Al laboratori de Ciències de l’Institut Hipàtia d’Alexandria estem realitzant aquests dies diverses pràctiques de Biologia i Geologia relacionades amb l’anatomia de diferents éssers vius.

A 1r d’ESO, els alumnes han tingut l’oportunitat d’aprendre les característiques i funcions vitals dels invertebrats i de les diferents classes que formen aquest grup (esponges, coralls, cucs, mol·luscs, artròpodes…). Ara, a pràctiques, estan estudiant amb tot detall l’anatomia d’un mol·lusc bivalve: el musclo atlàntic (Mytilus edulis).

La pràctica consta de dues part. En la primera, els alumnes han d’observar en exemplars de musclos prèviament bullits els elements característics de l’esquelet i de les parts toves. En la segona part de la pràctica, els alumnes han de realitzar dues preparacions microscòpiques a partir de musclos vius: una preparació amb una porció de les brànquies, en la que els alumnes poden observar el moviment ciliar de les cèl·lules epitelials que mouen l’aigua per agafar l’oxigen dissolt, i una preparació amb una petita mostra de mantell, a on es troben les gònades. Amb una mica de sort, és possible observar al microscopi òvuls (si el musclo és femella) o espermatozous (si el musclo és mascle).

Els alumnes de 3r d’ESO han estudiat fa pocs dies l’anatomia i funcionament de l’aparell esquelètic humà: músculs i tendons del sistema muscular, i ossos, articulacions i lligaments del sistema ossi. Ara tenen l’oportunitat d’observar, identificar i disseccionar aquestes estructures en cadàvers reals… de pollastre!

Hem partit d’una ala de pollastre, a la que li hem eliminat la pell per deixar al descobert la musculatura de l’extremitat superior, especialment la que es correspondria amb la de l’avantbraç i de la mà. Tot seguit els alumnes han hagut de disseccionar un a un tots els músculs identificant el punt d’inserció dels tendons als ossos i identificant el moviment locomotor que produeix cada múscul. Una vegada han deixat al descobert les peces esquelètiques (húmer, cúbit i radi, essencialment), els alumnes han estudiat el moviment de les articulacions i han observat els lligaments més evidents.

Els alumnes de 4t d’ESO han estudiat fa ja unes quantes setmanes els principals processos en els que es basa l’evolució biològica: variabilitat genòmica produïda per mutacions, reproducció sexual i recombinació gènica; selecció natural, morfologia funcional, especiació, etc. Una de les proves de l’evolució és l’existència d’estructures anatòmiques homòlogues en espècies diferents que mostren un origen comú.

Els alumnes han pogut comparar peces esquelètiques homòlogues de diverses espècies gràcies a l’extensa col·lecció d’ossos reals de xai, vaca, gos i porc, principalment, que posseeix el laboratori de Ciències. Ha estat possible comparar vèrtebres de gos, de vaca i de xai, els cranis de xai, de gos i de porc, i així un llarg etcètera. A més, ha estat possible determinar les diferències entre la dentadura típica d’un carnívor (el gos), d’un herbívor (el xai) i d’un omnívor (el porc).