Història de Nadal digital


http://www.youtube.com/watch?v=tgtnNc1Zplc

En efecte, la tesi final és clara: Os tempos mudam, o sentimento continua o mesmo. I la publicitat, també!
Vull dir que estem tots encantats donant sortida, enviant i rebent aquest vídeo, per altra part divertit i magnífic, que recull una pila de reclams publicitaris d’empreses dures en el món de la tecnologia i Internet.

Jo em pregunto si aquest vídeo anunciés Telefónica, El Corte Inglés, Iberia, Abertis i Microsoft… la comunitat 2.0 es dedicaria a enviar-lo a tort i a dret? Si acabés amb la marca La Caixa Exentric, també s’enllaçaria. Jo crec que no. Tenim una clara consciència de què és publicitat i màrqueting a la televisió, la premsa escrita o la ràdio. Però potser ens manca encara reflexió sobre la dimensió social i cultural de la societat del coneixement. És a dir, ens manquen competències digitals

Em sembla que ens prenem massa alegrement aquest tema a Internet, un mitjà molt poderós de publicitat i completament desregulat. La mitjana d’anuncis d’aquests deliciosos tres minuts és difícil de superar. No subestimem el poder viral que té la nostra contribució a la seva expansió. Crec que molts es sorprendrien.

‘Entrevista oberta’ sobre el Projecte #eduCAT1×1

Tal com s’explica en el bloc d’Educació, s’ha iniciat la tercera ‘Entrevista oberta’ a la ciutadania i està dedicada al projecte eduCAT1x1. Així doncs, fins el 13 de juliol, es podrà preguntar a Jaume Graells, director general de l’Educació Bàsica i Batxillerat, qüestions d’interès en relació al projecte eduCAT1x1.  Les deu preguntes més votades es respondran en el canal d’Educació a Youtube partir del 15 de juliol.

Com s’indica en el portal de la Generalitat:

“Per participar-hi cal tenir un compte de GMail i plantejar preguntes concretes sobre el Projecte eduCAT1x1. Qualsevol queixa o comentari no es tindrà en compte en el procés de participació. També és imprescindible mantenir en tot moment el respecte i no ofendre ni atemptar contra cap persona.”

Segurament no és l’espai per al professorat implicat, però segur que ho és de la ciutadania informada. No dubto que les respostes del director general m’interessaran, però, de fet, m’interessaran molt més les preguntes. Seran un termòmetre de quins temes preocupen a la ciutadania posada en les TIC en relació al projecte.

Debat obert

També és possible que els docents aprofitin aquesta oportunitat per a expressar les seves crítiques al projecte o a la gestió que en fem del desplegament. També serà, doncs, un termòmetre de l’estat del projecte.

Però igualment ho serà de la qualitat de la crítica que el projecte genera. I això també ho trobo molt interessant. Veurem què en surt de tot plegat.

Projectes 1×1 al món

Berkshire Wireless Learning Initiative (BWLI)  és un programa pilot al Comtat de Berkshire, Massachusetts amb el model 1×1 a secundaria.  Un total de 2.700 ordinadors portàtils Apple van ser usats intensament als centres de secundària  Herberg, Reid i Sant Marc a Pittsfield i Conte a North Adams, durant els cursos 2005 a 2008.

Web del projecte:  http://www.mcla.edu/BWLI/

Cronologia dels fets:
http://www.mcla.edu/BWLI/uploads/textWidget/2286.00004/documents/Berkshire_Wireless_Learning_Initiative_1.pdf

Article sobre l’avaluació del projecte:  Damian Bebell and Laura O’Dwyer Educational Outcomes and Research from 1:1 Computing Settings

Fragment de les conclusions (les negretes són nostres):

“In conclusion, the current study found many positive educational
impacts resulting from participation in 1:1 computing program. From De
these results, it is easy to conclude that the potential of 1:1 student and
teacher computing holds major promises for transforming teaching and
learning, although there are many clear and notable obstacles. It is also
challenging to predict how technology itself will change in the future and
how the educational needs of increasingly tech-savvy students will be met
by future educators”

Potencialitats, promeses, prediccions. Seguim fent camí, lentament, però sempre venent futuribles.

Tanmateix, com gairebé tots els estudis detecten en els projectes 1×1,  la balança de l’èxit s’inclina favorablement gràcies al paper dels bons professors i dels agents del canvi locals, situats en context.

Ja cuidem prou a les persones que poden garantir l’èxit de tot plegat? Jo crec que no.

Per cert, està ple d’iniciatives 1×1 en tot el món, els darrers 10 anys. Si tingués més temps, m’agradaria treballar per a difondre-les. No crec que pugui.  He sentit i llegit moltes tonteries sobre això, fruit del desconeixement.  No serà que la fal·lera del twitter distreu al personal de llegir llibres i articles en pdf? Som un país de nou rics, també en les TIC.

punt de partida: I jornades de pedagogia musical a l’esmuc

Alumnes i exalumnes de l’ESMUC han preparat unes jornades de pedagogia musical pel seu compte. I han aconseguit implicar a molta gent, mobilitzar altres estudiants i docents, aconseguir finançament. Sort que en tenim de persones així. Gent que s’espavila i que fa coses.

Em va demanar una intervenció i, clar, no m’hi podia negar. Seguint l’esperit de la gent emprenedora vaig posar la coctelera en marxa per tal de fer un combinat impossible de beure! Tanmateix, sacsejar una mica les idees és un bon exercici. Els diumenges somiant i els dilluns, arremangant-nos. És una sort i un privilegi tenir “exalumnes” com l’Agnès i la seva colla.