Blocs i webs de les biblioteques escolars

A partir d’aquest curs disposem del nou directori de Blocs i Webs de Biblioteques Escolars, des del Programa Puntedu del Departament d’Ensenyament:

http://blocs.xtec.cat/bibliotequesescolars/

Entorn que reuneix els espais virtuals de biblioteca escolar dels centres educatius de Catalunya.

Amb l’objectiu de facilitar la seva visibilitat i difondre a la xarxa les activitats de les biblioteques escolars a través dels seus espais virtuals.

Permet trobar espais de referència i bones pràctiques de biblioteca a la xarxa perquè aporten:

  • Models i Informació sobre el funcionament de la biblioteca.
  • Mostren activitats  de dinamització de la biblioteca i del pla de lectura del centre.

La biblioteca: Un espai per a gaudir

Aprenem i llegim a la biblioteca gaudint d’un espai agradable, confortable, atractiu i engrescador per al treball de recerca i per a contemplar i llegir llibres.

Per això moltes escoles aprofitem aquest mes d’Octubre per a Celebrar el Mes Internacional de la Biblioteca Escolar i ambientar-la, reorganitzant algun racó, actualitzant part del fons, afegint cartells, proposant activitats d’animació lectora i,  sobretot, donar-la a conèixer a tota la comunitat educativa. Tant l’organització d’espais físics, de recursos i propostes, com la consulta de documents en el catàleg informàtic on line i els serveis que ofereix.

Aprofitem aquest recurs al màxim per a gaudir aprenent i per a gaudir llegint.

Bon curs i bona lectura

Estem acabant de planificar les prioritats per a la biblioteca escolar  i les propostes de lectura per aquest curs 2011-2012 per aconseguir un dels objectius prioritaris de la majoria de centres educatius :

OBJECTIU  CURRICULAR:   -Millorar la competència lectora de l’alumnat

incidint en la Sistematització del treball de la lectura a l’aula i al llarg dels cicles.

Això vol dir que posem en marxa coordinacions i acords en pautes metodològiques.

I comptem amb molts recursos que després ens permetran avaluar el procés i els resultats.

Un recurs bàsic i que hem d’aprofitar al màxim és la biblioteca escolar. Una biblioteca-mediateca, ben organitzada, ben equipada, amb fons documental divers i amb ordinadors i accessos a internet. Per aquest motiu cal dinamitzar el seu ús amb propostes lectores i de cerca d’informació per a que tot l’alumnat i professorat en tregui el màxim profit.

A la web del Programa Puntedu tenim les funcions de la biblioteca escolar, de la persona coordinadora i de la comissió de biblioteca.

Però també és necessari fer xarxa amb l’entorn, implicant sobretot a les famílies i fent ponts entre la biblioteca escolar i la biblioteca pública.

Us recodem el vídeo: “La Biblioteca i l’escola”

 

Jornada de Biblioteques Escolars a les Terres de l’Ebre

jornada_tortosa_2011

Des dels Serveis Educatius-CRPs,  s’ organitza  la Jornada de Biblioteques Escolars del dia 29 de juny a Tortosa.

La inscripció finalitza el 20 de juny. És una activitat interzonal del Pla de Formació de Zona de les Terres de l’Ebre.

Sota el tema “Lectura i biblioteca escolar en el món digital” s’exposaran diferents experiències de centres. Consulteu el programa.

De la Ribera d’Ebre, la coordinadora de la biblioteca de l’escola Enric Grau Fontseré de Flix, Rosa Roma, ens mostrarà algunes eines TIC que utilitzen per a potenciar el gust per la lectura i la competència informacional a l’aula i a  la biblioteca.

També hi intervenen les biblioteques escolars de:

-Esc. Puig Cavaller de Gandesa

-Esc. Cinta Curto de Tortosa

-Esc. Mestre Agustí Barberà d’Amposta

Gaudirem d’un model de biblioteca escolar per al treball competencial amb l’exposició de Mònica Badia, coordinadora de la Biblioteca de l’escola Mare de Déu del Remei d’Alcover.

El conferenciant Daniel Cassany, expert en didàctica de la llengua i en programes de promoció de la lectura,  ens parlarà de “Joves digitals a la xarxa: reptes i dificultats”. Podeu llegir les seves experiències, ponències i recomanacions a la seva web o clicant aquí.

