El culte al sol: un Déu multicultural

La mitologia i l’astrologia han estat sempre al servei de la percepció humana del cosmos, ja que les dues són expressions simbòliques d’aquest. Des de l’antiguitat, els astres s’erigiren com a protagonistes d’històries que expressen imaginàriament els arquetips inherents a la psique i a la vida humana. És en la interpretació del sol astrològic on la importància del mite adquireix una major força. Aquest ha estat entronitzat en la mitologia de cultures tant monoteistes com politeistes al llarg del temps ja que és aquell qui porta la llum al món, i amb aquesta la vida tal i com la coneixem.

A continuació, presentaré els déus solars de cinc civilitzacions diferents, algunes de les quals no han tingut un intercanvi cultural amb les altres i finalment els compararem.

Hèlios i Apol.lo

Hèlios representat en un relleu troià. Museu de Pèrgam, Berlín.

En la mitologia grega, Hèlios (Ἥλιος , ‘sol’), és la personificació del Sol. Hèlios era imaginat com un bell déu coronat amb la brillant aureola del sol, el qual conduïa un carruatge pel cel cada dia fins l’oceà que envoltava la terra i tornava per aquest després de la nit. Homer descriu el carruatge del Sol tirat per cinc toros solars, més tard Píndar el descriu amb cavalls que llençaven foc. A mesura que passa el temps és cada vegada més identificat amb el déu de la llum, Apol.lo. Alguna gent considera que els dos noms pertanyen al mateix déu. El seu equivalent en la mitología romana és Sol Invictus.
De la mateixa manera que en el món antic es coneixia al Sol com aquell qui dóna llum, a Apol.lo se’l percep com el déu que encén la llum interior. “Coneix-te a tu mateix” diu la inscripció de l’entrada del seu temple a Delfos i això remarcava la importància del déu com a símbol de la consciència.
Ra

El déu solar Ra

Ra (gran déu) era déu del sol, del cel i de l’origen de la vida en la religió politeista egípcia. Tanmateix era el símbol de la llum solar, responsable del cicle de la mort i la resurrecció.
Era imaginat amb el cos d’un home i un cap de falcó coronat pel disc solar i l’uraeus, representació de la deessa  Uadyet, un ceptre “Uas” en la mà dreta, el qual simbolitzava la força i un Anj a la mà esquerra que simbolitzava la vida.
A principis de l’Imperi Antic egipci, convertí en el déu oficial dels faraons, els quals es consideraven els seus fills i reencarnacions en la terra. El fet de considerar-se superior per la gràcia d’un déu és una pràctica realitzada per una gran quantitat de cultures diferents al llarg de la història ja que no hi ha res superior a un déu i la paraula d’aquest és inqüestionable.
Durant la dinastia V, Ra fou elevat a deïtat nacional i posteriorment se’l vinculà al déu Amón per a convertir-se en Amón-Ra.
La identitat de Ra es confon sovint amb la d’altres déus i experimentà diferents fusions en un intent d’unificar culturalment Egipte.
Ahura Mazda
 

Representació d’Ahura Mazda al frontis del Temple del Foc Mazdayana, Yazd (Irán).

 Ahura Mazda és el nom d’una divinitat exhaltada pel profeta Zoroastre com a “el creador no creat” es a dir, la deïtat suprema de la religió Zoroastrista Persa.
És el déu del sol i del cel, omniscient líder dels Amesha Spenta, divinitats del Zoroastrisme creades per ell mateix les quals l’ajuden amb la creació (els Ahura). És un déu abstracte i trascendent, sense imatge concreta tot i que se’l representa com un home vell dins d’un sol alat acompanyat del foc, la llum i la terra, creacions seves.
Angra Mainyu (també anomenat Ahriman) és l’oposat a Ahura Mazda, i la representació del mal. No és ni un déu ni una entitat. Aquesta idea errònia ha donat lloc a pensar que existeix una “dualitat cósmica” en el Zoroastrisme.
En el Zoroastrisme és un tema central l’elecció moral. Segons aquesta religió les persones són lliures i responsables dels seus actes. Ahura Mazda es comprén a través de “la bona ment”, la deïtat es manifesta en les persones a través dels seus propis actes de bondat. Els atributs ètics de l’home són, per tant,  una part compartida d’aquest déu mentre que els actes de maldat mostren Ahriman.
La religió Zoroastrista es resumeix en la frase: “bons pensaments, bones paraules, bons actes” (Humata, Hukhta, Hvarshta en idioma avèstic).
Amaterasu

La deessa Amaterasu sortint de la cova. Pintura d’Utugawa Kunisada, 1830.

