Jornada de Biblioteques Escolars a les Terres de l’Ebre

El dimecres 26 de juny, a Tortosa, es realitza  la Jornada de Biblioteques Escolars a les Terres de l’Ebre dedicada a

“La Biblioteca 2.0”

Consulteu el programa per a conèixer les experiències i els temes que es presenten.

La inscripció es pot realitzar fins el 20 de juny.

És una activitat interzonal del Pla de Formació de Zona de les Terres de l’Ebre.

___________________________________________________________________

Recomanem molt especialment la visita al blog de l’Institut-Escola Daniel Mangrané de Jesús-Tortosa per la mostra d’activitats lectores i com a bloc premiat amb la baldufa daurada d’ “Edublogs”:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Una jornada que comença amb la presentació dels documents de referència i de les Directrius de les Biblioteques Escolars a càrrec de Cecília Lladó, coordinadora del Programa Puntedu:

 

 

 

 

 

 

Premi Pilarín Bayés a l’escola de Ginestar

Una vegada més l’Escola Pàmies de Ginestar ha rebut el premi Pilarín Bayés de contes il·lustrats, presentats aquest Sant Jordi passat.

Mireu el seu bloc i des d’aquí els felicitem.

Esperem poder rebre el llibre publicat per l’editorial Mediterrània, amb els contes premiats i llegir el seu conte.

El tema proposat per a aquesta desena edició era “Saber guanyar, saber perdre: contes d’esport”.

Bones recomanacions per Sant Jordi

Les escoles participants al Seminari de Biblioteques Escolars de la Ribera d’Ebre, durant aquest curs escolar han posat en marxa 3 cabassos viatgers plens dels seus llibres recomanats pels alumnes (mireu l’activitat a cada bloc de biblioteca o al nostre recull). De la primera ruta, us deixem aquí els llibres que han agradat més i s’han llegit més, amb molt bons comentaris per part dels xiquets i xiquetes.

Els llibres més llegits de “LO CABÀS VIATGER” amb els enllaços proposats:

 

 

 

 

Miradas

(Escola de Tivissa)
 

 

 

 

 

Quatre amics i mig en…


(Escola Lluís Viñas de Móra d’Ebre)
 

 

 

 

-Col·lecció Pinyata
per a Primària   i

-Col·lecció Cucanya

(IE Tres d’Abril de Móra la Nova)

 

 

 

 

 

 

El diari de Greg

(Escola 1 d’Abril de la Palma d’Ebre)
 

 

 

 

 

Manual d’experiments

(Escola Sant Agustí de Riba-roja d’Ebre)
 

 

 

 

Estimat t’he de deixar

(Escola Pàmies de Ginestar)

 

 

 

 

 

 

 

La Plis Plau …

(Escola Sant Miquel d’Ascó)

 

 

 

 

 

El follet Oriol i…

(ZER Ribera d’Ebre Nord)

 

 

(A la pàgina del BIBLIOCABÀS d’aquest bloc trobareu més informació i també a la del Seminari de Biblioteques amb l’enllaç al Butlletí de la Biblioteca Escolar publicat per aquest Sant Jordi)


Jornades de Biblioteques Escolars a Barcelona

Els dies 5 i 6 de març a la Facultat de Biblioteconomia i Documentació de la Universitat de Barcelona, tenen lloc les V Jornades de Biblioteques Escolars organitzades pel Col·legi de Bibliotecaris i Documentalistes de Catalunya i el grup Bibliomèdia, amb la col·laboració del Departament d’Ensenyament.

Consulteu el programa i les experiències sobre la biblioteca 2.0.

 

 

Es poden consultar els materials i ponències de les Jornades.

Enllaços als nous documents, espais web i recursos presentats:

DIRECTRIUS I ESTÀNDARDS PER A LES BIBLIOTEQUES ESCOLARS DELS CENTRES EDUCATIUS DE CATALUNYA 

Document publicat pel Departament d’Ensenyament mitjançant la coordinació del SIAL, del Programa Puntedu, la Facultat de Biblioteconomia de la Universitat de Barcelona, el grup Bibliomèdia de la FMRP, el col·legi de Bibliotecaris i Documentalistes de Catalunya i el Servei de Biblioteques Públiques.

Document de referència que estableix la missió i les funcions de les Biblioteques Escolars i els estàndards dels recursos bàsics.

 

Entorn virtual elaborat pel Programa Puntedu mitjançant un grup de treball que recull les bases d’una biblioteca escolar 2.o. 

Trobarem els principals àmbits i eixos d’actuació d’una Biblioteca Escolar 2.0 i les eines necessàries per a portar-ho a terme, amb enllaços a experiències concretes de centres educatius.

Inclou una eina d’autodiagnosi sobre la Biblioteca del centre per inciar el camí referent als:

  • Serveis de difusió i gestió de caràcter general
  • Serveis de suport al currículum
  • Serveis de dinamització de la lectura
  • Serveis centrats en l’usuari de la biblioteca escolar

 

 

Cinfo_aula i  Bibliomèdia treballen conjuntament per localitzar i fer difusió de recursos i bones pràctiques sobre competència informacional i biblioteca escolar.

 

Podem consultar i fer cerca guiada de moltes activitats, així com aportar noves experiències dels centres docents.

 

 

Una biblioteca escolar amb encant

La biblioteca escolar de l’Institut-Escola Mare de Déu del Portal de Batea té un encant especial.
L’Asun Martí, la seva coordinadora expressa el seu entusiasme quan parla dels llibres i mostra les activitats de dinamització lectora que fa amb els alumnes del centre d’una manera engrescadora.

Uns llibres amb encant que atrauen als nois i noies cap a la biblioteca.

Àlbums il·lustrats com LLetraferit, Chocolata, El pollastre esplomat, El rei del cul vermell, Orelles de papallona, entre molts d’altres que sorprenen, diverteixen i ajuden a gaudir de la lectura.

Des del Seminari de Biblioteques Escolars de la Ribera d’Ebre volem agrair-los de compartir la seva bona feina amb naltros.

 

“Abracadabra, pota de cabra”. Exposició itinerant

Selecció de llibres de l’exposició “Abracadabra, pota de cabra” del Consell Català del LLibre Infantil i Juvenil que va passar per les biblioteques públiques i que ara podem gaudir les biblioteques escolars, mitjançant la Central de Biblioteques de les Terres de l’Ebre.

Es compon de 9 plafons expositius  i 50 llibres repartits en aquests temes:

Són llibres màgics de la mà d’aquests il·lustradors i autors que aconsegueixen que més d’un es quedi encisat i embadalit amb les seves lectures.

La ruta comença per les biblioteques escolars de la Ribera d’Ebre, concretament per la ZER Ribera d’Ebre Nord, per l’Institut-Escola Tres d’Abril de Móra la Nova i per l’escola Marcel·lí Domingo de Tivissa. De la mà de les coordinadores de la biblioteca escolar tots els xiquets i xiquetes, des d’infantil a cicle superior de primària trobaran algun llibre que els encantarà.

Deixem-nos endur per la seva màgia !

Des del Seminari de Biblioteques Escolars de la Ribera d’Ebre s’han acordat diverses propostes didàctiques i d’animació a la lectura que compartirem.

MIREU EL RECULL DE LES DIFERENTS ESCOLES ALS SEUS BLOCS DE BIBLIOTECA:

>>>>>>>>Escola El Tormo de la Torre>>>>>>>>>>>>>>>>

>>>>>>>>>Escola El Verger de Garcia>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

>>>>>>>>>Escola Les Eres de Vinebre>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

>>>>>>>>>Escola Marcel·lí Domingo de Tivissa>>>>>>>>>>>>>>>

>>>>>>>>>Institut-Escola Tres d’Abril de Móra la Nova >>>>>>>>>>

 

BANC DE RECURSOS DE LA LECTURA

S’acaba de presentar la nova web del BANC DE RECURSOS. LA LECTURA: FONT DE PLAER I DE CONEIXEMENT, destacada a la portada de la XTEC:

Hi trobareu guies bàsiques, propostes didàctiques, enllaços de referència i recursos per competències referents a la lectura, amb notícies i novetats específiques.

Quan hi entreu veureu a la part central els deu blocs principals:

La majoria d’aquests grans blocs contenen subapartats de:

-Bibliografia

-Llicències d’estudis

-Documentació

Aquest repositori d’informació és fruit d’una tasca de col·laboració entre diversos CRP de Catalunya que formen un grup de treball en xarxa que representa i vol abastar a tot el territori.

Trobareu una selecció acurada i actualitzada de recursos relacionats amb la lectura en tot el seu abast.

Des del grup de treball us animem a utilitzar-la i a que ens feu arribar les vostres aportacions.

Llegir, més enllà de les lletres

Llegir, més enllà de les lletres. Interioritats de didàctica de lectura

d’Enric Queralt, publicada per Pagès Editors és una obra bàsica que aporta les eines per sistematizar l’ensenyament-aprenentatge de la lectura des de l’educació infantil a cicle superior de primària.

Obra guardonada als XXXII Premis Baldiri Reixac.

Com llegim?

Quina metodologia fem servir?

Què vol dir comprendre un text?

Com es resolen les dificultats de comprensió lectora?

Quins objectius de lectura ens proposem?

Com fem les lectures “acompanyades”?

Quins criteris ens permeten millorar la lectura expressiva?

Com s’avalua la lectura?

Com fomentar la lectura crítica a l’aula?

En aquest llibre trobem pautes clares, exemples i models per a que els alumnes siguin competencialment bons lectors.

Celebrem l’any Pilarin Bayés

 

Com podem celebrar l’any Pilarin Bayés?

Des de la Comissió de Biblioteca planifiquem activitats.

Primer ens proposem fer difusió mitjançant el bloc, una guia de lectura a l’Epergam i les cartelleres per donar a conèixer que aquesta il·lustradora catalana, tant coneguda pels xiquets i xiquetes,  fa 50 anys que dibuixa.

A la biblioteca: Una exposició dels contes i llibres il·lustrats per ella.

I al passadís un mural que recull làmines de diferents col·leccions.

Aviat tindreu més notícies.

Mireu la seva web: Pilarin.cat


“Naveguem amb els seus dibuixos i viatgem pel món dels llibres que ha il·lustrat”

Guia de lectura a l’Epergam de l’escola:

http://www.xtec.cat/epergam