Les Comunitats Vegetals a la Serra de Collserola

15Els dies 11,12,17,18 i 19 de novembre els alumnes de 1r d’ESO de l’Institut Olorda de Sant Feliu de Llobregat han realitzat un estudi de les condicions ambientals i de la vegetació dels vessants de solell i obaga en una zona de Collserola: la vall de la riera de Vallvidrera, a la Rierada.

Abans d’esmorzar han fet hipòtesis de les condicions mediambientals en cada vessant i del tipus de plantes que ens trobariem. També han predit quina seria la millor manera de dur a terme la recollida de dades i el material que necessitaríem per fer-ho.

f32Després d’esmorzar han agafat motxilles i suports i han anat plegats fins al pont de la Siberia on s’han separat: els grups 1, 2 i 3 han anat cap el vessant de solell i els grups 4, 5 i 6 cap el vessant d’obaga.

Un cop a cada vessant se’ls ha explicat la millor manera de recollir dades i el funcionament de cada instrument:

– El termòmetre ha d’estar a un metre del terra i no li pot tocar el Sol.
– En l’anemòmetre cal posar-nos en posició de “l’Estàtua de la Llibertat” i pressionar el botó vermell quan les cassoletes es mouen a més velocitat. També cal tenir en compte d’escollir les unitats adequades.
– Al psicròmetre cal mullar primer la veta i després moure’l com si fos una matraca; al cap d’un minut fer la diferència entre la temperatura del termòmetre en sec i l’humit i amb l’ajuda d’una taula calcular la humitat relativa.
– El luxòmetre, cal evitar orientar-lo directament al Sol. Encendre’l, seleccionar el rang adequat de mesuraf35 i fixar la dada amb la tecla “hold”.
– Amb la brúixola cal encarar-se a la baixada per saber l’orientació del vessant onens trobem.

La segona part ha consistit en fer un estudi de la vegetació dels vessants: en una parcel·la d’uns 100 m2 seleccionem les 10 plantes més significatives i les identifiquem i descrivim, especialment pel que fa a les seves característiques morfològiques d’adaptació al medi. També quantifiquem la seva abundància.

Després han tornat al laboratori on han compartit les dades i han verificat les hipòtesis inicials. També han comprovat quines plantes de cada vessant contenen més aigua pesant-les abans i després de dessecar-les en un forn a 110ºC.

El programari que han utilitzat per a fer aquesta activitat ha estat elaborat per l’equip docent de Can Santoi i es troba disponible al web:
Programa (excel) per a fer l’inventari de la vegetació dels vessants.
Programa (excel) per a calcular el contingut d’aigua a les fulles
Programa (flash) per a fer perfils de vegetació

Han estat uns grups molt dinàmics i valents, ja que han pujat i baixat a peu des de l’estació de Molins de Rei.

Des de Can Santoi volem felicitar als alumnes, professores i professor que han participat en aquesta activitat!!!

Fins l’any vinent!

Descobrim els misteris del bosc

El dilluns 9 i dimarts 10 de nof12vembre els alumnes de 3r de l’Escola Agustí Bartrà de Terrassa han gaudit descobrint el bosc de Collserola.

Primer  han explicat com creuen ells que és un bosc.
Després dividits en dos grups han fet una gimcana tot fent activitats en tres llocs diferents del bosc.

La primera prova ha consistit en analitzar a fons un immens arbre; han calculat la seva alçada amb l’ajuda d’un llapis i una cinta mètrica, han mesurat el seu contorn i han fet un estudi acurat de les seves fulles i fruits. Amb tota la informació recollida, una clau dicotòmica els ha guiat per descobrir el seu nom: L’ALZINA.

f1En la segona prova s’han tapat els ulls per endinsar-se al mig del bosc i conèixe’l més a fons a partir dels  sentits i de les sensacions que els ha transmès. També han après a orientar-se amb la brúixola i saber que el vessant on es trobaven era el Nord.

En la tercera part han fet el reconeixement de 6 plantes característiques de l’alzinar. f16Ajudats per unes fitxes trobaven el seu nom, feien un dibuix de la seva fulla i havien de veure quantes plantes de la mateixa espècie hi havia en un tancat que hi havia preparat per fer l’activitat.

