Daily Archives: 10 abril 2008

Calor

Portada Calor

Aquest és el títol d’una lectura gastronòmica que recomano a tots aquells interessats en el món de la cuina i que la volen conéixer des d’una perspectiva divertida. L’autor és el nord-americà Bill Bufford, el qual ens narra en primera persona les seves experiències culinàries als fogons del famós cuiner de Nova York, Mario Batali. “Tot comença quan Bill Buford invita a sopar a sa casa al Mario Batali, l’inmens – en més d’un sentit – i exuberant xef que va seduir des del seu restaurant Babbo, de tres estrel.les, als paladars més exquisits de Nova York, per convertir-se després en una celebritat amb el seu programa de televisió Molto Mario. Buford es proposa escriure pel New Yorker un article sobre el pantagruèlic i genial xef, per a qui el major excés a penes és suficient, però també vol aprendre-ho tot sobre la professió d’alimentar i delectar a la gent, vol saber què i com es cou al món de la cuina professional, quins són els que tenen la paella pel mànec i com ho han fet per arribar fins allà. També vol esbrinar quina classe de cuiner hauria pogut ser ell, un escritor aficionat a l’escalfor dels fogons. I no pretén aprendre-ho en llibres o programes de televisió, o en testimonis.

Buford ho abandona tot i s’allista a la dantesca cuina de Batali, aquell feroç camp d’entrenament on començarà a treballar com a “esclau” -així anomenen als aprenents- i anirà ascendint entre cremades, humiliacions i jornades interminables l’empinada escala que va de rentaplats a cuiner. Però el viatge de Buford no acabarà després dels seus llargs messos a la testosterònica cuina de Batali, on també apren que no n’hi ha res més proper al sexe que el menjar, perquè com li dirà algú que hi treballa, quina altra cosa que sexe i menjar podem introduir dins del cos de la gent? I Buford marxarà a Italia a treballar al costat d’un dels mestres de Batali, un carnisser i xarcuter de la Toscana que ho sap tot de la carn i recita passatges de l’infern de Dante mentre espeçeja una vaca; i a un restaurant als Apenins, on l’ensenyan els eròtics secrets de la pasta i que els tortellini perfectes son com el melic d’una dona…”

En definitiva, un llibre que com “Confessions d’un xef” de l’ Anthony Bourdain no us heu de perdre.

Buford, Bill. Calor. Barcelona: Anagrama, 2007. ISBN 978-84-339-7459-4

J.J. Sebastià