Inscripcions curs 2017/18

Destacades

Cartell_cda_1718Des del dia 15 i fins al 31 de maig  s’obre el període de preinscripcions per a sol·licitar estades i activitats d’un dia als Camps d’Aprenentatge per al curs 2017-18. Trobareu tota la informació necessària a:

Podeu consultar les activitats en aquest mateix web.

La inscipció es fa mitjançant l’aplicatiu CAMPS

Per a més informació contacteu amb nosaltres!

 

Alumnes de Sant Feliu de Llobregat investiguen la riera

Els dies 22 i 23 de maig, els grups de 4t de l’Escola Miquel Martí i Pol  van portar a terme una tasca d’investigació sobre la qualitat de l’aigua de la riera de Vallvidrera en els trams de Can Castellví, l’arbre caigut i el vern de les dotze branques.

9Per tal de determinar la qualitat  de l’aigua de la riera ho van fer-ho en tres parts:
1- Les condicions físicoquímiques de l’aigua: temperatura, transparència, olor, color i si fa escuma al sacsejar-la.
2- Identificació de la vegetació de ribera del voltant.
3- La fauna invertebrada aquàtica  que els hi va acaba indicant segons el color de cada espècie la qualitat de l’aigua on viuen.

Un cop IMG_20170522_114906al laboratori i després d’identificar els invertebrats van concloure que l’aigua de la riera té una qualitat regular, degut, en part, a la contaminació generada per l’home

Van ser uns grups molt motivats i treballadors

Fins a una altra!

Els nens i les nenes de l’Institut Escola Les Vinyes fan de meteoròlegs

El dia 16 de maig la classe de 4t d’aquesta escola de Castellbisbal va venir al Camp d’Aprenentatge per a posar en pràctica la feina dels meteoròlegs, és a dir, mesurar i observar el temps atmosfèric, experimentar i fer prediccions del temps.

IMG_20170516_110911Així, doncs, organitzats en petits grups de 4 alumnes, van realitzar una gimcana per a conèixer i usar diferents aparells de meteorologia com els termòmetres, el penell, el pluviòmetre, l’anemòmetre… També van experimentar sensacions de temperatura amb el seu propi cos i van donar-se compte que la sensació de temperatura pot ser molt diferent de la real en funció de si estem al Sol o no, de si fa vent, etc.
Finalment, van fer una simulació de programa de predicció del temps per televisió, en el qual havien d’explicar el temps real de l’endemà a partir de les prediccions del Servei Meteorològic de Catalunya. Les simulacions es van gravar en DVD i es van lliurar a l’Escola.

Van fer una molt bona feina. Felicitats meteoròlegs!

Les comunitats vegetals dels vessants de la vall de la Rierada

vessants_cveSeran iguals les plantes que creixen als dos vessants de la vall de la Rierada?. Seran iguals les condicions ambientals als dos vessants? Com s’adapten les plantes a cada situació?

Aquestes són les preguntes inicials a les quals els alumnes de 1r d’ESO de l’Institut Rafael Casanova de Sant Boi de Llobregat, repartits en tres dies (15, 17 i 18 de maig), van haver de donar resposta mitjançant un procés de recerca basat en el mètode científic.

En primer lloc, cada grup de treball  va realitzar hipòtesis sobre com serien les plantes als dos vessants i també les diferències en les condicions ambientals. Seguidament van portar a terme el treball de camp que va consistir en:IMG_20170517_125414

  • Prendre mesures de diferents condicions ambientals als dos vessants simultàniament: temperatura de l’aire i del sòl, humitat relativa, intensitat de la llum, velocitat del vent…
  • Observar, descriure, identificar i quantificar les principals plantes de cada vessant, tot fent atenció a determinades característiques morfològiques de les plantes (sobretot de les fulles) que poden tenir especial incidència en l’adaptació al medi: mida de les fulles, presència de pèls, de punxes…

Després, altre cop al laboratori, van iniciar el tractament de les dades mitjançant un full de càlcul i van comprovar les seves hipòtesis (que van resultat molt encertades, per cert!)

A més, van portar a terme un experiment addicional sobre el contingut d’aigua que hi ha a les fulles de les plantes de cada vessant.

Després d’un matí intens d’activitat al Camp d’Aprenenatge encara els quedarà feina per acabar a l’Institut: elaborar les conclusions finals i fer un perfil de la vegetació trobada als vessants.

Bona feina!

Itinerari de descoberta de la Colònia Güell

Els divendres 5 i 12 de maig  els alumnes de 4t de primària de l’escola Benviure de Sant Boi de Llobregat van conèixer a fons la història de la Colònia Güell.

Van començar fent  una breu introducció per descobrir  alguns aspectes de com era abans la Colònia i els personatges més rellevants de l’època.

1Després han fet un recorregut on han vist els diferents edificis que formen la part industrial i residencial.  Al mateix temps els alumnes anaven contestant una sèrie de preguntes d’aquests edificis i realitzaven un divertit àlbum de fotos.

Després, una vegada en el museu, han pogut  conèixer com  Antonio Gaudí va necessitar 10 anys  per dissenyar la cripta, i la tècnica  empírica que va utilitzar. A més han tocat diferents  materials que va utilitzar per las seva construcció. També han vist  un vídeo on es mostrava la vida dels obrers i obreres de la Colònia Güell.

