Després d’assistir dilluns a la Universitat de Barcelona a la conferència “Teseu, l’heroi d’Atenes”, a càrrec de la dra. Montserrat Reig Calpe, és hora de fer memòria i, tot observant amb atenció aquest mapa, heu de fer un diari cronològic dels viatges de l’occidor de monstres Teseu i els seus diferents treballs fins esdevenir rei d’Atenes:
-
- Des de El Fil de les Clàssiques seguim en aquest blog els mites grecs i la seva pervivència arreu.
Institut Premià de Mar
Guanyadors “Mannequin Challenge” de “Merlí”
Baldufa de Bronze alumnes de secundària Edublogs 2015
Centaure d’or de Chiron 2015 blog col·lectiu
Aracne fila i fila
Literatura grega a escena
El cel dels mites
Itinerant la Barcelona més clàssica
Metamorfosejats!
El Fil de Medea
Cartellera de teatre clàssic de Barcelona
L’univers clàssic dels nostres mots
Categories
- Abandonament
- Actualitat
- Amor asexual
- Amor carnal
- Amor conjugal
- Amor correspost fins a la mort
- Amor donjuanesc
- Amor filantròpic
- Amor filial
- Amor fraternal
- Amor homosexual
- Amor incestuós
- Amor més enllà de la mort
- Amor narcisista
- Amor no correspost
- Amor obsessiu
- Amor per les estàtues
- Amor tràgic
- Amor venjatiu
- Amor xenòfil
- Arts
- Asexual
- Assetjament
- Canvi de sexe
- Càstig
- Cicles mítics
- Concurs
- Deesses
- Déus
- Escultura
- Esforç
- Etimologia
- Format teatral
- General
- Heroïnes
- Herois
- Kahoot
- Lectura textos
- Mitologia comparada
- Moda
- Monstres
- Morir per amor
- Personatges femenins
- Pervivència
- Pervivència en l'art
- Pervivència en la literatura espanyola
- Pervivència en la Literatura Italiana
- Pervivència en la pintura
- Pervivència literatura alemanya
- Pervivència literatura anglesa
- Pervivència Literatura llatinoamericana
- Pervivència publicitat
- Pintura
- Poesia
- Premsa
- Presentació
- Ràdio
- Rapte d'amor
- Sacrifici
- Sísif
- Teatre
- TV
- Venjança
- Videojocs
- Violència de gènere
Etiquetes
Afrodita Apol·lo Aquil·les Art Atena Bacus Cicle troià Cupido Dafne Demèter Deïtats Dionís Déus Europa Foment lectura Gamificació Hades Hèlena Hèracles Hèrcules Kahoot Literatura llatina Ludificació Medea Metamorfosis Minerva Mitologia Narracions de mites clàssics Odissea Orfeu Ovidi Pandora Paris Perseu Persèfone Pervivència Plutó Poesia Prometeu Proserpina Píram i Tisbe Referents clàssics Ulisses Venus ZeusArticles recents
Enllaços d'interès
@AracneFil
Aquesta obra està subjecta a una llicència de Reconeixement-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional de Creative CommonsMeta
Retroenllaç: Els treballs de Teseu | El fil del mite grec | ...
Xaipete,
Un dels herois més coneguts de la mitologia grega és l’atenenc Teseu, famós en tot el món per la història de com matà el temible Minotaure. Però la seva història d’origen és molt poc coneguda, al igual que la de tants altres herois grecs, sobretot per la complexitat d’aquestes.
Segons la font en què ens basem, podríem establir com a pare de Teseu o bé al déu Posidó o bé al rei d’Atenes Egeu. En aquest cas parlarem de la segona versió.
El rei Egeu havia tingut varies dones en la seva vida, però amb ninguna havia aconseguit tenir un fill. Llavors va decidir preguntar a l’oracle què havia de fer per concebir un fill. L’oracle li digué que havia d’arribar a Atenes sense tenir cap relació sexual, i llavors la primera dóna que fecundés li engendraria un fill. El rei de Trezè, Piteu, que volia que la seva filla Etra portés al món un futur rei, va emborratxar Egeu i així aquest va acabar mantenint relacions amb ella.
Tenint por de què les conspiracions del regne poguessin afectar el seu fill, el rei d’Atenes va amagar sota una pedra una espasa i unes sandàlies que serien agafades pel nen quan tingués la força per aixecar la pedra, i llavors seria el seu moment per conèixer el seu pare. Entretant, la seva mare el va criar a Trezè, i a l’edat de setze anys va descobrir els seus orígens i amb l’espasa es va dirigir cap a Atenes.
Durant el viatge, volguent emular el seu admirat heroi Hèracles, va acabar amb molts bandits que amenaçaven els viatges, com Perifetes, Sinis, Esciró, Cerció o Procust. Però en arribar a Atenes, s’adonà de què el seu pare havia casat amb Medea i tingut un fill. La bruixa, descobrint la identitat de Teseu i considerant-lo una amenaça, li va dir a Egeu que era un traidor, i aquest li ordenà lluitar amb el brau de Marató. Però Teseu el va derrotar i fou invitat a un banquet en què volien enverinar-lo. Però en tallar la carn va treure la seva espasa, i Egeu la va reconèixer i va comprendre que ell era el seu fill. Medea i el seu fill foren expulsats d’Atenes i Teseu fou reconegut com el futur rei.
Després d’això, Teseu es presentà voluntari per acabar amb la desgràcia que patia Atenes a causa de Creta, que després de guanyar una guerra havia imposat un tribut anual de set homes i dones per alimentar el monstre conegut com el minotaure, fruit de la relació zoofílica entre Pasífae (esposa del rei cretenc Minos) i el brau de Creta. El gran repte d’aquesta aventura era poder sortir del laberint on habitava el minotaure després de matar-lo, però gràcies al fil que li donà la filla de Minos, Ariadna, aconseguí superar aquesta dificultat.
Una vegada mort el Minotaure, Teseu i Ariadna fugiren de Creta cap a Atenes, però l’heroi abandonà Ariadna a l’illa de Naxos (no està clar si fou per voluntat pròpia o per comandament dels déus).
Quan estava arribant a Atenes, per trobar-se embriagat s’oblidà de canviar les veles negres al vaixell, i quan el seu pare Egeu veié aquestes va pensar que era mort i es va llençar al mar, que des d’aquell dia va rebre el nom de mar Egeu.
Teseu va patir molt aquesta pèrdua, però va ser nomenat rei d’Atenes. La resta de la seva vida va viure grans aventures amb el seu amic Pirítou, com la centauromàquia. Teseu i Pirítou van raptar Helena, i animats per l’aventura van decidir raptar Persèfona baixant a l’inframón. Però Hades els va descobrir i capturar, i finalment Heràcles va rescatar Teseu, tot i que no va poder rescatar Pirítou.
Els dioscurs, enfadats pel rapte d’Helena, van posar un nou rei a Atenes, Menesteu i Teseu fou expulsat de la ciutat quan va tornar. Va marxar a l’illa d’Escir, on fou aclamat pels habitants, però el rei Licomedes, veient en perill el seu tron, el va fer caure d’un precipici acabant amb la seva vida.
Teseu té una gran semblança amb Hèracles, ja que tots dos van realitzar un gran nombre treballs acabant amb la vida de nombrosos monstres. Alguns d’aquests treballs són molt semblants, com la captura del brau de Creta d’Hèracles i la del brau de Marató de Teseu. Fins i tot aquests herois van participar en aventures junts, com en el viatge dels argonautes, i tenien una gran amistat. Tots dos destacaren per la seva força i acabaren morint d’una forma tràgica, fruit de l’enveja d’altres. Com es pot veure, dos dels herois més significatius de la mitologia grega van portar vides gairebé idèntiques, tret dels detalls.
Xaipe!
Teseu és fill d’Egeu i d’Etra. Egeu no aconseguia tenir fills amb les seves dones, així que al final ho va aconseguir, però amb la filla del rei Trezè. El pare, va decidir posar a sota d’una pedra una espasa i va dir que quan Teseu pogués agafar l’espasa, es presentés a ell com a fill seu.
Teseu va créixer en la ciutat de la seva mare, i quan tenia setze anys va poder adquirir l’espasa que li havia deixat el seu pare, així doncs, es va plantejar anar cap a Atenes, on es trobava el seu pare Egeu.
Per anar a Atenes, va decidir agafar el camí per terra (més perillós) amb la intenció d’imitar al seu amic Hèracles.
El primer treball que va realitzar va ser a Epidaure, va matar a Perifetes (bandoler que es dedicava a pegar les seves víctimes amb una maça) i es va quedar amb la seva maça.
El següent treball fou matar a Sinis, bandit que matava a les seves víctimes cordant-les a dos pins fins a ajuntar les seves branques i lligava a ells els braços de les seves víctimes: en recobrar els arbres la seva posició normal, el pobre presoner quedava partit en dos. Teseu, que no veia bé el que feia aquest monstre, va decidir matar-lo de la mateixa manera.
Després Teseu es va trobar amb Esciró, bandit a qui li agradaven força les tortugues alimentades amb carn humana. Apostat en els congosts de les roques banyades pel mar de Salamina, obligava als viatgers a rentar-li els peus, i quan els desgraciats anaven a realitzar tal acció i s’ajupien per a això, els pegava una sobirana puntada de peu que els llançava a les ones del mar, on tenia un viver de tortugues famolenques. Com es comprendrà, va anar Teseu el que va llançar al seu torn a les ones a Esciró i es diu que una vegada devorat pels animals, els seus ossos es van transformar en els esculls i aquests encara es troben aquell lloc.
Al costat d’Eleusis, Teseu va mesurar les seves forces amb Cerció, qui tenia una filla seduïda pel que sembla per Posidó i morta pel seu propi pare en conèixer l’ocorregut. Com Cerció no podia venjar-se del déu, matava a tots els viatgers que passaven per davant de la tomba de la infeliç donzella. Teseu va arribar davant ella i va donar mort a Cerció, arrossegant-ho pel sòl.
Poc abans d’arribar a Atenes, Teseu es va creuar amb Procust, pare de Sinis, a qui el nostre heroi havia donat mort i que cremava en desitjos de venjar al seu fill. Procust utilitzava un mètode per assassinar als viatgers: quan algú sol·licitava la seva hospitalitat (naturalment sense saber qui era), el bandit els oferia un llit, en el qual si la talla de l’hoste era superior, li tallava tot el que excedia de més, i si era inferior, li desllorigava els membres per acomodar-se a les seves mesures mitjançant corretges. Mai va coincidir la mesura del llit amb l’alçada del viatger. Procust va intentar col·locar a Teseu en l’artefacte, però l’heroi el va vèncer i li va condemnar a morir de la mateixa manera.
Després va realitzar la seva entrada a Atenes, que en lloc de ser el centre d’atenció, va ser tot el contrari.
¡Χαιρε!
Teseo, celoso de las hazañas de su primo Heracles, el futuro rey de Atenas decidió matar a los que se lo merecían el camino que iba entre el Peloponeso y el Atica.
El primero fue Perifetes, quien poseía una maza de bronce con la que solía matar a los caminantes. Teseo le arrebató la maza y le dio muerte con ella.
En el Istmo de Corinto mató a Pitiocampes “doblador de pinos”, que descuartizaba a los transehuntes atándolos por las manos a dos pinos doblados que luego soltaba de golpe, de esta misma manera acabó Teseo con él.
Después se topó con una bestia, la jabalina de Cromión (hijo de Tifón y Equidna), era alimentado por una anciana, Faya. Destacaba por Grecia devorando a los que se topaban con ella y Teseo la atravesó con su espada camino a Atenas.
En Megara, aplicó a Escirón el mismo castigo que él daba a los que atracaba, se sentaba en una roca y pedía a los caminantes que le lavaran los pies: cuando éstos se agachaban para hacerlo, él los arrojaba de una patada por un acantilado al mar donde una tortuga gigante les esperaba para devorarlos).
Llegando ya a Atenas, en la vecina ciudad de Eleusis derrotó a Cerción, un gran luchador que obligaba a los viajeros a desafiarle y acababa con ellos sin piedad. Teseo pudo derrotarlo, liberando así la polis de Cerción.
Cerca ya de su destino acabó con la vida de Procusto, el cual, tenía su casa en las colinas, donde ofrecía posada al viajero solitario, le invitava a tumbarse en una cama de hierro donde, mientras el viajero dormía, lo amordazaba y ataba a las cuatro esquinas del lecho. Si la víctima era alta y su cuerpo era más largo que la cama, procedía a serrar las partes de su cuerpo que sobresalían: los pies y las manos o la cabeza. Si por el contrario era de menor longitud de la cama, le descoyuntaba a martillazos hasta estirarla. Toda Grecia celebró con gran alegría que la libraran de Procusto.
Por último, el oráculo de Delfos había impuesto un cruel tributo a la polis de Teseo por una culpa pasada.Tenían que entregar catorce jóvenes atenienses a Minos, rey de Creta, allí eran encerrados en el palacio del Laberinto y devorados por un terrible mounstro, el Minotauro. Con la ayuda de la inestimable Ariadna y su hilo, Teseo se introdujo en el laberinto del rey Minos y dio muerte al Minotauro. Este fue el único trabajo que realizó fuera de la península griega.
Teseu fóu un heroi i mític rei d’Atenes. Era fill d’Etra i Piteu, rei d’Atenes el qual per temor a les pretensions dels seus cosins els Palàntides al tron de la polis decidí allunyà al seu fill de la cort i amagà la seva espassa i unes sandàlies sota una roca que el jove Teseu no podria aixecar fins ser prou fort.
Als setze anys li fóren revelats els seus origens. Aixecà la pedra i un cop guarnit s’encaminà cap Atenes.
De cami cap a la polis s’enfronta a nombrosos bandits emulant les proeses de Hèrcules, a qui admirava.
Un dels bandits a qui s’enfrontà fóu Sinis, Qui lligava les seves victimes a dos pins tensats i un cop els destensava la seva víctima quedava partida per la meitat.Teseu el matà de la mateixa forma. L’heroi no es caracteritza precisament per tenir un excés d’escrúpuls.
Un cop arriba a Atenes descubreix que Medea és reina i és obligat pel rei (coaccionat per aquesta) a matar el minotaure de Creta.
Teseu mata al minotaure amb ajut d’Ariadna i un cop torna a la seva pàtria s’oblida del pacte que va fer amb el seu pare de portar veles blanques al vaixell per confirmar que esta viu així que el seu pare veu unes veles negres, es desespera i es suicida abans que Teseu desembarqui.
Un cop Teseu és rei sedueix una amazona anomenada Hipòlita pero acaba casant-se amb Fedra. Hipòlita, gelosa, ataca al poble de Teseu però acaba morint.
Més tard Teseu coneix a Pirito, qui li roba una res i està disposat a enfrontarse a ell, tot i així degut a una admiració mutua acaben siguent amics inseparables i participen en el viatge dels argonautes. Teseu arriba a l’inframón on és rescatat per Hèrcules.
Un cop torna de l’inframón troba Atenes gobernada per Menesteu, qui l’expulsa.
Teseu s’en va a Escir, on hi té possessions. Licomedes, desconfiat davant la fama d’aquest, acaba fent-lo caure per un precipici. Els seus ossos fóren portats a Atenes i guardats en el Teseion.
¡Χαιρε!
Teseu, fill d’Egeu i Etra, filla de Piteu. Egeu no havia tingut descendència amb la seva dona, i consultant l’oracle li va dir que si tornant fins a Atenes no tenia ninguna relació sexual, engendrarà un fill amb la primera dona amb qui jauria. Quan Etra diu que està
embarassada el pare del nou hereu va deixar una espasa sota una pedra i va dir que quan Teseu pogués agafar l’espasa que vagui a Atenes i el reconeixerà com a fill.
Va ser un heroi grec iniciàtic i civilitzador, que va tenir un paral·lelisme amb la figura de l’heroi Hèracles sobretot per la realització de diferents treballs per entrar a la maduresa i per ser un heroi nacional. Va destacar també com un rei reformador i hospitalari i al mateix temps per la realització dels sis treballs en els quals hi havia d’eliminar molts obstacles en les proves com un heroi. Formant part del casal d’Atenes, a Teseu li atribuïxen totes les lleis jurídiques a Atenes.
Entra els sis treballs que va realitzar Teseu trobem que matà en Perifetes (a Epidaure) Després matà en Sinis, que es desfeia dels seus enemics doblegant dos pins pròxims, lligant les copes entre si i un braç de la seva víctima a cadascuna d’elles. Quan alliberava els arbres, aquests destrossaven el cos de les víctimes. Després de matar en Sinis, Teseu tingué una relació amorosa amb la seva filla, Perigune, amb qui tingué un fill, Melanip. Més endavant, a Cromió, va matar la truja de Cromió, que havia mort moltes persones. A les roques escirònies matà l’Escirió, a Eleusis en Cerció i finalment matà en Damastes (també anomenat Procust). I finalment el més conegurt i és que va matar el Minotaure de creta.
Molt bon apunt!
Vam anar a aquesta conferència, i la veritat és que va ser molt interessant, ens van explicar tota la història de l’heroi Teseu, els treballs que va realitzar i els viatges que va fer. Vaig agafar diversos apunts en la conferència sobre aquest heroi.
Els mites de Teseu són mites molt complexes. Atenes necessitava un heroi i aquest heroi era Teseu, un heroi iniciàtic, civilitzador, nacional, el rei reformador, estava ple de qualitats. Va ser el que va convertir Atenes en un imperi.
El Teseu iniciàtic, era aquell que estava en la seva època de joventut, és aquell que es deixava portar pels seus impulsos. S’ha de dir que hi ha dues versions sobre els pares de Teseu, és a dir el deia que era fill del Rei Egeu i fill de Posidó.
A Teseu també se’l coneix pel 6 treballs que va realitzar,durant el seu viatge per Atenes, un dels més rellevants és el del Minotaure. El Minotaure era un monstre meitat home meitat toro, que s’alimentava de carn humana. Vivia a Creta, tancat al laberint. Els passadissos d’aquest palau eren tan enrevessats i les habitacions tan nombroses que ningú no podia trobar-ne la sortida. I aquell que hi penetrava no tenia cap esperança d’escapar del monstre.
Els atenencs estaven atemorits,i va ser en aquest moment quan va aparèixer heroi seria prou audaç per enfrontar-se al monstre i aconseguirà-ha de matar-lo.
Durant els seus viatges va conèixer el que seria el seu millor amic Perítoos, tenien una amistat molt amorosa. També va tenir moltes esposes durant les seves trajectòries, una d’elles Ariadna i Entiope, que formava part de les Amazones, i fruit del seu amor naixerà Hipòlit.
Χαιρε!
Teseu és l’heroi nacional grec. És fill d’Egeu, que embriagat, va mantenir relacions sexuals amb la seva filla Etra i quan va marxar li va deixar una espasa dient que quan el nen que estava per néixer tingués força suficient per aixecar-la, l’enviés a roma que el reconeixeria com un fill legítim.
Teseu forma part del casal d’Atenes, en aquest podem observar les innumerables gestes que va realitzar.
El primer treball que va realitzar va ser a Epidaure, on va matar al bandoler Perifetes.
El segon treball que va realitzar Teseu va ser matar Sinis el qual esquarterava les seves víctimes mitjançant dos arbres, d’aquesta mateixa manera el va matar Teseu.
La seva tercera missió era matar a la truja de Cromió i a la quarta va matar a Cerció, el gran lluitador que provocava als viatgers a lluitar contra ell.
A la cinquena tasca va matar a les roques Esciòniques a Escirió. I a la sisena, matà a Procust, un bandit que feia als passatgers estirar-se en un llit i els tallava o estirava fins que hi quedessin justos al llit.
Teseu se’l caracteritza com un Heroi iniciàtic, és a dir, als personatges de la mitologia sel’s encarrega diferents missions i el compliment d’aquestes els permet fer el salt a la maduresa o l’etapa adulta de la seva vida. Teseu, però, és com un príncep esperant el seu tron, sempre està realitzant tasques però sembla que mai no es fa adult. A cada una de les missions té una dona diferent però cap no és mai la definitiva.
A part dels sis treballs, una de les seves tasques més coneguda és la lluita contra el Minotaure a Creta, on amb l’ajuda d’Ariadna el va poder assassinar i tornar a la seva pàtria. És després d’aquesta gesta quan es converteix finalment en un adult. En pensar el seu pare que Teseu havia mort lluitant el Minotaure, es va suïcidar i així és com Teseu es converteix en el Rei d’Atenes.
Teseu és el paral·lelisme grec d’Hèracles, aquest últim és l’heroi nacional del Peloponés que va realitzar els seus dotze treballs i Teseu és l’heroi nacional grec que va realitzar els seus sis treballs.
Xaipe!
Teseu, fill del rei Egeu i d’Etra, va ser considerat el gran heroi fundador de la ciutat estat d’Atenes unint tots els pobles que habitaven l’Àtica en una sola polis. Però fins a esdevenir rei d’Atenes, va haver de superar sis difícils treballs:
El primer treball va realitzar va ser a Epidaure, on va matar el bandoler Perifetes.
El segon va ser matar Sinis, el qual vivia a la punta més estreta de l’istme i esquarterava les seves víctimes amb l’ajuda de dos arbres (Teseu el va matar d’aquesta mateixa manera).
El tercer va ser matar a les roques Esciòniques a Escirió.
Al quart va matar Cerció, el gran lluitador que provocava als viatgers a lluitar contra ell.
Al cinquè va matar a Procust, un bandit que oferia als passatgers estirar-se en un llit per descansar i, un cop adormits, els tallava o els estirava fins que quedessin justos a la mida del llit.
Al sisè, l’últim abans d’arribar a Atenes, Teseu va matar el Minotaure, que el rei Minos de Creta havia fet tancar en un laberint i amb l’ajuda d’Ariadna va aconseguir sortir del laberint.
Quan es dirigia cap a Atenes, el seu pare Egeu pensava que el seu fill havia mort i es va suïcidar, amb la qual cosa Teseu va esdevenir rei d’Atenes.
Salvete!
L’heroi més destacat d’Atenes és Teseu, fill d’Egeu i Etra en algunes versions, i fill d’aquesta i Posidó en altres. La història amb més pervivència sobre aquest valent jove és probablement la seva matança del Minotaure, però no és la única crònica interessant sobre la seva vida.
Teseu es va criar a Trezè amb la seva mare, i a l’edat de setze anys va descobrir els seus orígens paterns, així es dirigí a Atenes. Quan va haver arribat, se’n adonà que el seu pare s’havia casat amb Medea i tingut un fill. Medea, sorpresa per l’arribada de Teseu, va dir a Egeu que era un traïdor, i aquest li ordenà lluitar amb el brau de Marató. Teseu el va vèncer i fou convidat a un banquet en què volien enverinar-lo, però quan va treure la seva espasa per a tallar la carn, Egeu la va reconèixer i va adonar-se que era el seu fill. D’aquesta manera Teseu fou reconegut com el futur rei.
Més tard Teseu es presentà voluntari per acabar amb el Minotaure, un monstre que habitava Creta i que els atenencs havien d’alimentar anualment amb set homes i set dones. Teseu va matar el monstre i va aconseguir sortir del laberint en qual es trobava. Quan l’heroi retornà a Atenes en vaixell s’oblidà de canviar les veles negres i quan el seu pare Egeu les veié es llençà al mar pensant que el seu fill havia mort. D’aquesta manera Teseu esdevé el rei d’Atenes.
La resta de la seva vida va seguir vivint grans aventures com la centauromàquia o el viatge dels argonautes amb la companyia d’Heràcles, amb el qual comparteix grans semblances.
Salve!!
Salve!!
Ja coneixia els treballs de Teseu, encara que no sabia exactament el seu recorregut, aquest article m’ha ajudat a veure-ho més clar!
Teseu fou fill del rei Egeu i d’Etra, i va ser considerat el fundador de la ciutat d’Atenes, ja que va unir tots els pobles àtics en una sola polis. Per adquirir aquest poder, Teseu va haver d’afrontar diferents treballs gens fàcils:
El primer, a Epidaure, va matar al bandoler Perifetes.
El segon va ser a Istme, i va matar Sinis: assassí el qual matava a les seves víctimes amb arbres.
El tercer homicidi va ser a les roques Esciòniques d’Escirió.
La seva quarta víctima fou Cerció, un lluitador.
El cinquè va ser a Procust, a un bandit que matava a les seves víctimes mentre dormien.
L’últim, però no el menys important, va matar al Minotaure, tancat a un laberint pel rei Minos de Creta, va aconseguir-ho amb l’ajuda d’Ariadna.
XAIPETE!
Teseu, va ser un llegendari heroi a més de rei d’Atenes; va ser fill d’Etra i d’Egeu.
Hi ha diversos punts d’opinió i versions on es comenten els origens de Teseu, una d’elles és l’esmentada anteriorment, on Egeu, no aconseguia tenir descendència amb les seves dones i després de consultar a un oracle de Delfos.
Aquest li prohibí <>.Doncs Egeu va canviar la ruta on va anar a parar a veure a Piteu, aquest després d’escoltar el dubte de l’altre personatge oferir a la seva filla Etra, d’allà va néixer Teseu.
Teseu va fer sis treballs durant la seva vida:
– Matar el bandoler Perifetes a Epidaure.
– Matar a Sinis (del mateix mode que ell matava a les seves víctimes, és a dir, doblegant dos pins pròxims, lligant les copes entre si i col·locant els braços de la seva víctima a cadascuna d’elles. Quan alliberava els arbres, aquests destrossaven el cos dels humans sotmesos a la pràctica.)
– El següent treball va ser assassinar la truja de Cromió.
– Seguidament, va posar fi a la vida d’Esciró a les roques Escirònies.
– En cinquè lloc, es trobà la mort i assassinat de Cerció.
– I finalment, Teseu va acabar amb el pare de Sinis, Peocust.
I per últim Teseu va alliberar al poble del minotaure (cos d’home i cap de toro), el qual estava tancat a un laberint i menjava joves. Amb l’ajuda d’Ariadna, Teseu va aconseguir trobar la sortida i matar a la fi al monstre.
Salvete!
Teseu era fill d’Egeu, rei d’Atenes, i d’Etra. Egeu havia matat al fill de Minos, pel que Creta va assetjar Atenes. La ciutat d’Atenes havia de lliurar cada any un tribut a Minos, rei de Creta. Havien de lliurar cada any noies joves de les famílies més nobles de la ciutat, que serien lliurades al Minotaure que es trobava en el laberint de la ciutat.
Teseu, en tenir coneixement d’això, va decidir oferir-se com tribut anual tot i que el seu pare li insistia en no fer-ho per aconseguir acabar amb la bèstia. Al final va aconseguir convèncer-lo, afirmant-li que si tenia èxit i aconseguia tornar, posaria espelmes blanques en el seu vaixell, i si hi havia fracassat, les veles serien negres.
En arribar a Creta, el propi rei Minos els va examinar per confirmar que servien com sacrificis humans. Teseu, al trobar-se en la cort, va conèixer a la filla d’aquest, Ariadna, de qui es va enamorar perdudament. Ella es va assabentar de l’objectiu que tenia Teseu i, havent-se enamorat també d’ell, va decidir ajudar-lo, ja que tot i que aconseguís matar el Minotaure, sortir del laberint era tasca impossible. Per això, li va lliurar un cabdell de fil d’or.
Quan va entrar al laberint, Teseu va anar desenrotllant el cabdell per després trobar la sortida. Quan per fi va trobar el Minotaure, el primer que va fer va ser donar voltes per intentar esgotar a la bèstia. Quan per fi estava esgotat, es va enfrontar a ell fins que va expirar. Després va anar seguint el fil que li havia donat la seva estimada per trobar la sortida.
Després de la victòria, Teseu es va reunir amb els joves que l’havien acompanyat i amb Ariadna. Junts, no van trigar a embarcar-se i posar rumb a Atenes. Durant el trajecte, va tenir lloc una gran tempesta que els va fer aturar-se en l’illa de Naxos. Ariadna, que es trobava indisposada, va baixar del vaixell, el vaixell va partir deixant a Ariadna a l’illa i separant per tant dels demes.
Teseu, a causa de l’eufòria del triomf, es va oblidar de canviar les veles negres per les blanques. Egeu, veient les veles negres que significaven que el seu fill havia fracassat, va creure que el seu fill havia mort. No va poder suportar-ho i es va llançar al mar. Teseu va decidir trucar al mar Egeu, com el seu pare, un cop va pujar al tron. Gràcies al seu nomenament com a rei, va aconseguir unir els pobles formant l’estat atenès.
Els treballs de Teseu varen ser:
– El primer va ser Perifetes, qui posseïa una maça de bronze amb la qual solia matar els caminants. Teseu li va prendre la maça i li va donar mort amb ella.
– El segon va ser matar Sinis, qui imposava càstigs als altres.
– El seu tercer treball va ser matar Escirón, qui s’asseia en una roca i demanava als caminants que li rentessin els peus: quan aquests s’ajupien per fer-ho ell els llançava d’una puntada per un penya-segat al mar on una tortuga gegant nedava i esperava a els caminants per devorar-los.
– El quarto va ser Cromió l’arcàdic, que matava a les seves víctimes amb els seus poderosos braços. Quan aquest es topo amb Teseu van començar la batalla, l’heroi el va agafar pels genolls i el va precipitar contra el terra de cap. Cromió va morir a l’instant.
– Finalment, Teseu acabo amb el bandit Peocust, pare de Sinis, oferia posada als caminants i quan aquests estaven ficats al llit , Peocust serrava els membres que sobresortien o estirava a cops de martell els membres fins que s’ajustaven a les vores del llit
Salve!
Teseu (el que funda) va ser un dels reis d’Atenes. Fill d’Etra i Egeu.
El rei Egeu, que no havia tingut descendència amb la seva dona, va decidir anar a consultar l’oracle de Delfos, perquè li expliqués que podia fer per engendrar un fill, l’oracle li va respondre: «No obris el teu ordre fins que tornis a Atenes.» Ell no ho va entendre, llavors es va desviar de la seva ruta per anar a demanar el parer de Piteu, rei de Trezè i pare d’Etra, perquè li expliqués el consell de l’oracle. Piteu el va entendre de seguida, si arribava a Atenes sense haver tingut cap relació sexual, la primera dona amb la qual mantingués relacions tindria un hereu seu. Aleshores, com Piteu desitjava que la seva filla donés a llum a l’hereu del tron atenès va aconseguir embriagar Egeu perquè s’unís a la seva filla Etra, i van concebre Teseu.
A la nit en què va quedar embarassada, es creia que Posidó l’havia violat, sorprenent-la a l’illa d’Esfera, on havia anat, a causa d’un somni. Segons Plutarc, Piteu va difondre aquesta versió només perquè Teseu fos considerat fill de Posidó, qui era molt reverenciat a la seva terra. Egeu va tornar a Atenes i Etra va criar al seu fill en Trezè.
Després de la concepció de Teseu, Egeu, per por als Palántidas, els seus nebots, que volien el tron, va decidir que el seu fill no passés la infantesa amb ell i va amagar la seva espasa i les seves sandàlies sota una roca que el nen no devia poder moure fins que fos prou fort. Quan va complir els setze anys la seva mare li va revelar el secret de la seva paternitat i arribat a aquesta edat, Teseu va poder aixecar la pedra, calçar-se les sandàlies i embeinar l’espasa del seu pare, i va iniciar el seu viatge a Atenes per ser reconegut com a fill del rei. Podia triar entre anar-hi per mar (el camí segur, el qual li recomanaven la seva mare Etra i el seu avi Piteu) o per terra, seguint el perillós camí de l’istme de Corint, en el qual trobaria un seguit de sis entrades a l’inframón, cadascuna guardada per un enemic Ctònic. A més en aquella època Hèracles era a Lídia, esclau d’Òmfale, i els monstres i bandits que havien estat amagats fins aquell moment, tornaven a campar pel territori. Teseu era jove, valent i ambiciós, i volia imitar el que seria el seu amic Hèracles, de manera que decidí escollir el camí terrestre.
A la primera entrada, que es trobava a Epidaure, Teseu va matar Perifetes i es va apoderar de la seva maça (que sovint l’identifica en la pintura en ceràmica). Després matà Sinis, que es desfeia dels seus enemics doblegant dos pins pròxims, lligant les copes entre si i un braç de la seva víctima a cadascuna d’elles. Quan alliberava els arbres, aquests destrossaven el cos de l’infeliç. Després de matar en Sinis, Teseu tingué una relació amorosa amb la seva filla, Perigune, amb qui tingué un fill, Melanip. Més endavant, a Cromió, va matar la truja de Cromió. A les roques Escirònies va matar Esciró, a Eleusis Cerció i finalment va matar Damastes (també anomenat Procust).
Una vegada superades aquestes proves, va arribar a la vora del riu Cefís, on els membres del llinatge dels fitàlides el van purificar per totes les morts que havia comès. Un cop purificat, Teseu va entrar a Atenes, el vuitè dia del mes d’hecatombe. La situació de la ciutat era confosa. Egeu estava casat amb Medea, que havia promès que el guariria de la seva infertilitat amb encanteris. Teseu va arribar precedit per la fama de matador de monstres, Egeu no sabia que aquell estranger era el seu fill però, Medea va endevinar de seguida la seva identitat. Medea no el va voler treure del seu error i el va convèncer que convidés al jove a un banquet per poder honorar-lo, però el que volia era enverinar-lo. Teseu va acceptar la invitació al sopar sense revelar la seva identitat. Però durant l’àpat, Teseu va desembeinar l’espasa que havia recuperat de sota la roca per tallar la carn. Quan va veure l’arma, Egeu la va reconèixer i va llençar la copa amb el verí, i explicà a tothom que aquell era el seu fill. Medea va ser repudiada i desterrada per Egeu.
