LA BOTIGA DE JOGUINES

Ens tornem a retrobar després del període de vacances de Nadal. Durant aquest dies han arribat moltes joguines a casa i la mostra d’això és que els nens/es de P5 les han anat portant al llarg de la setmana per compartir-les amb els seus companys/es.

Tanta és l’expectació i les ganes de compartir-les, que hem pensat  començar un nou projecte al voltant d’aquestes. Una conversa entorn de les festes de Nadal i de les joguines, i ens ha conduït  a concretar què volíem muntar una BOTIGA DE JOGUINES.

El projecte ens ha  estat molt interessant. Ens ha obert un ampli ventall d’oportunitats per treballar:

  • El llenguatge matemàtic,  comptatge i descomposició dels cèntims d’€, pagar i donar canvi, càlcul de  preus,  mesures amb pams, peus i cinta mètrica, aproximacions,  dibuix d’un plànol i interpretació, la llengua oral (vocabulari adequat, formalismes,…),
  •  Llenguatge oral i escrit, escrivim cartells, catàlegs, etiquetes, nom botiga,  un eslògan…,  i fem lectura de rètols, etiquetes,…

Una vegada presa la decisió ens posem en marxa per organitzar-nos i tirar el nostre projecte endavant…fem pluja d’idees  i identifiquem tot el que necessitem per començar a  muntar la nostra botiga i allà sorgeixen moltes coses:

  • Necessitem prestatgeries
  • I un lloc on emplaçar-la
  • Necessitem joguines
  • I preus,…

La conversa va fent el seu fruït i finalment ens adonem que per poder muntar una botiga cal que ens repartim la feina. Definim els diferents equips de treball i ens distribuïm.

  • Construcció i muntatge (arquitectes, fusters i reposadors)
  • Disseny gràfic (escriptors, informàtics, publicistes, dissenyadors i fotògrafs)
  • Tresorers (economistes i banquers)
  • La festa d’inauguració (economistes, publicista, dissenyador, informàtic i escriptor).

Quan acabem de muntar la nostra botiga volem convidar a les famílies a la GRAN INAGURACIÓ, per poder gaudir tots junts del treball fet i après.

 

CONSTRUCCIÓ I MUNTATGE

L’equip d’arquitectes, fusters i reposadors es reuneixen i decideixen quin lloc de la classe és l’idoni per construir la botiga. Amb la decisió presa comencen a mesurar (amb mans, peus i metres), per saber quin espai ocupa la botiga.

Després observen les joguines que tenen i com estan organitzades, d’aquesta manera poden calcular quants prestatges  es necessiten. Veuen la necessitat de posar un taulell per poder atendre als clients i col·locar la caixa registradora i el paper de regal.

Per poder dibuixar un plànol de la botiga i distribuir-la, primer cal entendre Què és un plànol? Així que s’enfilen dalt d’una escala per veure l’espai de la botiga a vista d’ocell i adonar-se’n que només poden veure la part de sobre dels mobles, i per tant només es veu la forma que tenen (rectangle, quadrat,…). A partir d’aquí juguen a distribuir la botiga. Tallen diferents cartrons en representació de les prestatgeries i el taulell. Som-hi… Com la volen??

Arriben les prestatgeries (les aconsegueix un pare de la classe, FANTÀSTIC, tothom està molt engrescat). Ara cal muntar-les seguint el plànol que prèviament havien fet.  Apareix un altre instrument de mesura (nivell), sorgeix la pregunta: Perquè serveix? – ajuda a determinar l’horitzontalitat d’una superfície, per tant, ens diu si s’han col·locat rectes els prestatges en la prestatgeria.

Finalitzada la feina de muntatge els reposadors són els encarregats d’endreçar les joguines en els prestatges. Les endrecen seguint la feina de classificació que prèviament han fet l’equip de disseny gràfic.

Mentre el projecte anava avançant s’ha hagut de prendre algunes decisions:

Quin nom volem per la nostra botiga?

Quin logotip la identificarà?

Cada infant ha tingut l’oportunitat de dir la seva. En un espai de la classe s’han deixat papers a l’abast dels infants perquè poguessin escriure un nom i dibuixar un logotip. Després d’uns dies, s’han revisat les propostes i s’ha procedit a les votacions… Ja tenim NOM per les  BOTIGUES dels verds i els taronges: DETIJOCS i ESCRETXER.

