Saturno de Paco Ibañez

Aquesta cançó és interpretada pel cantant  Paco Ibañez, tot i que la cançó és original del poeta francés Georges Brassens.

Lletra

Es adusto, es taciturno

Dueñas del tiempo, tiempo cruel

Nombre hermoso, el de Saturno
Pero es un Dios ¡Cuidao con él!

Nombre hermoso, el de Saturno
Pero es un Dios ¡Cuidao con él!

Y si el tiempo al seguir su rumbo
De vez en cuando al descansar
Se entretiene matando rosas
Es por matar tiempo sin más

Se entretiene matando rosas
por matar tiempo sin más

Y hoy a ti te tocó, mi amada,
Pagar el pato de su crueldad
El tiempo no perdona nada
Y en tu pelo una cana más

El tiempo no perdona nada
Y en tu pelo una cana más

Los poetas todos cantaron
Las flores del tiempo otoñal
Cuando te miro yo proclamo
Flor de mi dicha que es verdad

Cuando te miro yo proclamo
Flor de mi dicha que es verdad

Ven otra vez mi amor mi vida
Ven, vamos juntos al jardín
A deshojar la margarita
Del veranillo de San Martín.

A deshojar la margarita
Del veranillo de San Martín.

Si tú eres la preferida
Que pase el tiempo, qué mas da
Deja a Saturno vivir su vida
La nuestra y nuestro amor está
Y las mocosas de hoy en día
Por mí pueden irse a pasear.

Referents clàssics en l’astronomia

Parla Saturn, el déu del temps que en grec s’anomenava Κρόνος. Correspon al planeta Saturn. Saturn era un dels dotze titans i el fill menor d’Urà i de Gea. Va tenir molts germans. Els primers van ser els tres Hecatonquirs, els monstres de cent mans i cinquanta caps als que Urà havia capturat en un lloc secret. Gea els va tractar de rescatar i va demanar ajuda als seus altres fills, inclosos els ciclops però només Cronos va acudir en la seva defensa vencent a Urà i convertint-se en el regidor de l’univers. Es va casar amb la titànida Rea, la seva germana. Van tenir cinc fills, tres deesses  i dos déus.  Les noies es deien  Hèstia,  Demèter i   Hera i els nois  Hades i  Posidó. Un oracle havia dit que un fill seu, anomenat Zeus,  el destronaria tal com ell havia fet  amb el seu pare. Aleshores  tant  bon punt naixien els seus fills, se’ls empassava gola avall  per por  que el destronessin. Però, quan va néixer Zeus, Rea, se’n va  anar lluny,  a l’illa de Creta, a Grècia,  per allunyar-lo del seu pare  i que no se’l mengés com als altres fills. Després de néixer  el va amagar  en una cova  situada a les muntanyes de l’illa. Mentrestant va enganyar Cronos. Li va donar  una pedra embolicada amb uns bolquers  i li va fer creure que era el nadó Zeus. Aleshores, aquest, va voler alliberar els seus germans, aquells  que de petits, Cronos, el seu pare,  s’havia empassat gola avall. Va demanar ajuda a Metis que li va donar una beguda màgica que Zeus va fer que es begués Cronos, i aixó va  vomitar tot el que s’havia menjat.   Primer de tot la pedra, que era l’última cosa que s’havia empassat, i  després van sortir els cinc germans, en el mateix ordre que se’ls havia empassat però al revés.

Publicat dins de Astres, General, Pervivència, Planetes | Etiquetat com a , | 2 comentaris

“Una telenovel·la mitològica en el Sistema Solar”, de Rubén Díaz Caviedes

L’article “Una telenovel·la mitològica en el Sistema Solar“, del diari El Confidencial, escrit per Rubén Díaz Caviedes el dia 8 de juliol de 2013, tracta sobre per què reben noms mitològics algunes llunes i planetes.

Per fi s’ha donat un nom als satèl·lits P4 I P5 que orbiten al voltant de Plutó, se’ls ha anomenat Cèrber i Estígia. En el nomenament han participat gairebé 500.000 internautes i s’han suspesat fins a 30.000 diferents noms. En Principi, el vencedor absolut de la votació era el nom Vulcà, déu romà del foc i dels volcans, però va estar rebutjat finalment pel Grup de Treball de Nomenclatura de Sistemes Planetaris ja que el nom de Vulcà ja havia estat usat per a un planeta hipotètic entre Mercuri i el Sol malgrat que després es va confirmar que tal planeta no existia. Tot i així, el terme vulcanoide si s’utilitza per designar qualsevol asteroide que existeixi en l’òrbita interior de Mercuri.

A més a més, el déu llatí dels volcans, no està prou relacionat amb Plutó, a diferència de Cèrber, el gos de tres caps que guarda les portes de l’infern i Estígia, la llacuna sobre la qual navegava l’arquer Caront per arribar a l’inframón. Tots els altres satèl·lits de Plutó guarden relació amb ell, com Nix, la deessa mare del propi Caront i Hidra, la serp mitològica de nou caps de l’inframón. Tot i així hi falta Persèfone que no hi és en cap dels satèl·lits de Plutó. La raó és que ja hi ha una lluna en el Sistema solar amb el nom de la reina de l’inframón: Kore, un diminut satèl·lit de Júpiter, rep aquest nom en honor a Persèfone, que es deia precisament així abans que la raptés Plutó.

Un culebrón mitológico en el Sistema solar

Sistema Plutònic

La tradició de nomenar als satèl·lits recorrent a la mitologia grecollatina no és tan antiga com podria semblar. Va ser Simon Marius un astrònom alemany que va descobrir els mateixos satèl·lits de Júpiter que Galileo Galilei va descobrir, i li va posar els noms pels quals avui els coneixem, és a dir, els va batejar en honor de les conquestes amoroses del déu: Ío, Europa, Ganímedes i Calisto. Quan E.E. Barnard va descobrir el següent satèl·lit de Júpiter el va batejar com Amaltea, que no va ser la seva amant, sinó la dida del déu i així es va anar fent amb les altres que va descobrir. Com que hi ha ja 70 llunes de Júpiter conegudes i molts dels noms de les amants de Júpiter ja es van posar, els científics han començat a posar noms que no guarden relació, com és Kore (Persèfone).

Urà, déu que representava al cel, va regnar en temps remots i no va conèixer massa nimfes ni princeses, de manera que els moderns astrònoms a penes disposen de personatges amb els quals nomenar els seus 27 satèl·lits coneguts, per això han anomenat les seves llunes amb noms dels personatges d’obres de William Shakespeare: Titània, Oberón, Miranda, Julieta, Desdemona, etc. Però a més hi ha altres satèl·lits d’Urà que reben noms d’obres del poeta anglès Alexander Pope, com Belinda. Les llunes de Saturn van rebre noms de la primera generació de Titans (Tità, Rea, Mimes…) i els seus satèl·lits pastors reben el nom de la segona generació de Titans (Prometeu, Atles..). Les llunes de Neptú, déu del mar, reben noms de personatges mitològics relacionats amb el mar, com Nàiade o Tritó. I les llunes de Mart, déu de la guerra, reben el nom dels seus fills Deimos i Fobos. Hi havia un tercer satèl·lit, el qual anaven a anomenar Enio, germana de Fobos i Deimos, però va desaparèixer.

Júpiter i les seves llunes

Publicat dins de Actualitat, Planetes, Premsa, Satèl·lits | Etiquetat com a , , | Deixa un comentari

Comparació entre els mites grecs i els d’altres cultures

En aquest apartat compararem els diferents mites grecs de l’astronomia amb altres cultures. Després de comparar-los ens hem adonat que les diferents cultures van coincidir amb la mitologia grega per explicar els seus mites.

El  Sol

En la mitologia grega, Hèlios és la personificació del Sol. Hèlios era imaginat com un formós déu coronat amb la lluent aurèola del Sol, que conduïa un carro pel cel cada dia fins l’Oceà que envoltava la terra i hi tornava cap a l’est a la nit. Hèlios és identificat de vegades amb Apol·lo.  En la mitologia romana el Sol és identificat amb Sol Invictus, un déu pietós. Se celebrava una festa en nom seu el 25 de desembre, que era quan es produïa el solstici d’hivern.  En la mitologia egípcia, el Sol era identificat com el déu Atón, que no fou representat en forma antropomorfa, sinó com els rajos de la llum que s’estenien del disc del sol. Depenen de si sortia, arribava al seu Zènit o es ponia, rebia diferents noms.  En la mitologia asteca, el déu Sol era representat per Huitzilopochtli. Aquest déu se’l representava amb un casc ple de plomes i  amb una serp a la mà que representava el foc. En la mitologia maya, Kinich Ahau, era representat com el déu Sol. Era el déu dels déus i distribuïa les terres entre els pobles.

Representació del déu Atón

La Lluna

En la mitologia grega, Selene era la deessa de la Lluna. Hèlios és el seu germà: després que ell acabés el seu viatge pel cel, Selene comença el seu quan la nit cau sobre la terra. Selene era representada com una dona bella de rostre pàl·lid, que conduïa un carro de plata tirat per un jou de bous blancs o un parell de cavalls. En la mitologia romana, era representada com la deessa Lluna o com Diana, deessa de la caça i dels boscos, que amb un arc i les seves màgiques sagetes es dedicava a caçar cérvols, l’animal que li fou consagrat. D’una gran bellesa, casta  i eternament jove, no va donar mai importància als seus pretendents.  En la mitologia egípcia, la Lluna era representada amb el déu Thoth, que era representat com un ibis o un babuí. Era l’encarnació de la intel·ligència i de la paraula, coneixia les fórmules màgiques a les quals no s’hi podien resistir els déus. En la mitologia asteca, Coyolxauhqui, és la deessa de la  Lluna. Es representa com a una dona esquarterada, a causa del tracte del seu germà Huitzilopochtli ja que junt amb els seus 400 germans, va intentar matar la seva mare Coatlicue quan aquesta quedà embarassada de Huitzilopochtli (per mitjà d’una ploma).  Huitzilopochtli va agafar el cap de la seva germana i el va llançar al cel, convertint-se en la Lluna.  En la mitologia maia, era Ixchel, deessa de l’amor, la gestació, de la medicina i dels treballs tèxtils. Se la representava com una dona gran, buidant un càntir ple d’aigua sobre la terra o també com a una dona teixint en un teler.

Representació de la deessa Ixchel

Terra

En la mitologia grega, Gea representava  la Terra. Gea va engendrar ella sola Urà, amb qui va tenir els Titans.  En la mitologia romana, és representada com la deessa  Tellus. El 24, 25 i 26 de gener se celebraven les Paganalies, en què se sacrificava una truja embarassada en honor a Tellus i a Ceres.  En la mitologia egípcia, Geb personificava  la Terra. Geb va ser representat com un home verd fosc, coronat amb una oca al cap. En la mitologia asteca, Tlaltecuhtli personificava la Terra. Tlaltecuhtli es descriu com un monstre marí que va viure en l’oceà després del quart diluvi. QuetzalcóatlTezcatlipoca, en la seva forma de serps, la van partir a la meitat, llançant un meitat cap amunt per crear el cel i les estrelles i l’altra meitat que va esdevenir la terra. Els Maies creien que la Terra era plana amb quatre cantonades. Cada cantonada representava un punt cardinal. Cada punt tenia un color: est-vermell; nord-blanc; oest-negre; sud-groc. El verd era el color del centre. A cada cantonada hi havia un jaguar de diferent color que sostenia el cel. Els jaguars eren anomenats Bacabs.

Il·lustració de Tlaltecuhtli

La Via Làctia:

En la mitologia grega, la Via Làctia va néixer de la llet vessada per Hera mentre alletava HèrculesHermes, el missatger dels déus, va posar Heràcles en el pit d’Hera, mentre ella dormia, perquè mamés la llet divina però, en despertar i adonar-se, ella el va separar bruscament i es va vessar la llet, formant la Via Làctia. En la mitologia egípcia, la Via Làctia és considerada la llet que es va escapar dels pits de la deessa vaca Hathor. Es representava amb forma de vaca o com una dona amb orelles i banyes del mateix animal entre els quals mostrava un disc solar. En la mitologia asteca Mixcóatl era el déu asteca de les tempestes i de la caça. El seu nom significa “serp de núvols”. Simbolitza la Via Làctia. En la mitologia xinesa, la Via Làctia és el riu que va traçar enmig del firmament l’Emperador de Jade perquè la seva filla no es pogués retrobar amb el seu marit.

El naixement de la Via Làctia de Rubens

Les Plèiades

En la mitologia grega, les Plèiades eren set germanes, van ser assetjades pel caçador Orió, que les desitjava. Però elles van volar tan amunt que van arribar al cel i allà van quedar fixades com un grup d’estels de la constel·lació del Taure.  Els indis nord-americans tenen una llegenda que parla sobre les Plèiades. Diuen que una vegada set donzelles van acampar prop del riu en una regió coneguda per tenir molts óssos. Un dels óssos va començar a perseguir les donzelles que es van agenollar per demanar ajuda, implorant els déus. La terra es va elevar cap al cel. L’ós va intentar, en va, seguir-les i esgarrapar un costat de la roca. Per protegir les donzelles, el déu va permetre que romanguessin al cel com les set germanes, les Plèiades. Els antics egipcis també van assenyalar les Plèiades com una deessa, probablement més reconeguda com Neith, la “mare divina” o fins i tot Hator.

Quadre “La Plèiada perduda” de William Adolphe Bouguerau

Constel·lacions

Hem comparat algunes constel·lacions com:

Orió:

En la mitologia grega, Orió era un gegant que va intentar posseir la deessa Àrtemis i com a càstig, aquesta va enviar un escorpí que li picà el peu i el matà.  Àrtemis, penedida per haver castigat amb excessiva severitat Orió, va demanar a Zeus que concedís a Orió la immortalitat. Els egipcis equiparaven el seu déu Osiris amb Orió.  Osiris  era un dels déus més importants. Era el déu de la mort i del “més enllà” encara que també era un déu agrari però, sobretot, se l’anomenava déu de la resurrecció. Osiris és assassinat pel seu germà Seth, que el va llançar al Nil, on el troba Isis que amb el seu amor li torna la vida. En la mitologia hindú, la constel·lació es deia Prajapati. Un dia, Prajapati començà a perseguir una de les seves filles. L’estrella Sirius es va enfadar per això, i va llançar una fletxa al déu. La fletxa va travessar la seva cintura i va passar a ser el seu cinturó.

Osiris

Óssa Major:

La constel·lació de l’Óssa Major ha rebut diferents noms al llarg de la història en funció de la imaginació de l’ésser humà. Per exemple, els àrabs veien una caravana, els indis d’Amèrica del Nord un cullerot i els romans uns bous de tir. Segons la llegenda grega, Zeus, pare dels déus de l’Olimp, es va enamorar un dia de la bella nimfa caçadora Cal·listo, que vivia en els boscos d’Arcàdia. Presa d’un intens amor, Zeus va seduir Cal·listo. Hera, l’esposa de Zeus, estava tan gelosa de la nimfa, que la va convertir en ós. Va passar el temps i un dia Arkas, fill de Cal·listo, que també era caçador, es va topar amb un ós al bosc. L’animal era ni més ni menys que la seva mare, però ell no ho sabia. Estava a punt de disparar-li una fletxa quan Zeus va intervenir per impedir i revelar-li la veritat. Per tal de que a Cal·listo no li tornés a passar res, Zeus la va prendre de la cua i la va llançar cap al cel.

Els indis iroquis de Canadà pensaven que l’óssa era perseguida per set guerrers. Aquesta persecucció començava cada any a la primavera, quan l’óssa deixava la seva guarida de la Corona Boreal. En arribar la tardor, l’óssa era capturada pels caçadors i morta, quedant el seu esquelet en el firmament, fins que una altra óssa surt de nou a la primavera següent. Fins i tot en una llegenda anglesa que explica com una nena va portar aigua a la seva mare i es va anar trobant molta gent pel camí que tenien sed. Com la nena era molt generosa els hi va oferir i cada vegada que els hi donava aigua, el cullerot amb el que portava l’aigua s’anava omplint, fins que es va convertir en set estrelles molt brillants.

Quadre “Júpiter i Cal·listo” de François Boucher

Peixos:

En la mitologia grega, Cupido i Venus van ser sorpresos pel monstre Tifó, però Venus sabia que podrien escapar per l’aigua. Va agafar Cupido i es va submergir a l’aigua, on tots dos es van transformar en peixos. Per assegurar que no es perdien, es van lligar amb una corda. Al cel veiem, per tant, a mare i fill, units per una corda. En la mitologia egípcia, aquest peix va salvar la vida de la deessa egípcia Isis, que va col·locar aquest peix en el cel com a constel·lació.

Afrodita i Eros, de H. C. Danger

Escorpí:

En la mitologia grega, el gegant Orió, conegut per ser un gran caçador, va anar a caçar amb la deessa Àrtemis. De seguida, Orió va intentar posseir-la  però la deessa va rebutjar el seu amor i envià un escorpí que li picà el taló i el matà. L’escorpí va ser col·locat al cel juntament amb Orió. En la mitologia de Nova Zelanda, Maui, un heori invencible,  s’apodera d’una mandíbula d’una avantpassada seva i la utilitza com a arma. Un dia es va seure a pescar amb aquesta mandíbula i va aconseguir una gran porció de terra, així és com es va crear Nova Zelanda. Després d’això, la mandíbula va sortir despedida cap al cel on es va transformar en la constel·lació d’Orió.

Imatge de la mandíbula de Maui

Publicat dins de General, Mitologia | Etiquetat com a , , , , , | 1 comentari

Els núvols

Un núvol o nigul és una regió de l’atmosfera lliure on té lloc la condensació del vapor d’aigua contingut en l’aire. Cada gota del núvol té un diàmetre d’una centèsima part de mil·límetre, i cada metre cúbic d’aire conté 100 milions de gotes. Com que les gotes són tan petites, es poden mantenir en estat líquid a temperatures de fins -30 °C. En aquest cas, s’anomenen gotes superrefredades. Els núvols en nivells més alts i extremadament freds de l’atmosfera estan formats de cristalls de gel, que poden ser d’una mida d’una desena part del mil·límetre.

Cúmul

Formació dels núvols

Algunes masses d’aire que componen l’atmosfera terrestre porten entre els seus components significatives quantitats d’aigua que van obtenir a partir de l’evaporació de l’aigua de mar, rius, llacs, plantes i de la terra humida. Ajuntant-se així amb partícules de pols o cendres que hi ha a l’aire.

Aquestes masses d’aire càlid i humit tendeixen a elevar-se quan es topen amb una altra massa d’aire fred i sec. Les masses d’aire no es barregen entre si quan xoquen, estan ben delimitades i tendeixen a desplaçar-se cap a zones de menor pressió atmosfèrica. En elevar les masses d’aire calent s’expandeixen al trobar menor pressió a les altures i disminueix també la seva temperatura. Això causa que l’aigua que contenen aquestes masses d’aire es condensi formant núvols.

Formació de núvols

Tipus de núvols

Dintre de cada tipus de núvol i ha espècies diferents.

– Núvols alts: Situats a més de 7 km d’alçada.

Cirrus: En llatí, vol dir “filament”. Són núvols separats, en forma de filaments blancs. Es troben e la zona límit entre  l’estratosfera i la troposfera. No són núvols de pluja.

Cirrus uncinus: el seu nom deriva del llatí i significa “brins de cabell arrissades”. Aquests núvols estan generalment separats en el cel i són molt prims. Es presenten a alçades molt altes, amb temperatures de prop de -40 a -50 º C.

Cirrostratus: Cirrus vol dir “filament” i stratus “estès”. Solen presentar-se com una espècie de vels blanquinosos fibrosos, de vegades cobrint tot el cel i d’altres només en part. Són núvols molt alts: de 6 a 12 km d’alçada. Els Cirrostratus anuncien pluges que solen aparèixer al voltant de 12 hores després de la seva presència.

Cirrocumulus: Cirrus vol dir “filament” i cumulus “munt, pila”. Es formen a partir de cirrus o Cirrostratus quan aquestes són escalfades suaument des de baix.  És una capa fina de núvols blancs, sense ombres pròpies, composta per núvols molt petits en forma de grumolls, disposats més o menys regularment. Solen ser núvols molt alts.

Cirrostratus

– Núvols mitjans: Situats de 2 a 7 km d’alçada.

Altostratus: Altus vol dir “elevat” i stratus “escampat”. Caracteritzats per estar formats per grans làmines, uniformement grisoses, però d’un to més clar que el dels nimbostratus i més fosc que el dels cirrostratus.

Altocumulus: Altus vol dir “elevat” i cumulus “munt, pila”. És una capa de núvols, blancs o grisos, o a la vegada blancs i grisos, generalment amb ombres pròpies.

Nimbostratus: Nimbus vol dir “núvol de pluja” i  stratus “escampat”. Estan  formats per capes uniformes, generalment de color gris fosc, aquest tipus de núvols no sempre es presenta a la mateixa altura, d’aquí a que no es pugui considerar núvol de tipus baix o mitjà, però la seva base solen estar al voltant dels 2000 metres.

Nimbostratus

– Núvols baixos: Els núvols baixos estan situats entre la superfície i 2 km.

Estratus: stratus vol dir “escampat”. Format per capes horitzontals amb una base uniforme, en oposició als “núvols convectius”, que són tan alts com amples. Les formacions d’estratus vénen acompanyades de precipitacions

Cumulus: cumulus vol dir “munt, pila”. S’assembla a una massa feta de cotó fluix, amb túmuls i/o torres, de base aplanada i amb una part superior semblant a la d’una coliflor. Es forma a la troposfera a una altitud més baixa que l’altocumulus, normalment per sota dels 2,5 km.

Cumulus castellanus: cumulus vol dir “munt, pila” i castellanus “fortalesa”. Es distingeix pel fet que desplega múltiples torres cap al seu límit, indicant significatius moviments verticals d’aire. Són així anomenats causa de la seva semblança amb la part de dalt dels castells medievals. Els núvols Cumulus castellanus s’associen amb la formació de cumulus torres, o núvols cumulonimbus, i poden ser un indicador de mal temps.

Cumulus congestus: cumulus vol dir “munt, pila” i congestus “apilonat”. Són característics de les àrees inestables de l’atmosfera que generen convexió. No tenen formes punxegudes i es desenvolupen verticalment. Són molt més alts que amples, perquè són generats per corrents ascendents, arribant a fer, d’extrem a extrem, fins a uns 5 km d’alt.

Cumulus fractus: cumulus vol dir “munt, pila” i fractus “abrupte”. Són núvols petits i fragmentaris, que usualment es troben sota un ambient ennuvolat, formant o havent format part de núvols més grans, i generalment tallats per forts vents.

Cumulus humilis: cumulus vol dir “munt, pila” i humilis “petit”. Estàn formats davant l’ascens d’aire calent, escalfat des del sòl, pel sol.

Cumulus mediocris: cumulus vol dir “munt, pila” i mediocris “moderat”. Aquest tipus de núvols no produeixen pluges.

Stratocumulus: stratus vol dir “escampat” i cumulus vol dir “munt, pila”. És un núvol gran, fosc, de masses arrodonides, en grups, alineats, o en ones.

Cumulonimbus: cumulus vol dir “munt, pila” i nimbus vol dir “núvol de pluja”. Són núvols de gran desenvolupament vertical, que internament estan formats per una columna d’aire càlid i humit que s’eleva en forma d’espiral rotatoria.

Stratus

Mitologia dels núvols

En la mitologia grega Nèfele era la deessa dels núvols. Es casà amb Atamant i fou mare de Frixos i d’Hel·lè. Després el marit la va repudiar per casar-se amb Ino. Quan els seus fills eren a punt d’ésser sacrificats, els va salvar enviant-los el moltó del velló d’or, animal prodigiós capaç de volar.

Nèfele de Rubens

Publicat dins de General, Lèxic | Etiquetat com a , | 4 comentaris

Els vents i els punts cardinals

El vent (del llatí ventus en grec ἂνεμος) és el moviment de gasos a gran escala. A la Terra, el vent és el moviment en massa de l’aire. A l’espai exterior, el vent solar és el moviment de gasos o partícules carregades del Sol a través de l’espai, mentre que el vent planetari és la desgasificació d’elements químics de l’atmosfera d’un planeta cap a l’espai. El vent és causat per diferències en la pressió de l’aire. Se solen classificar segons la seva escala espacial, la velocitat, els tipus de força que els causen, les regions on es produeixen i el seu efecte. Es mesuren amb l’anemòmetre (a partir del mot grec que indica vent ἂνεμος i μέτρον “mesura”).

Els augments sobtats de la velocitat del vent  s’anomenen “ràfegues” i els vents forts de  llarga durada, segons la seva força,  tenen diversos noms segons com per exemple “brisa”, “temporal”, “huracà” o “tifó”.

Els vents poden donar forma al relleu a través d’una sèrie de processos eòlics com ara la formació de sòls fèrtils  o l’erosió. La pols de deserts grans pot ser moguda grans distàncies des del seu lloc d’origen pels vents. El vent afecta l’extensió dels incendis forestals. També dispersa les llavors de determinades plantes, fent possible la supervivència d’aquestes espècies vegetals.

Durant tota la història de la humanitat, el vent ha  proporcionat una font d’energia pel treball mecànic i l’electricitat. A més ha  impulsat els viatges dels velers i també ha condicionat la sortida d’avions pel cel. Però també tenen repercusions ja que  quan els vents són forts, els arbres i les estructures creades pels humans són danyats o destruïts.

Etimologia dels vents

– Bufarut: vent impetuós que bufa sobtadament i breument en forma de remolí.

– Capvesprol: vent feble marí que bufa al capvespre arran de les penyes.

– Garbí: vent que bufa del sud-oest. Ve de l’àrab gharbî, ‘occidental’, derivat de gharb, ‘occident; lloc remot’, de l’arrel gharab, ‘anar-se’n, allunyar-se’.

– Gregal: vent del nord-est. Derivat de grec (en català antic vent grec), denominació nascuda segurament a Sicília i sud d’Itàlia, on el nom del vent es justificava per la situació de Grècia respecte a aquelles terres.

– Llebeig: vent càlid de component sud-oest. Probablement deriva d’una base àrab l-b-kh, labáchl-b-x, läbäx, del grec libítxilibíkion, diminutiu delybikós, ‘libi’.

