Narracions de mites clàssics: Per què?…

“Els mites ovidians ens expliquen el perquè de les coses: per què, quan ens enamorem, sentim una fiblada com si Cupido ens clavés una fletxa; el perquè de certs noms científics, tècnics i humanístics; el perquè de certs símbols (el caduceu de les farmàcies, per exemple); per què un àrbitre és Júpiter Tonant, o un vigilant un argus; el perquè de l’eco a les muntanyes; per què cauen els llamps?; per què existeixen els cercles polars i els deserts?; per què es genera la raça negra?; per què els llops són voraços?; per què les ratapinyades volen de nit vora les cases?; per què les granotes viuen a l’entorn de bassals llotosos?; per què l’aranya fila la teranyina?; per què l’heliotropi no para de mirar el sol?; per què relacionem els xiprers amb la vida eterna…

En els mites trobem el primer canvi de sexe (Tirèsias o Ceneu) o el primer ésser volador (Dèdal i Ícar); la igualtat d’homes i dones pel que fa al naixement (pedres); l’explicació dels amors impossibles, les violacions, l’abús de poder del sexe masculí sobre el femení, l’adulteri, l’incest, l’anomenada “violència de gènere”, la prova de paternitat, l’homosexualitat, l’androginisme, el segrest, la traïció, l’engany, el menyspreu, l’enveja, la supèrbia, la guerra per l’aigua i,també, que el destí ha dit que un dia el mar, la terra i els cels cremaran…” (Margalida Capellà, introducció a Narracions de mites clàssics, pàg. 16)

A partir de la lectura atenta de la 1a part Narracions de mites clàssics (pàgs. 21-92), hem intentat donar resposta a aquestes preguntes:

Per què encara ens fascina l’home-llop?
Per què els bitllets d’euro tenen la princesa Europa?
Per què el planeta Júpiter és el més gran?
Per què Io, Ganímedes… són satèl·lits de Júpiter?
Per què els corbs són negres?Per què Atena té com a símbol l’òliba?
Per què és preferible, de vegades, no ser sincers quan sabem que algú és infidel?
Per què l’Óssa major i l’óssa menor es diuen així?
Per què els paons tenen ulls en el seu plomatge?
Per què els ratpenats volen de nit?
Per què les granotes viuen al voltant d’un bassal?
Per què hi ha gent que li agrada mirar?
Per què les aranyes no paren de filar?
Per què els lleons tiren del carro de la Cíbele?
Per què els gossos tenen ràbia?
Per què les puput, les orenetes i els rossinyols…

I vosaltres, què n’opineu?

Anna i Jennifer

4t ESO Llatí opt.1

Publicat dins de Amor donjuanesc, Amor obsessiu, Canvi de sexe, Càstig, Déus, General, Herois, Rapte d'amor, Venjança | Etiquetat com a , | 4 comentaris

Pervivència del mite de Dànae en l’art

La pervivència del mite de  Dànae en l’art és molt complexa a l’hora d’interpretar-la, ja que se n’han fet moltes interpretacions. Podem trobar nombrosos quadres, en la història de la pintura que mostren la pluja d’or caient sobre Dànae i moltes vegades ens preguntem, De què ens parlen? Quin és el mite de Dànae?

Com ja sabeu molts de vosaltres, segons la mitologia grega els pares de Dànae eren el rei d’Argos Acrisi i Eurídis. Acrisi va rebre un oracle segons el qual el fill de Dànae el mataria. I, com els grecs es prenien molt seriosament els oracles, Acrisi va tancar la seva filla en una torre on estava vigilada constantment. Però Zeus, va arribar fins a Dànae en forma de pluja d’or, la va seduir i va engendrar Perseu. La pluja d’or cau damunt d’ella, tot  reflectint la tranquil·litat i la passió, fins hi tot han arribat a dir que s’està masturbant, ja que té cara de plaer. Hem vist aquest mite a història de l’art i també a Grec, i la veritat és que és molt interessant.

El mite de Dànae té molta pervivència sobretot en  la pintura. Cada pintor, però, l’ha interpretat a la seva manera.

Podem trobar:

La Dànae pintada pel  flamenc Jean Gossaert  de 1527 i que es troba en el Museu de Alte Pinakothek (Munich). Ens mostra a una jove i lleugera Dànae que rep la pluja del déu mentre la seva túnica s’obre mostrant el seu pit.

Jan Gossaert

Dànae de Jan Gossaert (1527)

Aquesta Dànae d’ Antonio Allegri de 1530 que està a la Galeria de Roma, Eros sembla un col.laborador necessari que retira el pany per tal que ningú no s’interposi entre Zeus i el seu ansiat objectiu. La donzella es troba reclinada, com resistint-se a retirar el llençol, que la cobreix precàriament, a instàncies d’un Eros d’aparença adolescent. Dos infantils cúpids afilen les seves fletxes al costat d’una taula. El nu femení adopta una postura de gran originalitat, amb una cama al costat del llit i l’altra flexionada sobre ell. Tal actitud posseeix una elevada càrrega d’erotisme. La figura d’Eros, que amb el seu braç estès i el rostre dirigit feia el núvol sembla indicar a Júpiter que Dànae es troba disposada a rebre’l.

antonio alegri

Dànae , Antonio Allegri ( 1530 )

La Dànae de Ticià de l’any 1553 d’estil barroc es troba en el Museu del Prado a Madrid. Podem observar una figura femenina nua recolzada sobre un jaç en actitud d’espera. En segon pla,  s’observa una altra figura femenina més vella i vestida, aixecant el seu davantal per recollir les monedes que cauen del cel. Darrere en la part dreta ens apareix el que sembla ser el mur d’una torre, encara que no es distingeix molt bé. També podem destacar un gos al costat de la figura nua, que està adormit en el jaç. S’observa un clar predomini del color vermell i un contrast violent de grocs i blaus. El gest de la cama que s’estira i adquireix un moviment sensual, ens remet a una millor acomodació i la cerca d’una postura plaent per rebre a Zeus. Gens d’oposició, gens de sorpresa, gens de resignació, sol gaudi i pur lliurament. L’escena mostra una actitud de repòs, com si la figura femenina estigués esperant alguna cosa tranquil·lament, amb la mirada perduda i amb una actitud serena i relaxada.

Tiziano

Dànae de Ticià (1553)

Aquesta Dànae de Artemisia Gentileschi té especial interès perquè està pintada per una dona en 1612 d’estil barroc que es troba en el Museu d’Art de Sant Louis els EUA. Dànae sembla lliurar-se voluptuosament a la pluja d’or, mentre una criada recull en el seu vestit tota la pluja d’or que cau.

333333

Dànae d’Artemisa Gentileschi ( 1612)

La Dànae de Rembrandt de l’any 1636 d’estil barroc, que es conserva en el Museu del Hermitage de Sant Petersburg. On podem veure la noia desitjable i envoltada de riqueses, però descriu el tancament daurat més que la pluja. Aquest quadre va quedar malmès per l’atac d’un mitòman trastocat que va apunyalar la pintura i li va llançar una ampolla d’àcid en nom de la moral. L’any 1986 l’obra es va sotmetre a una restauració acurada que va durar 12 anys. Finalment, Dànae va tornar a esperar en públic la pluja daurada de Zeus.

rembrant

Dànae de Rembrandt (1636)

En el cas d’aquesta Dànae del pintor Klimt de l’any 1907-1908 d’estil modernista, que es troba en el Museu de Galeria Welz reflecteix amb un alt contingut eròtic, la pluja d’or cau entre les cames de Dànae mentre la seva cara i la seva mà reflecteixen plaer i passió. Podem veure com Klimt va representar el moment exacte en què Zeus, convertit en pluja daurada, posseeix i fecunda la jove Dànae, la postura de la qual accentua l’erotisme i la sexualitat del moment de la seducció rebent en el seu sexe la pluja d’oro. El moment d’èxtasi es tradueix en un sotrac de plaer que s’aprecia en el rostre de la jove i en la tensió amb què estreny un dels seus pits amb les mans. La torna pèl-roja, donant-li un tractament de delicats flocs de cabells d’una forma sensual. El color vermell dóna una sensació de foc interior i passió. Representa Dànae sola, sense cap referència espacial que ens distregui de l’escena. Les formes arrodonides i els colors càlids barrejats amb l’or augmenten l’erotització del conjunt, convertint així el nu femení en un element decoratiu.

gustav-klimt-danae

Dànae de Klimt (1907-1908)

La Dànae de Picasso de 1962, d’estil cubista que es troba en el Museu Picasso de Barcelona. Ens mostra una Dànae molt diferent, ja que Picasso utilitza una manera distinta. Podem veure una Dànae de color groc amb un llarg cabell. Picasso elimina elements, li dóna més importància a Dànae.

PICASSO

Dànae de Picasso de (1962)

Coneixeu més obres de Dànae?

Per què creieu que té tanta pervivència aquest mite?

Quina Dànae us agrada més? Per què?

Abigail

Publicat dins de Arts, Assetjament, General, Pervivència en l'art, Pervivència en la pintura, Pintura | Etiquetat com a , , , , , | 1 comentari

Pervivència del mite de Dànae en l’art: Ticià

Aquest any a història de l’art també hem vist que moltes obres tenen una relació directe amb la mitologia (vid. L’elogi de l’aigua). Malgrat el predomini dels temes religiosos, sobretot el cristianisme en les pintures, des del Renaixement, artistes com Leonardo da Vinci, Miguel Ángel i Rafael, van retratar els temes pagans i mitològics. Pràcticament tots els mites i criatures de la mitologia grega van ser representats en pintura o escultura.

Entre els autors que van realitzar grans obres basades en la mitologia trobem Ticià (1485-1576) que fou un pintor del Renaixement italià. Es considera un dels més grans retratistes de la seva època, sobretot gràcies a la seva habilitat per captar els trets de caràcter dels seus personatges. També va ser la gran figura de la pintura veneciana del segle XVI, un artista que va destacar per l’ús del color com a element per a definir les formes (l’sfumato), en contrast amb el dibuix d’altres pintures del Renaixement, que permetia l’absència de contorns que ajuda a transmetre l’atmosfera del quadre que el pintor li volia donar. El pintor va fer obres religioses i retrats; però va ser en la pintura clàssica i mitològica on va destacar més amb composicions dinàmiques, sensualitat en el tractament dels cossos i carregats d’efectes atmosfèrics.

ticia

Ticià

Quan una obra d’aquest autor tenia èxit, solia fer altres versions d’aquesta. És el cas de l’obra Dànae. La primera versió va ser pintada a Roma entre 1545 i 1546, conservada al Museu de Capodimonte (Nàpols) i una altra, pintada el 1550, conservada al Museu del Prado (Madrid) i la ultima versió conservada al museum Hermitage a Sant Petesburg, l’any 1553.

El mite en el qual es basa aquesta obra explica que Dànae era filla del rei d’Argos Acrisi i Eurídice. Acrisi va rebre un oracle que li anunciava que el fill de la seva filla el mataria. Per evitar el que l’oracle li va anunciar, Acrisi va decidir tancar la seva filla en una cambra subterrània de bronze amb una guàrdia constant. Malgrat tot l’oracle havia de complir-se i Dànae va quedar embarassada quan  Zeus la va seduir en forma de pluja d’or.

Davant aquesta situació, Acrisi es nega a creure aquesta història i decideix tancar  Dànae amb el nadó en un cofre i llançar-los al mar. Però Zeus els va protegir i van arribar a l’illa de Sèfiros on  Dictis, el germà del tirà Polidectes va donar refugi a la jove mare i al seu fill.

1r versió

“Dànae” de Ticià 1544-45 Museo Nazionale di Capodimonte (Nàpols)

Entre les dues versions, hi ha diferències tant en les figures com el tipus de pinzellada que utilitza el pintor. En la primera versió, observem que Dànae està acompanyada d’Eros (déu de l’amor) i, en canvi, en la segona versió està acompanyada de la seva serventa, mitjançant la qual l’autor destaca el contrast entra les dues figures com, per exemple, la sensualitat de Dànae i la criada que s’afanya a recollir les monedes d’or que cauen del cel. La foscor de la serventa també contrasta amb la blancor de la princesa i la contraposició d’edats entre les dues figures.

“Dànae rebent la pluja d’or” de Ticià, Museu del Prado (Madrid)

danae

Dànae 1553, Museum Hermitage (Sant Petesburg)

 A diferència de les altres versions, en aquesta última, hem de destacar l’alt cromatisme a l’obra on ja no predominen tant els colors obscurs sinó els càlids i una major decoració de l’espai on es troben els personatges. Respecte a les figures principals de l’obra, podem observar molts canvis sobretot en la figura de la serventa que a la darrera versió és representada encara més gran que en la segona versió. La vestimenta d’aquest personatge també és diferent, ja que està més tapada.

En aquesta versió desapareix el gos i és substituït per la mà del personatge més destacat de l’obra, Dànae, que agafa la cortina en un gest de sensualitat.

Com a altra diferència entre les dues últimes versions, trobem que els personatges que a la primera versió estan situats en un espai indefinit, en aquesta última podem identificar un paisatge muntanyós darrere de la serventa en una superposició de plans.

En aquest quadre inspirat en les Metamorfosis d’Ovidi, l’aspecte central és la sensualitat de Dànae convertida en paradigma de la bellesa.

I vosaltres què n’opineu? Quina Dànae pintà primer Ticià? Quina us agrada més?

Coneixeu més pervivència del mite de Dànae en la pintura? i en la literatura?…

Chaymae Zaouaghi

2n BAT. Humanístic

Publicat dins de General, Pervivència en l'art, Pervivència en la pintura | Etiquetat com a , , | 2 comentaris

És justa la mort de Melèagre?

Bon dia a tothom!

Sempre ens fixem en els déus més importants o que més surten pels mitjans de comunicació, doncs bé, avui per portar la contraria, us faré una descripció de Melèagre i del seu mite, més que res perquè no sempre tinguem en ment els mateixos mites.

Melèagre era fill de Eneu, rei de Calidó, i Altea. Es deia que des de nen les Moires van anunciar a la seva mare Altea, que la seva vida estaria lligada a un fumall de llenya ardent, i que quan es consumís el fumall, Melèagre moriria. Altea, després de saber això, va treure el fumall del foc, va apagar el foc i va guardar el tió.

El principal mite amb el qual se l’associa és amb la cacera del perillós senglar de Calidó, enviat per Àrtemis com a càstig per l’oblit del seu pare Eneu de no haver dedicat sacrificis a la deessa després d’una cacera.

Eneu va organitzar una cacera per matar l’animal i Melèagre va ser el que ho va aconseguir, però hi ha diverses versions sobre el que va succeir després:

Va haver-hi un enfrontament entre calidons i curetes (tots dos pobles havien participat en la cacera) per la possessió del trofeu de les despulles del senglar, i Melèagre , que lluitava entre els calidons, va matar els seus oncles materns, que eren curetes, per la qual cosa Altea el va maleir.

Llavors el nostre protagonista va decidir deixar de lluitar i quedar-se a la seva casa, fet que va provocar un avantatge pels curetes, que van assetjar Calidó.

Després de les súpliques per part dels calidons, Melèagre va negar-se a tornar a la lluita i tan sols va accedir a tornar quan la seva esposa Cleòpatra (filla d’Anades i Marpessa) li ho va suplicar, i amb la seva ajuda els calidons van aconseguir vèncer els curetes.

En aquesta versió no es veu clarament com va ser la seva mort, en combat, en mans d’Apol·lo que lluitava a favor dels curetes, o després de cremar la seva mare Altea el fumall.

En una altra versió s’ignora la guerra contra els curetes i Melèagre, a pesar que estava casat amb Cleòpatra, es va enamorar d’Atalanta (que també va participar en la cacera i va ser la primera que va ferir el senglar) i Melèagre li va oferir el trofeu del senglar mort. Aquest fet va motivar la ira dels seus oncles, que volien el trofeu per a ells. Finalment, Melèagre els va matar i Altea va decidir acabar amb la vida del seu fill, va llençar el fumall de llenya al foc fins que es va consumir i li va provocar la mort.

Ara que ja sabeu una mica més d’aquest personatge, us poso l’enllaç a un vídeo que comenta una obra d’art anomenada Atalanta i Melèagre caçant el senglar de Calidó, de Rubens i us animo a fer recerca i a trobar la petjada de Melèagre arreu.

.

Creieu que Melèagre és mereixedor d’aquesta mort? És una mort justa? Raoneu la resposta.

Ariadna Ruiz

2n de Batxillerat Humanístic

Publicat dins de Càstig, General, Herois, Pervivència, Pervivència en l'art, Venjança | Etiquetat com a , , | 6 comentaris

Els treballs de Teseu

Després d’assistir dilluns a la Universitat de Barcelona a la conferència “Teseu, l’heroi d’Atenes”, a càrrec de la dra. Montserrat Reig Calpe, és hora de fer memòria i, tot observant amb atenció aquest mapa, heu de fer un diari cronològic dels viatges de l’occidor de monstres Teseu i els seus diferents treballs fins esdevenir rei d’Atenes:

Publicat dins de Abandonament, Cicles mítics, General, Herois, Monstres | Etiquetat com a , , | 20 comentaris