Les actuacions del Camp d’Aprenentatge van destinades a col·laborar en la millora competencial i en l’èxit escolar de l’alumnat de Catalunya. I ho fem, evidentment, a través dels centres docents i amb la indispensable col·laboració i participació dels seus mestres i professors.
Per tal d’aconseguir-ho oferim un ventall de serveis força diversos, però complementaris i que es reforcen entre ells.
Sortides d’1 dia
Adequades per a desenvolupar aspectes concrets del currículum d’una forma pràctica i experimental. El contacte directe amb el medi o l’objecte d’estudi potencia els aspectes emocionals i vivencials de l’alumnat i en reforça l’aprenentatge.
S’adrecen preferentment a centres públics i concertats de la comarca del Baix Llobregat o properes.
Les activitats es desenvolupen a la seu del Camp d’Aprenentatge o directament als llocs d’interès (Colònia Güell, les Escletxes al Papiol, La torre de Collserola…).
Vegeu més informació al menú de sortides.
Estades de 2 a 5 dies
Durant les estades els alumnes tenen la possibilitat de desenvolupar projectes de treball més globals i aprofundits al voltant d’una temàtica concreta tractada de forma interdisciplinar. L’estada facilita aspectes de convivència entre el propi alumnat i amb el professorat i també fomenta l’autonomia dels nois i les noies.
S’adrecen a qualsevol centre públic o concertat de Catalunya.
L’allotjament es realitza al CEAL (Centre Ambiental i de Lleure) Can Santoi, que també és la seu del CdA.
Vegeu més informació al menú d’estades
Els projectes
Els projectes compartits entre centres docents i el Camp d’Aprenentatge impliquen un nivell més elevat d’implicació i de participació mútua. Poden suposar la creació d’un grup de treball per tal de definir conjuntament els objectius, les activitats d’aprenentatge, la metodologia i l’avaluació.
Les modalitats poden ser diverses i estan en funció de la manera en que s’articula el projecte:
- Estada (4 o 5 dies) d’un centre.
- Diverses sortides d’un dia d’un mateix grup classe per a realitzar un projecte concret.
- Diversos centres de diferents indrets de Catalunya amb un projecte comú en el qual es comparteixen dades i experiències.
Formació i assessorament del professorat
Col·laborem en la formació inicial i permanent del professorat mitjançant:
- les trobades de coordinació per a la preparació d’estades i de sortides.
- les presentacions del servei educatiu per al professorat recentment incorporat.
- les visites d’estudiants de facultats de pedagogia o ciències de l’educació
- l’oferta de cursos de formació sobre temàtiques pròpies del CdA.
També facilitem assessorament personalitzat a aquells professors que ho sol·licitin sobre temes específics del Camp.
Recursos
Finalment, oferim un ventall de recursos, útils tant per l’alumnat com per al professorat que posem a la seva disposició:
- guions i quaderns de treball
- aplicacions informàtiques
- fons documental especialitzat
- dades meteorològiques
- articles científics, tècnics i relacionats amb l’entorn natural i patrimonial que aniran apareixent en aquest mateix web
- préstec de materials i aparells didàctics
Destinataris
Les propostes didàctiques de Can Santoi s’adrecen preferentment a l’alumnat dels centres docents públics i concertats de Catalunya de nivells compresos entre cicle mitjà de primària fins a Batxillerat i determinats Cicles Formatius.
Àmbits de treball
Les temàtiques de treball que ofereix el CdA de Can Santoi es centren bàsicament en la descoberta i la interpretació del patrimoni natural de Collserola (ecosistemes mediterranis, geologia, meteorologia, etc…), però també oferim activitats de caire tecnològic (aplicacions de l’energia solar, tecnologia GPS…) i altres d’aspectes històrics i culturals de la comarca del Baix Llobregat (Colònia Güell, modernisme a Sant Joan Despí…).
Podeu consultar els diferents àmbits de treball i les activitats que hi estan relacionades al menú de la barra lateral esquerra. També podeu accedir al llistat complet de totes les activitats a la pàgina “Activitats“.
En totes les propostes didàctiques de Can Santoi es treballen les diferents competències bàsiques en més o menys intensitat en funció de l’activitat o modalitat concreta (sortides, estades, projectes) . Les comunes a qualsevol d’elles són:
Competència | Com la desenvolupem |
Comunicativa i audiovisual | Potenciem l’expressió oral, l’argumentació i el debat; les exposicions orals i la redacció de textos quan s’escau. |
Aprendre a aprendre | Proposem objectius assolibles i els definim prèviament; potenciem la creativitat, la curiositat, i el “fer-se preguntes”; els errors com a part de l’aprenentatge; apliquem el mètode científic i el treball de camp com a eina per a conèixer l’entorn; fomentem l’autoavaluació. |
Autonomia i iniciativa personal | Potenciem la confiança personal, l’esforç i la responsabilitat individual; el treball cooperatiu i col·laboratiu en el grup; l’autonomia personal. |
Al descriptiu de cada activitat trobareu explicitades les competències que li són específiques.