4Finalment, una vegada en la cripta, els alumnes han descobert els símbols exteriors més característics  i la seva arquitectura interior tan especial.

Esperem que us hagi agradat!

Fins aviat nois!

El Papiol i les seves Escletxes

Els alumnes dels quatre cursos de 6è de l’escola 25 de Setembre de Rubí van investigar la formació  d’aquestes característiques esquerdes del Papiol aquest mes de maig.

19Primer es van plantejar hipòtesis per explicar la foto aèria que els hi mostra el quadern sobre la zona on estàvem.
Van deduir el nom dels materials inferiors i superiors realitzant diferents tipus d’accions com comprovar la duresa picant amb un martell de geòleg, observant la reacció de l’àcid clorhídric i la impermeabilitat a l’aigua.
Un cop identificats el material van prendre mesures a quatre de les esquerdes: amplada, fondària i orientació.

Amb totes aquestes dades van deduir com amb el pas del temps, l’acció de l’aigua junt amb la disposició dels materials i inclinació del terreny han propiciat la formació de les escletxes actuals.

17

Han estat uns alumnes molt treballadors!

Fins la propera

Els alumnes de 6è de l’Escola Pompeu Fabra descobreixen La Colònia Güell

Avui hem visitat la Colònia Güell amb els alumnes de sisè de primària d’aquesta escola de Vallirana.

Una vegada allí, i després d’una breu introducció, comencem una divertida gimcana amb l’objectiu de conèixer la història de la Colònia Güell a través dels seus monuments històrics i dels seus edificis característics. Els alumnes, guiats per un mapa, van anar recorrent diverses punts d’interès com la Plaça de Joan Güell, l’Escola, la Casa del Secretari, la del Metge, l’antic Centre Parroquial Sant Lluís, l’antic Convent dels Monges, etc.

IMG_20170509_124038Després d’haver completat el recorregut, vam conèixer els detalls sobre la tècnica de construcció que va utilitzar Antoni Gaudí per crear la Cripta de la Colònia i, a més, mitjançant un audiovisual, ens endinsem en la vida d’una noia de l’època.

Finalment, visitem la cripta, en la què analitzem les característiques de l’exterior, els seus nombrosos símbols i els diferents tipus de columnes. Després, a l’interior d’aquesta meravellosa construcció, vam poder veure la forma de la cripta, els vitralls i els bancs, com a elements més destacats.

Ha estat una sortida magnífica i esperem que us hàgiu divertit i après molt!

Fins a l’any que ve nois!

Alumnes de l’escola Arquitecte Gaudí han esbrinat la qualitat de l’aigua de la riera.

Els alumnes de 3r d’aquesta Escola de Sant Feliu de Llobregat han estat investigant la qualitat de l’aigua de la riera de Vallvidrera el dijous 4 d’abril.

Després d’una petita introducció a l’aula els nens i les nenes van explicar com ho farien per investigar la qualitat de l’aigua; després van fer l’inventari del material que necessitarien i es van preparar amb calçar adequat per anar a la riera.

1Un cop a la riera van analitzar algunes  propietats físiques i químiques de l’aigua com l’olor, el color, la presència d’escuma; també van mesurar la fondària i l’amplada. Després van identificar la vegetació característica de ribera i finalment van capturar invertebrats de l’aigua.

Un cop al laboratori, van estudiar amb deteniment els animalons obtinguts i amb l’ajuda de la informació que hi havia en unes fitxes van saber com s’alimentaven  i respiraven els animals que anaven identificant. També van deduir la qualitat de l’aigua de la riera mitjançant el mètode dels colors que tenen associats cada invertebrat. Van acordar que predominava el groc i que l’aigua de la riera no està prou neta per poder beure d’ella.

Fins a un altre any!

Investiguem la riera!

El passat dia 2 i 3 de maig van a venir a investigar la riera els alumnes de 5è  primària de l’Escola Els Pîns per realitzar l’activitat de la Riera.

Comencem sempre amb una introducció per situar els alumnes a la zona en la qual ens trobem, les característiques de la riera de Vallvidrera i els vam fer el lliurament del material necessari per a fer la inspecció.

Una vegada a la zona de treball vam dividir l’activitat en dues parts:2

  1. Primer mirem els paràmetres físico-químicos de l’aigua mitjançant l’observació de la temperatura, color, olor, etc. Realitzem també mesuera de la riera comés l’amplada, profunditat, velocitat i direcció de l’aigua.
  2. Posteriorment vam identificar les plantes més significatives i ens vam posar a recol.lectar macroinvertebrados de l’aigua per a la seva posterior observació en el laboratori.

Enhorabona a tots pel gran treball realitzat!

Resum meteorològic: abril 2017

Dades meteorològiques extretes de l’estació digital Davis Vantage del Camp d’Aprenentatge:

1

Les Roselles donen color als camps de Molins de Rei.

Temperatura mitjana: 12,6 ºC
Temperatura màxima absoluta: 25,4 ºC el dia 11 
Temperatura mínima absoluta: 1,2 ºC el dia 21
Pluja acumulada: 37,8 l/m2
Pluja màxima en un dia: 14,4 l/m2 el dia 27 
Cop de vent màxim: 43,5 km/h el dia 29 
Direcció predominant del vent: E

Dades del mes
Més informació meteorològica a la pàgina del temps del bloc