Han estat molt actius i el que més els ha agradat ha estat tapar-se els ulls i descobrir el bosc a partir dels seus sentits!

Fins la propera!

Busquem un nom per al personatge de les comunitats vegetals

A Can Santoi hem elaborat una nova versió del quadern de treball de l’activitat “Investiguem les comunitats vegetals”, adreçada a 5è i 6è de primària. Hi hem incorporat algunes propostes de treball previ i posterior a la sortida, així com un nou enfocament que reforça les competències relacionades amb el mètode científic.

Un personatge acompanya els nens i les nenes en les seves descobertes i els aporta informacions i propostes al llarg del quadern. Però no té nom. Sabem que és un/a aglà, possiblement d’alzina, i que viu als boscos de Collserola.
Aquí el tenim en algunes de les seves accions:

personatge_gla02br

Saludant

personatge_gla03br

Mesurant la velocitat del vent

personatge_gla01br

Fent el perfil de vegetació

personatge_gla04br

Investigant les plantes

 

 

 

 

 

Convidem als nens i nenes de cicle superior de primària a proposar un nom per al nostre personatge (especialment als alumnes que han fet l’activitat aquest curs). Com? Molt senzill: primer, cal reunir-se per grups i consensuar un nom entre tots i després ens el feu saber mitjançant un comentari en aquest article tot clicant el globus que apareix a dalt a la dreta del títol (o bé a la part inferior d’aquest text). Teniu temps fins el 15 de desembre!

Escollirem el nom més freqüent, i si tots són diferents, farem un sorteig.

Gràcies per la vostra participació!

(Per cert, hi ha almenys alguna de les accions que no la fa prou bé, sabríeu dir-nos quina és?)

Obaga i solell, solell i obaga

f4El dijous 5 i divendres 6 de novembre els alumnes de 5è de l’Escola CastellCiuró de Molins de Rei han fet l’activitat de Comunitat Vegetals.
Abans de sortir cap el bosc, han entrat  per grups al laboratori on han anat deduint les activitats que farien i també han fet hipòtesis de les diferents condicions mediambientals que es trobarien en les dues vessants que anaven a estudiar. Han posat els instruments de mesura  en motxilles i s’han dirigit de camí tots junts cap el pont de la Siberia.
Un cop allà s’han dividit en dos grans grups per estudiar a fons cada vessant: la de solana i la d’obaga.
A cada vessant han fet un treball de camp: han pres dades de temperatura, humitat relativa, velocitat del vent, orientació i intensitat de la llum i després han fet una gimcana de reconeixement de les plantes més típiques.

De tornada a Can Santoi han recollit i han interpretat les dades de cada vessant contrastant els paràmetres obtinguts amb les hipòtesis plantejades. També han aprés a fer un perfil de comunitats utilitzant un símbols concrets per a cada tipus de vegetació per a realitzar després una activitat posterior a l’escola amb el programa.

f23Ha estat una sortida molt profitosa, han après a utilitzar aparells, interpretar els resultats i a reconèixer un munt de plantes de Collserola.

Fins la propera!

Els aparells meteorològics: els baròmetres

Per a què serveixen?
Els baròmetres són un aparells que mesuren la pressió atmosfèrica de l’aire, és a dir, el pes que exerceix l’aire sobre una superfície determinada.
Tots els baròmetres es basen en diferents tipus de mecanismes que detecten les variacions de la pressió atmosfèrica i que es poden visualitzar d’alguna manera o altra.
Els valors de pressió atmosfèrica es poden associar a diferents temps meteorològics:

Altes pressions  Temps estable. Cels serens o amb boires a zones interiors
Mitjanes pressions Temps variable. Núvols i clarianes
Baixes pressions Temps inestable. Cel ennuvolat, pluges, xàfecs i tempestes

En quines unitats es mesura la pressió atmosfèrica?
Les unitats de pressió atmosfèrica han anat evolucionant amb el temps, però actualment coexisteixen les antigues i les més modernes alhora. Això fa que hi hagi una mica d’embolic amb les unitats.

Equivalències i unitats:

1 atm (atmosfera) = 760 mmHg (mil·límetres de mercuri)= 1013 hPa (hectopascals)= 1013 mbar (mil·libars)

Tipus de baròmetres

* El baròmetre de mercuri
L’any 1643, l’italià Evangelista Torriceli va construir el primer baròmetre de mercuri:torricelli un tub  d’aproximadament 1 m d’altura ple de mercuri invertit sobre una cubeta plena també de mercuri. Va comprovar que la pressió que l’aire exerceix sobre el mercuri de la cubeta era equivalent al pes d’una columna de mercuri d’aproximadament 76 cm d’altura. Posteriorment, Boyle i Descartes van millorar el disseny de l’aparell.

barometre_mercuri1Com funciona?
La major o menor pressió que exerceix l’aire sobre el mercuri de la cubeta (o dipòsit) fa que aquest pugi o baixi lleugerament per la columna de l’esquerra. Per saber el valor de pressió atmosfèrica cal mirar a quina alçada arriba el mercuri (normalment l’expressem en mmHg, mil·límetres de mercuri) .

Correccions
Per a una mesura acurada del valor de la pressió atmosfèrica cal fer algunes correccions. En destaquem dues de les més importants:

  • Segons l’altitud: la pressió atmosfèrica varia amb l’altitud del lloc on ens trobem; com és alt està, menys pressió de l’aire suporta. Per aquest motiu trobem a l’aparell una plaqueta imantada que es pot situar més amunt o més avall segons l’altitud del lloc de mesura i així corregir el valor de pressió obtingut. També es poden consultar taules de correcció.
  • Segons la temperatura: el mercuri pateix dilatacions (o contraccions) segons la temperatura a què es troba. Els baròmetres solen portar un termòmetre per conèixer la temperatura ambiental i corregir, si cal, els valors de pressió. Cal consultar unes taules per fer la correcció.

Actualment, els baròmetres de mercuri es van deixant d’utilitzar degut a la seva toxicitat.

* El baròmetre aneroide
barometre_aneroide_2Va ser creat pel francès Lucien Vidi l’any 1844. No fa servir mercuri.
Actualment és el tipus de baròmetre més corrent.

Com funciona?
Consisteix en una càpsula metàl·lica flexible i tancada on s’hi ha fet el buit. En un dels seus costats s’hi troba una molla que s’allarga o s’escurça lleugerament en funció de si la càpsula s’aixafa més o menys degut a la pressió atmosfèrica més o menys alta. Aquests moviments es visualitzen i s’augmenten mitjançant una agulla indicadora sobre una escala graduada.

Correccions
És una aparell no massa precís que cal calibrar de tant en tant amb la mesura d’un aparell de més qualitat (com un baròmetre de mercuri) o amb dades fiables de serveis meteorològics. Amb aquesta finalitat sol tenir un cargol al seu darrera que cal moure amb un tornavís per tal d’ajustar el valor de pressió.

* El baròmetre d’aigua
Barometer_Goethe_02Inventat el 1619 per l’holandès Gijsbrecht de Donckere, consisteix en un recipient amb aire i aigua acolorida a la part inferior que està comunicat amb l’exterior mitjançant un tub prim i obert. Les diferències de pressió atmosfèrica queden reflectides en l’alçada de l’agua del tub: com més pressió, més avall i com menys pressió, més amunt. No és un aparell gaire fiable ja que dóna molts errors degut a les dilatacions per canvis de temperatura tant de l’aire com de l’aigua que conté. Es fa servir més aviat com a objecte de decoració.

* El barògrafBarograph_02
És un tipus de baròmetre aneroide que enregistra de forma contínua els valors de pressió atmosfèrica. Un estilet amb tinta va dibuixant els valors de la pressió sobre un paper enrotllat en un cilindre que gira gràcies a un motor acoblat a un rellotge.

* Baròmetres digitals
barometre_digital
De fa uns anys ençà, han proliferat els baròmetres digitals, normalment formant conjunt en un sol aparell amb altres sensors meteorològics (temperatura, humitat…). Per tal de registrar la pressió atmosfèrica utilitzen un petit sensor de silici, anomenat “Barocap”, que consisteix en un minúscul aneroide monocristal·lí sensible a la pressió. El corrent elèctric generat s’amplifica i es visualitza en una pantalla led.
Són bastant fiables i no cal calibrar-los.

Altímetre analògic

Altímetre analògic

* Altímetres
Són un tipus de baròmetres especials, normalment de mida portable, que ens indiquen l’altitud a la què ens trobem. Es basen en el fet que la pressió atmosfèrica disminueix amb l’altura (a raó de 1 hPa per cada 8,2 m de desnivell). Com que la pressió atmosfèrica també pot variar per canvis en el temps atmosfèric cal calibrar-los sovint quan passem per llocs d’altitud coneguda. Són molt utilitzats per excursionistes, esportistes (escalada, esquí, paracaigudisme…) i en la navegació aèria.
Hi ha principalment dos tipologies de models: els que funcionen com petits baròmetres aneroides (analògics) i els digitals.

El predictor de tempestes
predictor_tempestes_sangoneresL’any 1851, l’anglès Georges Merryweather va presentar a la Gran Exposició del Crystal Palace de Londres un estrany artefacte per a predir tempestes. Curiosament funcionava amb… sangoneres!
Consistia en una estructura circular amb 12 pots transparents amb una sangonera dins de cada pot. A la part superior i interior dels pots hi havia un petit os de balena lligat a un cable que sortia del pot i que estava connectat a un martellet a punt per tocar una campana situada a la part superior de l’aparell. Quan les sangoneres detectaven la imminència d’una tempesta (suposem que per una baixada de pressió brusca) es posaven “nervioses” i s’enfilaven amb gran esforç a la part superior del pot i activaven el mecanisme sonor: ning!. Segurament com més tocs de campana es sentien de forma continuada, més certa era la predicció o més intensa havia de ser la tempesta.

Taller: construcció d’un baròmetre
barometre_casolàConstruir-se un baròmetre casolà és bastant senzill, tot i que no serà massa fiable. Només us cal un pot de vidre, un globus, una canyeta i poca cosa més. En aquest enllaç trobareu les indicacions pas a pas per fer-lo.

Referències i enllaços

Els alumnes de 5è de l’Escola Joan Perich han fet de boletaires!

Aquests alumnes de Sant Joan Despí han gaudit de l’activitat dels bolets el dies 3 i 4 de novembre.

Hem iniciat l’activitat amb una petita introducció per conèixer més a fons el regne dels fongs i identificar les parts d’un bolet típic (amb peu i barret). Després, per grups han hagut d’identificar bolets entre diferents objectes que hem posat en una safata, ja que no tots els bolets tenen la forma típica que tots coneixem.

Un cop al bosc cada grup s’ha especialitzat en recollir bolets d’una zona determinada. Al full de recol·lecció han anat anotant: el nom inventat del bolet, sobre quin substrat creixia i si ho feia en solitari, o en grups.f55

Un cop al laboratori cada grup ha fet una exposició dels seus bolets trobats i els han mostrat als altres grups. Després per parelles han estudiat a fons dos bolets: un de típic i un de formes estranyes.

Mentre uns grups feien l’estudi dels bolets seguint les pautes de les fitxes, altres grups anaven passant a observar diferents himenis i un miceli a les lupes binoculars. També han observat espores de diferents bolets en tres microscopis.

f44

Han estat dos grups fantàstics i molt treballadors!

Resum meteorològic: octubre 2015

Dades meteorològiques extretes de l’estació digital Davis Vantage del Camp d’Aprenentatge:

Temperatura mitjana: 15,4 ºCaltocumuls_2
Temperatura màxima absoluta: 29,5 ºC el dia 5
Temperatura mínima absoluta: 4,9 ºC el dia 15
Pluja acumulada: 19,8 l/m2
Pluja màxima en un dia: 5,8 l/m2 el dia 3
Cop de vent màxim: 48,3 km/h el dia 6
Direcció predominant del vent: E

Continua la migradesa de pluges amb temperatures un xic massa suaus per l’època de l’any.

Dades del mes
Més informació meteorològica a la pàgina del temps del bloc

Descobrim els bolets!

Enguany hem començat l’època d’estudi de bolets de Collserola el dimecres 28 i dijous 29 d’octubre amb els alumnes del Cicle Superior de l’Escola Montserrat de Sant Just Desvern.

f12Primer han fet una petita introducció i han explicat el que sabien dels beneficis que ens aporten els bolets, també han fet un dibuix a la pissarra d’un bolet típic.

