El mite de Píram i Tisbe

Píram i Tisbe eren dos joves d’origen babiloni que vivien en cases veïnes. Vivien l’un al costat de l’altre i aquesta proximitat va ser la que va fer que naixés l’amor entre aquests dos nois. La prohibició d’ambdós pares i l’oposició a aquest amor, fou el que potser va fer que aquest creixés i creixés fins a un punt incalculable.

Es comunicaven a través de mirades, senyals i signes, fins que descobriren un mur que separava les dues cases per una esquerda per on podien parlar, desfogar-se i fins i tot escoltar la respiració de l’altre. Aquesta petita esquerda va ser, també, causant que augmentés el desig i l’amor que els joves es tenien, tant que un dia van acordar trobar-se al monument de Nino d’amagat dels seus familiars. Allà podrien fer realitat els seus desitjos d’estar junts. Van acordar trobar-se en l’empara d’una morera (arbre de mores) que estava situat prop d’un brollador. A boca de nit, Tisbe va sortir i va aconseguir burlar la vigilància arribant al lloc acordat amb el seu amant, que encara no havia arribat. Mentre la noia estava esperant impacient, va aconseguir veure gràcies a la llum de la lluna, una lleona que tornava de caçar, plena de sang de restes de les seves preses. La fera es va apropar al brollador per beure aigua i Tisbe presa del pànic va fugir per salvar-se, deixant caure el vel que portava al cap. Tisbe es va amagar en una cova i va aconseguir estar fora de perill. La lleona va veure el vel de la jove i el va mossegar i esgarrapar fins a deixar-lo destrossat i ple de sang. És llavors quan va arribar Píram i va trobar el vel de la seva estimada fet bocins. Pres de la por i la desesperació, Píram es va sentir impotent en pensar que la seva estimada havia estat assassinada per aquella horrible i furiosa fera mentre li va estar esperant. Aleshores, ple de culpa, va agafar el punyal que portava a sobre i en el mateix blanc moral on havien acordat trobar- s’hi, se’l va clavar dient adéu a la seva vida. La sang vessada pel tall al pit va fer que les arrels canviessin de color morat i blanc de l’arbre va passar a ser fosc com la sang del jove. És llavors quan Tisbe va decidir sortir del seu amagatall per trobar-se amb el seu amor. En sortir, es va sentir desorientada, ja que el blanc moral on havien acordat trobar- se, s’havia tenyit d’un color fosc i morat. En apropar-se, va poder veure gràcies a la llum de la lluna que l’estimat estava a terra amb un punyal ensangonat i amb el seu vel a la mà. Tisbe impotent, va abraçar el cos de Píram i es va lamentar sanglotant i cridant per la terrible tragèdia.

Van acordar que ni la mort els separaria, així doncs, Tisbe era una dona de paraula i va decidir seguir els passos del seu estimat Píram, clavant-se el mateix punyal amb el qual ell s’havia tret la vida. L’únic desig que ells tenien era estar junts però la vida no ho va permetre, en canvi, la mort els portaria a viure junts fins a l’eternitat. Tots dos enamorats van ser enterrats a la mateixa tomba i els déus van quedar tan impressionats amb l’amor d’aquests joves que van fer que els morals mai més creixessin blancs, sinó de color morat com la sang vessada per l’amor passional d’aquests dos.

Tisbe” de John William Waterhause (1909).

Publicat dins de Amor tràgic, General, Morir per amor | Etiquetat com a , | 7 comentaris

El mite d’Apol·lo i Dafne

El primer amor de Febos va ser Dafne, filla de Peneu; no va ser causat per un atzar cec, sinó per la ira cruel de Cupido. El Deli, tot just després d’haver vençut el serpent, l’havia vist mentre corbava, tot tensant la corda, els extrems del seu arc i li havia dit: «¿Què fas tu, nen juganer, amb armes d’homes? Portar aquesta mena de càrrega a les espatlles m’escau a mi, que sóc capaç de donar cops infal·libles a una fera o a un enemic, i que fa poc he abatut amb fletxes innombrables Pitó, que cobria tanta extensió de terreny amb el seu ventre carregat de verí. Tu acontenta’t d’encendre amb la teva flama no sé quina mena d’amors, i no vulguis aspirar a una glòria que a mi em pertoca». El fill de Venus li va respondre: «El teu arc pot travessar tot el que vulgui, però el meu et travessarà a tu; en la mateixa mesura en què tots els animals són inferiors a un déu, la teva glòria és menor que la meva».

Això va dir i, trencant l’aire amb el moviment de les seves ales, va col·locar-se, veloç, en el cim ombrívol del Parnàs; del seu buirac carregat de sagetes va treure dues fletxes amb efectes ben diversos; l’una fa fugir l’amor, l’altra el produeix. La que el produeix és d’or i té una punta afilada i lluent; la que el fa fugir és roma i té plom sota la canya. Aquesta última va clavar-la el déu a la nimfa, filla de Peneu; amb l’altra va ferir Apol·lo, travessant els seus ossos fins al moll. Tot d’una ell queda enamorat; ella fuig, fins i tot, de la paraula «amant»; gaudeix només en els amagatalls dels boscos i amb les despulles de les feres que captura, imitant, així, la virginal Febe. Una cinta lligava els seus cabells deixats anar en desordre. Molts van ser els seus pretendents; però ella, desdenyant-los tots, sense poder suportar la idea de prendre marit, recorre els paratges més amagats dels boscos, sense preocupar-se de saber què és l’himeneu, ni què és l’amor, ni què el matrimoni. El pare li ha dit sovint: «Has de donar-me un gendre, filla». El pare li ha dit sovint: «Filla meva, has de donar-me néts». Ella, que odiava com un crim les torxes conjugals, s’avergonyia i mostrava el seu bell rostre envaït de rubor, i, envoltant el coll del seu pare amb els seus braços afalagadors, va dir-li: «Atorga’m, pare estimadíssim, de poder gaudir d’una virginitat perpètua. El seu pare la va concedir abans a Diana». Ell hi accedeix; però a tu, Dafne, la teva mateixa bellesa t’impedeix d’aconseguir el que desitges, i la teva aparença no s’adiu gens al teu vot. Febos l’estima; ha vist Dafne i desitja unir-se a ella. Espera aconseguir allò que desitja i els seus propis oracles l’enganyen. […] Ella, però, fuig més veloç que la brisa lleugera i no es detura en sentir aquestes paraules que la criden:

«Nimfa, t’ho suplico, filla de Peneu, atura’t; no et persegueixo amb males intencions; nimfa, atura’t […]. Sàpigues, tanmateix, qui has enamorat; jo no sóc pas un habitant de les muntanyes, no sóc un pastor, ni un d’aquells homes rudes que guarden per aquí bestiar i ramats. No saps, no saps, inconscient, de qui fuges i per això fuges. A mi m’obeeixen la terra de Delos, Claros i Tènedos, i la residència reial de Pàtara;Júpiter és el meu pare; per a mi es revela el que serà, el que ha estat i el que és; per a mi els cants s’acompanyen dels sons de les cordes; la meva fletxa és infal·lible, tot i que n’hi ha una més infal·lible que la meva, la que ha ferit el meu cor, abans lliure de cuites. La medicina ha estat una de les meves invencions, sóc anomenat auxiliador pertot arreu, i controlo el poder de les herbes. Ai de mi! El mal d’amor no pot ser guarit amb cap mena d’herbes i les arts que són útils a tothom de res no serveixen al seu senyor».

Tenia intencions de continuar parlant, però la filla de Peneu va fugir amb la seva cursa esporuguida i va deixar-lo a ell i al seu discurs inacabat. També aleshores li va semblar bella; els vents li descobrien les formes del cos, l’aire de cara li agitava els vestits mentre corria, i la brisa lleugera li tirava enrere els cabells; la fugida augmentava la seva bellesa. Però el jove déu no pot suportar més perdre el temps amb paraules afectuoses i, empès per l’amor, segueix les seves petjades amb passos freturosos. […] Corrien el déu i la donzella, ell mogut per l’esperança, ella per la por. El perseguidor, tanmateix, ajudat per les ales de l’amor, és més ràpid i no es permet un moment de repòs; encalça l’esquena de la fugitiva i llança el seu alè sobre els cabells escampats pel seu coll. Ella va empal·lidir esgotada i, vençuda per l’esforç de la vertiginosa fugida, va dir, tot contemplant les aigües del Peneu: «Ajuda’m, pare, si és veritat que els rius teniu poder diví; destrueix, transformant·la, aquesta figura meva que m’ha fet ser massa desitjada».

Tot just acabada la pregària, un pesat entorpiment li envaeix els membres, els seus pits delicats comencen a ser envoltats per una fina escorça, els seus cabells creixen transformant-se en fulles, els seus braços en branques; els peus, suara tan àgils, qeden fixats a terra, convertits en arrels immòbils, el seu cap esdevé una copa d’arbre. Només queda d’ella la seva bellesa resplendent. Febos, tanmateix, continua estimant·la; posa la mà dreta en el tronc i sent com batega encara el seu cor sota la nova escorça; estreny amb els seus braços les branques com si fossin membres i omple la fusta de besos; la fusta, però, refusa els petons. El déu li digué: «Ja que no pots ésser la meva esposa, seràs, no ho dubtis, el meu arbre; ornaràs per sempre, llorer, els meus cabells, la meva lira, el meu buirac; acompanyaràs els cabdills romans quan veus alegres cantin el seu triomf i el Capitoli sigui testimoni de les llargues desfilades […]”. El llorer va assentir amb les branques novelles i va semblar que havia agitat la copa com si fos un cap.

Ovidi, Metamorfosis, I, 452-567 (traducció de Ferran Aguilera)

Abans de tot, Apol·lo és fill de Zeus i Leto. És el déu del sol, del vaticini i de la música. Els seus atributs principals són l’arc, la fletxa i la cítara. El seu símbol és el llorer i els llocs de culte són Delos i Delfos. Per altra banda, Dafne és la nimfa dels arbres, filla del déu riu Peneu amb Gea. És una gran caçadora i també sacerdotessa de Gea.

Ovidi comença a relatar l’episodi així: “ EL primer amor de Febo (Apol·lo) va ser Dafne, filla de Peneu, i no va ser producte del cec atzar sinó de la violenta colera de Cupido”.
Apol·lo després de matar a la temible serp Pitó que s’amagava a la muntanya Parnàs, la va seguir, aquesta en estat agonitzant, fins al temple de Delfos. Allà va disparar les fletxes que d’una vegada per totes acabarien amb la vida de la criatura i farien que Apol·lo s’apropiés del prestigiós Oracle.
Ple d’orgull per la victòria de la serp Pitó, Apol·lo va tenir la valentia de burlar-se i desprestigiar al déu Eros, per dur l’arc i fletxes sent tan sols un nen. Apol·lo li va dir que les seves fletxes eren infalibles, ja que havia aconseguit matar a aquella bèstia i el déu Eros li va respondre que les seves feien més mal, ja que es tractaven de l’amor. Eros (Cupido) tenia dues fletxes: una era la de l’amor, amb la punta daurada, i l’altra era la del refús, amb la punta de plom. Davant l’ofensa d’Apol·lo, Eros ple de fúria li va disparar una fletxa d’or, fent que aquest s’enamorés bojament de la nimfa Dafne, mentre que a ella li va disparar la de plom, fent odiar l’amor i especialment el d’Apol·lo.

 Així doncs, Apol·lo perseguia contínuament a Dafne, i aquesta fugia d’ell com si fos un monstre.
Apol·lo li pregava  el seu amor i ella s’amagava en les profunditats del bosc per evitar ser enxampada pel seu  pretendent. Però la sort no va estar de part de Dafne, ja que els déus intervenien i ajudaven a Apol·lo a què l’atrapés. En veure’s sense escapatòria, Dafne va invocar al seu pare Peneu per a què aquest la convertís en qualsevol criatura i pogués conservar la seva llibertat. De cop, la pell de la nimfa es va convertir en una escorça d’arbre, el seu cabell en fulles i els seus braços en branques. Els seus peus i la terra es van convertir en un, ja no podia moure’s, es van començar a lligar les arrels que sortien de les seves extremitats amb la terra. Apol·lo veient com la seva musa es convertia en arbre, va abraçar les branques i va poder sentir com es contreien i com bategava l’esperit de la nimfa en l’arbre. En veure que Dafne ja no podia ser la seva muller, Apol·lo va prometre que l’estimaria eternament i que les seves branques serien la corona dels herois.

 Finalment, Apol·lo va fer que l’arbre del llorer sempre lluís verd i bonic gràcies als seus poders de l’eterna joventut i immortalitat.

Archivo:Apollo Daphne Albani Louvre INV18.jpg

 “Apol·lo i Dafne” de Francesco Albani (1620).

Publicat dins de Amor no correspost, Assetjament, Déus, General, Lectura textos, Violència de gènere | Etiquetat com a , , , , | 12 comentaris

El mite d’Eros i Psique

Segons la mitologia grega Psique era una jove, mortal i preciosa, filla menor del rei d’Anatòlia. Era tan bella que no tothom era digne d’obtenir la mà d’aquesta noia i els habitants del poble van deixar de costat a la dea Afrodita per admirar-la.

 La divinitat, gelosa i rabiada va enviar al seu fill Eros (també conegut com a Cupido), déu de l’amor, perquè amb una fletxa vella i enrovinada s’enamorés del ser més lleig que existís. Per sort o per desgràcia, Eros es va ferir a si mateix i automàticament va quedar bojament enamorat de la princesa d’Anatòlia.

Per altra banda el rei va consultar l’Oracle de Delfos perquè veia que la seva filla no es comprometia amb ningú i aquest li va ordenar a portar la Psique a un turó amb roques on allà  l’alliberaria un ser temut pel mateix Zeus. Així va ser,  Psique sola i adormida entre rocs va ser traslladada per una magnífica i dolça brisa que la va portar a un camp. En despertar, es va adonar que estava en un palau on gaudia de bons aliments, vestits i joies, però havia d’esperar a què arribés la nit per saber qui era l’home que li donava tantes atencions. A mitjanit, la filla del rei d’Anatòlia dormia plàcidament al llit i l’enamorat va aconseguir que ella l’estimés sent amable i atent, ell la tractaria com una reina però a canvi mai podria veure el seu rostre.

 No tot van ser flors i violes, ja que les germanes de Psique envejoses de la seva vida feliç, li van fer despertar un munt d’intrigues sobre l’anonimat del seu marit. Les familiars li van dir que a la nit tingués a mà un ganivet i un llum per matar-lo, ja que segurament seria un ésser un monstruós, la causa de voler conservar el seu rostre cobert. Psique, convençuda, va esperar a què l’espòs s’adormís i amb el llum va descobrir la intrigant cara. Era Eros, l’home més bell que havia conegut. El déu de l’amor, enganyat, se’n va anar decebut i va deixar a la muller sola i enamorada. Com bé diu el refrany: La curiositat va matar el gat.

El penediment de Psique la va dur al temple d’Afrodita, mare d’Eros, a demanar-li ajuda. La gran dea li va posar tres proves que va superar perfectament però la quarta prova va tocar el punt dèbil de Psique, la curiositat. Afrodita li va encarregar que anés al regne dels morts a veure a la dea Persèfone per poder obtenir l’essència de la immortalitat. Persèfone li va donar l’essència en una petita capsa d’or amb la condició que no podia ser oberta. La bella filla del rei d’Anatòlia va caure en la temptació, va obrir la caixa daurada i es va adormir profundament.

Finalment, Eros o bé Cupido,  amb una fletxa de les seves va despertar a Psique perquè li va demostrar valentia i un amor incondicional amb les proves realitzades. A més, Eros va demanar al gran déu Zeus el desig de viure junts per sempre més a l’Olimp.

“El rapte de psique” de William Bouguereau (1895).

Publicat dins de General | Etiquetat com a , , , , | 11 comentaris

El mite de Filemó i Baucis

Segons la mitologia, Filemó i Baucis eren una parella d’ancians units des del primer dia que es van conèixer. No tenien grans propietats ni fortunes, és més, eren captaires i vivien en una casa senzilla i humil de poble.

Un dia qualsevol, el gran déu Zeus i el seu fill Hermes van baixar al planeta Terra amb aspecte d’ésser humà. Anaven demanant allotjament i hospitalitat casa per casa per veure l’amabilitat de la gent però ningú no va ser capaç d’obrir les portes a aquests dos déus disfressats de captaires. Els únics que els van rebre amb les mans obertes van ser la parella d’ancians, Filemó i Baucis. Aquests dos vells els hi van oferir el poc que tenien i més.
Baucis es va adonar que els seus invitats eren déus perquè per moltes vegades que omplia els gots de vi, la gerra sempre estava plena. Així doncs, Filemó va pensar que a les divinitats els hi estaven oferint massa poc i va decidir matar l’únic animal que tenien, l’oca.

Zeus els hi va dir que no calia matar-la, ja havien demostrat la seva generositat però tots aquells que els van rebutjar en el seu moment serien castigats. El pare dels déus va decidir inundar tota la regió menys la zona on vivien els ancians.
Filemó, Baucis i la parella de déus van pujar a un petit turó on van veure un immens llac i un magnífic temple on havia estat la cabanya dels amfitrions.

Finalment, Zeus els hi va concedir un altre desig i aquests van demanar que fossin sacerdots del temple d’or i que poguessin morir junts, l’un al costat de l’altre. Aleshores, la gran divinitat, va convertir-los en arbres, en Filemó es va transformar en un roure i la Baucis en un til·ler.

Així doncs,  Ovidi en Les metamorfosis ens presenta aquesta parella d’ancians com un gran exemple d’hospitalitat i d’amor de parella fins al final dels seus dies. Aquest mite fa referència a l’amor xenofília o xenòfila Ξένος (xénos,=”estranger”) i φιλία (filía=”amistat”), el contrari de xenofòbia, és a dir, l’amor als estrangers i a l’amor de parella fins a la mort.

 

“Filemó i Baucis” de P.P. Rubens (1636).

Publicat dins de Amor conjugal, Amor correspost fins a la mort, Amor xenòfil, General | Etiquetat com a , , , , , , | 6 comentaris

Prometeu a la ràdio

Hola bon dia, som la Paula Franco i l’Alma Bergel i us parlem des de ràdio Premià de Mar, 95.2. La nostra intenció durant els pròxims minuts és endinsar-nos d’una forma minimalista en el món de la mitologia clàssica o grecoromana.

I digues Alma, per què parlarem sobre mitologia?

La mitologia és un àmbit del qual pocs hem sentit parlar i creiem en la rellevància d’aquest tema, per això hem decidit enfocar el nostre Treball de Recerca en descobrir l’impacte i alhora la pervivència que té la mitologia clàssica en l’art i en la literatura actual. Per a què els nostres radiooients no perdin el fil en aquesta secció radiofònica, explica’ns Paula. De quina manera poden seguir el progrés del nostre treball.

Com bé dius Alma, heu de saber que hem decidit trencar amb el cotidià, fent el nostre Treball de Recerca en format digital, és a dir, un bloc on penjarem tota la informació amb imatge i vídeos. Aquest mètode permet que tot el món pugui accedir a veure el nostre treball quan i on vulgui.


També s’ha de dir que la nostra tutora Margalida Capellà va ser la que ens va donar a conèixer la cultura clàssica i ens va endinsar en el món de la mitologia, A més, gestiona dos blocs de gran reconeixement en l’àmbit nacional: El Fil de les Clàssiques i Aracne Fila i Fila. Entre altres com: La Cinta de Nike o L’Empremta d’Orfeu. I bé Paula, què ens pots explicar sobre la mitologia clàssica?

La mitologia clàssica o grecoromana és un conjunt de mites i llegendes. Els personatges d’aquests mites són déus i herois de l’Antiga Grècia. S’ha de saber que els mites grecs intenten explicar els orígens del món i narren la vida d’aquests personatges mitològics, és a dir, ficticis. A més, cada mite deixa una moralina. Normalment, els mites ens relaten o expliquen la història d’un personatge el qual no hauríem de tenir com a refent.

També cal dir que hi han moltes películes, cançons i publicitat amb referents clàssics o que parteixen d’un mite. Per exemple la pelicula de Troia on es porta a la gran pantalla l’história de la Ilíada d’Homer o Furia de Titans que és la adaptació de la Odissea d’Homer.

-O relacionat amb la publicitat també trobem molts referents a un artícle present al blog Aracne fila i fila on apareixen anunciades marques com Nike, la mermelada Helios, el sabó Magno, Versace que té la figura de la Medusa o les maquinetes d’afeitar Venus entre d’altres.

-Però dins de la mitologia s’amaguen diferents àmbits i nosaltres hem decidit centrar-nos en un en concret, l’amor. L’amor com podeu imaginar no es pas un tema concret, dins de la paraula amor s’amaguen una infinitat de maneres d’estimar. Per poder començar a parlar d’amor, i d’amor a la mitologia, hauriem de començar per parlar sobre Prometeu i el seu amor filantropic. Digue’ns Paula qui és Prometeu i perquè començem parlant d’ell si parlem d’amor a la mitologia?

-Entre les dues crec que podrem fer un breu resum del mite de Prometeu. Abans de que res es pogués considerar existent, el poeta grec Hesíode ens mostra el Caos que és la primera manifestació de l’univers. El caos és un espai obert i infinit envoltat d’una densa foscor. D’ell nasqueren d’entre altres Gea(Terra), considerada la mare universal, i aquesta unida amb Urà(Cel) engendrà els tres Ciclops, els tres Hecatonquirs i els dotze Titans.

-Prometeu era un d’aquests dotze Titans i se’l considera creador de l’espècie humana, a la qual hauria creat mollejant amb argila. En tot cas, Prometeu és ben bé considerat el benefactor de la humanitat per la seva filantropia, el seu amor per l’home.

Tot comença durant un sacrifici on Prometeu havia de repartir en dos un bou. A un costat va posar tota la carn i els òrgans tapats amb la pell de l’animal, i a l’altre va posar tots els ossos embolcallats amb grassa. Aleshores va fer escollir a Zeus la seva part i els mortals es quedarien la restant. Zeus va escollir la part dels ossos i la grassa afavorint així als mortals. Al adonar-se de l’engany Zeus va sentir un gran rancor i ràbia per Prometeu i pels humans i va decidir castigar als homes prenent-lis el foc. Enfront d’aquest acte de venjança per part del Déu, Prometeu va decidir robar el foc del carro del Sol i entregar-lo als homes. Zeus al descobrir aquesta doble ofensa, el va castigar durament encadenant-lo al Caucas amb cadenes de bronze. Allà cada dia l’envià una àguila que li devorava feroçment el fetge tots els dies, mentre que a la nit se li regenerava per patir la tortura novament.

-Però la venjança no s’acabà aquí, per venjar-se de la humanitat, Zeus amb ajuda d’Hefest va crear Pandora, la primera dona. Totes les divinitats li atorgaren presents i qualitats. Hefest l’havia mollejat a imatge de les deesses mortals i Zeus la destinava per al castic de la raça humana. Per tant, Pandora va ser el regal que els deus van donar a l’home per la seva desgràcia. I fins aquí teniu un petit resum del que seria el mite de Prometeu.

-Paula crec que ara és hora que recitem un poema que tinc per aquí de Salvador Espriu on mitjançant una metàfora es fa al·lusió al mite de Prometeu.

El somni de llibertat esdevé la cadena

que em lliga ja per sempre al meu cant dolorós.

M’he compadit dels homes, de la freda tritesa

de l’estrany temps dels homes endinsats en la mort,

i els portava cristall i remor de paraules,

clarosos noms que diuen els vells llavis del foc.

Àguila, vinguda del naixement del llamp,

d’on veus com és pensada la blancor de la neu,

cerca, per a la llum, la més secreta vida:

per al sol, palpitant, tota nua la vida.

Obriràs amb el bec eternament camins

a la sang que ofereixo com a preu d’aquest do.

-Aquest poema de Salvador Espriu relaciona a Prometeu, que és lligat al Caucas castigat per Zeus, amb com estava reprimida i silenciada la societat durant la guerra civil.

Prometeu va ser castigat per haver sostret el foc sagrat que és símbol de la saviessa, l’art i l’esperit d’iniciativa de la societat i això s’assembla a la falta de llibertat i expressió que es va patir durant la guerra, on es volia acabar amb les diferents cultures i silenciar a aquells que volien obrir els ulls als ignorants.

-I bé, Alma, crec que després d’aquesta intensa i divertida sessió a la ràdio es hora de marxar i donar pas als nostres oients a què busquin per casa seva tot allò que van veure un dia relacionat amb la mitologia i no van voler-hi fer cas.

-És cert, ara marxem però la mitologia i tot el que podeu saber sobre aquesta encara està allà. Moltes gràcies per escoltar-nos, fins al pròxim programa i ens veiem al nostre bloc, El fil del mite grec. Us hem acompanyat Alma Bergel, Paula Franco i Enric Miquel Gómez.

L’àudio de la secció radiofònica:

Publicat dins de Amor filantròpic, General | Etiquetat com a , | 2 comentaris