L’Aurora

Diem que el Sol està en l’ortus quan travessa el pla de l’horitzó i passa al nostre hemisferi visible.  Per al Sol això determina el començament del dia i nosaltres en diem l’alba (del llatí, albus “blanc”) o aurora (del llatí, aurum “or”)i quan el sol es pon en diem ocàs o crepuscle. L’origen del terme ve del grec “ὂρτος” que vol dir “recte o correcte” i és que quan un astre apunta a l’horitzó, sembla ascendir en angle recte  amb ell.  Amb el transcurs de l’any el Sol va canviant el lloc per on surt i el lloc per on es posa. A la primavera i estiu per a l’hemisferi nord surt entre l’est i el Nord, en la tardor i l’hivern surt entre l’Est i el Sud. A l’hemisferi Sud es dóna el fenomen invers: a la tardor i a l’hivern surt entre l’Est i el Nord, mentre que a la primavera i l’estiu surt entre l’Est i el Sud.

L’alba des del mirador de Garbí (València)

Mite de l’Aurora:

Eos (els romans l’anomenaven l’Aurora ) era la deessa titànica de l’aurora, que sortia de la seva llar per anunciar el seu germà Hèlios, el Sol. Com a deessa de l’aurora, obria les portes del cel (amb «enrojolat dits») perquè Hèlios pogués conduir el seu carro pel cel cada dia. Era filla d’Hiperió i Tea i germana d’Hèlios (el Sol) i Selene (la Lluna).

Eos va tenir molts marits. Amb Èol, el guardià dels vents, va tenir a tots els vents i estrelles. A més Eos va segrestar a Cèfal i Titono perquè fossin els seus amants. Titono va ser el seu marit més fidel. Eos va demanar que a Titono li fos concedida la immortalitat, però va oblidar demanar l’eterna joventut. Titono va viure eternament però cada vegada es va fer més i més ancià. Titono i Eos van tenir dos fills, Memnón i Ematión. Eos va segrestar Cèfal  quan estava caçant. Ell va refusar ser infidel a Procris, la seva esposa, però al final va t va cedir i va tenir una relació amb Eos durant algun temps i ella li va donar tres fills. Però  llavors va començar a enyorar Procris. Cèfal va matar Procris per accident poc després en confondre-la amb un animal mentre caçava.

L’Aurora, de Jean-Honoré Fragonard

Aquest article s'ha publicat dins de General, Lèxic, Mitologia i etiquetat amb . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Una resposta a L’Aurora

  1. Chaymae Zaouaghi diu:

    Bonum Diem!!

    Molt bon treball de recerca, molt complet i la informació molt ordenada.
    Personalment m’agrada veure els fenòmens naturals des d’una perspectiva que ens envolten, deixant de banda a vegades les explicacions científiques. M’agrada molt aquest mite i tots els exposats en aquest treball encara que no els he llegit tots.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *