Orión de Metallica

Orió és una peça instrumental del grup nord-americà Metallica, pertanyent a l’àlbum “Master of Puppets“. La cançó va ser llançada per primera vegada al públic en la versió demo d’aquest mateix àlbum el 14 de juliol de 1985, aquest àlbum és nomenat per molts com un dels més magistrals que ha fet Metallica en la seva carrera i va ser també l’últim disc en el qual va participar el ja mort baixista Cliff Burton, a qui se li atribueix, també, gairebé la totalitat de la composició d’Orió.  Va ser nomenada per la constel·lació, Orió, pel so espacial en el pont de la melodia.

Referents clàssics en l’astronomia

Apareix en el nom de la cançó la constel·lació d’Orió, una de les més grans i  brillants.

Publicat dins de General, Pervivència | Etiquetat com a , | Deixa un comentari

La Calisto de Cavalli

La Calisto” és una òpera que cosnta d’un pròleg, tres actes i un epíleg, amb música de Cavalli, sobre llibret de Giovanni Faustini. Va ser estrenada al Teatro di San Apollinare, a Venecia, l’any 1651.Va ser estrenada a Catalunya al Teatre Nacional de Catalunya, el 2 de gener de 1998. La història està basada en el mite de Cal·listo de les Metamorfosis d’Ovidi.

Personatges

Giove (Júpiter): Paper per baix; disfressat, soprano.

Mercurio: Déu amic de Giove, còmplice de les seves escapades. Paper de tenor.

Calisto: Nimfa al servei de Diana. Paper de soprano líric-lleugera.

Endimione: Caçador enamorat de Diana. Paper de castrato o de mezzosoprano.

Diana: Deesa de la caça i la castedat. Soprano lírica.

Linfea: Nimfa vella i lletja, seguidora de Diana. Paper de tenor (o soprano)

Satirino: Agut i burlesc. Paper de soprano.

Pan: Déu dels pastors. Castrato o mezzosoprano.

Silvano: Déu del bosc. Baix.

Giunone (Juno): Esposa de Giove. Paper de soprano.

Furias: Dues sopranos.

La Natura: Mezzosoprano, canta el pròleg amb les dues següents.

L’Eternità: Soprano.

Il destino: Soprano.

Coro.

Argument

Pròleg:

En la cova de l’Eternitat, aquesta, la Naturalesa i el Destí comenten que el camí que porta a l’eternitat és difícil. El Destí, en canvi, ordena que s’inscrigui entre les eternes estrelles a la Calisto.

Acte I:

Després d’una cruel guerra, la terra està cremada i seca. La nimfa Calisto, seguidora de Diana, busca aigua; Giove, per congraciar-se amb  ella crea una font, però ella desconfia. Mercuri aconsella a Giove que per guanyar-se la seva confiança es disfressi de Diana. L’estratagema produeix efecte, i la Calisto se’n va amb Diana que de sobte es mostra amistosa en extrem.
Diana entra; contra les seves pròpies lleis, s’ha enamorat d’una caçador: Endimione. Per colmo, la vella nimfa Lifea la segueix a tot arreu i l’impedeix tractar amb el caçador. Satirino es burla de la vella, que fingeix castedat i és tota lascívia.
Diana, trista, veu entrar a la Calisto que aludeix als petons que s’han fet fa poc: Diana la fa fora sense contemplacions i Linfea també. Calisto no entén res. El déu Pan s’ofereix a Diana com a amant, però no rep més que insults.

Acte II:

Endimione s’ha adormit en el punt més alt de la muntanya de Latmos. Diana l’ha seguit, el besa i el noi es desperta. Ella es sent culpable, però promet tornar. Satirino ho ha vist tot i va a explicar-ho a Pan.
A la plana d’Erimanto, Giunone, que sospita de llarga absència de Giove, baixa a la terra. Veu a Calisto i li pregunta per què està tan contenta. Les explicacions ingènues de la Calisto donen a entedre a Giunone el que està passant i quan veu entrar a Giove vestit de Diana decideix posar fi a l’assumpte. Entra Endimione i veient a “Diana” es tira sobre d’ella, causant el pànic de Giove, que se’n adona de que és hora de tornar a l’Olimp.

Acte II:

Endimione s’ha adormit en el punt més alt de la muntanya de Latmos. Diana l’ha seguit, el besa i el noi es desperta. Ella es sent culpable, però promet tornar. Satirino ho ha vist tot i va a explicar-ho a Pan.
A la plana d’Erimanto, Giunone, que sospita de llarga absència de Giove, baixa a la terra. Veu a Calisto i li pregunta per què està tan contenta. Les explicacions ingènues de la Calisto donen a entedre a Giunone el que està passant i quan veu entrar a Giove vestit de Diana decideix posar fi a l’assumpte. Entra Endimione i veient a “Diana” es tira sobre d’ella, causant el pànic de Giove, que se’n adona de que és hora de tornar a l’Olimp.

Acte III:

Giunone i les Furias ataquen a Calisto i la converteixen en ossa. Giove, que ha recuperat la seva forma, consola a la desgraciada nimfa. Pan i els seus sequaços s’apoderen d’Endimione, en qui veuen un rival. Diana arriba, allibera al seu estimat i li promet amor etern.

Epíleg:

A l’Empiri els cors alaben a la modesta nimfa, que Giove ha posat en el firmament com la constel·lació de l’Óssa Major.

Referents clàssics en l’astronomia

La història està basada en el mite de Cal·listo de les Metamorfosis d’Ovidi.

Publicat dins de General, Pervivència | Etiquetat com a , | 1 comentari

Mil veces de Brock

La cançó “Mil veces” és una cançó del grup de hip-hop Brock.

Lletra

Estuvo lloviendo en la ventana de mis ojos, pero llegué a la persiana, cuando la abrí, las nubes desaparecieron, como desaparece luna en la mañana, triste mi agonía lenta, igual que una balada en disco de los 80, sangré más de mil veces, morí por ti, y después me dí cuenta que c’est fini, jugaste con valores como aquel que juega al cluedo, pero no piqué el anzuelo de los mares de licores, hablé con los temores que habitaban en tu costa y decidí perderte aposta para así perder el miedo, en el buffet de tus labios fui para pedir comida, pero sólo había una carta y era la de despedida, la vida en gran parte forma parte del pasado porqué aunque ya se ha pasado, fue gran parte de tu vida, de geografía algo menos que lo básico, la ruta de mi mente es un accidente geográfico, te ataca a sangre fría, te destrona de tu nombre, las tías me parecen más personas que los hombres..aunque las de hoy en día están más presas que las GAPO, tenías para elegir, el malo era más guapo. Si estás buscando un príncipe y sólo te encuentras sapos, dime porque te rodeas entre muñecos de trapos, tal vez, será por ese riesgo que aumenta en su caché, será por amor ciego que no pierde la fe, será por el momento de cuando el ojo ve, la funda del asiento de ese Hyundai Coupe, yo sin carnet, ya lo pone claro DGT, déjate que golfas te manejen como un títere, cubre sobre Lucifer, en urbes tan lúgubres, guárdate tus ubres si las cubres, sube y púdrete. Cerca del filo, zarpando el navío, saltando al vacío, plantando mi estilo, calcando el suspiro, palpito por ti.

