Ahir la Colònia Güell es va inundar de somriures!

El dijous 27 d’octubre els alumnes de 6è de l’Escola la Sínia  junt amb els avis del centre de dia de la Clínica Molins van descobrir els misteris de la Colònia Güell.

Va estar una sortida molt ben organitzada ja que el 14 d’4octubre ens vam trobar amb 4 alumnes de 6è i 4 avis de la Clínica per preparar-la; conèixer bé el plànol i les parades de la gimcana.

Els alumnes després van transmetre tota la informació als seus grups de classe.

 

 

Separats en quatre grans blocs formats per avis, alumnes,mestres i vetlladors van realitzar la Gimcana de la zona industrial i residencial de la Colònia, van veure l’audiovisual del centre d’interpretació i van visitar la cripta.

Va estar una experiència molt enriquido14ra amb uns nois i noies transformats en responsables i uns avis i àvies encantadors que ens anaven alliçonant amb la seva experiència.

Des de can Santoi volem felicitar alumnes, mestres i personal de la Clínica per aquesta iniciativa i pel seu compromís. També volem agrair-los que comptessin amb nosaltres per formar part d’aquest meravellós projecte intergeneracional.

El nostre estimat Quico no va faltar en aquesta trobada i la seva ajuda va ser imprescindible per a portar a terme aquesta activitat!  Gràcies de nou, Quico!

8

Les roques i minerals a Pallejà

El dimarts 25 d’octubre alumnes de 1r i 2n de Batxillerat de l’institut Salvador E6spriu de Barcelona van fer un estudi geològic de les roques sedimentàries de Pallejà.

Van fer un recorregut de pujada de 100 metres de desnivell on en cada un dels tres afloraments van recollir tot un conjunt de dades per reconèixer les diferents roques, el mineral més abundant i per poder establir finalment la història geològica de la zona.
Així aprenent a utilitzar diferents eines de cada parada van realitzar el següent:

5– Trobar les coordenades i l’altura amb el GPS
– Mesurar la potència de cada aflorament utilitzant tècniques diferents: teorema de Thales, clinòmetre i corbes de nivell.
-Descriure i dibuixar proporcionalment l’aflorament i un detall de la roca.
-Trobar amb l’ajuda del clinòmetre i una brúixola la inclinació i sentit de cabussament.
-Mesurar el promig del gruix dels estrats.
-Observar les estructures presents en cada aflorament: laminació paral·lela, laminació creuada, bioturbació o granoclassificació.

Després, per identificar la roca van picar amb un martell de geòleg per valorar la , la compacitat de la roca i van posar unes gotes d’àcid clorhídric diluït per valorar la naturalesa carbonàtica. Amb aquestes dades i l’observació d’algunes característiques de la roca la van classificar a partir d’una  taula dicotòmica.
Un cop van saber el nom de la roca van aplicar l’escala de Mohs amb l’ajut d’un kit per descobrir quin és el mineral més abundant en cada una de les roques.
Finalment amb la informació que hi havia a l’annex del dossier van deduir l’ambient sedimentari on s’havia dipositat cada material i la paleolatitud on es trobava la localitat quan es van formar les roques.

Per acabar van valorar tota la història geològica que va fer possible la formació d’aquests afloraments i van deduir que van començar en un ambient de riu torrencial i a mida que s’anaven acumulant els sediments es corresponien a ambients d’aigües més tranquil·les, per acabar en un ambient marí somer.2

La pluja no va impedir la realització de l’activitat i malgrat la humitat esperem que hagi estat una sortida molt profitosa!

Volem agrair a la professora Esperanza Martí que va fer possible aquesta activitat

Els boletaires de l’Escola Pont de la Cadena

El dimarts 18 d’octubre els alumnes de 5è i 6è  d’aquesta escola de Molins de Rei van investigar els bolets que es troben a la zona de La Rierada prop del pont de la Sibèria.

Van pujar a peu des de l’escola i només arribar tenien molta gana i abans que res van refer energies amb un bon esmorzar.4

Després, dividits per grups van entrar al laboratori i a la sala de dalt per explicar-nos tot el que sabien al voltant dels bolets i dels fongs.

Preparats amb el cistell i la llista de recol·lecció es van dirigir per grups a les diferents zones per recollir els bolets: vora camins, alzinar, brolla i bosc de ribera. Es van inventar un nom per a cada bolet que trobaven i especificaven sobre on creixia i si ho feia sol, amb grups, formant flotes o erols.

Per acabar han anat al laboratori on els han investigat a fons i han anotant les seves característiques seguint les pautes d’unes fitxes. També han intentat identificar-los en unes guies de bolets de Catalunya. En una de les taules passaven tots els grups per observar espores de diferents bolets i diferents himenis en microscopis i lupes binoculars.

1

Els alumnes estaven molt excitats, però  han realitzat molt bé les diferents activitats.
Després de dinar han tornat gaudir del paisatge a peu fins a l’escola.

Fins aviat!

Els alumnes de l’escola Agustí Bartra investiguen els bolets

Enguany hem començat l’època d’estudi de bolets de Collserola el dilluns 17 d’octubre amb els alumnes de 4t d’aquesta Escola de Terrassa.

14 Primer han fet una petita introducció i han explicat el que sabien dels beneficis que ens aporten els bolets, també han fet un dibuix a la pissarra d’un bolet típic i han assenyalat les seves parts.

Després han recollit  bolets de diferents zones. Cada grup s’ha encarregat d’una zona i els hi han posat un nom inventat i han especificat el substrat sobre el que estava i si creixia sol o en grups. Un de cada grup feia de secretari i ho apuntava en una llista de recol·lecció.

7

Per acabar han anat al laboratori on han fet un cop d’ull als bolets trobats pels altres grups, després per parelles  han estudiat un o dos dels bolets que han recollit, l’han observat i han anat anotant les seves característiques seguint les pautes d’unes fitxes. També han observat espores de diferents bolets, un miceli i diferents himenis en microscopis i lupes binoculars.

Han estat de sort i han trobat forces bolets.

Us esperem el curs vinent!!

 

Els alumnes de 6è de l’Escola Estel a la Torre de Collserola

20Per a què serveix la Torre de Collserola? Com es va construir? Quina és la seva alçada? Què podem veure des del seu mirador? És gran la pressió urbanística que rep el Parc Natural de Collserola? Com és el territori al voltant de la metròpoli barcelonina? A totes aquestes preguntes van intentar trobar resposta els nens i les nenes de 6è de l’Escola Estel de Molins de Rei que es van desplaçar fins a la Torre el passat dimarts, 11 d’octubre.

4Les primeres recerques les vam fer des de l’aparcament de la Torre, organitzats en grups. Després d’esmorzar allà mateix, vam tenir la sorprenent visita d’una simpàtica família de porcs senglars que semblava que buscaven alguna cosa per menjar.

Tot i que hi havia alguna reticència a pujar a la Torre (per allò del vertigen) la veritat és que la pujada amb l’ascensor amb les parets de vidre va ser molt emocionant i tothom en va gaudir. Tot i estar el dia ennuvolat i caure alguna gota la visibilitat era força bona i vam poder gaudir d’unes vistes excel·lents.

Fins a la propera!

 

Estada del Col·legi El Pilar

Els nens i nenes de 3r del Col·legi el Pilar, de Premià de Mar, juntament amb els seus mestres, Sònia i Juan Antonio, van fer estada al Camp d’Aprenentatge els dies 5, 6 i 7 d’octubre. Tot i la pluja del dijous van poder fer totes les activitats que havíem previst.

41El primer dia al matí van descobrir la vida 2a la riera, especialment la vegetació i els petits invertebrats que hi viuen. Aquests animalons ens van servir per poder establir la qualitat de l’aigua que, per cert, no va sortir massa bona. A la tarda van fer el joc dels tresors: cada grup havia d’amagar un tresor i fer-ne un mapa que després intercanviaven amb un altre grup, a veure si eren capaços de descobrir-lo. Amb brúixoles i cintes mètriques tots els grups van anar descobrint tots els tresors. Felicitats!

El segon dia al matí el vam centrar en la meteorologia: van fer la gimcana dels aparells meteorològics, van fer lectures a la caseta, el joc de sensacions tèrmiques i les prediccions de televisió del temps per l’endemà. A la tarda, van posar en pràctica els seus coneixements sobre la brúixola i l’orientació a la muntanya tot fent una excursió per grups fins a la Serra de Can Julià: a cada cruïlla que es trobaven havien de decidir el camí adequat mitjançant unes indicacions de rumbs que duien al seu guió de treball. La sortida va ser un èxit i la pluja no va arribar fins al vespre.

7El darrer dia, i amb el pícnic per dinar a punt, ens vam desplaçar fins a la Torre de Collserola per descobrir quina és la seva utilitat, com es va construir i, sobretot, per contemplar i analitzar el paisatge que se’ns ofereix des del seu mirador. El dia era força transparent i vam poder gaudir d’unes vistes magnífiques. Després, un cop a baix ens vam acomiadar d’aquest grup tan treballador i motivat

Gràcies i fins a una altra!

 

L’Escola Benviure investiga les comunitats vegetals de Collserola

Els dies 3 i 4 d’octubre els alumnes de 5è d’aquesta escola de Sant Boi de Llobregat han realitzat un estudi sobre les condicions ambientals i la vegetació dels vessants de solell i d’obaga a la vall de la riera de Vallvidrera, a la Rierada.

Prèviament, a l’escola van fer hipòtesis de les condicions mediambientals en cada vessant i del tipus de plantes que es trobaríem. Ara, a la sortida de camp, serà el moment de comprovar-les.

