Més referències mitològiques en l’art: Apol·lo i Dafne de Bernini

Cada cop estem més sorpreses de la pervivència que té la mitologia dia a dia. Una altra referència als mites clàssics que hem trobat és la d’Apol·lo i Dafne de BerniniApol·lo i Dafne és una estàtua realitzada per Gian Lorenzo Bernini entre els anys 1621 i 1623. Es tracta d’una escultura a grandària real, de marbre, exposada a la Galeria Borghese a Roma.

Apol·lo i Dafne, de Bernini (Roma)

Representa el mite de Dafne, nom que en grec significa llorer. Era una nimfa, filla del déu – riu Peneu que transcorre per la regió de Tessàlia. El déu Apol·lo, afectat per una de les fletxes d’Eros, l’estimava, però ella no li corresponia i l’esquivava. En una ocasió, Apol·lo la va perseguir, i ella va fugir cap a les muntanyes per evitar-lo; llavors ella es va encomanar al déu del riu Peneu, que la va transformar en un llorer. Dels seus peus anaven sortint arrels i les seves extremitats es convertien en frondoses branques de l’arbre que des d’aquest moment va ser consagrat al déu Apol·lo i va passar a representar-lo.

La transformació la relata Ovidi en les seves Metamorfosis (vid. Narracions de mites clàssics). Aquest mite il·lustra l’origen d’un dels símbols típics del déu, la corona de llorer.

Detall de l’escultura de Bernini, Apol·lo i Dafne

Coneixíeu aquesta obra? La comenteu?

[youtube width=”550″ height=”450″]https://youtu.be/ZJz0bA2B9VM[/youtube]

Sabeu de l’existència de més obres que facin referència a aquest mite? Heu endevinat Ecce pictura II Ecce pictura XIII? Coneixeu més escultures amb referències mitològiques clàssiques de Bernini?

¿Per què Dafne té encara pervivència?

Rebeca Barroso García i Ana Falcón Durán
2n de Batxillerat C.

Publicat dins de Amor no correspost, Amor obsessiu, Déus, General, Pervivència, Pervivència en l'art, Rapte d'amor | Etiquetat com a , , , , , , | 1 comentari

En un futur molt i molt llunyà…

Fa relativament poc, em vaig acabar el llibre The Wise Man’s Fear, (en català El temor d’un home savi) de l’escriptor nord-americà de fantasia Patrick Rothfuss, que a més és professor de literatura anglesa a la Universitat de Wisconsin. El llibre pertany a la trilogia Cròniques de l’assassí de reis, i és el segon que ha sortit a la venda fins ara. El primer llibre d’aquesta trilogia (El nom del vent, 2007) va ser el primer que va escriure Rothfuss i, tot i que al principi va ser refusada pels editors, va poder ser publicada. La saga es desenvolupa en un món fantàstic i completament inventat per l’autor (encara que ara veurem que no exactament tot ha estat inventat per ell…) i tracta d’un noi, Kvothe (pronunciat «cuouz»), enamorat del seu llaüt i de la música, i que l’únic que desitja més que no deixar mai de tocar el seu instrument, és poder ingressar a la Universitat algun dia. Aventures, màgies que no són màgies en aquell món però que en aquest ja ens agradaria que existissin, criatures desconegudes per nosaltres… Entre nosaltres, completament recomanat per qui no l’hagi llegit encara.

Doncs bé, amb tot això, us volia dir que, en un moment determinat, Kvothe entra als mons Fata, on manté un romanç intrèpid, i on coneix el Cthaeh. El Cthaeh (segons Crónicas del asesino de reyes) és un ésser que suposadament pot veure tots els futurs possibles de totes les persones. Es dedica a parlar amb tot el que passi per davant seu, arribant a fent-los embogir, però sempre dient la veritat. Segons es descriu al llibre, Kvothe troba un arbre al mig d’un prat, rodejat de diverses papallones una mica estranyes, que de lluny potser podrien semblar flors del propi arbre. Després, també és interessant saber que es diu que tot el que s’apropi al Cthaeh serà assassinat per uns personatges anomenats els Sithe: si un animaló s’atura a descansar a prop de l’arbre, els Sithe acaben amb la seva vida en un obrir i tancar d’ulls.

“Do not try to pin me with small names. I am Cthaeh. I am. I see. I know. […] At times I speak.” ―The Cthaeh

Aquest, segons he anat sabent, podria semblar-se a l’Oracle de Zeus a Dodona, a l’Epir al nord de Grècia. Primer recordeu que un oracle és la resposta que donaven els déus a les qüestions que se’ls plantejava, la divinitat que li donava les respostes, o el lloc, estàtua o simulacre que representava la deïtat al qual li demanaven les respostes. Ara bé, Dodona va ser una ciutat de l’Epir a Tespròcia amb un Oracle de Zeus, el més antic de Grècia. Degut a la seva gran distància del nucli grec, amb el temps va ser substituït per Delfos, encara que va continuar sent un dels més importants del món grec, juntament amb Zeus Ammon a Líbia, que va ser el nom que els grecs van donar a l’oracle de l’oasi de Siwa perquè van identificar el déu egipci Ammon amb el déu Zeus. Pels que hàgiu vist Matrix, recordareu Gloria Foster en el paper de l’Oracle, amb el propòsit d’ajudar l’Escollit i els humans.

Però també hi ha més endevins com: Tirèsias, endeví cec de Tebes que va predir la mort de Narcís; Xantos, un dels cavalls d’Aquil·les al que li van concedir momentàniament el do de la paraula i de la predicció perquè li comuniqués el moment de la seva mort; Calcant, l’endeví grec que apareix als relats de la guerra de Troia i especialment a la Ilíada; Cassandra, a la que (segons una versió de les llegendes) li va donar el do profètic una «purificació» de les serps al passar-li la llengua pels òrgans sensitius; Festo, que es va traslladar a Cresta per ordre d’un oracle; Fineu que tenia dots d’endeví i va sacrificar la seva vista per tenir una llarga vida; Idmó, un endeví encarregat de interpretar els presagis per la expedició que, a més, va veure que moriria si s’unia als Argonautes i encara i així ho va fer; Manto que, com el seu pare Tirèsias, té el do de la profecia; Melamp, que va obtenir aquest do d’una manera bastant peculiar; Els dos Mopsos, que ambdós van ser endevins; Múnic, l’heroi d’una llegenda iliria, que va ser un excel·lent endeví; El rei del Laci Picus, que va ser un excel·lent endeví i que guardava a casa seva un pic, l’ocell profeta per excel·lència; Piteu, que gaudia d’una gran reputació per la seva sabiduria i eloqüència i a més era un gran endeví; El fill de Manci, Polifides, que, a més, es diu que va obtenir el seu do profètic del propi Apol·lo; Poliido, cèlebre endeví de Corint; Prometeu, també amb el do profètic; alguns autors asseguren que Roma va ser una endevina que va aconsellar a Evandre per tal de què escollís aquest lloc per fundar la ciutat de Palanteu; Sibil·la, que tenia tan bona reputació com endevina, que anomenaven així a totes les profetesses; també Tages, que va viure el temps suficient per predir el futur de la població que havia anat al camp on havia nascut; Tènere, cèlebre sacerdot del temple d’Apol·lo Pteo i endeví; i per últim Iamus, al qual el mateix oracle de Delfos va predir que seria un cèlebre endeví.

Tornant al tema original, altres persones, però, creuen que Cthaeh no és l’arbre en sí, sinó una criatura que viu entre les branques d’aquest arbre (segons The Kingkiller wiki). Llavors, no estaríem parlant que Rothfuss s’hagués inspirat en l’Oracle de Zeus, o amb qualsevol altre oracle, sinó que potser podríem parlar de nimfes dels arbres o hamadríades. L’altre dia vaig trobar una pàgina genial on es trobaven tots els éssers mitològics que existeixen, i d’allà trec que les nimfes són éssers màgics procedents de les forces de la naturalesa i les hamadríades nimfes dels arbres. Les nimfes són semideesses de la natura que habiten els boscos, els arbres, els rius, fonts i brolladors… i els protegeixen. Tot i no ser immortals, se’ls atribuïa una llarga vida, però no se’ls relacionava amb la capacitat de predir el futur.

Per acabar, recordeu cap altre personatge mitològic, del cinema o dels llibres que pogués conèixer el futur de tothom? I què us semblaria si poguéssiu saber el futur de la gent? Ho utilitzaríeu maliciosament o per ajudar la gent?

Noelia Nistal García, 4t. C, Llatí optativa 3.

Publicat dins de Actualitat, Déus, General, Pervivència, Pervivència literatura anglesa | Etiquetat com a , , , , , , , , | 2 comentaris

Un any de premis per als alumnes de Llatí de l’ESO!

Fa menys d’un dia que m’he assabentat d’una altra bona notícia per a la mitologia i, sobretot, per a tots nosaltres, alumnes de clàssiques de l’IPM que treballem a Internet: hem guanyat també el Centaure d’or de Chiron! Com ho veieu? No us ho esperàveu, veritat! Doncs, ja el tenim cavalcant en el lateral dret d’aquest bloc. Quin honor, eh! Si no us ho creieu llegiu el comentari que el secretari de Chiron, el magister Lluís Inclán, ens ho va fer saber al nostre bloc!

“Centaure”, de David Bernad (pare de la Sara i de la Raquel)

Abans de saltar d’alegria i de cridar com bojos, què és Chiron? Doncs bé, es tracta d’una associació de professors de clàssiques d’Espanya (que va néixer el 2006) pioners en incorporar l’enorme xarxa a les seves classes per fer-les més interactives i més plenes! La seva web principal és Χείρων·Chiron i, com diuen «per professors de clàssiques per a professors de clàssiques».

Aquesta associació rep el nom del centaure Quiró, mestre de l’heroi grec Aquil·les, protagonista de la Ilíada d’Homer. Recordeu què és un centaure: parlem d’un ésser amb cos de cavall i tors, cap i braços d’home.

Els centaures tenen una gran habilitat amb els arc i les armes a llargues distàncies.

Els centaures habiten en l’equilibri de la bellesa de la naturalesa i, per tant, només maten els animals per sobreviure i mai no tallen un arbre sense plantar un altre tot seguit. Si els recordeu una mica, veureu també que són una mica agressius i toscs, perquè és diu que després de beure vi, així es transformen.

S’explica que el primer centaure va ser Quiró. Fill de Cronos (d’aquí ve Χείρων Kheírôn, l’inferior dels fills de Cronos) i Fílira. Per portar-lo a la vida, Cronos es va unir amb Fílira mentre aquesta estava transformada en cavall, per això aquesta doble forma.

Es diu, també, que era el més cèlebre, assenyat i savi de tots els centaures. Tant, que va educar Aquil·les, Asclepi… i fins i tot al mateix Apol·lo. Ell ensenyava de tot, fins i tot la medicina, perquè ell va ser un cèlebre metge i també va practicar la cirurgia. Fixeu-vos com devia ser, que quan a Aquil·les de nen se li va cremar el turmell (a conseqüència d’operacions màgiques que la seva mare havia dut a terme amb ell), Quiró li va reemplaçar per un ós d’un gegant.

S’ha de dir que, en ocasió de la matança de centaures per Hèracles, Quiró (tot i que estava al bàndol de l’heroi) va ser ferit accidentalment per ell, i li va provocar una gran nafra. Aquest va intentar aplicar-se una pomada curativa, però les nafres causades per l’heroi eren incurables. I car, Quiró era immortal. Així que Prometeu, que va néixer mortal, va cedir-li el seu dret a la mort, i Quiró va poder descansar per fi.

En tot hi ha referents i en honor del centaure Quiró i en agraïment de Quiró, el portal de clàssiques, podríem continuar arreplegant-los!

Moltes gràcies a tots els professors que s’han fixat en aquest gran bloc i que ens han dipositat una mica del seu temps i del seu afecte en llegir-nos i finalment en concedir-nos el centaure. L’enhorabona a tots els alumnes que han contribuït en aquesta gran causa i ara no us endormisqueu amb tant de premi i continueu així! L’esforç dipositat es recompensa sempre i el que apreneu avui és per sempre!

Noelia Nistal García, 4t. C. Llatí Optativa 3.

Publicat dins de Actualitat, General | Etiquetat com a , , , , , | 3 comentaris

Psique i Cupido d’Apuleu

El relat Psique i Cupido explica la història del naixement d’una preciosa noia. El rumor de la seva enorme bellesa comença a estendre’s ja no per els llocs propers, sinó també pels països allunyats i les illes. Imagineu-vos com era, de maca, que ningú no volia casar-se amb ella perquè la seva bellesa espantava els seus pretendents. La deessa de l’amor estava morta d’enveja per la pèrdua de protagonisme per culpa d’aquella noia que no era res en comparació amb ella, és clar, que era la gran Venus (igual que la madrastra de la Blancaneus contra aquesta mateixa). D’aquesta manera, demana al seu fill Cupido que castigui Psique i la tregui de la seva vista per sempre casant-la amb el pitjor dels déus i enviat-la a viure a algun lloc perdut on no pogués trobar-se-la de nou. Però, clar, Cupido no va fer cas a la seva mare perquè, pobres mares, mai no les hi fem massa cas, i va decidir enamorar-la i portar-se-la a una casa tan bonica com ella i tan rica com pogués permetre’s. Això sí, ell mai no estaria amb ella a casa, només a les nits, i ella mai no podria veure la seva cara ni preguntar qui s’amagava darrera d’aquella foscor.

Però Psique enyorava la seva familia i les seves germanes no deixaven de plorar llàgrimes hipòcrites, i la pobra  Psique tenia tantes ganes de veure cares familiars que va demanar al seu marit (el qual no sabia ni que era el mismíssim Cupido) que li deixés veure-les i parlar amb elles amb calma i tranquil·litat, convidant-les a algun àpat i passant el dia amb elles. Ell va acceptar a contracor, i li va demanar que tingués cura del que podrien fer-li les seves germanes. Les germanes, mortes d’enveja per tot allò que tant brillava, van decidir fer quelcom per enfonsar-la a la misèria i aconseguir, per una vegada, ser una mica millors que ella.

Com de dolentes que eren (que algun atribut havien de tenir, car), van convèncer la desconsolada Psique per a què s’emportés una llum al llit i descobrís qui era aquell desconegut que reposava al seu costat els vespres. Les germanes es fregaven les mans davant la malícia.

Ho va fer, òbviament, mai no discutiria res amb les seves germanes. De nit, quan la llum es va reflectir a la meravellosa i llisa pell de Cupido, Psique es va quedar tan bocabadada que se li va caure una gota d’oli bullint de la llum que sostenia. En despertar-se, sobresaltat, i sentir l’enorme escalfor a la seva pell, va fugir per no tornar mai més.

Psique va començar a deambular pel món. A errar sense rumb. No sabia on anar sense la protecció a la que havia estat sotmesa durant tant de temps. I cap divinitat va voler agafar-la, deixar-li un sostre, encara que fos humil. Al final, va caure en mans de Venus, que l’obliga a fer diferents treballs només per esgotar-la. Però no ho aconseguia, i Venus volia el pitjor per la pobra i trista (ara) Psique. Així que li va demanar que anés a demanar a Persèfone una capseta amb una mica de la seva bellesa, i li va fer prometre a Psique que no obriria la capseta per cap dels motius. I, mare meva, la d’obstacles que va haver de d’esquivar amb cautela per no ofendre ningú. Però, finalment, va obtenir el que li havien demanat, però, quan ja estava a punt d’anar-se’n, no va poder aguantar la temptació d’obrir la capsa per veure què hi havia allà que tant important era. I una forta son li va entrar de cop, i va caure a terra amb la capsa als peus.

Com a les pel·lícules romàntiques, Cupido va arribar per salvar el seu amor. En trobar-se-la allà, sumida en un fort somni màgic, va despertar-la d’un cop de fletxa (o d’un petó d’amor vertader, que no està molt clar) i va suplicar a Zeus que el deixés casar-se amb la seva estimada. Zeus va acceptar finalment i ambdós van viure junts i feliços per sempre més.

Psique reanimada pel petó de l’amor, d’Antonio Canova, al museu del Louvre.

Què n’opineu? Us ha agradat el conte? Us animeu a llegir ara el conte de Psique i Cupido inclòs en L’ase d’or d’Apuleu i compartir amb tots nosaltres les vostres propostes de lectura? No us perdeu la balada Psique i Cupido. Quins artistes tenim a l’IPM!

També podeu llegir el que a partir del mite d’Eros i Psique d’Apuleu han escrit en paral·lel Xavier Rubert de Ventós i la seva filla Xita, La batalla del amor contra el deseo (Milenio: Lleida, 2014).

Noelia Nistal, 4t. C. Llatí Optativa 3.

Publicat dins de Càstig, Déus, General, Morir per amor | Etiquetat com a , , , | 2 comentaris

Una mitologia molt especial mereixedora d’un gran premi

Era divendres (aquest passat, a més). Vaig anar amb la Lucila al santuari clàssic per comunicar-li quelcom a la magistra i, plena d’eufòria i emoció, va ser ella la que ens va plenar l’ànima d’alegria amb la gran notícia de què havíem guanyat el IX Premi Espiral Edublogs, juntament amb altres dos blogs de batxillerat. Jo no m’ho podia creure. Guanyadors? Però si només fa uns quants mesos que vam començar a publicar coses nosaltres! I encara ara no m’ho crec, la veritat.

elfildelmitegrecÉs tot un privilegi poder estar aquí escrivint això per a  tots vosaltres, i cada cop més contenta segons passen els dies i més emocionada encara per veure quina baldufa guanyem. Ja us ho vaig dir a l’última entrada, que em va sorprendre molt treballar d’aquesta forma, als blogs, amb tot al núvol i relacionant-lo tot. Però ara, mare meva! Com m’enorgulleixo d’haver estat una de les persones que ha estat al blog, editant i publicant, sempre pensant en el món clàssic i sempre a l’aguait per si apareixia qualsevol cosa que es pogués relacionar amb les clàssiques per poder fer apunt nou.

I no sé vosaltres, però m’agradaria moltíssim que, encara que hagi escollit el batxillerat científic i que no crec que pugui escollir aquesta gran optativa de nou, el LLATÍ! pogués continuar editant i escrivint, i que, encara que el meu nom aparegués poquet, estigués allà de vegades en algun apunt que, de cop i volta, un dia em vingués al cap i desitgés compartir-lo amb tots vosaltres.

Això sí, espero que tots junts continuem fent més i més gran aquesta gran obra mestra, tan enorme i enriquidora que no cal, com deia l’Arnau al seu article, ni una pissarra per poder instruir-nos amb tanta saviesa com tenen tots aquests blocs.

Espero que el 13 de juny (que serà l’entrega de les baldufes a Madrid) unim forces per una gran causa com és la mitologia i tot el món clàssic, i gaudim d’un premi, sigui la baldufa que sigui, pel mèrit i per l’esforç dels alumnes!

alumnes4ESOllatí

La nostra “magistra”  i els seus “discipuli” de Llatí de 4t ESO opt. 3

Ah! I l’enhorabona a tots i a totes!

Noelia Nistal García, 4t. C. Llatí Optativa 3.

Publicat dins de General | Etiquetat com a , , | 10 comentaris