Conclusió de l’anàlisi de videoclips

Un cop fetes les graelles dels videoclips escollits, hem fet una valoració de tot plegat i hem arribat a la conclusió que l’orígen dels cantants dels videoclips més visitats de tot el món són els Estats Units amb un 37% i Colòmbia amb un 18%.

captura

A més de fixar-nos d’on provenen els cantants dels videoclips que hem analitzat, el que més ens interessa és veure com es mostra la dona en aquests.

Com hem comentat en la pàgina anterior, vam elaborar unes graelles amb diferents ítems per arribar a la següent conclusió:

Els gèneres musicals on s’utilitza més el cos de la dona per atraure l’espectador i com a eina de màrqueting són el reggaetón, R&B i el pop. Amb això no volem dir que totes les cançons d’aquests gèneres siguin sexistes, però la gran majoria sí que ho són. També no vol dir que en els altres gèneres no hi aparegui indicis de sexisme.

Normalment, en els videoclips sexistes, hi ha més dones que homes, amb una gran diferència. Les parts del cos que més es mostren en els videoclips sexistes són del cos femení, encara que l’home també pot arribar a ser una eina de màrqueting.

Les parts més mostrades de la dona en aquests videoclips són: Un escot pronunciat, les natges, l’abdomen i les cames. I dels homes són: Braços amb gran massa muscular i abdomen tonificat.

Habitualment, el ball que es realitza al videoclip és protagonitzat gairebé sempre per les dones, ja que el cos d’aquestes s’utilitza per vendre més. Els moviments més destacats són molt eròtics, sensuals i el ball que més predomina és el “twerk“.

A més del ball predominant de la dona, els homes també protagonitzen els balls però amb un segon pla ja que està més orientat a la coreografia professional, com per exemple el hip hop.

El videoclip que es mostra a continuació es pot veure la diferència d’estil de ball entre dondes i homes:

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=Xw6k6Ma0oqo[/youtube]

Segons el gènere musical, la presència de maquillatge en la dona és diferent. Per exemple, en un videoclip de reggaetón, R&B o pop, es pot veure una gran quantitat de maquillatge [màscara d’ulls, pintallavis (habitualment de color vermell), sombra d’ulls (predomina el negre per ressaltar-los més)].

Relacionat amb els complements, hem arribat a la conclusió que en els videoclips on hi ha més sexisme, predominen els accessoris més grans i amb colors cridaners (normalment daurat) i així ser més visual per a l’espectador.

Generalment la vestimenta dels videoclips sexistes és ajustada i curta, és a dir, amb la intenció de mostrar més part del cos de la dona. Hem pogut veure que si la roba és de color negre o colors foscos, els complements gairebé sempre són els que donen més lluminositat al cos femení, mentre que si la roba és d’un color més viu, és a dir, més clars, els complements seràn més petits i no s’utilitzen tants.

El tipus de sexisme predominant és el paternalisme dominador, ja que en els videoclips sexistes que hem analitzat, en la majoria, l’home mana sobre la dona, no directament però es pot veure en diferents situacions, com per exemple que l’home estigui en una mansió amb moltes dones.

asdfghj

També vam analitzar els videoclips escollits en les enquestes que vam fer a alguns alumnes de l’Institut Can Planas (són les mateixes conclusions esmentades abans), que són els següents:

• 24 Magic – Bruno Mars
  • Traicionera – Sebastián Yatra
  • Chantaje – Shakira i Maluma
  • 4 Babys – Maluma
  • Perfect Strangers – Jonas Blue
  • El Taxi – Pitbull
  • Love Yourself – Justin Bieber
  • Reggaetón Lento – CNCO
  • Ajoceite – Lory Money
  • Sorry – Justin Bieber
  • Radiactive – Imagine Dragons
  • Supergirl for China – Kanika Kapoor
  • Trumpets – Jason Derulo

El tipus de sexisme que predomina als videoclips escollits pels alumnes és el paternalisme dominador.

nens

Hem parlat dels videoclips sexistes analitzats però cal dir que no tots són sexistes ja que no utilitzen el cos de la dona com a objecte sexual i com a eina de màrqueting.

Els gèneres musicals on no sol haver sexisme són: Reggae, jazz, heavy, electrònica i metal.

En conclusió, hem deduït que en els gèneres musicals on predomina el sexisme als videoclips són estils musicals comercials, i en canvi, els que no són sexistes normalment no són comercials.