g

Nunca moriría por mi, pero si por el micro, problemas han venido pero ya se irán, las cosas no han salido pero ya saldrán, SUAVE y percibo veneno nocivo y lo escribo, yo vivo en mi nido perdido, cautivo del verso guardián. Tan solo tienes que ver lo que puse en el papel, déjame decirte que no me gusta lo que ofreces, tus encantos de mujer, ya no me van a joder, porque ya aprendí a saber que no me mereces. Tengo tu aroma en la piel, pero no la quiero oler, por todo lo que pasé, te busqué mil veces, y aun que sé que te encontré, te besé y te acaricié, dime de que sirven si las mil desparecen. sus labios eran ostras de las costas de marfil, al final sólo el alfil, que afilo de afilar tienta, a cantarte las cuarenta y que tu me cantes las mil, ya pienso pasar de ti, porque no rindes a cuenta, sé que paz y progreso es el dinero mami, y yo solo tengo ingresos de besos que te dí, sé que tu no quieres eso y no te puedo exigir, pero la vida no es eso, la vida es fluir así, el dinero calmará tu ego y cuando vas el tiempo ya no te sirve, no, no puedes vagar lo que te entrego porque sentimientos son invisibles. Así que busca un rico, niñato con perico, por tu mal rato más me mato y yo maltrato al micro, te canto y te replico, las mil veces me explico, y redondeo a mil, pero en verdad son mil y pico. Tú eres Marte, y mil veces Plutón, Descartes, Sócrates, Arquímedes, Platón, Cervantes, Pulitzer, incluso Cicerón, Lucifer se puso guantes para tocar tu pezón. Y a mi, me enfrías como comer canapés, como la lluvia del mes traen los días de sequía. Eres una de esas tías que hace sexo tailandés, que te venden PSPS sin papel de garantía al mes, más ardiente en plan caliente, el ying yang del ninja delfín ya en mi orilla, hincando el diente, incandescente, que brilla en la villa del sexo indecente, me puede la intriga, me obliga a estar despierto, si las miradas desvirgan, yo ya me he corrido dentro, fabriqué un pozo en mi pecho y aprovecho pa’ que pases, si lo observas lleva trozos que he desecho de mis frases. Mil veces, mil, mil veces, di, mil veces, mil veces, mil veces, mil veces, mil, mil veces di, mil veces, mil veces, mil veces, mil veces, mil, mil veces di, mil veces, mil veces, mil veces, mil veces, mil, mil veces di, mil veces, mil veces, mil veces.

Referents clàssics en l’astronomia

En aquesta cançó apareixen els noms del planeta vermell, Mart i del planeta nan, Plutó.

Publicat dins de General, Pervivència | Etiquetat com a , | Deixa un comentari

Orión de El Otro Yo

La cançó “Orión” està interpretada per “el Otro yo“, un banda argentina de rock alternatiu.

Lletra

Una gota de luz en tus ojos
tan vacío has dejado el lugar
una lágrima de cristal
lastimará mi almohada
Campos de mariposas blancas
son abismos de soledad
tu sonrisa mágica
me recupera de mi perdición
Cartas de neones
en el cielo
has abierto mis ojos esta noche
dime en cuál constelación estarás?
Oriooooon.

Referents clàssics en l’astronomia

En aquesta cançó apareix el nom de la constel·lació d’Orió, una de les més grans i  brillants.

Publicat dins de General, Pervivència | Etiquetat com a , | Deixa un comentari

Pervivència en el cinema

Nosaltres hem fet recerca i hem trobat un munt de pel·lícules i sèries relacionades amb el tema de l’astronomia per això hem elaborat aquesta llarga llista de pel·lícules que tracten sobre l’astronomia. Dintre d’aquesta llista hem afegit unes quantes pel·lícules i una sèrie més, que tenen referents clàssics i n’hem posat la fitxa tècnica, l’argument, els referents clàssics i el tràiler o un fragment de la pel·lícula on es poden veure els referents.

– 2001, Odissea de l’Espai 1968

– 2010, l’any en el que vam fer contacte 1984

– 2012 2009

– Abandonats a l’espai 1969

Agora 2009

– Alerta solar 2007

– Alien, el vuité passatger 1979

– Amazones a la Lluna 1987

– Apocalypto 2006

– Apol·lo 13 1995

– Armageddon 1998

– Asteroide 1997

– Atmosfera zero 1981

– Avatar 2009

– Blade runner 1982

– Bowfinger, el director boig 1999

– Capricorn 1 1978

– Contacte 1997

– Crónicas de Riddick 2004

– Crónicas marcianas 1980

– Districte 9 2009

– Eclipse 1995

– El dia de la independència 1996

– El planeta vermell 2000

– El vengador del futur 1990

– Els àngels de Charlie: al límit 2003

– Els quatre fantàstics 2005

– Encanteri de Lluna 1987

– E.T 1982

Fantasia 1940

– Flash Gordon 1936

– Flash Gordon a Mart 1938

– Fórmula per estimar 1994

Furia de titans 1981

– Galáctica, astronau de combat 1978

– Galileo 1968

– Genets de l’espai 2000

– Giordano Bruno 1973

– Goldeneye 1995

– Guia del viatger intergalàctic 2005

– Han arribat! 1996

– Houston, tenim un problema 1974

– Impacte profund 1998

– Jo, robot 2004

– Johannes Kepler 1974

– K-Pax 2001

– La casa de sorra 2005

– La guerra de las galàxias 1977

– La guerra dels mons 1953/2005

– La Lluna en directe 2000

– La matèria negra 2007

– La nau de la mort 1997

– L’amenaça de l’altre món 1958

– Meteor 1979

– Missió a Mart 2000

Monsieur Verdoux 1947

– Moonraker, missió espacial 1979

– Monty Python, el sentit de la vida 1983

– Naus estranyes 1972

– Quan els mons choquen 1951

– Quantum of Solace 2008

– Reacció en cadena 1996

– Robinson Crusoe a Mart 1964

– Rocketeer 1991

– Roxanne 1987

– Saturn 3 1979

– Serenity 2005

– Solaris 1972

– S.O.S: un boig alliberat a l’espai 1987

– Stardust, l’enigma de l’estrella 200

– Terminator 1984

– Tintin en el Temple del Sol 1969

– Transformers 1999

– Ultimàtum a la Terra 2008

– Un boig en òrbita 1966

Viatge a la Lluna 1902

– Viatge al seté planeta 1962

– Vol a Mart 1951

– Wall·E 2008

– X-M Cohet a Marte 1950

– Zathura: una aventura espacial 2005

Zodiac 2007

Sèries

– Babylon 5 1994

– Cosmos de Carl Sagan 1999

– Doctor who 1996

– Galactica, estrella de combat 1978

– Part del capítol 307, “Retrobament amb el firmament” de la temporada 14,( 2003) de la sèrie “Els Simpson”

– Part del capítol “Brilla, brilla, estrella rosa” de  la sèrie “La pantera rosa” (1969)

– Part del capítol “L’estrella misteriosa”,(1942)  de la sèrie “Les aventures de Tintín”

– Part del capítol “The incident of the stargazer” (1960) de la sèrie “Cuir cru”

– Perduts a l’espai 1965

– Viatge a las estrelles o Star Trek 1966

Curtumetratjes:

Faetó, el fill del Sol (1972)

Publicat dins de General, Pervivència | Etiquetat com a | Deixa un comentari

Creences i curiositats que perviuen

El cel era i és un punt de referència. Ja sigui a l’hora d’orientar-nos o simplement a l’hora de tallar-nos el cabell. A l’antiguitat, quan un emperador moria, es deia que es convertia en un estel. Un exemple seria Juli Cèsar, que pel que es diu en alguns texts antics trobats, la gent creia que s’havia convertit en una constel·lació. No cal anar molt lluny en el temps per trobar que avui en dia, encara seguim pensant aquestes coses. Quan un familiar mor, ja sigui un pare, un avi o un tiet, als nens petits se’ls sol donar l’explicació de que el familiar està al cel o que s’ha convertit en un estel.