– Llevant: nom aplicat a tots els vents de component est. Ve de llevar, del llatí levare, ‘alleujar; alçar; deslliurar’.

– Marinada: vent que bufa de la banda de mar.

– Mestral: vent procedent del nord-oest. Ve del llatí “magistrale” que vol dir “magistral”.

– Migjorn: vent del sud. De migjornjorn ve del llatí diurnus, ‘diürn, de dia’, substantivat en llatí tardà en el sentit de ‘temps diürn’, dia, per oposició a ‘temps nocturn’, nit; derivat de dius, ‘dia’, i aquest vinculat a dies, ‘dia’.

– Ponent: vent que bufa de l’oest. Del punt cardinal del mateix nom, del llatí ponens, -ntis, participi present de ponere, ‘posar’.

– Revolví: remolí de vent.

– Simun: vent molt calent, sec i sufocant, que bufa ocasionalment sobre els deserts d’Aràbia i d’Àfrica. Del francès simoun, i aquest, de l’àrab sämûm, mateix significat, derivat de samm, ‘ser ardent’.

– Taro: vent fred; gris. D’origen caló, gitano.

– Terral: dit del vent que bufa de la terra cap a la mar, des del vespre fins a mig matí.

– Tramuntana: vent que bufa del nord i que sol ésser molt fred i fort. Del llatí transmontanus, ‘de l’altre costat de les muntanyes’.

– Ventijol: vent suau.

– Xaloc: vent del sud-est. D’origen incert, probablement de l’àrab vulgar xalûkx(u)lûq, nom de vent, provinent d’una altra forma àrab xurûq, ‘sortida del sol’, romanitzada, de l’arrel xaraq, ‘sol; sortir el sol’.

Ràfegues fortes de vent

Punts cardinals

Els punts cardinals són un sistema de referència cartesià per a representar l’orientació en un mapa. S’anomenen punts cardinals a les quatre direccions o punts principals de la brúixola que al seu torn se subdivideixen mitjançant bisectrius, generant quatre punts més. L’esquema obtingut es coneix com a Rosa dels Vents, usada en navegació. Els quatre punts principals són: Nord, Sud, Est i Oest. La paraula ve del llatí Regiones caeli (en grec, Σημεία ορίζοντος).

La Rosa dels Vents

La Rosa dels Vents és un cercle que té marcats els 32 rumbs en què convencionalment es divideix la volta de l’horitzó, seguint la direcció de les agulles del rellotge i amb valor en graus. Marca els rumbs possibles dels vents, els noms dels quals varia en funció de la seva direcció. Els principals vents són: la Tramuntana, el Gregal, el Llevant, el Xaloc, el Migjorn, el Garbí o Llebeig, el Ponent i el Mestral o Cerc. La Rosa dels vents té vuit angles de 45 graus. En sentit de les agulles del rellotge els punts són: Nord (N), Nord-est (NE), Est (E), Sud-est (SE), Sud (S), Sud-oest (SO), Oest (O) i Nord-oest (NO). La paraula ve del llatí Rosa Ventorum.

Fitxer:Brosen windrose It.svg

Rosa dels Vents moderna

Mitologia:

Els vents foren divinitats de l’element aeri, fills d’Astreu i d’EosPer tenir-los dominats, els déus els tancaren en una caverna sota la vigilància d’Èol (de vegades considerat el seu pare), que només els deixava sortir quan Zeus ho requeria. Els vents principals són quatre: Bòreas, Notos, Euros i Zèfir, que coincideixen amb els punts cardinals i estaven relacionats també amb les estacions. A vegades eren representats com simples ràfegues de vent i unes altres se’ls personificava com a homes alats, i fins i tot en ocasions prenien la forma de cavalls tancats en un estable i vigilats per Èol. La seva importància en l’agricultura i en la navegació va propiciar que fossin objecte d’un culte particular. Bòreas, el vent del nord, tenia les habilitats de fer els canvis en les estacions i era qui portava el fred aire hivernal. Notos, el vent del sud, portava les tempestes de finals de l’estiu i de la tardor; Zèfir, el vent de l’oest, era qui portava les suaus brises de la primavera i principis de l’estiu. Finalment estava Euros, que era el vent de l’est, i que no estava associat a cap de les estacions, tot i que era el que portava la calor i les pluges per això se’l representa amb una gerra d’aigua invertida.

