Inferències (2)

Us oferim la segona activitat de la sèrie “Inferències” adreçada a l’alumnat del Cicle Inicial de Primària, amb la que podran practicar la comprensió lectora i inferir la resposta, a partir de la observació d’una imatge.

Altres activitats de la sèrie:

Captura de pantalla del joc:

Actualització a Genially:

Visita el nostre PADLET, per tal de tenir totes les activitats de GENIALLY publicades a mà. Accediu des del menú superior activiGENIALLY o bé clicant a sobre la imatge:

Recursos web a la teva iPad !

[kml_flashembed movie=”https://42a67bd0-a-c9e90866-s-sites.googlegroups.com/a/xtec.cat/recursos_web/varis/iPad.swf” width=”289″ height=”349″ wmode=”opac” /]

Cada cop més centres compten amb tauletes, amb les que els nens i nenes poden jugar a l’hora que aprenen.

En un comentari rebut al blog fa uns dies, se’ns demanava quines passes s’havien de seguir per tal de poder fer servir les nostres activitats amb un dispositiu Apple (iPad). El que explicarem, a continuació, ens servirà per poder jugar amb plena funcionalitat i també per poder accedir a qualsevol contingut flash disponible al web, veure pel·lícules i sèries online…

Des de Recursos web, recomanem una aplicació molt útil: Puffin Web Browser, disponible en l’App Store. Es tracta d’un navegador molt ràpid que trobareu en versió gratuïta i també de pagament. Nosaltres preferim aquesta última, per tal d’aprofitar tot el seu potencial.

En primer lloc, haurem d’instal·lar l’aplicació al nostre dispositiu. A continuació, clicarem a sobre de la icona del programa.

Com es tracta d’un navegador, hi cercarem l’aplicació o bé hi col·locarem directament l’adreça del joc de Recursos web, amb el que volem jugar.

A dalt a la dreta de la pantalla, hi trobarem tres línies (una a sota de l’altre) o punts. Si hi cliquem, se’ns desplegarà un menú des d’on podrem accedir al teclat, teatre (per jugar a pantalla completa), ratolí,…

La manera més còmoda de jugar és utilitzant tota la pantalla i podem accedir-hi ràpidament, clicant-hi un cop a sobre. A dalt, a la part esquerra, surt un quadre gris “Play in Fullscreen“, hi cliquem un cop. Observem que, a la part inferior esquerra, ens surt la icona del teclat i a la dreta una icona amb tres punts, amb la que podem accedir al teclat sortir de la pantalla completa,…

Us deixem un vídeo, per tal que pugueu observar el funcionament:

Sons de la casa

Us oferim aquesta activitat sobre els sons que podem sentir a casa, adreçada a l’alumnat d’Educació Infantil, amb la que els nostres alumnes podran treballar la capacitat d’atenció.

L’activitat consta de tres apartats:

  • Explora: Clicant a sobre de cada objecte podran conèixer com sona.
  • Qui sona?: Sentiran un so i hauran de triar l’objecte correcte,entre els donats.
  • Encerta: Sentiran un so i hauran d’encertar l’objecte correcte.

Captura de pantalla del joc:


Per jugar a pantalla completa, clica aquí.

Inferencias (1)

Os ofrecemos la primera actividad de la serie “Inferencias” dirigida al alumnado del Ciclo Inicial de Primaria, con la que podrán practicar la comprensión lectora e inferir la respuesta, a partir de la observación de una imagen.

Actualitzación a Genially:

Visita nuestro PADLET, para poder tener todas las actividades de GENIALLY publicades, a mano. Acceded des del menú superior activiGENIALLY o bien clicando encima de la imagen:

#Soyvisual

#Soyvisual és un sistema de comunicació augmentativa de làmines i fotografies, creat per la Fundació Orange. Ofereix un munt de material de molta qualitat i totalment gratuït, destinat als alumnes que tenen dificultat a l’hora de comunicar-se. Aquest material, malgrat que només està en castellà, també es pot utilitzar a les classes d’idioma per iniciar una conversa, ampliar vocabulari,…

Us deixem un exemple del material que hi trobareu, una selecció les làmines

Nou telèfon contra l’assetjament escolar, 900 018 018

El telèfon contra l’assetjament escolar i maltractaments en l’àmbit dels centres docents, el 900 018 018, ha començat a estar operatiu aquest dimarts 1 de novembre perquè alumnes, pares, docents o qualsevol altra persona pugui denunciar casos relacionats amb aquest tipus de violència a les aules.