Salve!
Teseu va ser un mític rei d’Atenes, fill de Etra i Egeu, encara que segons una altra tradició el seu pare va ser Posidó, conegut com el déu del mar.
Quan va complir els setze anys la seva mare Etra li va revelar a Teseu el secret de la seva paternitat i arribat a aquesta edat, Teseu va poder aixecar la pedra, posar-se les sandàlies i l’espasa del seu pare i iniciar el seu viatge a Atenes per ser reconegut com a fill del rei.
Teseu va decidir dirigir-se a Atenes en solitari per conèixer al seu pare sense témer els perills que podia comportar el viatge. Al contrari, desitjava emular les gestes del seu admirat Hèracles, a qui li va unir una bona amistat. En el camí hi va haver d’enfrontar-se a perillosos bandits com Sinis i Procustes. Teseu va continuar el seu viatge i va arribar a Atenes, però es va trobar amb un inconvenient; al trobar-se amb el seu pare va veure que s’havia casat amb Medea i d’aquesta unió havia nascut un fill. Medea va veure en ell un perill perquè el seu fill accedís al tron d’Atenes. A Atenes Teseu realitza la gesta de lluitar i derrotar el el toro de Marató.
Atenes havia d’enviar una imposició al rei Minos de Creta, que consistia en el sacrifici de set donzelles i set joves, que serien devorats pel monstre Minotaure, Teseu es va presentar voluntàriament en el tercer enviament davant el seu pare perquè li permetés ser part de la ofrena i li deixés acompanyar les víctimes per poder enfrontar al Minotaure. Així doncs, la ciutat d’Atenes havia de lliurar cada any un tribut a Minos, rei de Creta. Havien de lliurar cada any 14 joves de les famílies més nobles de la ciutat, set noies i set nois, que serien lliurats al Minotaure que es trobava en el laberint de la ciutat.
Teseu, en tenir coneixement d’això, va decidir oferir-se com tribut anual tot i que el seu pare li insistia en no fer-ho per aconseguir acabar amb la bèstia. Al final va aconseguir convèncer-lo, afirmant-li que si tenia èxit i aconseguia tornar, posaria espelmes blanques en el seu vaixell, i si hi havia fracassat les naus en què viatjarien les persones ofrenades portarien veles negres com a senyal de dol, però el rei va demanar a Teseu que si tornava vencedor, no oblidés canviar-les per veles blanques.
Després de la victòria, Teseu es va reunir amb els joves que l’havien acompanyat i amb Ariadna, la noia de la qual es va enamorar. Junts, no van trigar a embarcar-se i posar rumb a Atenes. Durant el trajecte, va tenir lloc una gran tempesta que els va fer aturar-se en l’illa de Naxos. Ariadna, que es trobava indisposada, va baixar del vaixell. Unes versions diuen que Teseu la va abandonar, altres que es van oblidar que havia baixat, i altres que el vaixell es va allunyar a causa de les condicions climàtiques. La veritat és que el vaixell va partir deixant a Ariadna a l’illa i separant per tant als joves.
Teseu, a causa de l’eufòria del triomf, es va oblidar de canviar les veles negres per les blanques. Egeu, el seu pare, veient les veles negres que significaven que el seu fill havia fracassat, va creure que ell havia mort. No va poder suportar el dol i es va llançar al mar des d’un penya-segat. Teseu va decidir trucar al mar Egeu, com el seu pare, un cop va pujar al tron. Gràcies al seu nomenament com a rei, va aconseguir unir els pobles formant l’estat atenès.
Molt bon apunt, m’he estat llegint articles sobre el mite de Teseu i el minotaure i tots molt interessants!
és un mite molt conegut el del Teseu i el minotaure, ell era fill el fill de d’Egeu, i d’Etra. Egeu havia matat el fill de “Minos”, pel que Creta va assetjar Atenes, que es va veure ràpidament assolada per la fam i les malalties, per la qual cosa Egeu va haver d’acceptar les condicions de Minos.
La ciutat d’Atenes havia de lliurar cada any un tribut a Minos, rei de Creta. Havien de lliurar cada any 14 joves de les famílies més nobles de la ciutat, set noies i set nois, que serien lliurats al Minotaure que es trobava en el laberint de la ciutat
Teseu, en tenir coneixement d’això, va decidir oferir-se com tribut anual tot i que el seu pare li insistia en no fer-ho per aconseguir acabar amb la bèstia. Al final va aconseguir convèncer-lo, afirmant-li que si tenia èxit i aconseguia tornar, posaria espelmes blanques en el seu vaixell, i si hi havia fracassat, les veles serien negres.
En arribar a Creta, el propi rei Minos els va examinar per confirmar que servien com sacrificis humans. Teseu, en trobar en la cort, va conèixer a la filla d’aquest, Ariadna, de qui es va enamorar perdudament. Ella es va assabentar de l’objectiu que tenia Teseu i, havent-se enamorat també d’ell, va decidir ajudar-lo, ja que tot i que aconseguís matar el Minotaure, sortir del laberint era tasca impossible. Per això, li va lliurar un cabdell de fil d’or.
Després de la victòria, Teseu es va reunir amb els joves que l’havien acompanyat i amb Ariadna. Junts, no van trigar a embarcar-se i posar rumb a Atenes. Durant el trajecte, va tenir lloc una gran tempesta que els va fer aturar-se en l’illa de Naxos. Ariadna, que es trobava indisposada, va baixar del vaixell. Unes llegendes diuen que Teseu la va abandonar, altres que es van oblidar que havia baixat, i altres que el vaixell es va allunyar a causa de les condicions climàtiques. La veritat és que el vaixell va partir deixant a Ariadna a l’illa i separant per tant als joves.
Respon
XAIPETE
Teseu va ser un heroi i rei atenenc el qual era fill d’Egeu i d’Etra.
Teseu és conegut popularment per la seva història, però també calen destacar els treballs que va realitzar durant la seva vida els quals van ser:
1.Matar a Sinis.
2.Matar a Perifetes a Epidaure.
3.El seu tercer treball va ser matar Escirón
4.Assassinar la truja de Cromió. Teseu el va agafar pels genolls i el va tirar contra el terra de cap provocant una mort instantània.
5.Teseu va acabar com a cinquè treball, amb el pare de Sinis, Peocust.
6.Finalment l’heroi atenenc va aconseguir posar fi a la vida d’un minotaure i així va alliberar al poble d’aquest monstre. Ho va aconseguir amb l’ajuda d’Ariadna.
Sense cap dubte el treball que més m’ha cridat l’atenció és el més popular de tots, el del minotaure. Teseu va estar tancat amb aquest ésser dins d’un laberint en el qual el minotaure matava a joves. El rei atenenc va trobar la sortida i va vèncer la lluita.
Xaipete,
Teseu, un atenenc dels més coneguts dels herois de la mitologia grega, célebre en tot el món per la història de com matà el temible Minotaure. La seva història d’origen és molt poc coneguda, igual que la de tants altres herois grecs. Segons la font en què ens basem, podríem establir com a pare de Teseu o bé al déu Posidó o bé al rei d’Atenes Egeu.
Com he dit abans, va ser un heroi grec iniciàtic i civilitzador, té un paral·lelisme amb la figura de l’heroi Hèracles principalment per la realització de diferents treballs per entrar a la maduresa i per ser un heroi nacional. Destacà també com rei reformador i hospitalari a la vegada per la realització dels sis treballs, el primer, a Epidaure, on va matar al bandoler Perifetes.
El segon a Istme, va matar Sinis.
El tercer homicidi va ser a les roques Esciòniques d’Escirió.
La seva quarta víctima fou Cerció.
El cinquè va ser a Procust cap a un bandit que matava a les seves víctimes mentre dormien.
I L’últim, i el més destacat, va matar al Minotaure, tancat a un laberint pel rei Minos de Creta, va aconseguir-ho amb l’ajuda d’Ariadna. També va formar part del casal d’Atenes, a Teseu li atribueixen totes les lleis jurídiques a Atenes.
Durant els viatges que va realitzar va tenir la sort de conèixer el que seria el seu millor amic Perítoos, tenien una amistat molt amorosa. Durant les seves trajectòries va tenir un seguit d’esposes, entre elles Ariadna i Entipoe, que formaven part de l’Amazones, i fruit del seu amor naixerà Hipòlit.
Χαίρετε,
Teseu va ser un heroi grec fill d’Etra i Egeu. Per engrandir la seva imatge, va arribar a dir-se que no era fill del rei Atenès, sino de Posidó. A més, pertany al cicle atenès, el casal d’Atenes.
Va realitzar cinc importants treballs, en els que va matar Perifetes a Epidaure, Sinis a Istme, Escirió a les roques Esciòniques, Cerció, Procuat i, per últim, el Minotaure a Creta amb l’ajuda d’Ariadna.
Potser el seu treball més conegut i el que més m’ha cridat l’atenció és aquest darrer per la història que hi ha darrere. Contra la voluntat del seu pare, Teseu es va oferir voluntari per matar el Minotaure, passant pel laberint de Creta, d’on va aconseguir sortir gràcies al fil d’Ariadna. Va prometre al seu pare que si havia sobreviscut al Minotaure hissaria les veles blanques, mentre que, si havia mort, les veles serien negres. En tornar, es va oblidar de canviar les veles per les blanques i el seu pare, creient que el seu fill havia mort, es va suïcidar donant nom al mar Egeu.
La seva història ha quedat gravada per sempre a quadres com Teseu i el minotaure de Maestro di Tavarnelle, o d’altres més moderns com Teseo d’Ana Barrero. També hi ha una òpera del segle XVIII titulada Teseu i diversos videojocs on hi apareix, com God of war II i Hades. Per últim, també hi ha diverses películes on hi surt representat, com Immortals o la película índia Ship of Theseus.
Després de la lectura d’Hipòlit escrita pel poeta tràgic Eurípides, publicada el 428 aC, em sorgeix la necessitat de comentar diferents punts importants de l’obra, relacionats amb l’heroi Teseu.
L’obra comença exposant les passions que té Hipòlit, fill de Teseu, per la caça i com venera per sobre de totes les divinitats a la deessa de la caça; Àrtemis. Per aquest motiu la deessa Afrodita castiga a Hipòlit fent que la seva madrastra Fedra s’enamori d’ell. Aquesta és per tant la trama principal de l’obra i en final d’aquesta veurem el tràgic final que l’espera a Teseu, ja que perdrà la seva muller i el seu fill Hipòlit.
Però realment si valorem com Teseu perd el seu fill, podem adonar-nos compte que per culpa de la seva prepotència i còlera són els vertaders culpables de la seva mort. Impulsivament Teseu utilitza el seu desig concebut per Posidó per castigar al seu fill Hipòlit per haver compartit llit amb la seva muller Fedra, finalment el déu del mar li concedeix el desig i Hipòlit mort entre els lligams del carro.
Per tant, podem veure com Teseu pateix la mort de la seva muller i la del seu fill, ambdues morts terribles i doloroses per suportar. D’aquesta manera els déus castiguen a Teseu per la seva impulsivitat.