Els pagesos grecs, quan llauraven la terra, ho feien seguint el tipus de Lluna, igual que avui en dia els pagesos també ho fan.  Els mariners ja saben quan han de sortir a navegar per les fases de la Lluna. Segons les fases de la Lluna hi ha marees diferents. En les fases creixent i minvant, les marees són més petites i es diuen marees mortes. En canvi, quan hi ha Lluna nova i plena, el Sol, la Lluna i la Terra s’alineen i les marees són més grans. A la Lluna plena se li atribueixen efectes relacionats amb el nombre de naixements, els crims, els suïcidis, les malalties mentals, els desastres naturals i els accidents , entre altres moltes coses. Segons la creença popular, el creixement dels cabells també està influït per la Lluna: si et talles els cabells en quart minvant et creixeran més lentament, si te’ls talles en quart creixent més ràpid, en Lluna plena et creixeran més sans i en Lluna nova més dèbils. Les dones tenen incorporat un calendari biològic que marca el pas del temps. Són els cicles menstruals. De fet, “menstrual” procedeix del llatí “mensis“, que vol dir “mes”, que al seu torn ve de l’indoeuropeu “men“, que vol dir “Lluna”. Per tant, tradicionalment s’ha associat el cicle menstrual i el cicle lunar.

A més d’una suposada influència sobre les persones, es creu que la Lluna també exerceix una poderosa influència en el món vegetal. El gruix d’un arbre varia de manera lleugera però significativa en funció del contingut d’aigua que té als vasos, i aquest contingut d’aigua varia en funció de la fase lunar.  Molts altres aspectes de la vida del pagès són d’alguna manera condicionats per la Lluna. N’és un exemple l’hort. Qualsevol feina que fa un pagès al camp, des de netejar un rec, podar els fruiters o sembrar, té en compte la Lluna tot i la dita “Pagès lluner no omple mai el graner!

Els moviments de la Lluna, així com els del Sol, ens serveixen per mesurar el temps. El calendari occidental és lunisolar: la durada de l’any és solar però les divisions en mesos i en setmanes són lunars. Segurament per això en moltes llengües el primer dia de la setmana es dedica a la Lluna: dilluns. La Lluna també serveix per establir festivitats com la Setmana Santa. La Pasqua cristiana se celebra el diumenge posterior a la primera Lluna plena de primavera. Per això pot caure entre el 22 de març i el 25 de abril.

Per a saber-ne més visioneu aquest programa sobre la influència de la Lluna de Quèquicom:

No només la Lluna influencia en la Terra sinó que també ho fa el Sol. A moltes cases hi ha rellotges de Sol. La seva energia ens és indispensable per poder viure ja que sense ella les plantes no podrien fer la fotosíntesi i no podrien créixer i sense plantes no hi hauria vida.  Tot i així a vegades la radiació del Sol també pot provocar càncers.

A més a més, molta gent llegeix el que diuen els astròlegs sobre els seus horòscops. Segons la posició dels planetes tendim a tenir un comportament o altre.  Els astròlegs van utilitzar aquestes 12 constel·lacions per predir les característiques del temps, les collites, però també les característiques i habilitats de les persones. En astrologia es diu que quan un planeta està viatjant dins de l’espai d’una constel·lació les seves ones influeixen a aquesta constel·lació aportant als nascuts en aquest signe les seves pròpies característiques.  Quan el planeta està oposat a la constel·lació ofereix un contrast, és a dir, un punt de vista oposat per a les persones que van néixer en aquest signe.

També hi ha molts referents clàssics en el cel, com per exemple Septentrió, que vol dir “del nord”. Els romans anomenaven Septentrium (“7 bous”) a les set estrelles que conformen la constel·lació popularment coneguda com “El Carro”.

Gift sobre la influència de la Lluna en les marees

Publicat dins de Actualitat, General, Pervivència | Etiquetat com a , , | Deixa un comentari