 

DISSENY GRÀFIC

Ara és el torn de l’equip de disseny gràfic (publicistes, fotògrafs, dissenyadors, escriptors i informàtics). Tots junts es posen a resoldre la seva tasca. La primera feina que han de fer és agrupar i classificar les joguines seguint uns criteris que ells mateixos es marquen (tenint en compte la tipologia de joguines i jocs que han portat i consultant catàlegs de joguines que ajuden a fer la tasca). Una vegada estan classificades determinen el nom de la secció on aniran ubicades (Ninos i nines, peluixos, jocs educatius, jocs de taula, cotxes, jocs d’acció i construcció).

Arribats aquí  toca dissenyar quin tipus d’etiquetes volien per posar a la botiga. Etiquetes per als preus i per al nom de les seccions. Els informàtics i escriptors s’ocupen de fer-ho possible i dediquen tot un matí ha realitzar aquesta tasca. Mentre els fotògrafs es dediquen a fer fotos a totes les joguines.

Dies més tard, es troben els encarregats de la publicitat, ja tenen les fotos i els preus, i poden elaborar el catàleg de les joguines que hi ha de la  botiga. Dissenyen la portada i pensen un eslògan: “OMPLE LA CISTELLA DE REGALS”.

TRESORERS

L’equip de tresorers (economistes i banquers).  Els calia conèixer molt bé els números i analitzar detingudament les joguines. Es van reunir en un racó de la classe i van agafar totes les joguines per poder analitzar molt bé les característiques de cadascuna d’elles. D’aquesta manera van poder confegir un llistat de criteris per determinar el preu de la joguina. Els criteris: material de que està feta, si es juga sol o acompanyat, mida, si té pila.

A banda d’aquesta feina, durant l’estona d’itineraris del matí s’ofereix l’oportunitat a cada infant per poder realitzar de diferents propostes que els serveixen per fer comptatge per descompondre i  per construir números a partir de les monedes (1, 2 i 5 cèntims) i amb les perles de Montessori. Aquestes propostes els ajuden a familiaritzar-se amb les monedes i les quantitats.

Una vegada els tresorers han confegit el llistat de criteris, es posa a l’abast de tots els infants perquè puguin calcular el preu que es vendrà la seva joguina.

 

FESTA D’INAGURACIÓ

Arriba l’últim pas!!! Ja tenien ganes d’entrar en acció l’equip encarregat de preparar la festa d’inauguració. En aquest equip trobem: publicistes, economistes i banquers, escriptors, dissenyadors i informàtics.

VOLEM CONVIDAR A LES FAMÍLIES A LA INAUGURACIÓ DE LA BOTIGA…

Cal prendre moltes decisions. Partim d’una conversa: com us imagineu aquesta festa?, que hauria d’haver?,…

  • Patates
  • I Coca-cola
  • Però cacaolat també
  • I música

Sorgeix la pregunta: Quantes ampolles necessitarem? Com ho podem calcular? De seguida ho van veure clar. Vam necessitar una ampolla buida de 2l, un altre de 1l i una 1,5l. i gots per poder fer una estimació i calcular quants gots s’emplenaven amb les diferents ampolles. Així vam descobrir el números de persones que podien per beure per a cada ampolla. Vam averiguar  que amb una ampolla de 2l s’emplenaven 14 gots i que amb una 1l 7 gots, sabent el número aproximat de persones que podien venir a la festa es podria fer un càlcul estimat del número d’ampolles que calia comprar. Amb les patates la cosa es va complicar una mica, ens vam basar en la seva experiència i en el que ells creien. Pots menjar-te sol una bossa gran de patates? Quina part creus que et menjaries? Per tant quantes persones per cada bossa?…

Mentre els economistes calculaven i confegien el llistat de la compra. L’ informàtic,  el publicista,  el dissenyador i l’escriptor s’encarregaven de fer el cartell i fulletons per anunciar la FESTA D’INAUGURACIÓ.

Quan tot va estar a punt, es van comprar les begudes i els aperitius pel GRAN DIA.

Quedava poc pel moment més esperat, tot estava a punt: prestatges plens, joguines etiquetades, màquina registradora en funcionament, el cartell amb el nom de la botiga penjat, la màquina del teu torn llesta…

Es penja a la porta el cartell d’OBERT i comencen arribar les famílies.

ÉS EL MOMENT DE GAUDIR AMB LA NOSTRA BOTIGA.

ANIVERSARIS DELS VERDS I ELS TARONGES

MOLTES FELICITATS!!!!

DURANT AQUEST PRIMER TRIMESTRE ELS NENS I LES NENES QUE FALTAVEN DELS VERDS I ELS TARONGES HEM ANANT FENT ELS 5 ANYS. HEM BUFAT MOLT FORT LES ESPELMES.

MIREU, MIREU,….

ANIVERSARIS, verds, 1r TRIMESTRE

ANIVERSARIS, taronges, 1r TRIMESTRE

AQUEST SEGON TRIMESTRE HEM CONTINUAT BUFANT LES ESPELMES,….

PSICOMOTRICITAT

POTENCIAR I TREBALLAR LA PSICOMOTRICITAT AMB ELS NENS ÉS CLAU PER AL DESENVOLUPAMENT  MOTRIU, COGNITIU, COMUNICATIU I AFECTIU D’AQUESTS. DE FET, ELS INFANTS CREIXEN, JUGUEN I APRENEN PRINCIPALMENT A TRAVÉS DEL MOVIMENT I DE LA RELACIÓ AMB ELS ALTRES.

” SI EL NEN/A VIU EL PLAER DE L’ACCIÓ COMPARTIDA AMB ELS ALTRES NENS/ES, COM SALTAR, FER EQUILIBRI, CAURE, CONSTRUIR, DESTRUIR, AIXÒ ÉS JA COMPARTIR EMOCIONS PROFUNDES, ÉS JA INTERCANVIAR AMB ELS SEUS COMPANYS DE JOC, PARTICIPAR DE LES SEVES INICIATIVES, ÉS TAMBÉ ACCEPTAR EL PUNT DE VISTA DE L’ALTRE, ELS SEUS PROJECTES I ELS SEUS DESITJOS.” Bernard Aucouturier

QUE BÉ QUE ENS HO EN PASSAT AQUEST PRIMER TRIMESTRE!!!…

Psicomotricitat, VERDS, 1r TRIMESTRE

 

Psicomotricitat, TARONGES, 1r TRIMESTRE

LUDOTECA

EL JOC ÉS UNA EXPERIÈNCIA VITAL DE LA PERSONA CARREGADA DE COMUNICACIÓ I INTERACCIÓ AMB ELS ALTRES, AMB ELS OBJECTES I AMB L’ESPAI. EL JOC ES CONVERTEIX EN UNA ACTIVITAT FONAMENTAL PER AL DESENVOLUPAMENT DE LA PERSONA. PERÒ PERQUÈ AIXÒ SIGUI POSSIBLE ÉS NECESSARI ASSEGURAR UNES DETERMINADES CONDICIONS: UN ESPAI ADEQUAT, MATERIALS LÚDICS I JOGUINES, TEMPS SUFICIENT I COMPANYIA AMB QUI COMPARTIR EL JOC I LA DIVERSIÓ.

“JUGAR PER A UN INFANT ÉS LA POSSIBILITAT DE RETALLAR UN TROSSET DE MÓN I MANIPULAR-LO, SOL O ACOMPANYAT D’AMICS, SABENT QUE ON NO PUGUI ARRIBAR HO POT INVENTAR.” Francesco Tonucci

MIREU QUE BÉ QUE UNS HO PASSEM,…

PROJECTE EL TEATRE

VET AQUÍ UNA VEGADA, … CONTA, CONTAT, JA S’HA  ACABAT.

COM CADA CURS ELS INFANTS DE LA SÍNIA ELS HI DONEM LA BENVINGUDA ALS MÉS PETITS DE L’ESCOLA, ALS NENS I NENES DE P3, AMB UN REGAL.

PER AIXÒ ELS INFANTS DE P5, DESPRÉS DE MOLT PENSAR VAM DECIDIR QUE COM A REGAL LI EXPLICARIEN UN CONTE.

AIXÍ QUE TOT SEGUIT VAN PENSAR DE PORTAR A L’ESCOLA EL CONTE QUE MÉS ELS AGRADAVA PER PODER EXPLICAR ALS COMPANYS/ES I ENTRE TOTS ESCOLLIR EL QUE TROBÀVEM MÉS ADIENT  PER DESPRÉS PODER-LO EXPLICAR ALS MÉS PETITS.

PER DONAR A CONÈIXER ELS DIFERENTS CONTES ES VAN UTILITZAR DIFERENTS FORMATS: TEATRE, OMBRES XINESQUES, LECTURA AMB IMATGES, AUDICIÓ, UNA MÀ DE CONTES,…

PASSEM A LA VOTACIÓ DEL CONTE:

ALS VERDS VA GUANYAR: LA CAPUTXETA VERMELLA.

ALS TARONGES VA GUANYAR: LA LLEGENDA DE SANT JORDI.

  • COM HO FARÍEM? – VA SORGIR LA PREGUNTA.

ENS VAM ORGANITZAR EN GRUPS DE TREBALL: VESTUARI, MAQUILLADORS, MÚSICS, DECORAT, ACTORS/ACTRIUS I PUBLICISTES.

VESTUARI

MÚSICS

DECORAT

ACTORS/ACTRIUS (making of)

PUBLICISTES

MAQUILLADORS

  • SORTIDA AL TEATRE ROMEU: VAM ANAR DESCOBRIR ELS SECRETS DARRERA EL TELÓ I A VEURE L’OBRA: “EN PATATU”.

PROJECTE: CASTELLERS

LA COLLA DELS “MATOSSERS” ENS HAN EXPLICAT MOLTES CURIOSITATS CASTELLERES. HEM GAUDIT FENT PINYA I ENS HAN AJUDAT A FER L’ALETA. ENS HA ENCANTAT L’EXPERIÈNCIA!

PREPAREM EL NOSTRE COS PER PODER SER CASTELLERS I CASTELLERES. PRACTIQUEM L’EQUILIBRI, LA FORÇA I L’AGILITAT.

PER PODER FER BONA PINYA ENS HEM D’ORGANITZAR TENINT EN COMPTE EL PES I L’ALÇADA. PER AIXÒ ENS MEDIM I ENS PESEM PER PODER COL·LOCAR-NOS ESTRATÈGICAMENT!

Cliqueu sobre les fotos per accedir als àlbums

H&H&H

Comencem un nou projecte! Activem idees! A partir d’aquí van sorgir dIferents interessos; els que realment van agradar més van ser l’hort i els animals. Doncs som-hi! Vam unificar les dues idees per crear el que seria el nostre projecte H&H&H. ( Hotel d’insectes, Hort, Hivernacle)

I aquest títol? Proposta de les mestres per jugar amb la lletra i les sigles. Va crear curiositat i expectació i així és com va començar tot…

A partir de les 3H es van crear grups de treball. Cada infant va poder escollir on volia anar.
Tot seguit teniu una mostra de fotos del procés que ha seguit cada grup.

GRUP HOTEL D’INSECTES

GRUP HORT

El procés que hem seguit ha estat el següent:

  • Neteja de l’hort
  • Remoure la terra i afegir compost
  • Mesurar l’hort, i calcular els espais per l’espantaocells, les plantes aromàtiques, l’hotel d’insectes i el nostre planter.
  • Mirar quines llavors tenim ( els infants les han portat de casa) i saber quines es poden plantar en l’època de l’any que estem
  • Fer el planter amb les llavors i posar-lo dins l’hivernacle
  • Fer observació del planter i comptar quants dies triga en sortir.
  • Traspàs del planter a l’hort
  • Valorar com va el planter. Què ha passat amb les llavors que no han crescut? Quines llavors si que han germinat, per què?
  • Fer seguiment de l’hort ( aigua, terra, insectes…)
  • Conclusions finals

GRUP HIVERNACLE

GRUP ESPANTAOCELLS

El procés de treball ha estat:

  •  buscar imatges per internet
  • fem una maqueta
  • demanda de material per construir-lo ( robes, palla, fustes…)
  • seleccionar tipus de roba i decidir com es vol vestir a partir d’una votació
  • construcció
  • col·locació a l’espai de l’hort.

GRUP PLANTES AROMÀTIQUES

El procés de treball ha estat:

  • formulació d’una pregunta: sabeu què és una planta aromàtica?
  • recerca de respostes ( internet, pati, informació que porten els infants…)
  • sortida al Garden ( experts ens expliquen quines hi ha i quines beneficien a l’hort)
  • comprar plantes aromàtiques per l’hort de l’escola
  • plantar- les

GRUP HIVERNACLE

El procés de treball ha estat:

  • observació de l’espai per saber on podem col·locar l’hivernacle
  • mesurar l’espai triat
  • adequació de l’espai (netejar-lo, aplanar-lo)
  • buscar informació sobre com poder fer-lo ( forma, mida, materials….)
  • elaborar una maqueta
  • aconseguir els materials que necessitem
  • construcció de l’hivernacle