Sovint, encara, està en boca de molts el debat sobre els mòbils als centres educatius, especialment després que el govern francès en prohibís l’ús…

El 4 de març de 2015, el ple del Consell Escolar de Catalunya va aprovar un document sobre l’ús dels smartphones que val la pena tenir present:

  1. Cal aprofitar el potencial educatiu dels mòbils i alhora enfortir la convivència als centres.
  2. L’entorn digital és del tot natural per a infants i adolescents mentre que per als adults exigeix un esforç de comprensió i adaptació.
  3. La comunitat educativa ha de trobar solucions satisfactòries als reptes que les tecnologies mòbils plantegen.
  4. Les tecnologies canvien regles socials, institucions, rols personals i relacions amb l’entorn.
  5. Les tecnologies mòbils són una part cada cop més significativa de les TIC en l’educació.
  6. Els dispositius mòbils faciliten l’aprenentatge perquè eliminen les fronteres entre l’educació formal i la no formal.
  7. Pertoca als educadors posar la tecnologia digital i els dispositius mòbils al servei dels aprenentatges.
  8. A l’educació obligatòria s’han de desenvolupar les competències necessàries per a l’ús de les tecnologies.
  9. L’assoliment de la competència digital de l’alumnat té relació amb la competència digital del professorat.
  10. Que nens i adolescents disposin de mòbil perquè els pares l’adquireixen és un atorgament de confiança i una invitació a la responsabilitat.
  11. Integrar amb normalitat els dispositius mòbils en les activitats d’aprenentatge és un gran repte de l’educació actual.
  12. Els mòbils amplien les possibilitats de personalització de l’aprenentatge i d’atenció a les necessitats educatives especials.
  13. Els dispositius mòbils són incomparablement diferents a qualsevol recurs educatiu anterior.
  14. Per als alumnes els mòbils són eines de relació imprescindibles i irrenunciables.
  15. La prohibició total dels mòbils es contradiu amb els objectius curriculars vinculats a la competència digital i els aprenentatges en general.
  16. El professorat i les famílies han d’exemplificar l’ús responsable i profitós de les tecnologies mòbils.
  17. Els centres educatius han de vetllar per l’equitat i per assolir el màxim benefici educatiu de les tecnologies mòbils.