Amaterasu O-mikami o Amaterasu (天照) és la deessa del Sol en la religió Sintoísta Japonesa i avantpassada de la família imperial de Japó segons aquesta religió. El seu nom significa “Deïtat gloriosa que brilla en el cel”. és una de les deïtats (kami) més importants. És representada com una dona de pell blanca i cabells negres, vestint un kimono i del cap de la qual surten rajos solars.
Segons el Kojiki (llibre de coses velles) Amaterasu va néixer de l’ull esquerre del déu primordial Izanagi quan aquest es purificava en el seu intent de recuperar la deessa de la creació i la mort Izanami.
Una vegada, avergonyida pel comportament del seu germà Susanoo, Amaterasu es tancà en una cova. En no ser-hi ella, el sol no sortia i el món es cobrí de tenebres, els camps deixaren de ser fèrtils per la falta de llum i el fred i la gent moria de fred i d’inanició. Finalment els altres déus, temerosos que les tenebres perduressin per sempre, van començar a fer xivarri i Amaterasu, encuriosida pel soroll, sortí de la cova.
La deessa es tanca en una cova repetides vegades en la mitologia Japonesa representant el mal que pot ocasionar enfadar-la o portar-li la contrària, la qual cosa tenia molt present el poble japonès a l’hora de servir els seus emperadors, fills del sol.
 
Inti

Escultura inca representant el déu solar Inti, museu d’art precolombí de Xile

 Inti és el nom en Quechua del Sol, considerat la deïtat més significativa en la mitologia Inca.
A Inti se’l representa amb la forma d’un el.lipsoide d’or del qual poden sortir raigs . Com a creador de la vida, era adorat i reverenciat, peró la gent també acudia a ell en busca de favors i ajuda ja que només ell podia fer créixer les collites, curar lesmalalties i donar la seguretat que l’ésser humà necessita. Inti era el progenitor dels Ayllus reals (emperadors) i de tot el poble Inca. Com a descendents directes del déu Inti, els Ayllus tenien un poder absolut per  a governar sobre del seu poble.
El déu Inti té un important significat cultural per als països sud-americans: La moneda del Perú s’anomena nou Sol i alguns grups indígenes celebren encara festivals en honor al sol. La figura d’Inti apareix en el sol de les banderes d’Argentina i d’Uruguay i en la bandera provisional del Perú.
Conclusions
Es pot comprovar que en totes aquestes cinc cultures el déu solar representa un  paper central en la vida de l’ésser humà. En la mitologia grega no té el paper més important dins del panteó  teològic tot i que és venerat com tants altres (és el patró de Rodes). En la mitologia egípcia, inca i el Sintoisme reafirma la figura de l’emperador i en el Zoroastrisme serveix com a model ètic de conducta, paral.lel en certa manera a Apol.lo, el déu de la llum grec.
Quins paral·lelismes hi ha en una i altra cultura pel que fa al sol? Per què creieu que n’hi ha?

Marc Arquillo
1r Batxillerat Humanístic

Publicat dins de Déus, General, Mitologia comparada | Etiquetat com a , | 2 comentaris

Referents clàssics a Heidelberg, Alemanya

Fa unes setmanes vam anar d’intercanvi alguns alumnes de Batxillerat del nostre institut a Alemanya, l’experiència va ser magnífica i tornaríem a repetir mil cops si es pogués, però no és així. A una de les excursions, vam anar a Heidelberg, una de les ciutats més antigues d’Alemanya. Fa uns anys uns altres alumnes que van fer aquest intercanvi, van fer un apunt sobre Heidelberg i els referents que hi ha en aquesta bonica ciutat. Nosaltres també volíem portar un regal clàssic d’Alemanya i també vam visitar el poble i lògicament ens van ensenyar la universitat, que és el més important d’aquesta ciutat. A la porta vam veure una gran estàtua d’Atena, la deessa grega de la intel·ligència i de la guerra, la Minerva dels romans. Podeu trobar més informació a l’apunt del nostre bloc Aracne fila i fila,  Zeus d’Olímpia i Atena Pàrtenos.

Els alumnes de grec, a més, podem repassar els coneixements adquirits en el llibre Grec 1 ed. Teide amb aquest thinglink de la companya de classe Mariona Sabanés i després intentar comparar l’escultura grega amb les estàtues que hem vist a Heidelberg.

