La biblioteca escolar i el desenvolupament de la competència informacional

La conferència de Glòria Durban a la Trobada de Biblioteques Escolars de Tortosa ens va donar pistes del camí a seguir a l’escola per a:

Articular la competència informacional


Primer-Cal tenir present els tres condicionants bàsics:

.la informació; dins un entorn real-presencial i un entorn virtual-no presencial

.la lectura; funcionalitat de la lectura i foment dels hàbits lectors. Desenvolupament de la competència lectora i del pensament reflexiu, bàsic per aprendre a aprendre.

.l’aprenentatge; un procés formatiu que desenvolupa la competència informacional entrellaçada amb els continguts curriculars.

SegonEl concepte de biblioteca híbrida:

La biblioteca junt amb les TIC són les eines per al desenvolupament de les competències bàsiques.

La biblioteca escolar com a centre de recursos, com a centre d’aprenentatge que incorporant les TIC, és útil al centre educatiu, s’integra a la pràctica educativa i dona suport al currículum.

La biblioteca com a entorn:

-amb diversitat i complementarietat de recursos

-facilitador de l’aprenentatge de l’alumne

-que lidera en el centre un programa d’activitats                                      d’aprenentatge centrat en l´ús de la informació.

Tercer-Acordant estratègies metodològiques al centre:

-Aplicació d’un model específic acordat per a totes les àrees

-Seqüenciar les intervencions didàctiques en els diferents nivells educatius

Trobareu més informació i recursos al seu web:

www.bibliotecaescolar.info

“Cataclic”. Portal infantil de Biblioteques Públiques

Dins el Pla de Foment de la Lectura 2008-2011, la Subdirecció General de Biblioteques estrena el portal infantil CATACLIC. On es pot:

-Consultar el catàleg, fer una cerca guiada i localitzar un document.

-Anar a la sala multimèdia i participar en els jocs educatius que venen acompanyats d’una guia didàctica.

-Crear la meva biblioteca, amb un programa que permet organitzar la biblioteca de casa.

-Propostes Què fem, de les biblioteques públiques amb altres enllaços.

També pots fer el teu diari personal de lectura “El bloc del club”.

CATAclic Llegir ens fa més grans

Trobada de Biblioteques Escolars a Tortosa

El dia 25 de juny de 10  a  14 h. a Tortosa, a la Sala d’Actes dels Serveis Territorials d’Educació de les Terres de l’Ebre, es realitzarà la Trobada de Biblioteques Escolars.

Podeu fer la inscripció fins al 17 de juny a la pàgina web del CRP del Baix Ebre o a l’apartat de formació permanent de la XTEC.

Aquí teniu el  programa previst de la jornada:

10,00. Presentació de la jornada. A càrrec de Marian Rojas, directora dels
Serveis Territorials del Departament d’Educació a les Terres de l’Ebre.

10, 15 – 11,45 hores. Conferència: “La biblioteca escolar i el
desenvolupament de la competència informacional”.

Glòria Durban (Responsable de la biblioteca de l’Escola Tècnica Professional
del Clot, Barcelona)

Es presenten eines i recursos per a articular el desenvolupament curricular
de la competència informacional en el centre educatiu i es concreta la
funció de suport de la biblioteca escolar en  la seva implementació.
S’analitzen els elements clau a considerar per a portar a terme programes
formatius que permetin aprendre a investigar e informar-se utilitzant la
biblioteca i les noves tecnologies. S’estableix el marc conceptual que els
configura tot considerant els canvis generats per la cultura digital i la
necessitat de vincular aquestes activitats  a la pràctica educativa des de
totes les àrees curriculars.

11, 45 – 12,15 hores. Descans.

12,15 – 12-45 Presentació de l’experiència:

“La cerca guiada al nostre centre”
José Carlos Arasa, M.José Giné i Noèlia Segura (CEIP Ferreries)
L’experiència que es presenta s’ha desenvolupat al llarg del curs 2008-2009
al CEIP Ferreries de Tortosa. S’exposa l’organització del centre pel que fa
a l’accés, l’ús i gestió de la informació sota un concepte transversal,
coordinació de diferents àrees curriculars, TAC, biblioteca escolar i CRP
del Baix Ebre.

12, 45 – 13,15 hores Presentació de l’experiència:

“El Club de lectura juvenil d’Amposta”
Josepa Grau (Tècnica del SE/CRP del Montsià).
El Club de lectura juvenil d’Amposta és una trobada de joves entre 11 i 15
anys (de 6è de Primària a 3r d’ESO). Durant una hora o una hora i mitja,
cada dos mesos aproximadament, els joves comparteixen sentiments, gustos,
reflexions, pensaments, coneixements…, sobre la lectura realitzada d’una
novel·la juvenil proposada.
Es planteja des de la Biblioteca Comarcal Sebastià Juan Arbó d’Amposta i les
Biblioteques Escolars de diferents centres educatius de la ciutat, tant de
Primària com de Secundària.
L’activitat s’emmarca dins del projecte d’actuacions del Pla Educatiu
d’Entorn.

13,15 Cloenda

Fira del llibre ebrenc

cartell2009-petit.jpg

a Móra d’Ebre,

6 i 7 de juny

Exposicions, xerrades, presentacions i signatura de llibres ebrencs.

Lliçó inaugural a càrrec de Cinta Mulet.

“Terres d’Arbó”, exposició del món literari de Sebastià Juan Arbó.

<<<<<<Consulteu el programa.

Litterarum, fira d’espectacles literaris a Móra d’Ebre

Image

Espectacles per a totes les edats, basats en la nostra literatura.

No us perdeu els recitals, les cercaviles poeticomusicals, el trenet literari, els espectacles teatrals i totes les altres propostes que us ofereix la fira. Com ara,

“ET DEIXARÉ LA VEU”    Divendres, 5 de juny a les 20.00 a l’Escola de Música.                 Muntatge escènic de la poesia de Maria Àngels Anglada.

“PEDRA A PEDRA”  Dissabte 6, a les 11 a l’Escola de Dansa i Música.                                     El teatre de l’Home Dibuixat. Espectacle infantil amb titelles i poemes visuals per a despertar la imaginació a través d’objectes inanimats.

“EL CAFÈ DE LA GRANOTA”  Dia 6 a les 12,30 a la Plaça de Dalt.                                       Teatre i música sobre els llibres de Jesús Moncada.

“SIS JOANS” Dia 6 a les 5 al Teatre Municipal la Llanterna                                                        Actors i titelles ens apropen als contes de Carles Riba.

“UN RIU DE CONTES “    Diumenge, 7 de juny a les 11,30 a la Biblioteca Comarcal.          Contacontes musicat de temàtica ebrenca, on Estrella Ramon amb una maleta plena d’històries i un acordió diatònic farcit de tonades ens porta riu amunt i riu avall descobrint emocions.

“TERRÒS”  Dia 7 a les 20,45 al Teatre la Llanterna                                                                  Cançó d’autor teatralitzada sobre el poeta ebrenc David Monllau.

Les competències bàsiques i la biblioteca

La introducció de les competències bàsiques al currículum de l’ensenyament obligatori, és el referent que ens fa reflexionar sobre la millora de l’aprenentatge de l’alumne.

L’ús de la biblioteca, integrada dins el currículum i planificada a les programacions de les diverses àrees o matèries, pot ser una eina clau per a l’èxit.

La biblioteca ofereix la possibilitat de treballar, d’una manera integral, totes les competències bàsiques, i això, cal tenir-ho en compte en el moment de programar, de treballar projectes o de planificar un tema.

En les propostes d’animació lectora, en els contacontes, en les lectures compartides, en l’escenificació d’històries, en les creacions literàries, en la cerca d’informació o en el préstec d’un llibre, … no estem treballant únicament la competència comunicativa lingüística, sinó també:

-la competència d’aprendre a aprendre

-la competència en el coneixement i la interacció amb l’entorn

-la competència artística-creativa i cultural

-la competència en hàbits autònoms i d’iniciativa personal

-la competència informacional i digital

-la competència social i ciutadana

Així,

.Cada centre ha d’acordar les seves estratègies per a que cada àrea i cada projecte tingui un treball bàsic a la biblioteca

. Cada docent ho ha de tenir present per a planificar experiències i propostes de treball funcionals i amb sentit per al seu alumnat

.Cada alumne ha de tenir l’oportunitat de passar per diverses situacions d’aprenentatge, amb experiències graduades per anar progressant en l’adquisició d’aquestes competències bàsiques.

Documents de suport:

.Del currículum a les programacions, març 2009

Juguem a fer cine, escenificant contes

Els i les alumnes de quart del CEIP Tres d’Abril de Móra la Nova, amb la mestra Maite Borràs, hem treballat el projecte de La Televisió. Aquest ampli projecte ens ha portat, primerament, a enregistrar un Telenotícies, que el tenim penjat al Bloc de la nostra escola.

Posteriorment, i encara més engrescador, hem realitzat dues pel·lícules; adaptant, escenificant i fent la gravació de dos contes tradicionals.

Aquest projecte s’ha realitzat amb els següents objectius:

-Potenciar la creació literària i la competència comunicativa i artística

-Valorar el treball en equip i cooperatiu per a descobrir una altra manera de relacionar-se amb el món i amb els altres.

Primer a l’aula : SOM ELS GUIONISTES

Per grups han creat l’estructura narrativa, les escenes i el diàleg dels personatges

fent una adaptació dels contes: la Blancaneus i la Ventafocs.

Després al rodatge: SOM ELS ACTORS I ACTRIUS

Són els protagonistes de la història que han creat, en un entorn natural, el Mas de la Coixa, la caseta de fusta del costat, el Pavelló firal, el Parc, l’habitatge d’un alumne, etc…

Igual com en el rodatge d’una pel·lícula, teníem el càmera de Telemasos que ens gravava les diferents escenes en els diferents espais.

 

S’han elaborat dues representacions dels contes que tenim en DVD i que s’han emès per Telemasos, la televisió local de Móra la Nova. Així també ho hem pogut compartir amb tota la comunitat educativa.

L’important és que els nens i nenes han estat els partícips de tot el procés de creació i se senten com actors i actrius, amb una experiència pedagògica de gran valor.

“La lectura a la meva vida”. Recull fotogràfic

A la Biblioteca de l’IES de Flix s’ha organitzat un concurs de fotografia amb el tema “La lectura a la meva vida”, una exposició de fotos que impliquen la presència d’un llibre o activitat lectora en la vida diària.

La iniciativa s’ha presentat com un concurs de fotografia obert a tota la comunitat educativa del centre, amb quatre premis, un per a cada cicle i un d’extraordinari a la foto més original.

No us perdeu les imatges guanyadores del concurs.Vegeu una mostra  al bloc de la biblioteca de l’IES.

PLA DE FOMENT DE LA LECTURA 2008-2011

Oferta de nous programes en l’àmbit educatiu per al foment de la lectura plantejats en tres grans eixos:

-Millorar la comprensió lectora

-Fomentar l’expressió escrita

-Potenciar la formació de docents  en el foment de la lectura

El Pla de Foment de la Lectura 2008-2011 de la Generalitat de Catalunya acull 12 programes, entre els que destaquem com a novetats per al proper curs:

-Itineraris de lectura en veu alta

Nou programa amb l’objectiu que l’alumnat pugui escoltar en boca d’actrius i actors coneguts, la lectura en veu alta d’una antologia de textos seguint unes temàtiques  per a primària, per a secundària i per al batxillerat.

-Què llegeixes? A les escoles

Nou espai de trobada de la comunitat lectora infantil  i juvenil.

Fòrum Llapis fins a 11 anys

Fòrum Boli de 12 a 16 anys.

Què llegeixes?

“Los nostres poemes” a la prestatgeria digital

A l’escola de Ginestar, durant el segon trimestre, hem treballat el text poètic. Hem fet rodolins del cos i de l’univers. Hem estudiat embarbussaments, endevinalles i poemes.

Els xiquets i xiquetes de cicle superior han estudiat i han creat poemes que hem anat publicant al nostre llibre de la prestatgeria digital, anomenat “Los nostres poemes”.

Durant la setmana de Sant Jordi, a la portada de l’edu365 s’han anunciat aquells llibres que s’han considerat més interessants, entre els quals hi havia el nostre.

 Clicant aquí els podeu veure.

LLEGEIX, ESCOLTA I SENT LA POESIA

Ens ha fet molta il·lusió

i ens ha encoratjat a continuar treballant

seguint la nostra línia.

  
Logotip També podeu trobar altres reculls que hem fet a la prestatgeria digital.