Després dividits en grups han recollit  bolets de diferents zones. Abans de recollir-los els hi han posat un nom inventat i han especificat el substrat sobre el que estava i si creixia sol o en grups. Un de cada grup feia de secretari i ho apuntava en una llista de recol·lecció. Déu-n’hi do la imaginació que tenen!

f26

 

 

Per acabar han anat al laboratori on han fet un cop d’ull als bolets trobats pels altres grups, després per parelles  han estudiat dos dels bolets que han recollit, l’han observat i han anat anotant les seves característiques seguint les pautes d’unes fitxes i han intentat identificar-los en unes guies de bolets de Catalunya. També han observat espores de diferents bolets, un miceli i diferents himenis en microscopis i lupes binoculars. Finalment i en grup han recordat les parts d’un bolet típic i s’han imaginat diferents tècniques que usen els bolets per dispersar les seves espores.

Els alumnes han estat molt motivats i malgrat la seva excitació han realitzat molt bé les diferents activitats.

Fins la propera!!!

Alumnes de 4t d’ESO han fet de geòlegs

El dijous 22 i divendres 23 d’octubre aquests alumnes de l’institut Joan Oró de Martorell van fer un estudi geològic de les roques sedimentàries de Pallejà.

Van fer un recorregut de pujada de 100 metres de desnivell on en cada un dels tres afloraments van recollir tot un conjunt de dades per reconèixer les diferents roques, el mineral més abundant i per poder establir finalment la història geològica de la zona.
Així aprenent a utilitzar diferents eines de cada parada van realitzar el següent:IMG_2877

– Trobar les coordenades i l’altura amb el GPS
– Mesurar la potència de cada aflorament utilitzant tècniques diferents: teorema de Thales, clinòmetre i corbes de nivell.
-Descriure i dibuixar proporcionalment l’aflorament i un detall de la roca.
-Trobar amb l’ajuda del clinòmetre i una brúixola la inclinació i sentit de cabussament.
-Mesurar el promig del gruix dels estrats.
-Observar les estructures presents en cada aflorament: laminació paral·lela, laminació creuada, bioturbació o granoclassificació.

SED_Ins_J_OroDesprés, per identificar la roca van picar amb un martell de geòleg per valorar la presència de pàtina, la compacitat de la roca i van posar unes gotes d’àcid clorhídric diluït per valorar la naturalesa carbonàtica. Amb aquestes dades i l’observació d’algunes característiques de la roca la van classificar a partir d’una  taula dicotòmica.
Un cop van saber el nom de la roca van aplicar l’escala de Mohs amb l’ajut d’un kit per descobrir quin és el mineral més abundant en cada una de les roques.
Finalment amb la informació que hi havia a l’annex del dossier van deduir l’ambient sedimentari on s’havia dipositat cada material i la paleolatitud on es trobava la localitat quan es van formar les roques.

Per acabar van valorar tota la història geològica que va fer possible la formació d’aquests afloraments i van deduir que van començar en un ambient de riu torrencial i a mida que s’anaven acumulant els sediments es corresponien a ambients d’aigües més tranquil·les, per acabar en un ambient marí somer.

Esperem que hagi estat una sortida molt profitosa!

Més informació de l’activitat

Perfils de vegetació: nova aplicació flash a l’abast de professorat i alumnat.

Ja està disponible la versió en fase de proves del programa “perfil.swf”.

Aquesta aplicació flash permet construir perfils de vegetació en diferents escenaris de relleu (vall, cim, plana…) mitjançant símbols de diversos tipus de plantes: arbres, arbusts, lianes, herbes..
Està pensada com a complement a un treball de camp d’estudi de vegetació que contempli, no només la identificació de les principals plantes de la comunitat vegetal, sinó també la seva abundància relativa.

El programa s’adreça a l’alumnat de cicle superior de primària i de l’ESO i també al professorat de medi o ciències, en general.
Per tractar les dades sobre inventaris de vegetació podeu utilitzar el full de càlcul: “Inveam.xls” (secundària).

Més informació a programes de suport.