Ariadna Zarcos

1r de Batxillerat Grec

Publicat dins de Arts, Déus, General | Etiquetat com a , , , , , | 2 comentaris

Referents clàssics a Assassin’s Creed

La famosa saga de videojocs Assassin’s Creed té una història molt relacionada amb la mitologia grecorromana. Podem trobar dins de qualsevol dels 8 jocs (especialment en La Hermandad, ja que té com a escenari la ciutat de Roma) una gran quantitat de referents clàssics.

Colosseu de Roma, l’home que se’l mira és l’assassí protagonista, Ezio Auditore.

Començarem pel principi, aquesta saga explica principalment dues realitats diferents, el present, protagonitzat per Desmond Miles les 5 primeres entregues, i el passat, protagonitzat per diferents personatges d’eres completament diferents (Renaixement, Revolució Americana, etc), però no aprofundirem tant en aquest aspecte, doncs no té relació amb el bloc. La trama gira al voltant de dos grups diferents, ideològicament parlant, els Assassins, que persegueixen la llibertat de l’home sota un còdig de conducta o credo (per això es diu Creed), que consisteix en els tres preceptes següents:

Allunyaràs la teva fulla de la carn innocent.                                                                           – Sigues sempre discret i fundeix-te entre la multitud.                                                                   No comprometis  la Germandat.

Aquest és un grup totalment inventat per la mà dels creadors de la saga, però l’altre us sonarà una mica, es denominen Templaris. Aquesta organització volia aconseguir el control del món mitjançant un tipus de dictadura totalitària indirecte, és a dir, actuar sense mostrar qui són en realitat, amb la qual controlar les ments de la població.

Ara ve la part que ens interessa, com podem relacionar aquesta saga amb la mitologia? Hi ha uns personatges encara no esmentats en aquest apunt, aquests van ser batejats pels humans com “La Primera Civilització”, éssers vius com els humans, però sense ser-ho, doncs tenen qualitats semblants a les dels déus, ells van crear l’home com a tal, poden morir, però només violentament, són posseïdors d’una intel·ligència desmesurada, però, al cap i a la fi, són persones amb curiositat i afany per descobrir tot el desconegut.

Encara no ha quedat del tot clar, però sembla que “La primera Civilització” tenia la humanitat com a esclava, i els dos primers homes que van ser lliures van ser Adam i Eva (referència religiosa).

Sigui com sigui, el protagonista Desmond Miles reviu els records dels seus avantpassats (mitjançant una màquina nomenada Animus) assassins, que han contactat en diverses ocasions amb la primera civilització, doncs aquests volen advertir a la humanitat que el mal que els va assolar a ells (una gran irrupció solar que els va massacrar fa molts anys). De moment coneixem Minerva, Juno i Júpiter, com podeu veure tots noms de déus romans.

Minerva a l’esquerra i Juno a la dreta, les dues només es poden mostrar en forma d’hologrames del passat, doncs no es pot dir que estiguin del tot vives.

Júpiter, a diferència de la mitologia llatina i grega no podem dir que sigui el més important o el líder dels seus, doncs no sabem res de la seva història.

 

És interessant la forma que han tingut els seus creadors de dotar  aquests personatges d’emocions no característiques dels déus que representen. En aquest univers, Minerva i Júpiter volen salvar la humanitat del mal prèviament explicat, podríem dir que Minerva té aquesta intenció perquè en la mitologia real va ajudar  Ulisses, era la protectora de Roma, característiques favorables al bé de la humanitat, però, en canvi, Júpiter no hauria de tenir cap motiu per aquest acte, doncs odia els humans, creacions d’un Tità que el va trair, robant-li el seu preuat foc. En aquest cas, només puc pensar que els guionistes volien posar el nom del déu més poderós i res més, sense cap simbolisme real.

Us he explicat dos de les tres representacions mitològiques que apareixen al llarg dels jocs, falta Juno. Ella, en canvi de voler salvar la humanitat, la vol controlar tal i com van fer en el passat, la vol salvar, sí, però perquè d’aquesta manera ella també es salvaria del foc solar. Si comparem aquests pensaments amb la deessa real, podem pensar que l’únic que vol fer és tornar a ser la reina que va ser en l’antiguitat. També poden ser els zels que ha tingut sempre, doncs en aquest univers podem veure un Júpiter que s’estima la humanitat, cosa que pot enfurismar la deessa.

Aquestes comparacions són cosa meva, doncs en l’univers d’Assassin’s Creed no són déus, per tant, no deuen tenir la mateixa història que la mitologia clàssica, però potser els van crear per a simbolitzar aquestes divinitats llatines i gregues, al capdavall, són iguals.

Discussió entre Juno i Minerva, al centre està el protagonista del present, Desmond Miles.

Per acabar hi ha la qüestió del mal superior a tots, el sol. En aquest cas és totalment una invenció meva, però potser van decidir que aquest fos el desencadenat de tota la història per dos motius. El primer és que és el cataclisme de moda en el cinema, i l’altre és la llegenda de Faetont, el fill d’Hèlios, que, en voler controlar el carro del seu pare sense èxit, va caure del cel i va incendiar la Terra, morint amb la caiguda. Pot ser una metàfora molt clara que, si intentes controlar una cosa que no vol ser controlada, al final, les conseqüències poden ser devastadores.

Raül Àlvarez Cuenca

1r de Batxillerat Humanístic

Publicat dins de Déus, General, Pervivència, Videojocs | Etiquetat com a , | 4 comentaris

Els Camperols de Lícia

A partir de la lectura de la primera part de Narracions de mites clàssics, hem triat aquesta narració perquè traspua un fort amor de mare i en ella encara perviu la guerra per l’aigua i una consciència ecològica de no malbaratar-la. Quina transformació explica? Què n’opineu? Us ha agradat que incorporéssim l’àudio? Coneixeu més pervivència d’aquest mite?

Boutaina, Blanca i Alexia
Alumnes de Llatí 4t ESO, opt.3

Publicat dins de Actualitat, Càstig, Déus, General, Pervivència en la pintura, Venjança | Etiquetat com a , , , , , , , | 10 comentaris

El mite dels mites

5555

Com cada trimestre, es va obrir una tasca per fer una recreacció de la segona part de les Narracions de mites clàssics, i jo vaig decidir fer una redacció una mica especial per a aquesta tasca, espero que la disfruteu i recordeu comentar tot el que us cridi l’atenció:

Tenia la pedra a la meva mà, no m’ho podia creure, però així era. Aquella deessa m’havia proporcionat, mitjançant aquella pedra tan grossa i pesada, l’oportunitat de viatjar en el temps. I no només en el temps! Si no de reviure cadascuna de les metamorfosis d’Ovidi! Les que jo volgués quan jo ho decidís! Estava molt nerviosa i no sabia per on començar. Vaig tocar la pedra. Era grisa i tenia al centre una espècie de cristall rosa que quan passava la mà per davant es posava de color blau. Estava nerviosa.

— Al mite de Mirra transporta’m, i deixa’m així veure la seva transformació i a l’amor impossible cap al seu pare.

Vaig sentir com un raig de llum blava em travessava el cor i em feia caminar per sobre de l’aire. Sentia com les meves cames volaven lliures i em sentia molt lleugera. De cop vaig veure borrós i després res.

Els vaig tornar a obrir. Un gran paisatge verd va ser el resultat del meu desmai. Cel blau i arbres verds. Semblava el bell dibuix d’un nen petit que està aprenent el meravellós món de la pintura. Vaig sentir a terra els meus peus. Era marró i suau. Em va agradar. El sol brillava fort i si hi hagués estat la meva mare m’hauria dit que era un dia preciós. Vaig girar-me i amb el so d’una veu. Una dona morena, molt maca, amb uns rínxols preciosos estava davant meu. Vaig sentir que parlava en un altre idioma, em va donar la sensació de què era llatí, però no estava massa segura. Vaig veure com parlava, gesticulant molt amb les seves llargues i fines mans pàl·lides que subjectaven un retrat antic, groc i una mica trencat pels anys. La pintura era en blancs i negres, d’un home atractiu però bastant més gran que aquella dona.

—Qui és? —vaig preguntar-li.

Però no em va contestar, ni tan sols va girar-se per mirar-me. Per què no em veia? Era invisible? Vaig mirar la pedra, confusa. Què estava passant? Vaig pensar en un altre mite ràpidament per fugir d’allà i veure si podia parlar amb algú:

— Al mite de Narcís transporta’m, i deixa’m així veure la seva transformació i al seu auto amor.

Un altre cop la mateixa sensació. Jo volant, el terra massa lluny dels meus peus i el meu vertigen augmentant per moments. Negre i després res.

Blau. Blau cristal·lí. No entenc què passa. Faig moure els meus braços i peus per comprovar que continuo viva. Per sort, és així. M’aixeco. El blau era de la font límpida d’aigües resplendents com la plata. Em vaig apropar per veure-la amb més precisió. Era molt maca, mai no havia vist cap font similar. De cop, vaig sentir com si algú m’hagués travessat, com si entressin dins del meu cos sense el meu permís i sense adonar-se’n d’aquest fet. I després de deixar de sentir-ho, vaig veure com un noi realment guapo —tan guapo que em van tremolar les cames— que s’apropava a la font per apaivagar la seva set amb la preciosa aigua, però va parar de cop i es va quedar mirant-se. Estava presenciant el moment just en què Narcís, a partir de la súplica a la dea de la venjança Nèmesis, que estimés i no fos correspost. Ell, en canvi, estava encantat amb el seu reflex, pobre no s’imaginava el que li estava a punt de passar. Veig com petoneja la font amb molt d’afecte i amor, desitjant-se a sí mateix tant, que semblava que estava molt enamorat de la pròpia font.

—Et recomano que pensis en el que estàs veient. Recorda que és aigua i que tu ets un ésser humà.

I un altre cop, res. Com si fos invisible. Espera… i si ho era? I si realment era invisible? Vaig voler fer una prova final, i ràpidament vaig pensar en un altre dels mites que més m’agradava, el de Dríope i Lotis.

—Al mite de Dríope i Lotis ràpidament transporta’m abans de què tard sigui. Deixa’m veure la ja transformada Lotis i el dolç nen que Dríope nodria i portava a les seves mans.

I bé, ja us imaginareu. Aquella sensació tan horrible altra vegada, negre i després res.

Obro, doncs, els ulls de nou i aparec al terra, sobre unes plantes. I les reconec, no són qualsevol vegetal, són els lotis. M’aixeco de cop, pensant que potser l’estava fent mal, però res en fa veure que això era així. Llavors veig a Dríope amb el nen, i com va collir les flors per distreure i fer riure el nen. Llàgrimes vermelles caient sense interrompre’s de les porpres flors. I poc després, vaig veure la meva primera metamorfosis quan Dríope es va transformar en arbre. A pesar de tot, va ser preciós veure-ho. Vaig veure cada pas, com cada part del seu cos s’anava transformant, anava canviant, amb la tranquil·litat i la suavitat de quan una mare dóna el pit al seu nadó acabat de néixer. Era tan detallat i tan delicat, que fins i tot semblava una obra d’art. Com sortien les fulles del no res i la pell llisa i pàl·lida de Dríode es transformava completament en una rugosa i marró pell. Va ser un moment meravellós que mai no s’esborrarà del meu cervell. I va ser llavors, en deixar sortir un so de sorpresa, quan es van girar tots. Pare, nadó i marit, van fer anar els ulls cap la meva confusa cara. Em van dir alguna cosa, però no vaig entendre res.

—Jo… jo només… no volia…

No podia deixar de quequejar. Vaig veure com van mirar tots la meva pedra grisa i com la seva cara va canviar de trista a desitjada. No, me la volien treure? No! Com tornaria a casa, llavors? No podia permetre-ho! El pare va cridar alguna cosa que no vaig saber entendre i es va apropar més a mi, sense deixar de mirar la pedra. Vaig palpar-la.

—A casa, a casa emporta’m altra vegada i deixa que només torni aquí en somnis, on estaré segura i mai no seré presa de cap encanteri.

Però no es posava rosa, seguia  tan blava com sempre. Fins i tot diria que estava més blava que mai, però potser eren imaginacions meves.

El pare de Dríope em va treure de les meves mans la pedra grisa, fent-me molt de mal i tirant-me, per inèrcia, cap al terra. Va cridar alguna cosa més i es van posar tots tres a mirar detingudament la pedra. I va ser en aquell moment quan, sense poder creure el que estava veient, van tirar la pedra al terra, fent que es trenqués en mil trossets blaus i grisos i deixant-me aquí, al mite de Dríope i Lotis, per sempre més.

I aquest és, néts meus, el mite de la noia que es va quedar atrapada per sempre més al mite de Dríope i Lotis. Pels déus nous i vells us juro que aquest mite és completament cert; tant, com que jo sóc la filla d’aquesta eternament trista i nostàlgica noia.

 

Noelia Nistal García, 4t ESO C.

Publicat dins de Amor no correspost, General | Etiquetat com a , , , | 6 comentaris