Faetó, el fill del Sol

Faetó, el fill del Sol és un curtmetratge d’animació rus dirigit per Vasíliy Ivánov el 1972.

Fitxa tècnica:

Títol: Faetó, el fill del Sol

Director: Vasíliy Ivánov

Guinonistes: Vassily Livanov, V. Ankor.

Any d’estrena:  1972

Durada: 17 min.

Veu dels artistes: Nikolai Burliayev, A. Zadachin, Alexei Konsovsky, Maria Babanova.

País d’origen: Rússia

Idioma d’origen: rus

Gènere:  animació

Argument:

Es tracta d’una pel·lícula d’hipòtesis. L’acció té lloc en el futur. Uns cosmonautes investiguen un cinturó d’asteroides i estableixen que es tracta de les restes de 10º d’un planeta del sistema solar: el Faetó.

Referents clàssics en l’astronomia:

L’hipotètic planeta té el nom del personatge mitològic Faetó. Faetó era el fill d‘Hèlios, el déu del Sol a la mitologia grega, i solia presumir d’això davant dels seus amics els que no creien el seu relat. Fins i tot, la seva mare dubtava seriosament de la veracitat d’aquest fet, de manera que un dia va animar Faetó a visitar Hèlios. Quan Faetont va arribar al fantàstic palau del déu, aquest va confirmar a Faetó ser el seu autèntic pare i va jurar concedir tot el que ell volgués. Va ser llavors quan Faetó va demanar al seu pare el seu desig: poder conduir el carruatge del sol durant un dia sencer. El pare de Faetó el va intentar dissuadir de la seva obstinació, però el jove va insistir tant que el déu finalment no va tenir més remei que acceptar la petició del seu fill. Hèlios va untar llavors el cos del seu fill amb oli per protegir-lo dels intensos rajos solars i li va indicar la ruta que havia de seguir durant el seu viatge, d’orient a occident.

Faetó va agafar les regnes del carruatge. Els cavalls alats que tiraven del carruatge es van elevar ràpidament a terra dirigint-se al cel. I en un moment de debilitat, l’inexpert Faetó va dirigir la mirada cap avall. Una de les regnes va quedar fluixa, un dels cavalls ho va advertir i es va separar lateralment, els altres van ser atrets pel primer, i el carro es va desviar de la ruta. Faetó va voler redreçar el curs per prendre el rumb, però els seus braços no van tenir força suficient per a això. Quan el carro del sol es va acostar a la Terra, vastes regions van cremar de sobte. A causa d’això, part de la fèrtil terra d’Àfrica es va convertir en un desert i algunes de la seva gent es van cremar adquirint des d’aquell moment el característic color negre de la seva pell. L’alarma va saltar entre els déus. El perill que Faetó destruís totalment la terra va fer intervenir Zeus. El poderós déu suprem de l’Olimp va llançar un precís raig que va aturar el carruatge i Faetó va caure envoltat de flames a la Terra. Després els déus van enviar unes intenses pluges que van permetre refredar la temperatura i evitar així la destrucció del món.

Fragment:

[youtube]https://youtu.be/N7mX08ef3rk[/youtube]

Publicat dins de General, Mitologia | 1 comentari

Text d’Isidor II

Aquest text De diebus pertany al volum V (capítol 30, vers 5-10) de les Etimologies d’Isidor de Sevilla.

