Els amors d’Hèracles

Com ja sabeu Hèracles (Hèrcules, en llatí) va ser un heroi molt important i conegut tant en la mitologia grega com en la mitologia romana. En aquest apunt explico els diferents amors d’Hèracles ja que va tenir moltes relacions amb moltes dones com el cas que en una nit va tenir relacions amb 50 dones diferents amb qui va concebre cinquanta fills.

Què n’opineu? Era ben forçut aquest heroi i tot un seductor, veritat?

Alina Roman
Batxillerat Humanístic

Publicat dins de General, Herois | Etiquetat com a , , , , | 7 comentaris

L’homosexualitat en la mitologia grega

Hem fet recerca sobre l’amor homosexual ja que ens sembla interessant i, a més és un tipus d’amor que avui en dia també hi ha i que no hauria de ser discriminat. Gràcies a la mitologia grega, sabem que Grècia va acceptar i glorificar la pederàstia pedagògica i que sense vergonyes ni tabús en va parlar en els seus mites que conserven el record d’antics rituals iniciàtics. Hem explicat també en aquest treball les relacions entre diferents personatges coneguts del món grec com filòsofs.

Alina Roman & Xènia Serra
2n Batxillerat Humanístic

Publicat dins de Amor homosexual, Déus, General, Herois | Etiquetat com a , , , , , , | 3 comentaris

Retrat de l’artista adolescent, de James Joyce

De tant en tant, apareixen obres modernes amb referents clàssics que requereixen més que mirar fugaçment les pàgines per trobar la raó d’aquestes referències: hi ha alguna cosa, un significat encriptat, enfangat, que necessita temps i temps de reflexió per trobar la resposta. I és que els autors, en general, no escullen aleatòriament. A no ser que ens trobem davant d’un nefast creador, els petits detalls d’una novel·la gaudeixen d’una posició significativa a l’hora de mirar amb perspectiva l’obra llegida.
Si tenim una clara intertextualitat, la resposta sol ser òbvia, però que passa quan el referent tan sols frega la superfície de la intertextualitat, quan és gairebé una recreació d’un mite però es manté estàtic en el “gairebé”?
Quan em vaig llegir Retrat de l’artista adolescent, vaig anar apartant de mica en mica, durant la meva lectura, l’enigma que en un primer moment em va suscitar el cognom del protagonista: Dèdalus. Com anava jo a saber a què es devia aquest cognom minuciosament seleccionat? Per descomptat, el protagonista no era ni un artesà ni tampoc tenia un fill que va morir abrasat pel sol.
Com he dit, un bon autor com Joyce, pensa en tots els detalls abans de plasmar en el paper la paraula correcta. Cal llavors fixar-se en qualsevol petitesa que pugui donar-nos una pista, que pugui facilitar el compliment del puzle.

Et ignotes animum dimittit in arts.

Amb aquest epígraf ens introdueix Joyce en el món interior del jove Stephen, de qui al llarg de la novel·la evolucionarà, simultàniament amb el seu cos, la seva moral i el seu esperit artístic. La cita es tracta d’una frase de Les metamorfosis d’Ovidi.

L’enigma sorgeix just al principi de la novel·la: què té a veure Ovidi amb aquell noi que parla l’obra, un jove amb inquietuds literàries que passa en un internat els tediosos dies trobant a faltar a la seva família però distraient amb els seus tossuts companys?
Al llarg de les cinc etapes del llibre, en les quals es diferencia una evident maduració intel·lectual, augmenten els instints artístics del protagonista. Els impulsos exacerbats i desbordants característics de l’escriptor es topen de ple amb la disciplina cristiana que Stephen acatés en la seva infància i joventut com a únic camí de la vida: explosió. La col·lisió desembocarà en una crisi de fe. El resultat serà una creixent repugnància per si mateix que no trigarà a identificar com a fruit de la seva severa educació catòlica. I, com si es tractés d’un paràsit demolidor aquest núvol de dubtes, es desfarà d’ell comprenent, després d’una epifania gairebé mística, que per adherir-se a la recerca de la perfecció estètica cal despullar-se de tota disfressa ascètica i, nu, ser tan només: ell. El seu propi ser, pur.
Reprenguem la qüestió principal: què té a veure tot això amb Dèdal? Mentre vaig llegir la novel·la, vaig cometre l’error d’abandonar el misteri de l’epígraf, i vaig ignorar que aquí, en aquest punt just, quan Stephen vomita tot cep religiós que cohibeix els seus impulsos artístics, just aquí es troba el sentit de la frase d’Ovidi.

