Les competències bàsiques i la biblioteca

La introducció de les competències bàsiques al currículum de l’ensenyament obligatori, és el referent que ens fa reflexionar sobre la millora de l’aprenentatge de l’alumne.

L’ús de la biblioteca, integrada dins el currículum i planificada a les programacions de les diverses àrees o matèries, pot ser una eina clau per a l’èxit.

La biblioteca ofereix la possibilitat de treballar, d’una manera integral, totes les competències bàsiques, i això, cal tenir-ho en compte en el moment de programar, de treballar projectes o de planificar un tema.

En les propostes d’animació lectora, en els contacontes, en les lectures compartides, en l’escenificació d’històries, en les creacions literàries, en la cerca d’informació o en el préstec d’un llibre, … no estem treballant únicament la competència comunicativa lingüística, sinó també:

-la competència d’aprendre a aprendre

-la competència en el coneixement i la interacció amb l’entorn

-la competència artística-creativa i cultural

-la competència en hàbits autònoms i d’iniciativa personal

-la competència informacional i digital

-la competència social i ciutadana

Així,

.Cada centre ha d’acordar les seves estratègies per a que cada àrea i cada projecte tingui un treball bàsic a la biblioteca

. Cada docent ho ha de tenir present per a planificar experiències i propostes de treball funcionals i amb sentit per al seu alumnat

.Cada alumne ha de tenir l’oportunitat de passar per diverses situacions d’aprenentatge, amb experiències graduades per anar progressant en l’adquisició d’aquestes competències bàsiques.

Documents de suport:

.Del currículum a les programacions, març 2009

One thought on “Les competències bàsiques i la biblioteca

  1. María Gallego

    El treball competencial a i amb la biblioteca ens ajuda també a reflexionar sobre les fonts d’informació: el llibre de text deixa de ser l’únic protagonista en el procés d’ensenyament-aprenentatge i possibilita que l’alumne contraste diferents informacions sobre un tema permetent així desenvolupar el seu esperit crític. Donat l’allau d’informació que cau a sobre del nostre alumnat diariament cal que l’ajudem a desenvolupar estratègies per tal que sigui ell qui seleccione la informació i no la informació qui el seleccione a ell.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *