Contacontes de les llengües

Un moment màgic de comunicació que podem celebrar avui en el Dia  Europeu de les Llengües, per commemorar l’any 2008 com l’Any Internacional de les llengües, al febrer en el Dia Internacional de la Llengua materna, al maig en el Dia d’Europa,… o planificar periòdicament al llarg del curs escolar com una eina per al treball de la llengua i la diversitat cultural.

El punt de partida és, de vegades, el muntatge de racons o el mapa dels països de les llengües que parlen els nostres alumnes o els de casa seva. Les exposicions de llibres que entre tota la comunitat educativa recullim són fascinants i les il·lustracions i narracions ens permeten viatjar a altres països i mons.

La preparació del contacontes en diferents llengües mitjançant la participació dels pares i les mares o d’altres alumnes enriqueix la convivència. Grans, petits o joves es troben en petit grup o per parelles i assagen la lectura o narració en la llengua original i la seva traducció al català.

Al final, a la biblioteca, fem rotllana i davant d’un grup d’alumnes espectadors s’inicia el contacontes de les llengües. Paraules que, moltes vegades, desconegudes, també ens transmeten emocions.

Escoltant històries fantàstiques, rondalles, llegendes i narracions de tota mena, en rus, ucraïnès, romanès, anglès, castellà, portuguès, holandès,…s’ens obrin els ulls de la imaginació i aprenem a conviure prenent consciència que el món es pot veure i viure de moltes maneres.

Un segle de motociclisme esportiu a Catalunya

 Exposició fotogràfica al Teatre Municipal La Llanterna de Móra d’Ebre.

Organitzada per l’Obra Social “La Caixa”, ofereix una visió des de la primera cursa l’any 1906, fins a les competicions d’ara, amb totes les figures dels seus campions.

Entrada gratuïta. Visites escolars, prèvia cita al telèfon 649058707 (Ferran).

Horari de visita: Fins al 5 d’octubre de 2008

De dilluns a divendres de 10 a 14 h  i de 17 a 21 h.

Dissabtes i diumenges de 17 a 21 h. 

Teniu a la vostra disposició el dossier per al professorat que mostra activitats per a treballar a l’aula, com a complement de l’exposició, abans i després de la visita.

 Es treballen tres àmbits temàtics a l’entorn del motociclisme:

-el mite de la moto en la vida quotidiana

-l’evolució de les curses (de la carrera al circuit)

-l’estètica de la moto (la fotografia, el dibuix i la literatura) 

 Aquí destaquem la comparació del text de Josep Pla a El quadern gris on explica l’impacte que va produir en un poble de la Costa Brava l’aparició de la primera motocicleta, el 1918, i el text del llibre Pere Marín de Toni Sala  que descriu un trajecte en moto de dos adolescents, del 1998.

Trobareu moltes altres propostes per a totes les edats sobre el motociclisme, l’art i la velocitat i la literatura i la velocitat.

Penseu que és un tema molt atractiu pel jovent i que el podeu tractar al centre de manera globalitzada, des de l’àmbit de la seguretat viària fins a la mecànica de la moto, a partir d’un col·loqui, d’un text literari, una foto o una pel·lícula.

Presentació de la biblioteca escolar

Al començar el curs escolar tot l’alumnat de tots els nivells educatius comencen a visitar la biblioteca del centre.

En aquesta primera visita el tutor o tutora que acompanya el grup pot motivar i donar una visió general del què es pot fer, com s’ha de fer i quan poden fer-ho.

Teniu molta traça buscant un motiu engrescador per presentar la biblioteca, des d’una nota o invitació, fins a un personatge misteriós o un joc de pistes.

Presentant una biblioteca-mediateca, no només per anar a buscar un llibre i fer cerques a internet, sinó per a treballar el currículum.

Unes presentacions que pot iniciar-los en:

-Saber els serveis que ofereix

-Conèixer l’organització i classificació general del fons documental

-Recordar les normes i hàbits de treball

-Com fer ús d’algunes eines per a cercar informació: catàleg i webs.

A l’educació infantil es pot començar de manera senzilla.

A primària teniu el material Exploradors de Biblioteques de la Teresa Mañà i la Mònica Baró.

A secundària aprofiteu els materials de Glòria Durban:

http://www.bibliotecaescolar.info/competencia/materials.htm

Tastets a l’IES de Flix

Algunes activitats de motivació a la lectura per a tots els cursos de Secundària.

– Presentació de llibres de manera engrescadora.

Teatralitzar, en adoptar el paper dels protagonistes com en Los casos del comisario Antonino i Prohibido tener catorce años o desplaçar-nos per l’aula sense tocar el terra per motivar a la lectura de El baró rampant.

-L’endevines. Rastreig literari d’un llibre

A partir de diferents fragments presentats endevinar a quin títol pertanyen. Seguim el fil argumental de la història que conta el llibre.

– Tastets literaris

Publiquem fragments de lectures, tant obligatòries com no, així com de frases i pensaments relacionats amb la seva lectura i el plaer que ens ha proporcionat.

Es poden trobar en cartells a la biblioteca, pel passadís o al bloc virtual de la nostra biblioteca: www.blocbiblioteca.blogspot.com

Totes les activitats es plantegen d’una manera lúdica i atrapen a nous lectors.

Tertúlia literària a cicle mitjà i cicle superior de primària

CEIP Sant Agustí de Riba-roja

Els alumnes de C.M. i C.S. es reuneixen a la Biblioteca, per presentar i comentar els llibres que han llegit a la resta de companys/es. És una activitat molt participativa i tots fan les seves aportacions i recomanacions seguint un ordre. Continue reading

Activitats d’animació lectora al CEIP Sant Miquel d’Ascó

A la pàgina del nostre centre podeu veure algunes de les activitats que fem a la nostra biblioteca

<< Animació a la lectura >>

<< Conte Viatger >>

<< Exposició Còmics >>

<< Sant Jordi en anglès >>

<< Story Time >>

<< Taller de Còmic >>

<< Taller de Poesia >>

<< Visita d’un dibuixant >>

<< Concurs literari >>

<< Bibliopati >>

<< Punt de Llibre >>

<< Contacontes >>

 

exposicio-laiguabloc.png

El conte “El camí de l’aigua” a la ràdio

3ª Sessió “Seguim el fil fins la ràdio. Lectura de contes inventats”

 Alumnes de cicle superior del CEIP Pàmies de Ginestar  amb la seva tutora Bernardette Mas.

Dimecres 4 de juny a Ràdio Móra d’Ebre 

 Després de recollir el premi Pilarín Bayés de contes escrits per nens i nenes d’arreu de Catalunya a l’auditori de Cornellà el dia 29 de maig, els 11 alumnes de cicle superior que han creat el conte fan la seva presentació a Ràdio Móra d’Ebre.

 El títol del conte premiat és ” El camí de l’aigua”, està basat en la idea que una nena etiop no  pot anar a l’escola perquè inverteix sis hores diàries en anar a buscar aigua. La idea del conte és de Mercè Usach i Elisa Borràs.

L’Editorial Mediterrània editarà el llibre amb els contes guanyadors i la reconeguda Pilarín Bayés els il·lustrarà. El veredicte del Cinquè Premi Pilarín Bayés de contes es va realitzar a través del programa de Catalunya Ràdio, en directe des de la Plaça de Catalunya de Barcelona amb motiu de la diada de Sant Jordi. Allí els alumnes de cicle superior de l’escola de Ginestar van poder viure l’emoció de ser anomenats finalistes amb el seu conte de l’aigua de pseudònim Rojagem. És el segon cop que aquesta escola rep aquest premi, l’any 2006, en la seva tercera edició, a l’apartat de cicle superior també va ésser premiat el conté “Un record molt especial”, presentat amb el pseudònim Pediram. En aquella ocasió el lliurament de guardons es va celebrar al Palau de la Música el 24 de maig de 2006, amb l’assistència dels alumnes del CEIP Pàmies.

Lectura del conte “La gota viatgera” a Ràdio Móra d’Ebre

Els alumnes de cicle mitjà del CEIP Tres d’Abril de Móra la Nova van participar en els V Premis Pilarín Bayés de contes escrits per a nens i nenes sobre el tema de l’aigua i la Tània ha estat una de les guanyadores amb el conte “La gota viatgera” que ha llegit a la ràdio.

Aquesta és la segona lectura de contes a Ràdio Móra d’Ebre dins la mostra “Seguim el fil fins la ràdio” on participen els alumnes de les escoles.

El conte explica la història d’una gota d’aigua que vivia al mar i volia arribar al cel per poder explorar el món des d’allí. Durant aquest viatge va passar per tots els estats seguint el cicle de l’aigua i va conèixer moltes amigues i paisatges.

Trobareu el conte al bloc de l’escola.

Taller de lectura 2007-08

Al nostre centre, un cop finalitzat el suport del Projecte Puntedu de tres anys, hem continuat amb el Programa Biblioteca Escolar PuntEdu, seguint realitzant les següents activitats de manera voluntària:

  • El conte volador:
    Hem escrit un fragment del conte en un avió de paper i…
  • L’hora del conte per a l’educació infantil:
    Anem a la biblioteca de l’escola a escoltar un conte.
  • Joc de la cadira buida:
    Quan es llegeix la frase que tu tens t’has d’asseure a la cadira buida.
  • Contes Rodari:
    Enguany hem recordat a Rodari.
  • Roda de contes preparats pels alumnes més grans, segons diades i celebracions: Nadal, Carnaval, Setmana Cultural dedicada a la música, contes en anglès…
    Aprofitant les diferents festivitats les nenes i els nens de cicle superior llegeixen contes per aquí vulgui assistir-hi a la biblioteca a l’hora del pati.
  • Expliquem contes i fem àudios:
    Adaptem i enregistrem contes.
  • Àudiocontes a Ràdio Flix:
    Contem contes a la ràdio.
  • Bibliopati:
    Fem préstec de revistes, còmics… per llegir on es vulgui a l’hora del pati.
  • La prestatgeria digital:
    Amb els treballs de Sant Jordi hem confeccionat un llibre digital.

Són activitats que engresquen a llegir i a compartir lectures. Però totes demanen una preparació i organització prèvia difícil de mantenir si no es disposen d’hores de coordinació. Haurem de prioritzar-les per a poder continuar dinamitzant la biblioteca i l’animació lectora a l’escola.