Funcionarà les 24 hores del dia, els 365 dies de l’any i serà gratuït i anònim, donat que les trucades no quedaran reflectides en la factura dels usuaris, segons va detallar el Ministeri d’Educació en la presentació del nou telèfon el passat mes.

Les trucades seran ateses per una vintena de professionals de psicologia, juristes, sociòlegs i treballadors socials i els usuaris amb discapacitat auditiva o del parla disposaran d’un servei de missatgeria de text així com l’atenció d’un agent en llenguatge de signes per vídeo-xat o vídeo-anomenada.

Podeu ampliar la notícia, aquí.

Pintaungles

Us oferim aquesta activitat de seriació, adreçada a l’alumnat d’Educació Infantil, amb la que els vostres alumnes podran treballar les capacitats d’atenció i raonament lògic.

Els nens i nenes han de copiar la sèrie model (braçalet), pintant les ungles en el mateix ordre, començant per l’esquerra (dit polze). Cada cop que s’ha de pintar s’ha d’agafar, de nou, la pintura del pintaungles. Hi ha dos nivells d’activitat, al primer les boles del braçalet ja tenen el color, al segon nivell s’ha de clicar a sobre de cada bola, per saber de quin color s’han de pintar les ungles. Si s’equivoqués, hauran d’utilitzar el desmaquillador, per tal de tornar l’ungla al seu estat inicial.

Captura de pantalla del joc:


Per jugar a pantalla completa, clica aquí.

L’ortografia catalana es renova

El ple de l’Institut d’Estudis Catalans (IEC) la ratificat la nova Ortografia Catalana. Està previst que aquesta proposta ortogràfica es ratifiqui en la reunió del Ple de l’Institut el proper 17 de novembre, i que es comercialitzi a principis de 2017. Ara s’ha obert un període de comentaris per part dels membres de l’IEC i, un cop es ratifiqui, tindrà una aplicació de cinc anys.

Aquestes són les modificacions més rellevants:

1) Es redueix la llista de mots amb accent diacrític a només 14. A més, s’escriuen sense accent diacrític els compostos i derivats, com adeu-siau, marededeu, rodamon o a contrapel.

L’accent diacrític es manté en les següents paraules monosíl·labes: bé/be, déu/deu, és/es, mà/ma, més/mes, món/mon, pèl/pel, què/que, sé/se, sí/si, són/son, té/te, ús/us, vós/vos.

2) Apareix el guionet en alguns mots compostos prefixats. Per exemple, exdirectora general passa a ser ex-directora general, i art no figuratiu esdevé art no-figuratiu. Ara bé, s’escriuen aglutinats i sense guionet un sensepapers, a matadegolla i clocpiu, i aglutinats i amb guionet déu-n’hi-do i déu-n’hi-doret.

3) Se suprimeix la dièresi en els derivats cultes acabats en –al, com fluidal, laical, helicoidal o trapezoidal.

4) S’accentuen les formes baleàriques de la primera persona del present d’indicatiu d’alguns verbs de la primera conjugació. Aquesta norma es concreta en els verbs acabats en –enar i –esar amb tenen accent greu (è), com anomèn, esmèn, o remèn; les dels verbs acabats en –essar amb accent agut (é), com confés, exprés, oingrés; i les dels verbs acabats en –osar i –ossar amb accent greu (ò), com dispòs, impòs, destròs.

5) S’escriu doble r quan el so [r] apareix entre vocals precedit d’un prefix o d’un radical. Com per exemple, arítmia esdevé arrítmia i coresponsable passa a ser corresponsable. Es dón el mateix cas en els mots erradicar o errumpent, i en els compostos amb els radicals grecs com raqui(o)-, reo-, rin(o)-, rinco-, riz(o)-, rodo-, -rràfia, -rrexi i –rrinc. En són exemples cefalorraquidi i otorrinolaringòleg.

6) Els compostos amb el segon formant comencen per s seguida de consonant i sense e epentètica. És el cas de microscòpic, termòstat o atmosfera.

7) S’han incorporat entrades noves com aiatol·là, blog o cànnabis.

8) S’han modificat gràficament alguns  mots com nietzschià, que esdevé nietzscheà, o sèquia que passa a ser séquia.

9) S’han resolt alguns dubtes en relació amb antropònims i topònims, com ara Dèbora, Raül, Rubèn; el Figueró, Montgrony, Binibèquer,

10) S’han aclarit qüestions sobre neologismes i manlleus freqüents. Com a exemple patrimonial com cotó-en-pèl omenysestimar; manlleus com fitnes, gòspel, gruyère, off the record; i compostos i derivats com antisistema, contrarellotge isensesostre.

Aquí teniu un quadre resum dels 15 accents diacrítics que permet una més ràpida memorització:

Les fruites (1)

Us oferim la primera activitat de la sèrie “Les fruites”, adreçada a l’alumnat d’Educació Infantil i Cicle Inicial, amb la que els nens i nenes podran repassar i ampliar el vocabulari de les fruites. També pot ser d’ajuda per a l’alumnat nouvingut.

L’activitat consta dels següents apartats:

  • Aprèn: Podran aprendre el nom i la seva definició.
  • Tria: Hauran de seleccionar la fruita que indica el nom o la definició
  • Copia: Hauran de copiar el nom de la fruita.
  • Escriu: Hauran d’escriure el nom de la fruita, sense cap model i també resoldre uns encreuats.

Captura de pantalla del joc:

Per jugar a pantalla completa clica aquí.

Identitat digital i reputació online

Us presentem la “Guia per a usuaris: identitat digital i reputació online” elaborada pel l’Institut Nacional de Tecnologies de la Comunicació (INTECO).

En l’exposició de la nostra identitat en Internet ens enfrontem a desafiaments que poden constituir amenaces per a la nostra privacitat i seguretat. Aquesta guia pretén donar-nos pautes d’actuació, per evitar els problemes que ens poden sorgir.

Infoactivitat. Fotoendevinalla

A continuació, us oferim una altra Infoactivitat amb la que el nostre alumnat de Cicle Mitjà a Cicle Superior, haurà de saber utilitzar la càmera de fotos, extreure una part d’una imatge i completar el treball amb un programa de tractament de textos. Aquesta activitat també es pot realitzar en cursos inferiors, però simplificant les passes.

Els nens i nenes hauran de fer-se una foto amb la càmera de l’escola, de forma autònoma. Després, hauran de retallar una part de la imatge, que farà de pista de l’endevinalla. Amb un programa de tractament de textos, hauran de situar la imatge en un marc i hi escriure l’endevinalla. Per últim, hauran d’escriure la solució, girant el text.

Podeu descarregar-vos el document des de l’apartat Infoactivitats de la pestanya MATERiALS.

Inferències (1)

Us oferim la primera activitat de la sèrie “Inferències” adreçada a l’alumnat del Cicle Inicial de Primària, amb la que podran practicar la comprensió lectora i inferir la resposta, a partir de la observació d’una imatge.

Actualització a Genially:

Visita el nostre PADLET, per tal de tenir totes les activitats de GENIALLY publicades a mà. Accediu des del menú superior activiGENIALLY o bé clicant a sobre la imatge:

Toolbox

Toolbox és un repositori d’aplicacions fet per docents i per a docents. Amb aplicacions seleccionades i avaluades per docents. I que compta també amb un recull experiències associades a les aplicacions.

Toolbox s’està convertint en una eina de referència pels mestres que estan treballant amb dispositius mòbils. Sobretot, és una eina molt útil pels centres que estan començant a donar les seves primeres passes en l’aplicació de metodologies mlearning.

Us fem arribar l’article publicat al web del CIFE de la Universitat de Vic sobre la presentació del 27 d’abril.

Us animem a visitar-lo i a participar en el projecte !  😛

Frases en pauta (2)

Us oferim la segona activitat de la sèrie “Frases en pauta“, adreçada a l’alumnat de l’últim curs d’Educació Infantil i del Cicle Inicial, amb la que podran practicar la construcció de les frases i la comprensió lectora.

A la primera opció del joc, els alumnes hauran de llegir i copiar les frases i després triar la imatge corresponent. A la segona, els alumnes hauran d’ordenar i llegir les frases i després triar la imatge corresponent.

Altres activitats de la sèrie:

Actualització a Genially:

Visita el nostre PADLET, per tal de tenir totes les activitats de GENIALLY publicades a mà. Accediu des del menú superior activiGENIALLY o bé clicant a sobre la imatge:

Parts de la cara (1)

Us oferim aquesta nova activitat, amb la que els nens i nenes d’educació infantil podran aprendre a situar correctament les parts de la cara.

Hauran de situar les parts de la cara seguint l’ordre: ulls, nas, boca, orelles i després clicar a sobre de la cara fins a trobar el cabell que més els agradi.

