VIdees: Bases

Reflexions en vídeo: Proposta per alumnes  d’ESO i Batxillerat.

Per a fomentar la reflexió i la creativitat de l’alumnat de 4t d’ESO i de Batxillerat dels centres educatius de Catalunya, des de l’Olimpíada de Filosofia us proposem participar en la Mostra de VIdees presentant un vídeo original elaborat individualment o en grup.

Aquesta proposta complementa la de les modalitats de dissertació i de dilema moral, les dues modalitats de participació dels alumnes de 4t d’ESO i de Batxillerat en l’OFC i l’OFE.

Es tracta d’elaborar vídeos d’entre 1 i 2 minuts en els quals es presenti una reflexió original al voltant del tema de l’OFC, concretat en una pregunta i que es troba publicat en la convocatòria en aquest blog.

Condicions de participació

  1. Es pot elaborar individualment o en grup.
  2. Cada centre podrà presentar fins a tres vídeos d’alumnes (o grups d’alumnes) de 4t d’ESO o de Batxillerat.
  3. A la Convocatòria de la Mostra de VIdees que es farà pública en aquest blog, s’informarà de les condicions de la inscripció, així com del període en què s’ha de realitzar. Per a poder participar caldrà haver fet la inscripció prèviament i dins del termini indicat.
  4. La participació es farà mitjançant un formulari d’inscripció on s’afegirà l’enllaç de youtube dels vídeos que es presentin de cada centre.
  5. Caldrà complir les condicions formals per a poder participar-hi.

Condicions formals

Els vídeos hauran de complir preferentment unes condicions formals per a ser acceptats a la Mostra i que són les que s’exposen seguidament. La Mostra de VIdees vol promoure algunes tècniques de vídeo experimental  i artístic.

Proposem tres tècniques. Es tractaria de que la reflexió adquireixi forma segons la tècnica més adient al propòsit dels participants:

  • Cut Out (Stop Motion): consisteix en fer un vídeo d’objectes en moviment a partir de la realització de múltiples fotografies. Pot ser un collage, un grup de ninots o de figures de plastilina, o de qualsevol tipus d’objecte. D’una imatge a altre s’aconsegueix crear il·lusió de moviment. Existeixen apps per mòbils i tablets que fan tota la feina: amb el mateix programa es fan totes les fotos i es crea el vídeo. La més coneguda és l’app “Stop Motion”, que es troba a la xarxa i és gratuïta. També és possible utilitzar els programes de vídeo més coneguts com MovieMaker (Windows), o Imovie (Apple). Podeu veure un exemples de vídeos fets amb aquesta tècnica als enllaços següents:   Exemple 1 de Cut Out ,   Exemple 2 de Cut Out
  • Pixilació (Stop Motion): aplica el mateix principi que l’anterior, però les fotografies es fan a persones o coses que s’han de moure molt lentament foto a foto. Els efectes poden ser molt curiosos. En aquests enllaços podeu veure uns exemples: Exemple 1 de Pixilació , Exemple 2 de Pixilació
  • Found footage: mitjançant aquesta tècnica es recliquen imatges de gravacions diverses, fent un collage amb fragments. Un exemple conegut és el que fan al programa APM de TV3. Permet superposar escenes, alentir, accelerar vídeos i fragments per aconseguir nous efectes i nous significats. Cal disposar d’un programa d’edició de vídeos i de fragments d’enregistraments. A la web https://archive.org/details/movies hi ha un banc de vídeos lliures de drets que es poden baixar. En aquests enllaços podeu veure uns exemples:  Exemple 1 de Found footage Exemple 2 de Found footage  ,   Exemple 3 de Found footage
  1. Les tècniques proposades no són excloients, de manera que poden participar i ser seleccionats vídeos elaborats amb altres tècniques, sempre i quan mostrin creativitat i capacitat de reflexió al voltant de la pregunta proposada per l’Olimpíada.
  2. Els vídeos han de tenir caràcter conceptual i reflexiu, podent fer servir la narració i la descripció metafòrica o real per a exposar la tesi al voltant de la pregunta general del tema de l’Olimpíada tal i com es troba a la Convocatòria, així com els “arguments” que fonamentin la tesi o posicionament de l’autor/s.
  3. En cap cas, s’acceptaran vídeos que segueixin el format de ppt en “moviment” o semblants. Cal que el discurs visual generat per les imatges suposi una reflexió i un treball conceptual, com ja s’ha exposat al punt anterior.
  4. La durada ha de ser entre 1 i 2 minuts.
  5. El discurs verbal ha de ser tractat evitant l’efecte explicatiu i evitant frases i paraules sempre que sigui possible. Es tracta de que la reflexió realitzada es formuli amb elements visuals.
  6. Al principi del vídeo ha d’aparèixer un títol original. La tesi o posicionament dels autors sobre la pregunta s’ha de desprendre del discurs visual.
  7. Al final del vídeo s’ha de fer constar: nom dels autors, matèria i nivell educatiu, nom del professor/a, centre educatiu,   població.

Selecció i publicació dels vídeos

  1. Un Jurat format per tres membres de l’organització de l’Olimpíada seleccionarà els deu millors vídeos presentats i informarà al professorat responsable i als autors amb  antelació.
  2. Els autors dels vídeos seleccionats seran convocats per a una breu presentació pública el dia de l’acte final de l’Olimpíada al CCCB. Les orientacions per a la presentació pública dels vídeos seran les publicades en aquest blog, a la pàgina corresponent.
  3. Els vídeos es publicaran a la pàgina web de l’Olimpíada i a les xarxes socials. Es projectaran al hall del CCCB el dia de celebració de l’acte final de l’Olimpíada.
  4. L’organització es reserva el dret de no publicar els vídeos amb contingut ofensiu o que vulneri la legislació vigent o qualsevol dret fonamental, o que no compleixin les condicions de participació.

Per qualsevol dubte en relació a aquesta proposta adreceu-vos a olimpiadavideos@gmail.com o feu servir l’opció de comentaris a aquest blog.

 

 

2 respostes a VIdees: Bases

  1. Alex diu:

    Hola Bon dia,

    Em dic Alex i escric per preguntar si també seria possible que una classe del “Pla de Transició al Treball” (PTT o PFI) podria participar en aquest certamen. Són alumnes que estan inclosos dins del marge d’edats entre 4rt d’ESO i batxillerat però que a causa de conflictes de diversa índole (sobretot familiar) no han pogut concloure la ESO i ara intenten obrir-se camí ja sigui reenganxant-se als estudis o accedint al món laboral. El meu interès en la possibilitat de participar en el Videes recau en que, a part de mestre d’aquesta mena d’alumnes, sóc filòsofs de formació i utilitzo el meu bagatge en tot moment com a eina de motivació i preparació per a aquests joves. Gairebé no hi ha classe en que no els hi llenci una reflexió filosòfica.
    Així doncs, tot i no està inclosos en la branca d’Eso o en la de batxillerat, podrien fer la seva proposta i competir junt amb tots els altres?

    Gràcies!

    • olimpiada1 diu:

      Hola Àlex,
      No se’ns havia acudit que els alumnes d’un PFI poguessin trobar interessant i factible la proposta. Com que no és una competició sinó una Mostra, l’únic que farem és seleccionar uns quants per tal de poder oferir una visió general dels que s’han fet en el temps limitat de què disposem. Per tant, no veig cap inconvenient en que participeu. Esperem que s’ho passin molt bé fent els vídeos i filosofant! Salutacions cordials.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *