PREPAREM LA NOSTRA SORTIDA.

Som els infants de sisè i ara us explicarem el nostre llarg projecte: PREPAREM UNA SORTIDA!

Tot va començar a finals del primer trimestre.

El director, l’Oriol, ens va comentar que un dels grans projectes de sisè, l’últim curs de l’escola era el projecte: “Preparem una sortida”. L’objectiu tractava d’aconseguir recaptar tots els diners necessaris per marxar dos dies l’última setmana de curs. Havíem de decidir on volíem anar i organitzar-nos per campanyes econòmiques per obtenir-ho. Tots i totes de seguida ens vam engrescar i ara us explicarem com hem realitzat el projecte.

Primer, per grups vam fer diverses propostes i en totes elles hi vam adjuntar un pressupost. Les quatre finalistes van ser: Port aventura i Caribe Aquàtic parc, Waterworld, Ràfting a la Seu i un parc vertical a Barcelona. Finalment, vam votar i vam decidir organitzar-nos per anar a Port Aventura i al Caribe  Aquàtic  parc.

En qüestió de poc temps vam començar a planificar-ho tot… necessitàvem decidir quines campanyes econòmiques faríem:

Berenars: feia dos anys que no es feien a l’escola per la pandèmia i sabíem que era un èxit assegurat.

Polseres: teníem expertes que col·laboren en un projecte social de polseres i ens vam engrescar. 

Samarretes: feia anys que no hi havia samarretes noves i això a tothom agrada.

Tastets musicals: era una proposta nova i gaudir de música a tothom li agrada.

Sorteig: vam aprofitar el dia de Sant Jordi i vam voler fomentar la lectura.

Calendari: fer un calendari amb fotos de l’escola.

Organització sortida: reservar autocars, entrades i mil mals de caps…

i Tresorers: la gran coordinació i recompte de tot plegat.

Cada un de nosaltres va decidir a quina campanya econòmica volia participar vam començar a fer feina. Els dimecres a les tardes cada comissió es reunia i decidia l’objectiu de la comissió, el com i què necessitava.

Us en donem alguns exemples:

Els berenars serien cada dimecres a càrrec cada quinze dies d’una classe. Al matí aniríem a comprar aliments per fer entrepans i 5 infants portarien pastissos.

Les samarretes van fer el disseny i van fer un qüestionari per qui en volia.

Els tastets van decidir demanar ajuda a cinquè, on hi ha molts músics i així els anàvem entrenant per quan els hi toqui.

Polseres, van decidir vendre’n els dies de berenars.

Sorteig, per Sant Jordi vam sortejar un ebook, un roser i un llibre.

L’organització: mirar albergs, hotels, càmpings, entrades, al·lèrgies i autocars. 

Ara, escrivim aquest post amb la feina feta, però hem passat moments complicats. Al principi estàvem molt engrescats, però quedava tan lluny el juny que ens va costar arrencar. Guanyàvem diners molt a poc a poc i el neguit ens va anar guanyant…

Érem conscients que era un projecte nostre i que havíem de ser autònoms i continuar lluitant. L’equip de mestres ens anava animant i donant confiança. Els tresorers anaven comptant…

A poc a poc, anar sumant berenars, polseres i el sorteig ens va donar esperança. De cop vam obtenir molts diners de les samarretes i els tastets van ser un èxit. Cada dia estàvem més confiats i anar fent seguiment dia rere dia d’on érem ens va ajudar a aconseguir-ho!

Ara ja ho hem assolit, ens esperen dos dies inoblidables, amb tota la colla de sisè. Serà un comiat magnífic i estem ben orgullosos de la feina ben feta.

Cinquè, ja us podeu preparar que aquest projecte és com un “Dragon Khan”!!!

https://photos.app.goo.gl/G1gR77Az6bKH

 

ELS MICROPROJECTES, L’AUTONOMIA EN JOC!

Els nens i nenes de 6è us volem explicar  què són els microprojectes  i com els hem viscut.

Els microprojectes com diu el seu nom són petits, micro=petits. Petits perquè són individuals o en petit grup.  Cada grup decideix què vol fer i es planteja una pregunta a respondre en un marge de tres o quatre setmanes.

A l’inici del projecte cada equip es  planteja una pregunta que hem de respondre nosaltres sols, hem de posar en joc la nostra autonomia, compromís i responsabilitat. Per aconseguir el nostre  objectiu  podem dissenyar un experiment, portar a terme una petita investigació a través  d’una enquesta, una entrevista, una observació… És important que la resposta a la pregunta sigui nostra, és a dir que la resposta no serà vàlida si es pot trobar tota a la xarxa o als llibres. El repte és investigar,  provar, experimentar, equivocar-nos i buscar la resposta a allò que ens proposem.

Us compartim algunes de les preguntes que han sorgit aquest curs: 

  • Com es pot regar l’hort a l’estiu?
  • Es poden fer materials d’art sostenibles per a l’escola?
  • Construïm un menú saludable

El Joan i el Pol provant el sistema de rec que han pensat per a regar l’hort a l’estiu.

Aprenem de forma lliure, fem el que planifiquem i ens proposem a fer un producte final per la raó i solucionar el que ha passat. A les primeres sessions planifiquem la nostra feina i després, i cada dia anem registrant el que fem.

Quan arribem a l’equador del projecte, ens aturem i compartim amb els companys el nostre procés de treball. Fem una sessió on exposem el que hem fet i què ens resta per fer amb la intenció de fer una revisió i incorporar les aportacions dels companys. 

Les últimes sessions ens serveixen per fer balanç i preparar una exposició oral per a les famílies. Explicar a altres persones el procés ens va molt bé per adonar-nos de què hem après.

Ens  agrada aprendre d’aquesta manera perquè és divertit, fomenta la nostra creativitat, autonomia, treball en equip i podem ajudar a l’escola i a la població.

Aquí podeu trobar algunes fotografies dels microprojectes.

Aquí podeu les presentacions del dia de l’exposició oral.

 Els Encantats i Les Agulles d’Amitges.

SALUT I COS HUMÀ

A l’inici del segon trimestre, els infants de sisè ens preguntàvem com som o què ens agrada fer  en relació amb el fet de  fer-nos grans o els canvis que hem d’encarar. Sorgiren moltes idees sobre  què fem i què ens agrada fer, però la pregunta directa de les mestres va ser com funciona el nostre cos per poder fer tot el que desitgem.

Vam fer sessions de conversa on parlàvem de com funciona el meu cos, què faig quan funciona i com em cuido jo o com cuido a la societat perquè tot es vagi desencadenant.

Primer amb treballar la funció de relació a partir de casos clínics i el CAP la Sínia. Nosaltres havíem d’identificar quin dels sentits tenien els pacients afectats.

Vam continuar amb la funció de reproducció on vam explorar moltes possibilitats reproductives i ens vam proposar diversos objectius d’aprenentatge com: el procés reproductiu, l’embaràs i la pubertat. Vam poder comptar amb la col·laboració de l’Elena, una mare de l’escola que és llevadora. Ella ens va ajudar a respondre algunes de les nostres preguntes i ens va ajudar a concloure la nostra investigació.

Per començar la funció de nutrició, l’objectiu d’aprenentatge que ens suggeríem era entendre-la, però aquesta vegada ens vam plantejar el com. Teníem ganes d’experimentar. Amb l’ajuda dels adults vam començar a investigar tres fases: el camí de la boca a l’estómac, el camí de l’estómac als intestins i el camí dels nutrients a la sang.

Quin material representa millor l’absorció de l’intestí prim?

Cada pregunta d’investigació anava acompanyada d’un experiment. Mossegar sugus per veure la forma de les dents, comprovar quin tub representa millor l’esòfag, menjar un tros de pa fent la vertical, deixar un pa amb vinagre per representar l’àcid de l’estómac, barrejar una galeta i aigua per veure quin material deixava absorbir els nutrients, representar els 7 mestres de l’intestí prim i entendre el funcionament dels capil·lars, les venes i les artèries.

Marques de les diferents dents als Sugus.

Comprovació que es pot empassar pa cap per avall

Cada pregunta d’investigació l’hem anat plasmant a una maqueta (una silueta humana) i realment poder experimentar i representar ens ha servit per profunditzar tot el coneixement.

Maqureta que recull el resultat de l’experimentació.

Exposició de maquetes

 

Paral·lelament, amb relació a com cuidem o com ens cuidem i la funció de relació vam decidir organitzar una campanya de recollida de sang a l’escola, valorant la importància de la sang i sabent que el nostre petit gest podia salvar vides. Ens vam posar d’acord amb l’associació de sang i teixits i vam oferir 50 places per donar sang el dia 1 d’abril a l’escola. Vam poder entrevistar els donants, oferir-los un refrigeri, els hi vam regalar una xapa i vam aprofitar per ensenyar la maqueta  acabada als donants i a les nostres famílies.

Zona de qüestionaris, donació de sang.

Hem valorat tot el projecte i l’hem tancat amb una sortida a l’exposició Human Bodies. Ha estat un projecte intens, però ha sigut molt enriquidor.

Per acabar us compartim un enllaç a les fotografies que hem anat fent al llarg del projecte del grup dels Encantats, del grup de Les Agulles d’Amitges i del dia de la donació de sang.

Sisè Escola La Sínia.

FEM MÚSICA AMB BOOMWHACKERS

Els Encantats i les Agulles d’Amitges, a música, hem estat treballant diferents ritmes i les notes de l’escala musical amb els boomwhackers. Són uns tubs de plàstic de colors, que ens ajuden a conèixer les notes, ja que cada color representa a una nota musical.

Primer de tot vam conèixer aquest instrument i vam practicar com es toca i com sona a partir d’activitats d’improvisació. Al cap d’algunes sessions, vam formar diferents grups. El repte de cada grup va ser inventar un patró rítmic i melòdic. Així, van desenvolupar la seva creativitat i la coordinació amb els companys i companyes. Aquestes són dues de les habilitats que entren en joc quan es du a terme una pràctica instrumental en grup.

Finalment, es va proposar a cada classe tres possibles cançons per interpretar amb els boomwhackers. Després d’una votació, Els Encantats van escollir aprendre la banda sonora d'”Star Wars” i Agulles d’Amitges van triar “Dance Monkey”.

Aquí tenim el resultat:

Els Encantats: “BSO Star Wars”

Agulles d’Amitges: l’acompanyament de la cançó “Dance Monkey”

LES COLÒNIES D’ESTERRI D’ÀNEU DELS ENCANTATS

Hola, som Els encantats de 6è i ara us explicarem com han anat les colònies a Esterri d’Àneu.

En arribar a la casa de colònies vam veure Les Agulles i vam dinar ràpid perquè la Neus i la Cristina ens havien d’explicar la primera activitat que era anar al Riu de Son i començar a investigar si era un riu net. En arribar al riu vam crear uns grups per saber quins insectes hi havia, a quina velocitat anava l’aigua i la seva fondària. Ens vam posar unes botes d’aigua altíssimes i l’aigua estava gelada.

 Més tard vam anar a sopar i després ens van explicar el joc de nit. Consistia a fer dos equips i cada persona havia d’amagar 10 minairons al camp contrari. Quan els vam trobar vam acabar fent una dinàmica: què farem?, què direm?, què farem? què direm…? Va ser molt xulo!!! Havíem d’anar a dormir perquè l’endemà havíem de fer una excursió molt llarga… (només van dormir la Lídia, l’Eva i la Laia hehehehe). 

Quan ens vam despertar vam baixar a esmorzar i de seguida vam agafar uns jeeps (molt “guais”) per arribar al Parc Nacional d’Aigüestortes i Estany de Sant Maurici. En teoria havíem de caminar amb raquetes, però la Neus i la Cristina ens van dir que hi havia poca neu i que ens pesarien molt.

L’excursió va ser una mica cansada, però va valdre la pena! Mentre fèiem l’excursió  anàvem observant la fauna, la flora i la nostra muntanya! Va nevar tot el camí i una vegada a l’Estany de la Ratera vam poder jugar molt amb la neu!

A la tarda vam anar a fer un joc de descoberta per Esterri. Havíem de respondre unes preguntes.

Vam sopar i vam fer una discoteca molt divertida. I a la nit…

Al matí de l’últim dia vam anar a visitar La Casa Gassia, la casa més antiga d’Esterri. Ens van ensenyar molts objectes antics i ens van preguntar que perquè creiem que servien. Va ser molt interessant!!

Vam dinar i vam baixar en autocar cap a Molins!

I vam acabar més contents que cansats!

Fotos Colònies Esterri Encantats

LES COLÒNIES A ESTERRI D’ÀNEU (AGULLES D’AMITGES)

Vam anar de colònies del set al nou de març a Esterri d’Àneu a la comarca del Pallars Sobirà. Vam tenir quasi cinc hores d’autocar i a l’anada. Un cop allà vam entrar a les habitacions.

Al primer dia vam anar a un riu, l’aigua estava gelada, ens vam posar en botes per a dins el riu, el vam mesurar i el vam estudiar. El joc de nit anava de trobar minairons, cada minairó valia un punt i cada canut vint-i-cinc.

Al segon dia vam anar a fer raquetes i ens vam haver de llevar d’hora. Vam anar en quatre per quatre per arribar al lloc on començàvem l’excursió de mil metres en raquetes. Va ser molt cansat, però vam fer boles de neu i a dalt vam fer una guerra de boles de neu, va ser molt divertit i la neu estava freda vam tornar, se’ns va fer molt més curt. Vam dinar entrepans de formatge i crema de cacau.

Al tercer dia vam anar al museu, casa Gassia i ens van ensenyar el temps a Esterri als anys 1900. Al primer pis ens van ensenyar eines del camp o com guardaven el blat. Al segon pis hi havia on feien els sopars la gent rica amb un rellotge que en aquests temps era molt apreciat. Al calaix del pa també hi havia un ganivet que estava lligat amb un fil perquè abans podien passar tragèdies molt grans si dues persones no estaven d’acord.

Al tercer dia vam dinar llenties i pollastre a l’ast amb patates i estava tot molt bo. Tornant amb autocar vam veure dues pel·lícules, la de Harry Potter i una de surfistes, les dues van agradar molt. Vam arribar i tothom va abraçar ben fort a les famílies, ja que eren les seves “últimes” colònies a l’escola.

Per veure totes les fotos de les colònies cliqueu en aquest enllaç. 

Si tens un problema, els Encantats et solucionem el tema!

Hola, som els infants de 6è i ara us explicarem com ha estat el procés per crear la comparsa:

Per decidir la disfressa vam haver de fer votacions. També ens agradaven les idees d’anar de personatges de conte, de sèries actuals o de Minions. Al final va guanyar anar de superherois dels 4 elements: aigua, foc, terra i aire (per fer front a la Covid i a les múltiples vegades que hem estat confinats).

Per poder confeccionar la disfressa i organitzar-nos per la rua, ens vam dividir per grups “d’experts”:

  • Paperets: són els que tallen les cintes que portarem a la mà el dia de la rua.
  • Cosir: el grup de cosir són els que cusen les capes amb la màquina de cosir.
  • Música: són els que organitzen els ritmes de la rua amb uns tubs que tenen notes diferents segons els colors. Aquests es diuen “boomwhackers” i amb ells tocarem dues cançons.
  • Antifaços i logos: aquest grup són els que creen els logos de: foc, aigua, terra i aire i els antifaços, un grup de cada color.
  • Patrons: són el que dissenyen i tallen les capes.
  • Rodolí: el grup del rodolí és el que busca un ritme perquè ens presentin quan sortim el dia de la rua.
  • Cançó: són els que escullen la cançó que portarem el dia de la rua i preparen el ball.

Tenim ganes que arribi la rua i puguem lluir la nostra disfressa. Aquí trobeu un recull d’imatges del procés de treball. Esperem que us agradin.

 

TOTS ELS TERRENYS SON BONS PER A CONSTRUIR UNA CASA?

Aquest inici de curs ha arribat ple de reptes. La primera setmana els infants de Les Agulles d’Amitges i dels Encantats van haver de fer front a l’adequació de les seves aules, les van pintar, en van ubicar el mobiliari, van organitzar els càrrecs…

El segon repte va obrir-se pas mentre  ens estàvem acabant de situar. Des del Camp d’Aprenentatge de Can Santoi ens van plantejar la següent pregunta:

Tots els terrenys són bons per a construir cases?

Des de les aules ens vam posar a treballar i la hipòtesi inicial a les dues aules apuntava en la mateixa direcció. Pensàvem que NO tots els terrenys són bons per a construir cases. Per a poder acceptar o rebutjar la nostra hipòtesi, necessitàvem cercar evidències

Mentre estàvem actius buscant evidències, l’erupció del volcà Cumbre Vieja va entrar en joc i va aportar informació rellevant en la nostra investigació. Durant aquest procés vam anar d’excursió a les Escletxes del Papiol i vam intentar esbrinar si aquell era un bon indret per a construir. Vam analitzar la composició del sòl, la seva permeabilitat, la duresa dels materials, i vam entendre que els factors geològics s’han de tenir en compte a l’hora de determinar si un terreny és bo per a construir. A les escletxes la roca calcària està per sobre les argiles que són un terreny tou i inestable per a la construcció. Cal tenir en compte com fer els fonaments de les cases per evitar que es belluguin.

Us compartim  els articles publicats al web del Camp d’Aprenentatge de Can Santoi que documenten l’experimentació que vam fer a Les Escletxes del Papiol i just a continuació podeu veure les fotografies que hi vam realitzar.

Investigant el terreny de les Escletxes del Papiol.

Els “Encantats” investiguen les roques de les Escletxes

 

                                           AGULLES D’AMITGES

Cliqueu sobre la imatge per accedir a l’àlbum de fotografies.

ELS ENCANTATS

Cliqueu sobre la imatge per accedir a l’àlbum de fotografies.

Després de la recollida d’evidències vam dedicar-nos a estructurar la informació recollida, primer en grups petits i després en gran grup fet que ens va permetre ACCEPTAR la nostra hipòtesi i concloure que NO  tots els terrenys són bons per a construir cases. Finalment cadascú va fer una reflexió personal d’aprenentatge que li permet ser conscient dels aprenentatges significatius  que li ha aportat el procés.

Per tancar el projecte no en teníem prou en saber el què havíem après, volíem que el nostre coneixement tingués impacte més enllà de l’aula. Com ho podíem fer?  La troballa d’un senyal, que indica que el pàrquing de darrera l’escola es troba en una zona inundable amb risc d’avingudes, va ser clau. Vam anar a observar la riera de Vallvidrera al seu pas per l’escola i vam veure que està plena de canyes, factor que incrementa el risc  cas de fortes pluges.

Vam decidir actuar davant d’aquesta situació i hem escrit una carta a l’alcalde i el regidor de medi natural per expressar-los la nostra preocupació i per a oferir-nos voluntaris per netejar el llit i les vores de la riera i així contribuir a disminuir el risc d’inundacions i avingudes. Us les compartim enllaçades a continuació. Carta  dels Els Encantats i carta de Les Agulles d’Amitges.

 

 

INICIEM EL CURS

Aquí teniu els grups de sisè d’enguany. Els infants de les Agulles d’Amitges a l’aula de psicomotricitat recordant quan eren els petits de la Sínia i els infants d’Els Encantats prenent el relleu del sisè del curs anterior a sota el mural que ens van pintar al pati.

Amb molta il·lusió iniciem aquest curs, el nostre darrer curs a l’escola La Sínia.

LES AGULLES D’AMITGES

ELS ENCANTATS