Aristòtil va esmentar més vents a part dels quatre principals: Mesos, Cecias i Apeliotes entre Bòreas i Euro;  entre Euro i Notos,  Fenícies;  entre Notos i Zèfir,  només inclou Libis, i entre Zèfir i Bòreas situa Argestes  i Trascias.

Quatre déus menors del vent apareixen en unes poques fonts antigues.  Originalment aquests quatre déus menors eren els  Άνεμοι θύελλαι (vents de tempesta), dimonis malvats i violents creats pel monstruós Tifó i equivalents masculins de les Harpies. Aquests eren els vents que Èol guardava en els seus estables: els altres quatre no acostumaven a estar tancats.

La llegende diu que Bòreas va  segrestar  Oritia, una princesa atenesa, de la qual aquest es va enamorar perdudament. El pare de la jove es va negar a permetre aquesta unió, pel fred que regnava a Tràcia, on vivia el pretendent, i pel mal record que els reis d’aquest país havien deixat a Atenes. Però la negativa va augmentar encara més el furor de Bòreas, que aixecant terribles remolins de vent va raptar a la princesa i la va traslladar a Tràcia. Allà Oritira li va fer pare de dos nens a que després els sortirien ales, Zetes i Calais, i de dues filles més: QuíoneCleopatra.

Hi ha un mite  titulat  Bòreas i Hèlios del fabulista grec Isop (segle VI aC), que conta que Bòreas i Hèlios, déu del Sol es disputaven per la seva força. Van acordar concedir el triomf al que aconseguís despullar un caminant. Bòreas va començar bufant amb molta força, com l’home va estrènyer la seva vestimenta, Bòreas va bufar més fort. El caminant, molest pel fred, es va posar damunt un altre mantell  encara més gruixut fins que Bòreas, cansat, li va cedir el torn a Hèlios. Aquest, al principi, va lluir amb moderació, quan l’home es va treure el vestit que portava de més, va augmentar l’ardor dels seus raigs, fins que no podent suportar la calor, es va despullar i va anar a banyar-se al riu que hi havia al costat. La faula mostra que, sovint, la persuasió és molt més eficaç que la força.

Zèfir i la deessa Flora, deWilliam-Adolphe Bouguereau

Bòreas rapta a Oritia, de Peter Paul Rubens

Rosa dels vents amb els noms mitològics

 

Publicat dins de General, Grec, Lèxic | Etiquetat com a , | 4 comentaris

Mots del cel encreuats

Aquest joc dels mots encreuats l’hem creat també nosaltres i s’han de completar totes les caselles del tauler endevinant les afirmacions relacionades amb els diferents aspectes de les constel·lacions, els astrònoms, el lèxic, etc. Bona Sort! Com sempre al final hi ha les solucions per donar-vos una petita ajuda si no us en sortiu.

 photo c5824ea8-3c59-4e59-97a2-7e138282855e_zps7de11384.jpg

Horitzontal:

1-Signe zodiacal que representa la pell d’un moltó coneguda com a velló d’or.

2- Astrònom grec que va inventar la famosa esfera armil·lar o gnòmon.

3- Set germanes que eren assetjades per Orió i van ser pujades al cel.

4- Déu del Sol.

5- Famosa biblioteca més antiga del món.

6- Així estan les estrelles que mai no desapareixen sota l’horitzó per la seva proximitat a un dels pols celestes.

7- Signe zodiacal que representa el Minotaure que va ser derrotat per Teseu i que estava encadenat en un laberint.

8- Unicorn que va néixer de la sang que va sortir quan Perseu va tallar al cap a Medusa.

Vertical:

1- Deessa encarregada d’establir una nova comunicació entre els déus i els mortals.

2- Deessa, la llet de la qual va ser vessada per l’univers formant-se així la Via Làctia.

3- Ciència que intenta relacionar les característiques d’una persona amb la posició dels astres en el moment del seu naixement.

4- Espai visible des de la Terra quan es mira en direcció oposada a aquesta.

5- Intersecció entre la vertical de l’observador i l’esfera celest que queda per sobre de l’observador.

6- Constel·lació que simbolitza a l’au que es va emportar a Ganímedes al cel.

7- Deessa de la Lluna

8- Una nebulosa, el nom de la qual representa ala Plèiade que es va casar amb un mortal.

 

Solucions:

 photo bc8ab266-ef20-4534-940c-87f986b9e4a2_zps1fa2189b.jpg

Publicat dins de Astres, Astrònoms, Catasterismes, Constel·lacions, Eratòstenes, General, Mitologia | Etiquetat com a , , | Deixa un comentari