Per finalitzar la jornada ens acompanyaran les responsables del Programa de Biblioteques Escolars Puntedu del Departament d’Ensenyament a Barcelona.

Consulteu els enllaços dels diferents ponents i dels Serveis Educatius de suport a la jornada, on es fa difusió de les experiències presentades.

Així com el recull de premsa clicant aquí.

L’acompanyament lector

flixbibliollibres

A l’escola desenvolupem la competència lectora dels nostres xiquets i xiquetes amb un treball pautat i progressiu a l’aula i a la biblioteca escolar.

Però hi ha un altre aspecte que cal potenciar perquè pensem que des del “gust per la lectura” podem fer progressar molt més el nivell lector de cada alumne.

Aquest ACOMPANYAMENT LECTOR per a fer millors lectors es realitza des de l’escola, però també des de casa.

A cada centre i a cada biblioteca escolar anem dissenyant estratègies per treballar l’animació lectora amb bons consells per a:

-cercar lectures motivadores i adaptades a cada alumne i nivell educatiu

-treballar diferents modalitats de lectura i les estones dedicades a la lectura

-implicar a les famílies i reforçar la lectura a casa

-selccionar recursos digitals per captar a nous lectors

Mireu alguns exemples:

🙂 Escola Enric Grau Fontseré: Programa de Lectura a casa, amb Maletes, Xerrades a pares o Butlletí Puntedu des de la Biblioteca de l’escola de Flix.

😮 ZER Ribera d’Ebre Nord: Programa “La Maleta Viatgera” amb lots de materials diversos, Decàleg dels bons lectors, llibreta i bloc de ZER per a l’intercanvi de comentaris sobre les lectures a casa amb les famílies de les tres escoles de Garcia, Vinebre i la Torre de l’Espanyol.

😉 Col·legi Santa Teresa de Móra d’Ebre: Bons consells lectors des del Bloc de la Biblioteca Escolar.

Litterarum, Fira d’espectacles literaris I Fira del LLibre Ebrenc

3, 4 i 5 de juny a Móra d’Ebre

Consulteu la programació del Litterarum que ens permetrà gaudir dels quaranta-set escriptors que ens visiten i dels divuit espectacles literaris per a totes les edats. Destaquem:

Per als més petits:

-Contes en clau de fa.

-Cavallet de cartró. Titelles

-Rondalles d’antany

Exposicions a la Biblioteca Comarcal  de l’1 al 14 de juny:

-“De nit”-Il·lustracions imaginades dels contes populars dels germans Grimm.

-“Joan Maragall, el poeta extasiat”

Recreacions dramatitzades o musicals de l’obra d’Artur Bladé Desumvila:

-“Amb ulls Bladé”

-“Bladé: Exili, vida i terra”

-“Chill out a banda”

I altres actes literaris i espectacles musicals o teatrals que ens fascinaran:

litterarum3

Internet i Lectura comprensiva: “Com fer un treball”

COM FA  UN  TREBALL  MONOGRÀFIC  L’ALUMNE?

LLEGEIX I ENTEN REALMENT TOT EL QUE PRESENTA EN EL TREBALL RECOLLIT?

COM EVITEM EL “COPIAR I PEGAR” SENSE UNA LECTURA COMPRENSIVA I SINTÈTICA?

Fent servir les habilitats de cerca, de tractament i de comunicació de la informació a l’aula, a la biblioteca i a internet, seqüenciant estratègies. Posant especial atenció en la comprensió lectora, en com llegeix l’alumne/a i treballant de manera seqüenciada i sitemàtica les activitats prèvies, durant i després de la lectura.

Potenciant les competències:

-Competència d’aprendre a aprendre

-Competència comunicativo lingüística audiovisual (competència lectora)

-C. del tractament de la informació i competència digital

-Competència social-ciutadana

———————————————-PROCÉS  GENERAL—————————————

1er.-L’alumne parteix d’un índex o esquema del que vol saber i del que necessita i vol presentar o demanem recollir: Estratègies prèvies organitzatives , de conceptes previs,  d’elaborar guions i organitzar el treball.

