El petit Nagual “Lilit i la creació” a l’institut Premià de Mar
Dimarts dia 9 de maig a les 10 assistirem a la sala d’actes del Serra de Marina de l’institut Premià de Mar a l’espectacle de la companyia El petit Nagual “Lilit i la creació”. Lilit i la creació mostra un paradís amb dues deesses. Elles ja fa uns quants anys que estan recollint objectes i materials diversos. Objectes i materials que estaven comdemnats a ser llençats, en el millor dels casos, al contenidor groc dels plàstics: ampolles i envasos que s’han transformat en flors i bolets, papallones i ocells, dofins i palmeres, cignes i aranyes…; bosses de plàstic que s’han tallat per esdevenir ones blaves del mar o fulles vermelles dels arbres, o que un cop tallades s’han filat i teixit per ser terra i aigua, sol i lluna, herba i teranyina… I va ser el moment de crear l’home. Però, és clar, si eren dues deesses ja es veia venir que aquesta creació s’estava sortint de l’imaginari habitual del déu únic: tant pel gènere com pel nombre. Així que van crear Lilit. Suposem que és una dona. La van fer de buata i llana peluda. De ganxet. Amb piercing de llauna, sabates de goma de pollastre i samarreta de xarxa de taronges. I li van donar vida. Ah, i no li van prendre cap costella, ni li van prohibir cap fruit de l’arbre on viu. I no tenien ni pensaments d’expulsar-la del paradís. I, arribat aquest punt, Lilit va començar a viure en llibertat, sense atabalar-se gens pel bé i pel mal. No us perdeu l’obra de titelles Lilit i la creació de la Cia. El Petit Nagual.
La música que en certa manera resumeix molt bé l’espectacle és Lilit de Pedro Guerra:
[youtube]https://youtu.be/hjcm5DEA0Ic[/youtube]
L’espectacle ens va fer veure que era possible fer una obra de titelles sols amb material reciclat. Ens vàrem plantejar si la consciència ecològica i el reciclatge era una herència dels antics romans; així com el paralel·lisme mític entre Lilit i la grega Pandora que alhora té reminiscències en l’Eva bíblica.
Les tradicions gregues, hebrees i cristianes coincideixen en culpar una dona dels mals del món, ja que, per als antics grecs, Pandora va escampar pel món tota mena de mals per no poder resistir-se a la temptació d’obrir la seva caixa. Per als hebreus tant Lilit com Eva encarnen la font del pecat i la caiguda de l’home. Una i altres coincideixen a presentar la dona com un ésser terrible.
Aquestes tres dones poden ser vistes com criatures belles, lliures i espontànies, tres dignes descendents de les prehistòriques Grans Mares de la civilitzacions antigues. Però les tres sofrien un mateix destí de reprovació: transformades en sers malignes i sotmeses per la ideologia patriarcal que portaran amb si al llarg dels segles aquests trets negatius, contribuint així a crear el prototip de la «dona fatal», recurrent en la literatura, l’art i la història.
A la mitologia grega Pandora va ser la primera dona creada per ordre de Zeus i la portadora dels mals de tota la humanitat, després que Prometeu anant contra la seva voluntat, els atorgués el do del foc arrossegant la humanitat a la desgràcia.
Aquest mite grec recorda poderosament el relat bíblic del Gènesi, en què Déu crea la primera dona, Eva, a partir d’una costella del primer home, Adam. Es poden recordar perquè Eva, al igual que Pandora, serà la dona originària i portadora de tots els mals de la humanitat de la mateixa forma en què Yahvé al igual que Zeus envia el pecat a la raça humana a través d’una dona.
Etimològicament s’ha donat la paraula ‘’Pandora’’ un significat amb diferents matisos: Paul Mazon i Williem Jacob Verdenius l’han interpretat com ‘’el regal de tots’’, però, per a Robert Greus diu que significa ‘’la que dóna tot’’ i indica que amb aquest nom s’adorava a Atenes i altres llocs com a Rea. Segon Greus, s’estaria davant la precursora grega de l’Eva bíblica, ja que Pandora és qui, com aquella, porta la desgràcia a la humanitat.
ELS MALS DE PANDORA
Des del cel, el pare dels déus va enviar una bella criatura al germà de Prometeu, Epimeteu. Aquest, ignorant l’advertència del seu germà de no acceptar regals dels déus, no només acceptà la jove, sinó que es va casar amb ella. La tragèdia es va desencadenar quan Pandora obrí la tapa d’una gerra¬ ja que contenia els mals del món, alliberant-los i espargint-los així entre tot el gènere humà. Zeus va ordenar a Pandora que tanqués el recipient, però ja era massa tard: només quedava dins l’Esperança.
La figura clàssica de Pandora va servir als pares de l’Església per corroborar la doctrina del pecat original, encara que fos oposant la veritat cristiana a una faula pagana. Així , van associar Pandora amb Eva per demostrar que el primer ésser femení va ser portador de tot el mal i la desgràcia, lliurant de tota culpa els homes. El passatge de la gerra prohibida oberta per Pandora es va identificar amb l’episodi de la fruita prohibida menjada per Eva . En ambdós casos es feia ressaltar el poder de la dona per enlluernar els homes .
En la història dels mites creacionistes hi ha un tercer personatge femení menys conegut, Lilith, la primera dona d’Adam segons la tradició hebrea. Lilit apareix en els llibres de la tradició jueva, des del Talmud fins a la Cabala i el Zoha. En ells s’afirma que « Adam i Lilith mai no van trobar la pau junts, doncs quan ell volia anar a dormir amb ella, Lilit s’hi negava. Per què he de jeure sota teu? – preguntava – . Jo també vaig ser feta de pols i , per tant, sóc el teu igual » .
LILIT, INDOMABLE I SEDUCTORA
Com Adam no va voler escoltar les queixes de la seva companya, aquesta l’abandonà. Adam va demanar llavors ajuda al Creador, que commogut va enviar tres dels seus àngels amb la missió de portar de tornada a Lilit. Els àngels la van trobar al mar Roig, regió en la qual abundaven els dimonis lascius, amb els quals Lilit havia engendrat nous monstres i dimonis. La indòmita i seductora dona es va negar a tornar al costat Adam. Llavors Yahvé ordena com a càstig que cent dels dimonis que Lilit engendrava diàriament morissin res més néixer.
El contrast entre aquest mite de Lilit i el que apareix al principi del Gènesi sobre Eva reflecteix les diferències entre una primitiva tradició judaica i una tradició sacerdotal posterior. Al Gènesi Eva és creada a partir d’una costella d’Adam; per tant, ja no apareix com una igual de l’home. El Senyor creu haver modelat un ésser femení submís, però Eva es rebel·la i menja del fruit prohibit, transgredint una vegada més els límits que li havien imposat. El « mite de la costella » es proposaria enaltir la supremacia masculina i amagar la divinitat d’Eva.
[youtube width=”450″ height=”350″]https://www.youtube.com/watch?v=gDoMZyOKvow[/youtube]
Qui és Lilit? Quin parel·lelisme té amb el mite de creació grec? Quins personatges femenins de la mitologia grecoromana tenen un paral·lelisme amb Lilit? Et va agradar l’espectacle?…
Sandra Moya
4t ESO Llatí opt.3