint a El fil del mite grec (obert a la col·laboració d’altres centres i fins i tot de pares)  a què continuïn descobrint més i més sobre el món clàssic i que ho facin saber a partir d’articles o comentaris als blocs i a tothom que li interessi el món del mite i la seva pervivència que comenci a estirar d’aquest meravellós fil per anar fent xarxa!»

Categoria Blogs d’Alumnes de Secundària Edublogs 2015

Noelia Nistal
4t ESO Llatí opt.3

Publicat dins de Actualitat, General | Etiquetat com a , , , | 4 comentaris