2on.-Saber localitzar i utilitzar la informació: Estratègies de cerca i tractament de la informació (a internet, a la biblioteca, …), identificació de les fonts d’informació i ús crític, autònom i responsable de les principals fonts d’informació.

3er.-Estratègies de lectura comprensiva.

L’alumne dedica un temps (que considerem molt valuós ) a la lectura comprensiva, reflexiva i analítica. Treball lector,  comprensió de diferents tipologies textuals, anàlisi de textos  i activitats lectores.

L’alumne/a  ha de reflexionar i s’ha d’autopreguntar:

-QUÈ  HE  TROBAT  DEL  QUE  BUSCAVA  O  DEL  QUE  EM  DEMANAVEN  FER?

-QUÈ ENTENC?    QUÈ EM SERVEIX? …

4art.-Redacció del treball: Estratègies de resum-síntesi-conclusions-construcció de nous continguts-relacions amb altres conceptes-…

5è.-I acabar fent la presentació final del treball aplicant Estratègies de comunicació segons el llenguatge, el format i el suport escollit o demanat (oral, escrit, digital, multimèdia, audiovisual, …)

Recull elaborat per Joana Vernet -SE-CRP Ribera d’Ebre per al Pla Lector de les escoles d’Ascó i Flix i la coordinació de les biblioteques escolars.

Font: Mediateca dels CRPs, Banc de Recursos dels CRPs sobre la Lectura, Biblioteques Escolars Puntedu.

Contes i lectures coeducatives

Aquest mes d’abril s’ha presentat una bibliografia i webgrafia de coeducació que us recomanem per ampliar el fons de la vostra biblioteca escolar i per a treballar temes de convivència:

“NOIS I NOIES: TANTS A TANTS”

Selecció de llibres per impulsar la lectura, la coeducació i el debat, a l’Educació Infantil, Primària i Secundària, realitzada per Rosa Mut i Amàlia Ramoneda, que ha rebut el Premi 8 de març Maria Aurèlia Capmany de coeducació de l’Ajuntament de Barcelona.

És una continuació del treball Ells i Elles: Colze a Colze que podeu consultar també a la web del Programa Puntedu.

Lectures atractives i plaents de tipologia diversa (conte, poesia, novel·la, pel·lícula,…) catalogades per edats i per mòduls segons indicadors coeducatius:

-Ens respectem, ens necessitem, ens coresponsabilitzem

-Igualtat d’oportunitats, llibertat per escollir

-Mares i pares, tots a una!

-Una vida com aquesta!

-M’agrado com sóc!

-M’he penjat de tu!

-No és colze a colze!…

Contes a la vora del foc

Imatge del Costumari Català de Joan Amades

Imatge del Costumari Català de Joan Amades

Des de temps antics ens arriben els contes i rondalles explicats vora el foc de la llar, que ens captiven a grans i a petits.

La Núria Grau i l’Àngels Pérez ens apropen aquests contes amb  un recull de les diferens localitats de la Ribera d’Ebre

En els darrers números de la Miscel·lània del CERE, números 19, 20 i 21 presenten una mostra de  contes tradicionals, amb una anàlisi narratològica, conservant les expressions i trets lingüístics propis de les poblacions riberenques de Flix, Ginestar i Riba-roja d’Ebre:

-Lo llop i la rabosa
-Lo budellet
-El enano saltarín
-Lo moixonet
-Lo llop, la raboseta i la gerreta de mel
-Los músics de Bremen
-El conte d’aquell que ven l’ànima al dimoni
-Un pagès pujave d’una finca i trobe a un que estave serrant un ametller i li diu…

“…I los qüentos continuaran…miscelania21

Exposició “L’aigua al segle XXI”

Del 7 al 12 de març a la Biblioteca Comarcal de Mora d’Ebre i del 21 al 26 de març a la Biblioteca Artur Bladé i Desumvila de Flix, podem visitar l’exposició “L’aigua al segle XXI“, organitzada per la Subdirecció General de Biblioteques, en col·laboració amb UNESCO de Catalunya, que ens apropa als temes clau de la sostenibilitat de l’aigua al nostre planeta.

Més informació, pósters, lectures, materials didàctics, jocs i altres propostes a: 

aigua_xxi_gran