Et ignotes animum dimittit in arts, vol dir, textualment, a arts desconegudes la seva ànima va enviar. Quines eren les arts desconegudes? Tot allò lliure de l’espectre catòlic. Quines van ser aquestes arts per al Dèdal grec? Sens dubte, la creació de les ales del seu fill Ícar, una cosa absolutament nova per a l’artesà. Llavors la interrelació que podria existir entre el personatge de Joyce i el mite original seria l’orientació cap a nous tipus d’especialitzacions, el desaire de la por i l’aniquilació dels límits que tancaven l’artista i emmarcaven les seves capacitats.
Llavors, com si hagués endevinat en 1914-15 el destí del seu recorregut literari, va plantejar a la seva pròpia obra com el fill alat que, eventualment, es fondrà arran del Sol, serà consumit completament i dissolt. Diverses interpretacions caben sobre el punt de vista a què va sotmetre Joyce seva obra incipient en aquell moment, però és probable que preveiés per aquesta una acollida realment diferent de la que realment va acabar tenint. Potser va considerar que no seria mai concebut com una figura de la literatura universal. Més dubto que endevinés mai la seva aparició en un bloc de referents grecollatins causa dels seus interessos clàssics.

Álex Aguilera

2n Batx. Humanístic

Publicat dins de General | Etiquetat com a , , | 1 comentari

Hades i Persèfone: Síndrome d’Estocolm

He elegit fer aquest  de la Síndrome d’Estocolm perquè m’agrada el tipus d’amor que hi ha entre Persèfone i Hades. Això és degut al fet que em sembla curiós que algú (com és el cas de Persèfone)  s’enamori del seu propi segrestador fins al punt d’arribar a deixar sis mesos la seva mare (amb qui té una forta dependència).

Vosaltres què n’opineu? Podem parlar de síndrome d’Estocolm en el cas d’Hades i Persèfone?  Què creieu d’aquesta síndrome? Creieu que us podia arribar a passar? Podríeu posar un altre exemple d’aquest cas en la mitologia Grega o Romana?

Mireia Gil Tutusaus

2n Batxillerat Humanístic

Publicat dins de Amor conjugal, Amor correspost fins a la mort, Amor incestuós, Amor obsessiu, Cicles mítics, Déus, General, Presentació, Rapte d'amor | Etiquetat com a , , | 5 comentaris

Poden, els animals, tenir sentiments humans?

Abans de Nadal, es va obrir una tasca al Fil Moodle de 4t de llatí on s’havia de fer una presentació (oral o en vídeo) sobre la primera part del llibre que hem de llegir (Narracions de mites clàssics), on s’explicaven els mites del cossos transformats en animals. Recordeu l’apunt Per què els corbs són negres?

El títol d’aquest article va directament relacionat amb aquestes transformacions que es donen al llibre. Penseu-hi, si els humans es tranfomen en animals, continuen mantenin tot el seu ser humà, o potser es barreja o es canvia amb la forma de ser de l’animal amb el qual es transformen? Això sempre ho hem tingut al cap mentre feiem el vídeo, perquè aquestes històries fantàstiques ens encanten, i a mi, especialment, em criden molt l’atenció les que puguin haver fet que la història real, la de la vida, pugui veure’s afectada.

Doncs bé, l’Ariadna, la Lucila i jo, la Noelia, hem fet un vídeo-tertúlia parlant-hi sobre algunes qüestions bàsiques que s’expliquen a les Narracions de mites clàssics.

Què hi penseu? Quin mite us agrada més? Us agrada la mitologia?

Esperem que us agradi el nostre muntatge, i sobretot, doneu-nos més idees per als pròxims vídeos!

Lucila Pérez, Ariadna García i Noelia Nistal, 4t. C

Publicat dins de Déus, General, Pervivència, Presentació | Etiquetat com a , , , | 54 comentaris