La qualitat de l’aigua de la riera de Vallvidrera

Els alumnes de 4t de l’Escola Amat verdú de Sant Boi de Llobregat van venir el dies 22 i 23 de març a investigar la riera de Vallvidrera.
Havien fet moltes activitats prèvies a l’escola com el cicle de l’aigua i la situació de la riera.

Vam començar a l’aula amb una pluja d’idees de com investigar la riera i fent un inventari del material que ens enduríem.

5Un cop a la riera vam analitzar:
Primer les condicions fisicoquímiques de l’aigua com la temperatura, l’olor, el color, la presència d’escuma; també van mesurar la fondària i l’amplada.

En segon lloc vam identificar la vegetació de ribera més característica com: el càrex, la cua de cavall, l’om i el plàtan.

En tercer lloc vam capturar els animalons que hi viuen i vam netejar la zona d’algunes deixalles que hi havia.9

De tornada al laboratori vam identificar els macroinvertebrats trobats i amb l’ajuda d’unes fitxes vam saber com s’alimenten, com respiren i es desplacen. La fitxa també ens va dir el color que tenen associat cada animaló en funció de com tolera la contaminació.

Vam acabar l’activitat marcant a la pissarra tots els animals trobats i el seu color de qualitat, així vam saber que la qualitat de l’aigua de la riera és baixa.
En un dels grups cada parella d’alumnes va poder explicar les característiques del animal que havia analitzat.

Vam acabar intentant trobar la manera de no contaminar els espais naturals.

Van ser uns grups treballadors i unes mestres molt implicades!

Fins el curs vinent!

 

Estudi limnològic de la riera

El dia 24 de març, els alumnes de batxillerat de l’Institut Francesc Macià van portar a terme una recerca sobre la qualitat ecològica de la riera de Vallvidrera, a la zona de La Rierada.

L’estudi es va basar en tres tipus d’indicadors de qualitat:
– Paràmetres físics i químics de l’aigua: conductivitat, sals dissoltes (carbonats, fosfats, nitrats..), cabal, saturació d’oxigen, pH…
– Índex de qualitat de de bosc de ribera
– Índex BMPWC de macroinvertebrats.

IMG_9682El treball es va definir en dues fases: primer, el treball de camp a les zones de mostreig amb mesura de dades i recollida de mostres de macroinvertebrats, i després al laboratori, amb la identificació de les mostres recollides, l’anàlisi química de l’aigua, el càlcul del cabal i la interpretació dels resultats.

Tenint en compte els diferents indicadors de qualitat podríem definir la qualliat de l’aigua com entre mediocre i regular, tot i que el bosc de ribera es troba en molt bon estat. Els valors que van sortir dels rangs esperats van ser:
– l’elevada duresa de l’aigua (si tenim en compte que el substrat rocós és predominantment silícic).
– conductivitat de l’aigua també elevada
– la excessiva presència de fosfats.
– oxigen dissolt a l’aigua tirant a baix.

Després, de tornada a l’institut, al alumnes encara els quedarà acabar d’intrepretar els resultats i buscar les causes a les anomalies detectades. Bona feina!

 

Tallers d’energia solar

Els alumnes de 6è de l’Escola Pilar Mestres de La Roca del Vallés van fer tres tallers relacionats amb l’energia solar.

Amb l’ajuda de la Maria Carme i la Montse, les seves mestres,que es van fer càrrerc d’un dels tallers vam organitzar les tres activitats en:

1r Taller fotovoltaic: Al laboratori van analitzar la part més teòrica del funcionament de les plaques fotovoltaiques i amb l’ajuda del colors diferenciaven la transformació de la llum del Sol en electricitat al passar per les miniplaques fotovoltaiques. Després al pati exterior orientat a l’est que hi ha davant la porta del laboratori comprovaven que funcionés el petit molinet que havien muntat i analitzaven què passava en les diferents condicions que se’ls hi plantejava: tapar la plaqueta amb la mà, canviar els cables de posició, desendollar i girar la placa d’esquena al Sol.

2n Taller de cuina solar: Primer esbrinaven el funcionament i utilitat dels col·lectors solars en una casa prototipus i també el funcionament d’una cuina solar. A les escales del davant de la porta de la casa vam fer servir la cuina solar parabòlica per a fer la recepta de  pomes al forn i van aprendre a orientar-la correctament.img_9630

3r taller dels col·lectors: A la font i les taules exteriors de la façana sud de la casa van col·locar els sis col·lectors solars amb les mànegues amb aigua encarats al Sol. Hi havia dos col·lectors sense plàstic, uns altres dos amb un sol plàstic i dos més amb dos plàstic cada un.
Amb la brúixola van analitzar quina orientació era la més adequada per a que tan els col·lectors com al cuina estiguessin exposats a més hores de Sol.

Van acabar l’activitat davant  la cuina solar. Aquí els diferents grups es van explicar entre ells les activitats que havien realitzat i van acabar mesurant la temperatura final dels col·lectors solars entre tots. Les dades ens van indicar que posar un plàstic o dos en els col·lectors solars fa que s’escalfi molt més l’aigua.
Després de dinar alguns alumnes van degustar les pomes al forn que havien cuinat.

Van ser uns grups molt dinàmics. Havien realitzat força activitats prèvies a l’escola i sabien força del desenvolupament dels diferents tallers que els van servir per a  complementar molts dels aspectes treballats a l’escola.

img_9627

Us hi esperem el curs vinent!

Descobrint la història de les Escletxes del Palpiol

El dimecres 15 de març els nois del centre d’acollida que viuen provisionalment a la casa de colònies de Can Santoi han descobert la formació de les escletxes del Papiol amb nosaltres.8
A les 10h del matí ja estaven dins de les dues furgonetes que ens han portat fins a l’esplanada prop de la bòbila de Papiol.
Un cop allà han escoltat atentament que els dos materials que veien des d’allà ens donarien la resposta de la formació de les escletxes.
Han picat, amassat, han fet reaccionar la roca amb l’àcid clorhídric en els dos materials. Han vist la diferència i han pogut saber com es diuen en castellà i en el seu idioma.
Després han mesurat la profunditat i l’amplada de 4 de les escletxes a més de l’orientació i la inclinació.
Un cop recollides les dades de camp han fet les mitjanes i han vist que les 4 escletxes tenen una orientació i inclinació similar.
Per acabar han ordenat els dibuixos de la història geològica i han descobert que s’han originat degut a que quan plou les argiles amarades d’aigua fan relliscar les calcàrees que tenen al damunt.
Ha estat un grup molt treballador, àgil i eficient!
Agrair l’entusiasme del Salva i la col·laboració del Alim que ha fet de traductor i així els nois han pogut seguir el fil de les explicacions.
1

Tant de bo compartim una altra aventura plegats!

 

Els alumnes de l’Escola Fàsia-Sarrià han fet d’exploradors

El dimarts 14 de març, 10 alumnes d’aquesta escola de Barcelona es van endinsar en el bosc de la Serra de Collserola per descobrir i identificar plantes, roques, minerals i petjades.8
Per un preciós recorregut seguint la riera de Vallvidrera, anaven trobant números que els hi indicaven que s’havien d’aturar i observar el seu voltant. Així, mica en mica, dividits en tres grups i amb l’ajuda d’unes fitxes han anat identificant: el llentiscle, el bruc, el quars i la pissarra. També han identificat tot comptant el nombre de dits i ungles les petjades de: guineu, porc senglar i teixó.
El recorregut l’han acabat a la riera i han pogut observar diferents invertebrats que hi viuen com: l’espiadimonis, la gambeta, l’efímera i la mosca negra.
Pels professionals del Camp ha estat una experiència molt enriquidora, hem après molt de l’entusiasme que veiem en les seves expressions i també del gran treball que han fet els seus mestres i educadors.
img_9565També s’han relacionat d’allò més bé amb alguns nois del centre que provisionalment viuen a la casa de colònies de Can Santoi.
Volem agrair al Pare del Roger, que també ens ha acompanyat a la sortida, el super pastís que ha portat i que estava superbó i que gràcies a la seva ajuda i al Marc (el mestre) en Joan ha pogut gaudir de la sortida.

Moltes felicitats Rogeró!!

111

Us esperem el curs vinent!!!

 

 

 

Pràctiques d’ecologia forestal amb l’Institut de Corbera de Llobregat

img_20170310_115611_brEl passat 10 de març, un grup reduït d’alumnes de 2n de Batxillerat d’aquest institut, acompanyats de les seves professores, van portar a terme un treball d’ecologia de camp que tenia per finalitat caracteritzar l’estat actual d’un bosc de pi blanc i elaborar propostes per a dur-hi a terme una gestió forestal adequada. Això va implicar:

  • Classificar els arbres en classes diamètriques (concepte més o menys equivalent a les seves edats) i analitzar la seva freqüència.
  • Calcular la biomassa del bosc (kg/ha)
  • Calcular la producció (kg/ha/any).

Vam escollir una parcel·la de bosc propera al Camp d’Aprenentatge. Els alumnes van mesurar la seva àrea mitjançant tècniques de cartografia digital.
Es van distribuir la totalitat d’arbres presents entre els diferents grups d’alumnes. Per a calcular la biomassa de cada arbre havien de mesurar el seu diàmetre (mitjançant una cinta π) i la seva alçada (mitjançant càlculs trigonomètrics i l’ajut d’un clinòmetre).