15Després d’esmorzar han agafat les motxilles amb el material i han anat plegats fins al pont de la Siberia on s’han separat en dos grups per a l’estudi de les dues vessants. Un cop a cada vessant se’ls ha explicat  el funcionament de cada instrument (termòmetre d’aire, anemòmetre, higròmetre, brúixola i fotòmetre) i han realitzat les mesures ambientals. La segona part ha consistit en fer un estudi de la vegetació dels vessants de les10 plantes més significatives

Després han tornat al laboratori on han compartit les dades i han verificat les hipòtesis inicials. Amb les mostres de fulles que han recollit, han comprovat quines plantes de cada vessant contenen més aigua tot pesant-les abans i després de dessecar-les en un forn a 110ºC.

A l’escola els queda feina per fer ja que han de comparar les característiques de les plantes de cada vessant, trobar-hi alguna relació amb les condicions ambientals i esbrinar finalment a quina comunitat vegetal es trobaven.

Han estat uns grups molt treballadors que juntament amb les seves mestres, Asu, Maria Carmen i Maria han realitzat una molt bona feina.

Resum meteorològic: setembre 2016

Dades meteorològiques extretes de l’estació digital Davis Vantage del Camp d’Aprenentatge:

gotes_pluja_pomera

Gotes de pluja a la pomera de Can Santoi

Temperatura mitjana: 20,7 ºC
Temperatura màxima absoluta: 34,7 ºC el dia 4
Temperatura mínima absoluta: 9,9 ºC el dia 15
Pluja acumulada: 24,6 l/m2
Pluja màxima en un dia: 15,4 l/m2 el dia 14
Cop de vent màxim: 48,3 km/h el dia 25
Direcció predominant del vent: E

Curiosament, al mes de setembre s’han assolit temperatures màximes superiors a les de l’agost (34,7 ºC davant de 33,1 ºC). Han començat a incrementar-se les precipitacions, després d’una perllongada sequera.

Dades del mes
Més informació meteorològica a la pàgina del temps del bloc

Ens preparem pel Projecte Rius

El dimecres 28 de setembre els alumnes de 5è de l’escola Estel de Molins de Rei van portar a terme l’activitat d’investigació sobre la riera com a experiència prèvia per poder realitzar el curs vinent l’exploració del seu tram de riera dins el Projecte Rius.

Aquest projecte és una iniciativa desenvolupada per l’Associació Hàbitats amb l’objectiu principal d’estimular la participació activa de la societat en la conservació i millora dels nostres rius. Fomenta l’apropament de les persones al riu i permet conèixer com són i com funcionen els ecosistemes fluvials, els organismes que hi podem trobar, la seva importància ambiental i social, així com els problemes que pateixen i què podem fer per millorar-los.4

Han estat uns investigadors fantàstics. Primer es van organitzar en grups en el treball de camp al riu i després per parelles al laboratori per  tal d’observar els organismes i deduir la qualitat de l’aigua de la riera.

Aquest grup, com a bons molinencs, van baixar a peu des de Can Santoi i van dinar a la zona del Salt d’aigua acompanyats d’en Miquel i l’Estela.

Segur que el curs vinent, amb l’experiència d’aquesta sortida a la riera de Vallvidrera, aportaran unes bones dades al projecte.

Alumnes de l’Escola Castell Ciuró investiguen la riera

8El dilluns i dimarts dies 26 i 27 de setembre aquests alumnes de 6è de primària van fer l’activitat de la riera de Vallvidrera. Organitzats en equips de treball, van anar a les zones de mostreig conegudes pels noms del “Vern de 12 branques”, “Font de l’arbre caigut”, “Font de l’Espinagar” i “L’Avellaner” a realitzar les proves físico-químiques de l’aigua: temperatura, olor, transparència i presència d’escuma. També van mesurar l’amplada, la fondària de la riera i la velocitat de l’aigua en el tram on treballaven.
Després van identificar la vegetació que hi havia pel voltant més característica de la zona de ribera com: l’om, l’avellaner, el freixe, el vern, el càrex i la cua de cavall.
Finalment amb els seus salabrets van recollir un munt d’invertebrats que viuen a l’aigua i algun peix. Després van observar els invertebrats amb unes lupes de mà, els van identificar i dibuixar i van anotar l’índex numèric que li correspon a cada un segons la seva tolerància a la contaminació de l’aigua. Com que la suma dels índex biològics dels invertebrats trobats no va arribar a 40, van concloure que la qualitat de l’aigua de la riera no és gaire bona degut, en part, a algunes deixalles que hi havia i també van reflexionar sobre la necessitat de mantenir nets els espais que ens envolten.5

Van ser uns grups molt treballadors i van baixar a peu els dos dies. Com vam haver de realitzar tota l’activitat a l’aire lliure, volem agrair la col·laboració inestimable dels mestres i de  la Sandra.