Mites de pedra

MITES DE PEDRA

Avete omnes!

En primer lloc, ens presentem. Nosaltres, Sergio i Paula, som dos alumnes de segon de Batxillerat que cursem la modalitat Humanística a l’INS Gallecs de Mollet del Vallès.

Com ja sabeu, segon és un curs intens i ple d’obstacles com, per exemple, el tan conegut treball de recerca. Conscients de la seva importància, vam tenir clar que el nostre projecte havia de tractar sobre un tema que ens fascinés per tal d’evitar que ens resultés pesat i fer-lo així menys feixuc.

Després de tot el procés de treball, avui us presentem a ‘’El fil del mite grec’’ el resultat del nostre projecte. MITES DE PEDRA és un bloc que com aquest ens apropa la mitologia a la nostra vida i que demostra com els autors al llarg de la història s’han sentit inspirats pels mites i el seu imaginari. Analitzar les històries que els autors de diferents èpoques van deixar esculpides en la pedra ha sigut per nosaltres, totalment fascinant. Us convidem a llegir històries d’amors impossibles com la d’Apol·lo i Dafne, històries de patiment com la del sacerdot troià Laocoont o històries de grandesa com la de l’emperador August de Prima Porta.

No dubteu en comentar què us sembla.

‘’L’art combinat amb els relats mitològics esdevé un èxtasi visual.’’

Publicat dins de Arts, Déus, Pervivència en l'art | Etiquetat com a , , , | 3 comentaris

Com és l’amor en la mitologia grega?

[youtube]https://youtu.be/HusWa1j-b7U[/youtube]

Quin tipus d’amor predomina més en la mitologia grega? Per què la literatura grega és mitogràfica? Quin amor amb final feliç coneixes? Per què hi ha raptes per amor? Quins amants mitològics t’agraden més? Quina diferència hi ha entre el tipus d’amor d’Eros/Cupido i el d’Afrodita/Venus? Per què sempre el déu de l’amor és un nen o un adolescent, però mai un adult?… Què n’opines de l’amor mític? De la pervivència dels mites de l’amor en l’art, en la literatura, cinema, música, publicitat…? T’atreveixes a buscar en la mitologia altres tipus d’amor: Homosexual, transgressor…? Del vídeo “Amor i triomf en la mitologia grega”?

Publicat dins de Amor carnal, Amor conjugal, Amor correspost fins a la mort, Amor donjuanesc, Amor filantròpic, Amor filial, Amor homosexual, Amor incestuós, Amor narcisista, Amor no correspost, Amor obsessiu, Amor per les estàtues, Amor xenòfil, Arts, Cicles mítics, Déus, General, Herois, Morir per amor, Pervivència en l'art, Rapte d'amor | Etiquetat com a , , , , , | 3 comentaris

Comparativa entre les religions mesopotàmica i grega

La religió mesopotàmica comprèn tot el conjunt de religions practicades per les civilitzacions mesopotàmiques posteriors a la civilització persa: Sumèria, Acàdia, Babilònia i Asíria.
Totes elles practicaren religions politeistes amb déus antropomòrfics que representaven forces o presències en el món, com posteriorment faria la religió grega.

A continuació, mostraré alguns aspectes similars entre els sistemes religiosos grec i babiloni per tal de mostrar que hi ha una connexió cultural entre elles.

Principals ciutats mesopotàmiques

Porta d’Ishtar al Museu de Pèrgam (Berlín).

2. Cosmogonia
Una de les característiques comunes en totes les religions consisteix en donar resposta a l’origen de l’univers i de la humanitat. La relació entre el gènesis grec i el Sumeri és similar:
L’univers apareix gràcies a Nammu, un abisme sense forma el qual s’obre a si mateix en un acte de procreació i crea a Anu (déu del cel) i a Ki (deessa de la terra). No fa falta ser un expert en mitologia per adonar-se que Nammu juga un paper equivalent a Caos en la mitologia grega, obrint-se lloc al déu del Cel (Úranos) i la deessa Terra (Gea). Segons la Teogonia d’Hesíode, Urà o Úranos fou engendrat per Gea, però es convertí en el seu marit, la qual cosa ens mostra la importància compartida entre les dues religions pel cel i la terra com a elements primordials.
La unió d’Anu i Ki dóna lloc a Enlil, qui amb el temps es converteix en el líder dels déus reemplaçant a Anu (similitud amb l’ascens de Cronos després de castrar a Úranos). Enlil és desterrat de Dilmun, la residència celestial dels déus (l’Olimp grec) degut a la violació de Ninlil. Fruit d’aquesta violació, sorgiren cinc deïtats. La més destacable és Nergal, déu de la mort i l’inframón (l’Hades grec). Finalment Nummu creà Enki, déu del mar i senyor de la terra qui crearà la humanitat (aquí hi trobem un paral.lelisme amb Prometeu).

3. Mites

Els mites babilonis tracten qüestions teològiques polítiques o filosòfiques, les quals podem dividir en:
• Els orígens de la terra i de les coses.
• Sobre la fundació de ciutats, ordre en el món, grups socials
• Sobre el contacte dels déus amb els homes
• Epopeies de genere èpic (Gilgamesh)
• El més enllà ( Mite d’Inanna).
• La vida dels déus.

Per tant, podem veure que la mitologia Sumèria té una finalitat didàctica ja que els mites tenen una forma de paràboles  i els déus representen, en la seva majoria, defectes propis de l’ésser humà i actes de poca moral; tot això portà a la creació del primer codi de lleis, el Codi d’Hammurabi.

A continuació,explicaré dos mites sumeris:

3.1 El descens d’Innana a l’inframón (Irkalla)

Des del cel, Inanna, deessa de l’amor i la guerra dirigí el seu pensament a Irkalla, on la seva germana gran Ereshkigal plorava de solitud, abandonada pels altres déus. Inanna va prendre una decisió i va baixar a l’Irkalla. Deixa el seu estimat, Dumuzi, un pastor que ella convertí en rei i diu a Ninshubur, el seu fidel assistent, que demani ajut si no tornés a casa.
Innana arriba a la porta de l’inframón i parla amb el porter. Aquest comunica a Ereshkigal les intencions d’Inanna i Ereshkigal entra en còlera. Demana al porter que barri les set portes de l’infern i que per cada porta que travessi Innana li tregui un Me (Símbols del poder celestial) per a que sàpiga el que suposa ser rebutjada.
Així Innana travessa les set portes fins a arribar, nua, a la sala del tron on es troba Ereshkigal, la qual mata a Inanna i la penja d’un garfi en una paret.
Ninshubur esperà tres dies la tornada d’Innana, llavors decideix anar al temple de Nippur a demanar ajut a l’avi patern d’Innana el qual respon, enfadat:
“La meva néta anhelaba el cel i l’inframón. Qui va al país sense retorn no retorna”.
Llavors provà a demanar ajut al pare d’Innana, pero obtingué la mateixa resposta.
Finalment parlà amb Enki, l’avi matern i aquest entengué que sense ella no podria haver vida a la terra. Amb la brutícia de sota les ungles, creà Kurgarra i Galatur, dos éssers asexuals els quals tenien com a objectiu consolar  Ereshkigal per a obtenir el seu favor i recuperar el cos d’Innana. Compliren el seu objectiu i aconseguiren el cos, el ressuscitaren dins l’inframón. En fer això es creà un vincle pel qual Ereshkigal ja no podia governar sola i, per tant, Innana havia de governar amb ella. Si Innana volia sortir d’allí, alhú havia d’ocupar el seu lloc. Innana es negà a donar el seu servent com a suplent un cop retornà a la superfície acompanyada dels jutges de l’inframón. Un cop arribaren al palau del seu marit, el trobaren tocant música com si res hagués passat a la seva dona. Inanna entrà en còlera i el retà a passar pel mateix que havia passat ella. Els jutges ho interpretaren com una elecció per part d’Innana i foren a per Dumuzi, el qual escapà implorant ajuda a Utu, déu del Sol i la Justícia, el qual el convertí en una serp.
Finalment els amics de Dumuzi el delaten a canvi de béns materials i els jutges el porten a Irkalla. Desolada, Inanna plorà per Dumuzi. La germana de Dumuzi parlà amb Inanna i decidí anar mig any a l’inframón per a alliberar el seu germà durant sis mesos.
I així Dumuzi baixa a l’inframón cada any i els sis mesos que passa a Irkalla el sol i el vent provoquen greus sequeres, la vegetació mor i els animals deixen de procrear. En canvi, quan retorna a la superfície el cor de la deessa s’omple de vida i la vida torna a la terra. Les dues germanes marquen el cicle de la vida i la mort.

En aquest mite podem trobar paral.lelismes amb el mite grec de Persèfone. Què n’opineu?

3.3 El poema de Gilgamesh

Gilgamesh i Enki maten el toro del cel. Relleu sumeri

Gilgamesh fou un rei dèspota que governava la ciutat babilònica d’Uruk. Aquest oprimia de tal manera el seu poble que els déus enviaren Enkidu, un home salvatge, despiatat i cruel, per a retar-lo a lluitar. Acabada la lluita sense un vencedor, els dos es varen fer grans amics i junts emprenen un viatge i protagonitzen nombroses aventures. Quan retornen a Uruk, la deessa de l’amor i la guerra, Ishtar, declara el seu amor a Gilgamesh però aquest la rebutja.
Colèrica, envia el toro del cel a destruir la ciutat. Els dos amics maten la bèstia i els déus castiguen a morir Enkidu.
Després de la mort del seu amic, molt afectat, Gilgamesh visita el sabi Utnapishtim per a descobrir el secret de la immortalitat. Llavors ell li explica un episodi en el qual una gran inundació universal assola el món (Diluvi universal, també relatat en un mite grec pel qual Zeus, decidit a donar fi a l’existència humana per haver acceptat el foc que Prometeu portà de l’Olimp, provocant un diluvi al qual només sobrevisqueren Deucalió i Pirra gràcies a Prometeu).
Utnapishtim també li revela que la planta de la immortalitat es troba en les profunditats del mar. Gilgamesh es submergeix i la troba, però una serp marina l’ataca i la pren. Desolat, l’heroi retorna a la seva ciutat, on acabarà els seus dies.

L’epopeia de Gilgamesh presenta una sèrie de característiques presents en la literatura posterior:
• La interacció entre herois i déus, la qual també esta present en la mitologia grecorromana, la Bíblia, etc.
• Gilgamesh, a l’igual que els herois mitològics grecorromans ha de superar una sèrie de proves per a aconseguir els seus objectius. Un exemple seria la figura d’Hèracles.
• La recerca de la immortalitat serà explotada per literatures posteriors (El llibre d’Aleixandre, una obra del Segle XIII sobre la vida de Alexandre Magne; Fauste de Goethe i Dorian Gray, de Òscar Wilde, són només alguns exemples).
• El viatge i les aventures de Gilgamesh i el seu contrapunt, Enkidu; que trobem en altres textos com les novel.les de cavalleries (El Quixot).

4. El Ziggurat, la residencia terrenal dels déus

Ziggurat de Chogha Zanbil, Iran

Un ziggurat és un temple de l’antiga Mesopotàmia el qual té una forma piramidal esglaonada. S’elaboraven a partir de blocs de tova cuita o secada al sol. En principi el zigurat consta de dues parts, la base esglaonada que pot estar dividida en diferents nivells i el temple situat en la part superior d’aquesta. Només els sacerdots podien accedir al temple. Els ziggurats no eren escenari de celebracions públiques o cerimònies, sinó que eren la residencia terrenal dels déus. La gent realitzava les seves activitats religioses fora del temple i les cases tenien un espai reservat al culte. La religió a Mesopotàmia es vivia de manera força similar a Grècia. Cada ciutat tenia el seu patró i les ciutats més poderoses elevaven zigurats en honor d’aquests. En total es coneixen 32 zigfgurats, quatre a Iran i la resta a Irak.

Com a conclusió, podem observar similituds entre la cosmogonía de les dues religions doncs la genealogia mítica comença amb un caos del qual sorgeixen els primers déus i el Déu Enlil mata al seu pare Anu per a ocupar el seu lloc en el panteó babiloni.

Les religions grega i babilonia també mostren un paral.lelisme envers mites com el descens a l’inframón, el dil.luvi universal o les epopeies èpiques protagonitzades per herois mítics els quals legitimitzen i doten d’una identitat comuna als pobles.

Per últim cal destacar la similitud funcional dels temples grecs i els ziggurats, els quals eren considerats residència dels déus únicament accessibles per als sacerdots. En les dues religions les cerimònies públiques es celebraven fora el recinte.

Quines altres similituds hi trobeu?

Marc Arquillo

2nBatxillerat Humanístic

Publicat dins de Déus, General, Mitologia comparada | Etiquetat com a | Deixa un comentari

Europa també als vint euros

Nou bitllet de 20 Euros amb Europa

Avui en dia donem molta importància als diners, però, realment coneixem els nostres bitllets? Segurament no del tot. Des de fa ja més d’un any, els europeus disposem d’uns nous bitllets d’euro. Si us hi fixeu bé, aquests bitllets tenen una barra de seguretat al seu costat, que serveix per evitar les falsificacions. A simple vista pot semblar una simple barra de color plata, però si la posem a contrallum, hi trobarem diverses imatges, entre elles, el retrat d’Europa, una figura de la mitologia grega.

La figura que apareix al bitllet, va ser trobada en un gerró que es va trobar al sud d’Itàlia i avui en dia es conserva al Museu del Louvre.

El retrat d’Europa va ser triat per incorporar als nous bitllets en euros per la seva clara associació amb el nostre continent.

EL MITE D’EUROPA
Europa, filla d’un rei fenici, va ser seduïda pel déu Zeus, que va quedar meravellat per la seva bellesa i es va enamorar d’ella. Zeus temía que Europa el rebutgés, i es va transformar en un bou blanc i va anar a rendir-se als seus peus.
Primer, la jove es va espantar, però després va anar prenent confiança. Llavors, Zeus, la va portar al mar. Es va endinsar en les onades i es va allunyar de terra, fins a arribar a Creta.

A Gortina, una illa grega a prop de Creta, Zeus aconsegueix el seu objectiu i s’uneix amb Europa. D’aquesta unió van néixer tres fills: Minos, Sarpèdon i Radamantis.

Però Zeus no podia quedar-se amb la seva bella Europa, de manera que per recompensar-li va donar tres regals i també per acabar-la de recompensar, Zeus va aconseguir que Europa contragués matrimoni amb Asterió.

Quan Europa va morir, li van ser concedits els honors divins i el brau, (que havia estat la forma en què Zeus havia conquistat a Europa) va ser convertit en constel·lació i inclòs en els signes del zodíac.

El relat va inspirar als antics grecs l’ús de «Europa» com a terme geogràfic.

Laia Costa,

1r de Batxillerat Humanístic

 

Publicat dins de General, Pervivència, Rapte d'amor | Etiquetat com a , , , , , , , | 21 comentaris

Kahoot: La mitologia a la pintura

L’univers de déus, deesses, semidéus, herois, heroïnes, monstres mitològics… que va crear la imaginació clàssica ha influït, influeix i influirà en la pintura. Per tal d’animar-vos a triar un personatge mitològic i fer recerca de la seva pervivència en l’art, i més concretament en la pintura, us en faig un petit tastet tot animant-vos a jugar i a la vegada a aprendre amb aquest kahoot:

Què us ha semblat? Quin personatge trieu?

Juls Paris

1r Batxillerat Humanístic

Publicat dins de Arts, Déus, General, Kahoot, Pervivència, Pervivència en l'art, Pervivència en la pintura | Etiquetat com a , | 8 comentaris