“Dies dicti a diis, quorum nomina Romani quibusdam sideribus sacraverunt. Primum enim diem a Sole appellaverunt, qui princeps est omnium siderum, sicut et idem dies caput est cunctorum dierum.  Secundum a Luna, quae Soli et splendore et magnitudine proxima est, et ex eo mutuat lumen. Tertium ab stella Martis, quae Vesper vocatur. Quartum ab stella Mercurii, quam quidam candidum circulum dicunt. Quintum ab stella Iovis, quam Phaethontem aiunt. Sextum a Veneris stella, quam Luciferum asserunt, quae inter omnia sidera plus lucis habet. Septimus ab stella Saturni, quae sexto caelo locata triginta annis fertur explere cursum suum.  Proinde autem ex his septem stellis nomina dierum gentiles dederunt, eo quod per eosdem aliquid sibi effici existimarent, dicentes habere a Sole spiritum, a Luna corpus, a Mercurio ingenium et linguam, a Venere voluptatem, a Marte sanguinem, a Iove temperantiam, a Saturno humorem. Talis quippe extitit gentilium stultitia, qui sibi finxerunt tam ridiculosa figmenta.  Apud Hebraeos autem dies prima una sabbati dicitur, qui apud nos dies dominicus est, quem gentiles Soli dicaverunt. Secunda sabbati secunda feria, quem saeculares diem Lunae vocant. Tertia sabbati tertia feria, quem diem illi Martis vocant. Quarta sabbati quarta feria, qui Mercurii dies dicitur a paganis. Quinta sabbati quinta feria est, id est quintus a die dominico, qui apud gentiles Iovis vocatur. Sexta sabbati sexta feria dicitur, qui apud eosdem paganos Veneris nuncupatur.”
Text traduït per Andrea i Irina Balart:

“Els dies van ser anomenats a partir dels déus, els noms dels quals els romans van consagrar a algunes estrelles. Així van anomenar el primer dia a partir del Sol, el qual és el principal de totes les estrelles, d’aquesta manera aquest dia és el cap de tots els dies. El segon a partir de la Lluna, la qual és pròxima al Sol en esplendor i magnitud, i d’ell prové la llum. El tercer a partir de l’estrella Mart, la qual és anomenada Vesper. El quart a partir de  l’estrella de Mercuri, que alguns diuen que és un cercle blanc. El cinquè a partir de l’estrella Júpiter, que diuen que és Faetó. El sisè a partir de l’estrella de Venus, que atribueixen a Lucífer, la qual té les estrelles més brillants d’entre totes. El setè a partir de l’estrella de Saturn, la qual situada al sisè cel té la intenció d’omplir el seu recorregut en trenta anys. (…) D’aquesta manera, tal era l’estupidesa de la gent, que van crear formes tan ridícules. Però entre els hebreus el dia és anomenat el primer Sàbat, que entre nosaltres és el dia del senyor, que la gent va consagrar al Sol. El segon Sàbat és la segona diada, que els seculars anomenen dia de la Lluna. El tercer Sàbat és la tercera diada, que ells anomenen dia de Mart. El quart Sàbat és la quarta diada, que és anomenat dia de Mercuri pels pagesos. El cinquè Sàbat és la cinquena diada, aquest és el cinquè a partir del dia del senyor, que entre els gentils és anomenat dijous. El sisè Sàbat és anomenat sisena diada, que entre els mateixos pagans és anomenat de Venus.”

 

Imatge d’Isidor de Sevila pintat per Bartolomé Esteban Murillo

El text literari esmentat anteriorment parla sobre l’origen del nom dels dies.

Publicat dins de General | Etiquetat com a , , , | 11 comentaris

Entrevista a l’astrònom Joan Pujol

El dia 2 d’octubre va venir un astrònom al nostre institut per ensenyar als alumnes de primer d’ESO de l’IPM com fabricar cohets. Al dia següent, vam concertar una cita amb en Joan Pujol, editor del bloc Univers Quark, per poder-li fer una entrevista.

)

Quines activitats fa vostè en els diferents centres que visita?

Aviam, jo bàsicament treballo d’astrònom divulgador en els Centres d’Observació de l’Univers, que és un centre públic de la Generalitat, que es fa en un poble que es diu Àger, i allà el que fem és bàsicament fer activitats de divulgació astronòmica: en escoles, en instituts, en estudiants d’Universitat. I també, atenem públic en general. I quan tenim temps també intentem, doncs, fer una petita recerca, bàsicament de temes del Sol. Llavors a més d’aquesta feina, que és la feina diguem-ne regular, també em dedico a viatjar per les escoles, els instituts, intentant oferir propostes de… doncs de divulgació de l’astronomia i de l’astronàutica.

 Dius a Àger no?

Exacte. El poble és un poble que es diu Àger, que està a la comarca de la Noguera. Està en el Prepirineu. I allà doncs tenim aquest centre, que hi ha observatoris, hi ha…

 Ens han dit que és un dels més importants el d’Àger.