Per a calcular la producció els calia conèixer la biomassa que tenien els arbres un cert temps enrere, és a dir, el seu diàmetre i la seva alçada d’aquell moment. Per a calcular-la van mesurar els diàmetres a partir de mostres d’anells de creixement dels arbres (extretes amb barrines de Pressler, o amb mostres de “llesques” de pins de la zona) i les alçades a partir d’una equació de creixement dels arbres (obtinguda a partir de les dades reals d’alçades actuals).

classes_diametriquesEls resultats obtinguts ens van sorprendre una mica ja que només hi havia arbres  o bé molt joves o bé molt vells. La interpretació no era fàcil però van sorgir diverses possibles explicacions entre els alumnes

Va ser un grup amb un gran nivell de comprensió de tota la metodologia emprada i amb molta capacitat analítica. Felicitats!

Dones i Homes del temps de Sant Feliu de Llobregat

Els dies 6 i 7 de març van venir a visitar-nos uns alumnes especialment motivats, els nois i noies de 5è de primària de l’Escola Miquel Martí i Pol.
13Amb ells vam realitzar diverses activitats per introduir-los al món de la meteorologia. Vam dur a terme una divertida gimcana en la qual a poc a poc anaven coneixent els diferents aparells meteorològics com: el termòmetre d’aigua, l’anemòmetre, el pluviòmetre, l’higròmetre, etc.
23

També, amb una bona participació de tots ells, van aprendre a fer de “homes i dones del temps” a través de la interpretació de mapes meteorològics reals de l’endemà. Finalment, teníem preparada una activitat sorpresa, que va consistir a predir les temperatures del dia i en la interpretació de les dades meteorològiques de la nostra caseta de meteorologia.
Esperem que les prediccions hagin estat encertades!
Fins al proper curs nois i noies!

L’Escola Roda investiga la Riera

Els alumnes de 4t d’aquesta escola de Terrassa van fer l’activitat al voltant de la riera de Vallvidrera per esbrinar la qualitat de la seva aigua.

5Utilitzant termòmetres i  pots de vidre van analitzar algunes propietats de l’aigua, com la temperatura, el color, l’olor i la terbolesa. També van identificar la vegetació de ribera i van veure com comencen a créixer les cues de cavall com podeu veure a la foto.2

Finalment van capturar mostres significatives dels animals que viuen a la riera i que segons els seu color de qualitat  donen  informació del grau de contaminació de l’aigua de la riera.

Els nens han pogut comprovar que l’aigua, tot i semblar neta, no és potable i per tant no la podem beure.

Us esperem el curs vinent!!

Els alumnes de 5è de l’Escola Joan Juncadella fan de meteoròlegs

5Els nens i les nenes d’aquesta escola de Sant Vicenç dels Horts van poder experimentar de primera mà una aproximació a com és la feina habitual dels meteoròlegs i de les meteoròlogues.

Van fer una descoberta dels aparells de meteorologia en forma de gimcana; van experimentar sensacions de temperatura amb el seu propi cos i van comprovar com aquestes sensacions poden variar en funció de diversos factors (exposició al sol, refredament per vent…); van registrar dades a l’estació meteorològica del Camp d’Aprenentatge; i, és clar, van fer prediccions (reals) del temps per al dia següent mitjançant una simulació de programa del temps per a televisió. Les prediccions van ser gravades i es troben penjades al youtube a disposició del professorat de l’escola, en mode de reproducció privada.

Felicitats, meteoròlegs i meteoròlogues! Ho vàreu fer molt bé!

Alumnes de 4t de primària analitzen l’aigua de la riera

1El dimecres i dijous dies 1i 2 de març aquests alumnes de l’escola Marius Torres d’Hospitalet van fer l’activitat de la riera. Organitzats en equips de treball, van anar a les zones de mostreig conegudes pels noms de: “Font de l’Espinagar” , “L’Avellaner” i “Can Castellví” a realitzar les proves físico-químiques de l’aigua: temperatura, olor, transparència i presència d’escuma. També van mesurar l’amplada i la fondària de la riera.
Després van identificar les plantes que hi havia pel voltant més característiques de la zona de ribera com: l’om, el plàtan, el càrex, créixens i cues de cavall.
Finalment amb els seus salabrets van recollir un munt d’invertebrats que viuen a l’aigua com: sabaters, grills, espiadimonis, libèl·lules, efímeres,mosques negres, limnees, barretets i fins i tot dues larves de salamandres. Després, al laboratori del Camp, van observar els animalons trobats, els van identificar i dibuixar i van anotar el color que li correspon a cada un segons la seva tolerància a la contaminació de l’aigua. Malgrat que el color majoritari era el taronja, van acordar deixar el groc, degut a que havíem trobat tres grocs i 2 verds. El color groc ens indica que l’aigua de la riera està regular i cal que entre tots continuem tenint cura d’aquests espais naturals.

9