El joc té 4 apartats:

  • APRÈN: Hauran de situar les diferents parts, amb més o menys ajuda.
  • COMPLETA 1: Hauran de trobar les parts que hi falten i després col·locar-les, amb ajuda.
  • COMPLETA 2: Hauran de trobar les parts que hi falten i després col·locar-les, sense ajuda.
  • DIBUIXA: Podran dibuixar la seva cara utilitzant diferents colors i mida de traç.

És una activitat ideal per a treballar amb la PDI, amb tot el grup-classe.

És especialment interessant per als alumnes amb TEA, per la simplicitat dels gràfics. Els ulls, estan representats per la “0”, el nas és una “I”,…

Captura de pantalla del joc:

Per jugar a pantalla completa, clica aquí.

Aprenem amb la Júlia

‘Aprenem amb la Júlia”, un projecte de Ràdio Arenys per donar visibilitat a l’autisme. La cinta mostra el dia a dia d’una família amb una filla, la Júlia, afectada per aquest trastorn. El projecte i l’activitat que s’expliquen en el documental es realitzen a Arenys de Mar al Centre de Integral de Recursos de Junts Autisme, els pares de la Júlia relaten com van encaixar el diagnòstic de la seva filla i com han après a conviure-hi.

De manera distesa la Maika i el Jose expliquen com ha estat el procés d’assabentar-se que la seva filla pateix autisme i el que significa conviure amb aquest trastorn dia a dia. La Júlia és una nena preciosa que omple la pantalla de llum, el títol del documental dóna la volta i finalment som tots nosaltres els que “aprenem de la Júlia”.

Infoactivitat: Tractament imatge digital

A continuació, us oferim una altra Infoactivitat on el nostre alumnat de P5 a Cicle Superior podrà introduir-se en el tractament i edició de la imatge digital.

Els nens i nenes hauran de fer-se una foto amb la càmera de l’escola, de forma autònoma. Després, hauran de realitzar la seva transformació amb diferents programes d’edició d’imatge. Com és lògic, les activitats més senzilles també les podran realitzar els alumnes de cursos superiors.

Podeu descarregar-vos el document des de l’apartat Infoactivitats de la pestanya MATERiALS.

Dictats. Vocals + P

Us oferim, aquesta activitat adreçada als primers cursos d’Educació infantil, amb la que hauran d’escriure al dictat paraules amb vocals + P

Els nens i nenes podran triar entre quatre nivells de dificultat. Els nivells més baixos, amb suport visual i la paraula ja escrita. Al nivell superior no hi ha suport visual, només hi trobaran els espais on han de col·locar les lletres de cada paraula.

És una activitat ideal per treballar amb la pissarra digital, amb tot el grup-classe.

Captura de pantalla del joc:

Per jugar a pantalla completa, clica aquí.

El cervell de l’Hugo

El Cervell de l’Hugo és un documental francès de 100 minuts de duració. Una producció de 2012 dirigida per Sophie Révil i produïda per Kwanza.

El documental tracta d’explicar com es comporta el cervell d’una persona amb la Síndrome d’Asperger, per a això recorre a Hugo, un personatge fictici al que veiem créixer i enfrontar-se a totes les dificultats que implica el seu trastorn en les diferents etapes de la seva vida. Hugo és un personatge inventat, però tots els detalls de la seva vida són reals, inspirats en persones autistes a les quals s’ha entrevistat. Aquest vessant, la de l’entrevista, és un altre dels punts forts del documental, els testimoniatges de persones que sofreixen aquest mateix trastorn doten de força i emoció a la cinta, al mateix temps que reforcen la veracitat de la història d’Hugo.

El vídeo intenta mostrar-nos com funciona el cervell afectat pel trastorn de l’espectre autista i ens ensenya que hi ha diferents formes d’autisme.

Descobreix l’alfabet

Us oferim, aquesta activitat adreçada als primers cursos d’Educació infantil, amb la que podran descobrir les lletres de l’alfabet

És una activitat ideal per treballar amb la pissarra digital, amb tot el grup-classe.

Els nens i nenes podran triar el nivell a treballar:

  1. APRÈN: Podran conèixer les lletres de l’alfabet i observar com s’escriuen.
  2. TROBA: Hauran d’assenyalar les lletres iguals al model.
  3. COPIA: Hauran de copiar les lletres tal i com indica el model.

Captura de pantalla del joc:

Per jugar a pantalla completa, clica aquí.