A nivell de divulgació és dels més importants d’Europa, a nivell de divulgació. A nivell de recerca no perquè cal entendre que els principals observatoris de recerca estan a Canàries, o estan a Xile. Estan a llocs on la contaminació lumínica és menor. Catalunya és un país que en fi, encara hi ha regions una miqueta fosques, com és el cas d’Àger, però no tant com altres regions del món on hi ha els telescopis més grans.

 Ha fet algún descobriment?

Bé, en principi no perquè l’astronomia actual és una ciència molt transversal, a diferència del que succeïa fa tres-cents, quatre-cents anys, als inicis de l’astronomia més contemporània, on per exemple Galileu observava tot l’Univers. Ara l’astronomia té moltes branques, per exemple l’astrofísica, que és la branca de l’astronomia que es dedica a entendre o explicar com neixen les estrelles, com viuen i com es moren. Hi ha l’exobiologia, que és una branca de l’astronomia on la biologia intenta explicar com vindria a ser un planeta habitable davant la Terra. La cosmologia, que és una branca de l’astronomia, potser la més complicada, intenta entendre com es va formar l’Univers. I per tant jo estic ara en un lloc dient-ne on el que fem és fer pedagogia o explicar l’astronomia d’una manera… doncs a escoles o al públic en general. No ens dóna temps a estar moltes hores observant l’Univers per fer recerca. Però jo en principi no he fet cap important descobriment.

 I vosté m’ha dit que està especialitzat en astrofísica?

 No, jo..l’astronomia quan la vaig estudiar era astronomia bàsica, ara si.. ara una persona que vulgui estudiar astronomia es pot especialitzar en qualsevol.. en diferents branques, de manera que ara hi han astrònoms que una vegada acaben la carrera, per posar-te un exemple, mai han mirat per un telescopi, per posar-te un exemple no? O un cosmòleg pot saber com s’ha format l’Univers, però potser no sap com agafar un telescopi. Hi han altres branques de l’astronomia que intenten doncs especialitzar.se. A la meva època, estem parlant de fa uns quants anys, l’astronomia era molt global i per tant les especialitzacions encara no existien, cosa que ara sí. Ara una persona es pot especialitzar en diferents branques de l’astronomia.

 Vosté quan explica l’astronomia en general menciona la relació que té amb la mitologia?

Si, precisament a l’hora d’explicar l’astronomia de nit, no es el mateix que explicar l’astronomia de dia, quan expliquem l’astronomia de nit, intentem fer entendre.. depèn del públic que tens a davant, no és el mateix un estudiant de física que una família amb nens o avis, no és el mateix. Quan expliquem la astronomia d’una manera molt planera, intentem fer entendre que les estrelles que veiem a simple vista, formen unes estructures, que nosaltres anomenem famílies, que anomenem constel·lacions. Perquè ens entenguem, les nostres constel·lacions vindria a ser un país a la Terra. Quan tu veus la Terra des de l’espai, veus una esfera amb continents i oceans i no hi veus les fronteres en els països. Per dividir aquella superfície utilitzem els països. Diem “aquí està Itàlia, aquí està Argentina o aquí està Indonesia”, de manera que per saber a quina part de la Terra vols viatjar, tens els països com a referència. Nosaltres la mitologia ens serveix per buscar unes regions que les podem reconèixer. Llavors quan volem ensenyar on està l’estrella polar, per exemple, parlem d’una figura mitològica: l’Óssa Major, l’Óssa Menor..i les constel·lacions que estan al seu voltant (Cassiopea, el Drac, la filla de Cassiopea, una noia molt maca que es deia Andròmeda..). És a dir, a nosaltres la mitologia ens va molt bé perquè explicant un fet mitològic, és molt més entenedor per la gent entendre que al ajuntar el cel nosaltres les estructurem com si fossin països.

 Vale. Per què creu que els astres tenen nom mitològic?

Precisament perquè l’astronomia.. i això és molt incert, però bueno.. l’astronomia probablement va ser la primera ciència que la humanitat va començar a estudiar, és a dir, quan l’home, la dona ja tenien cobertes les seves necessitats bàsiques (menjar, aixoplugar-se del fred o de la pluja..), segurament que la humanitat es va començar a preguntar que era allò que sortia cada dia, que feia llum i calor: el Sol. Es van començar a preguntar que era allò que sortia per la nit que feia llum, però no calor: la Lluna. També es van començar a preguntar perquè algunes estrelles en alguna època de l’any canviaven de posició, encara no sabien que la terra girava la voltant del Sol, de manera que l’astronomia va ser la primera ciència que la humanitat va intentar entendre, per reconèixer les estrelles que sortien durant tot l’any, algunes es veien a l’estiu, d’altres a l’hivern, d’altres a la primavera..Doncs els hi van posar un nom, de manera que quan es tornaven a veure deien “mira aquella estrella és la que vaig veure l’any passat” i la van batejar. Normalment els noms de les estrelles principals tenen un origen àrab, perquè hi va haver una època, quan els àrabs eren un civilització molt important, molt més que la resta de civilitzacions europees. I per aquest motiu els àrabs varen començar a batejar moltes estrelles: Aldebaran, Antares, Algol, etc. I aquestes estrelles quan les veien deien “mira aquesta és aquella que vaig veure l’any passat”, les recordaven de memòria i llavors tenien un nom associat. D’aquí ve que les estrelles principals tenen un nom propi, perquè d’aquesta manera les podien recordar d’un any a un altre, és a dir cada any anaven repetint.

 Quan vosté mira el cel reconeix les diferents figures mitològiques?

Algunes més que d’altres. Diguem que per molta imaginació que i posis l’Óssa Major, jo mai he vist una óssa, veus un pot. Quan mires la constel·lació del Cygnus, del cigne, una au molt grossa, allà si que hi reconec una au. Quan mires la constel·lació del Dofí, sembla un peixet. Cassiopea és una doble v, és la cadira, el tro d’aquella reina. Algunes són més fàcils de reconèixer que d’altres, hi han algunes constel·lacions que per molta imaginació que hi posis és impossible. Llavors un incorpora algun element, algun artefacte per dir “l’Óssa Major per nosaltres és un pont”. Sagitari recorda més a una tetera. De fet els anglesos popularment, la constel·lació de Sagitari, que era aquell personatge mig cavall mig home, doncs els anglesos li diuen la tetera, perquè té forma de tetera.

 Creu que els joves saben prou sobre l’astronomia?

 Cada vegada més. Jo que porto casi tota la vida explicant coses de l’espai i des de l’any 2009 sobretot, hi va haver un gran canvi. L’any 2009 es va fer el quatre-cents aniversari de la primera observació del telescopi de Galileu i a partir de l’any 2009 els que ens dediquem a fer divulgació de l’astronomia hem notat un augment important del coneixement astronòmic. És a dir, fa alguns anys teniem que explicar alguns conceptes que ara, els joves ja ho saben: temes de gravetat, temes dels planetes.. hi ha molts temes que ara ja no els tenim que explicar perquè formen part d’un aprenentatge més global de l’escola. També tenim que ser realistes, internet ens ha facilitat molt la feina, per tant el que abans era buscar molts llibres, anar a la biblioteca, ara per internet és molt més fàcil trobar documents o vídeos que fan referència a l’espai.

 I per últim què és el que més li fascina de tot l’Univers?

 Home doncs, el misteri que encara ens amaga. Quan jo era jove, fa alguns anys, creiem conèixer de que estava fet l’Univers amb molta seguretat, creiem que l’Univers estava fabricat d’estrelles, planetes i núvols de gas i això era l’Univers que nosaltres explicàvem fa res, cinc anys. Tot aquest univers d’estrelles, planetes, mils de milions de galàxies, núvols de gas, tot aquest material que abans creiem que formava l’Univers, ara creiem que només representa el 4% del total de l’Univers conegut. Fixat que encara ens queda per aprendre de que està fet el 96% de l’Univers que sabem que existeix, però que no sabem de que està fet. I això és de la humanitat, però que ara mateix és la més incerta de totes.

 Moltes gràcies!

 Al contrari, un plaer.

Aquí us deixem un vídeo sobre l’observatori d’Àger:

[youtube]http://youtu.be/_DCPBnpk_oI[/youtube]

Publicat dins de Entrevistes, General | Etiquetat com a , | Deixa un comentari

Text d’Isidor

Aquest text correspon al llibre “De natura rerum” d’Isidor.

“Dies est solis orientis praesentia, quousque ad occasum perveniat.. Spatia diei duo sunt, interdianum et nocturnum; et est dies horarum XXIV; spatium, horarum XII… Fasti dies sunt quibus jus fatur, id est, dicitur, ut nefasti quibus non dicitur. Feriati dies, irn quibus res divina fit, et abstinere homines a litibus oportet. Profesti, festis contrarii, id est, sine religione; festi tantumdem otii et religionis sunt; atri dies sunt qui et communes vocantur. Siderales, in quibus sidera moventur, et homines a navigationibus excluduntur..Intercalares dies sunt quinque, qui juxta Aegyptios supersunt duodecim mensibus, et incipiunt a nono Kalendas Septembris, et quinto Kalendarum memoratarum finiunt. Dies epactarum sunt undecim, qui per singulos annos ad cursum lunarem accrescunt. Nam dum in annum XII lunae CCCLIV dies habeant, remanent ad cursum anni solarem dies XI, quos epactas Aegyptii vocaverunt.. Solstitiales dies sunt, in quibus sol stat, crescenti spatio dierum, vel noctium. Aequinoctiales dies sunt, in quibus dies et nox aequalibus horarum spatiis evolvuntur. “
Text traduït pe Irina i Andrea Balart Casanovas:

“El dia és l’interval de temps des de la sortida del sol fins el moment de la següent sortida… El dia es divideix en dues parts: nocturna i diürna, el dia té 24 hores i cada part 12 hores… Els dies Fasti són aquells dies en els que es poden dur a terme activitats de caràcter judicial o legislatiu i negocis públics. Els nefasti són aquells en els que només es permet l’activitat religiosa. Els festius són aquells en els que es celebra una activitat religiosa i els debats judicials s’han d’aplaçar. Els laborals són aquells sense activitat religiosa. Els dies siderals són aquells en els que es mouen les constel·lacions i es impossible navegar… Els dies intercalars són 5 dies que segons els egipcis queden després dels dotze mesos. Comencen dies abans de les calendes de setembre i acaben 4 dies abans d’aquestes calendes. Hi ha 11 dies de epactes que s’afegeixen cada any al curs de la lluna. Dotze llunacions corresponen a 354 dies, els que falten els egipcis els anomenen epactes… Els dies solsticials són aquells en els que el sol s’atura, començant a créixer la duració dels dies o de les nits. Els equinoccials són aquells en els que las hores del dia i de la nit tenen igual duració.”

 

 

Imatge d’Isidor de Sevila pintat per Bartolomé Esteban Murillo

El text literari esmentat anteriorment parla sobre la distribució i classificació dels dies.  A més, ens va fer molta il·lusió reconèixer Isidor en el vestíbul de la Universitat de Barcelona.

 photo 20140210_0902501_zps54576f5d.jpg

Publicat dins de Calendari, General | Etiquetat com a , | Deixa un comentari

Text de Sèneca II

Aquest text pertany al capítol II del llibre “Apolocintosisde Sèneca.

“Iam Phoebus breviore via contraxerat acrum lucis, et obscuri crescebant tempora somni, iamque suum victrix augebat Cynthia regnum, et deformis hiemps gratos carpebat honores divitis autumni, iussoque senescere Baccho carpebat raras serus vindemitor uvas. Puto magis intellegi, si dixero: mensis erat October, dies III idus Octobris. Horam non possum certam tibi dicere, facilius inter philosophos quam inter horologia conveniet, tamen inter sextam et septimam erat. Nimis rustice! <Adeo his> adquiescunt omnes poetae, non contenti ortus et occasus describere tu etiam medium diem inquietent, tu sic transibis horam tam bonam? Iam medium curru Phoebus diviserat orbem: et propior nocti fessas quatiebat habenas obliquo flexam deducens tramite Iucem: Claudius animam agere coepit nec invenire exitum poterat.”

 
Text traduït per Andrea i Irina Balart Casanovas:

“Ara va arribar la temporada quan Febus havia reduït la llum del dia, reduint el seu viatge, mentre les subtils hores de son es deixen créixer més; Ara victoriosa Cynthia va ampliar els límits del seu regne; La lletja cara de l’hivern estava arrevatant les riques glories de la tardor, perquè la tardana verema, en veure que Bacus estava envellint, a tota presa, aquí i allí, estava arrencant els raïms oblidats. Suposo que seré millot compresa el dia que sigui el tretzè dia del mes d’octubre. L’hora exacta no te la puc dir- és més fàcil aconseguir que els filòsofs es posin d’acord que els rellotges- però era entre el migdia i la una. “Massa mal posat” tu diràs. “Tots els poetes estan insatisfets per descriure albes i postes de sol, per lo que estan fins i tot afrontant el mig del dia: T’aniràs a descuidar lo bo d’una hora? Febus ja havia passat el punt més alt del seu circuit, amb cansament sacsejant les rendes quant el seu cotxe acostava la nit. Allunyant la mitat de la llum en el seu camí descendent.”

Estàtua de Sèneca, a Còrdova

El text literari que hem esmentat anteriorment fa referència a l’establiment del còmput del temps.

Publicat dins de General | Etiquetat com a , | Deixa un comentari

Text de Ciceró II

Aquest text pertant al llibre VI ” Sobre la república“, de Ciceró.

“Quam cum magis intuerer: “Quaeso,” inquit Africanus, “quousque humi defixa tua mens erit? Nonne aspicis, quae in templa veneris? Novem tibi orbibus vel potius globis summus ipse deus arcens et continens ceteros; in quo sunt inflici illi, qui volvuntur, atque caelum. Ex quibus summum globum possidet illa, quam in terris Saturniam nominant. Deinde est hominum generi prosperus et salutaris ille fulgor, qui dicitur lovis; tum rutilus horribilisque terris, quem Martium dicitis; deinde subter mediam fere regionem Sol obtinet, dux et princeps et moderator luminum reliquorum, mens mundi et temperatio, tanta magnitudine, tu cuncta sua luce lustret et compleat. Hunc et comites consequuntur Veneris alter, alter Mercurii cursus, in infimoque orbe Luna radiis solis accensa convertitur. Infra autem iam nihil est nisi mortale et caducum praeter animos munere deorum hominum generi datos; supra Lunam sunt aeterna omnia. Nam ea, quae est media et nona, Tellus, neque movetur et infima est, et in eam feruntur omnia nutu suo pondera.”

Text traduït per Andrea i Irina Balart Casanovas:

“Quan em trobava absort en aquesta contemplació, em va dir l’africà: – Fins quant estarà la teva ment fixa en la terra? No consideras a quin temple has vingut? No veus l’univers sencer tancat en nou cercles, o millor encara, les nou esferes que es toquen? La primera i la més elevada, que abraça a totes les altres, és el mateix cel, és el Déu suprem que tot ho dirigeix i ho conté. En el cel estan fixes tots els astres que arrossega eternament en el seu moviment. Més avall s’agiten set globus en moviment contrari al cel: a un d’aquests s’uneix l’estrella que a la terra s’anomena Saturn; més amunt brilla l’astre propici al gènere humà, al que donem el nom de Júpiter; després està Mart, d’ensangrentada llum, temible per la terra; cap a la regió mitja, el Sol, moderador dels astres, alma del món, regulador dels temps, el globo del qual, prodigiosament gran, tot ho omple i il·lumina amb la seva llum. El segueixen com a satèl·lits Venus i Mercuri, i en el cercle inferior està la Lluna inflamada amb els rajos del Sol. A sota d’aquesta, ja no es troba altre cosa allò mortal, exceptuant les altres concedides al gènere humà per benefici diví. Quan es veu per sobre la Lluna, és etern. El nové globus és el de la Terra, col·locada al centre del món i el més allunyat del cel; aquesta permaneix immòbil i tots els cossos es dirigeixen a ella pel seu propi pes.”

El jove Ciceró llegint, de Vincenzo Foppa 

El text literari que hem esmentat anteriorment fa una anàlisi de les nou “orbis” o esferes, mitjançant les quals està tot unit, fins i tot el curs de les estrelles que giren. Estudia també les esferes del Sol, Venus, la lluna ,…i la Terra que és l’esfera més baixa i tots els cossos són atrets cap a ella per la seva gravitació.

Publicat dins de General | Etiquetat com a , | Deixa un comentari