Una estada modernista

Els dies 21, 22 i 23 d’abril els alumnes de cicle superior de primària de l’Escola Enric Farreny de Lleida van fer una estada al Camp d’Aprenentatge dedicada íntegrament al modernisme.

El primer dia al matí, després d’esmorzar per a refer-se del llarg trajecte fins a Can Santoi, f33els nens i les nenes van realitzar un itinerari de descoberta de l’entorn a la recerca d’elements naturals d’inspiració modernista. Fent servir la imaginació, van poder establir certs lligams entre les pinyes, les canyes, els troncs d’arbres, els llangardaixos, les flors, … amb elements decoratius o arquitectònics d’alguns arquitectes modernistes, especialment de l’obra d’Antoni Gaudí.

A la tarda, cada grup va començar l’elaboració d’un trencadís a partir del disseny que portaven fet de l’escola.f9 Primer el van traslladar en un plafó de fusta més gran i tot seguit van anar enganxant els trossos de rajoles de diferents colors que ja els havíem preparat amb anterioritat. Va ser una feina molt entretinguda que es va allargar fins a quarts de set del vespre. Agraïm al Quico Alegret, professor jubilat recentment de Can Santoi, la seva inestimable presència i ajuda durant tot el taller.

El segon dia vam passar tot el dia a Barcelona Al matí van poder veure i descobrir elements significatius de les tres façanes dels edificis modernistes de la “mansana” de la discòrdia: la casa Lleó Morera, de Domènech i Muntaner, la casa Amatller, de Puig i Cadafalch i la casa Batlló, d’Antoni Gaudí. Després van visitar la Pedrera, també de Gaudí: van veure la façana, els patis interiors, van pujar i passejar pel terrat, van visitar un pis de l’època i finalment van fer un petit recorregut per l’exposició que es troba a les golfes.

Després d’una pausa per dinar al Palau Robert mentre queia una lleugera i breu pluja, vam anar fins al Park Güell on els alumnes van fer una petita gimcana per diferents indrets per tal de descobrir la veritable funció que Eusebi Güell tenia pensada per aquest espai. Com a cloenda de la jornada, van anar a l’espai “Gaudí Experience” on mitjançant una projecció 4D van poder reviure l’època de principis del segle XX i on alguns elements dels edificis de Gaudí prenien vida de forma sorprenent. Un cop retornats a Can Santoi encara els quedava feina: calia acabar el trencadís amb la vorada que uneix les peces i li dóna consistència. Tots els trencadissos van quedar molt bé i formaran part de la decoració de l’escola.

f43El darrer dia vam anar fins a la Colònia Güell on, a més de visitar l’església creada per Antoni Gaudí i de descobrir el significat d’alguns dels seus símbols, els alumnes van fer una ràpida passejada pels indrets més significatius de la Colònia. També van poder fer-se una idea de com es vivia en els primers temps a la Colònia amb el visionat d’un audiovisual molt interessant.

Ha estat un estada molt intensa, amb els nens i nenes altament interessats i motivats. El mestres han participat i col·laborat en tot moment. Gràcies a tots. Us esperem un altre any!

Els alumnes de l’Escola Pau Casals investiguen la riera

f1El dilluns 20 d’abril els alumnes de 4t d’aquesta escola de Barcelona van fer l’activitat de la riera. Organitzats en petits grups, van anar fins a les zones de mostreig conegudes pels noms del “Vern de 12 branques” i de la “Font de l’arbre caigut” a realitzar les proves físico-químiques de l’aigua: temperatura, olor, transparència i presència d’escuma. També van mesurar l’amplada i la fondària de la riera en el tram on treballaven. Després van identificar les plantes que hi havia pel voltant i finalment amb els seus salabrets van recollir un munt d’invertebrats que viuen a l’aigua. Després, a les aules del Camp, van observar els invertebrats, els van identificar i dibuixar i van anotar el color que li correspon a cada un segons la seva tolerància a la contaminació de l’aigua. Com que els colors que més predominaven van ser els grocs i els taronges van concloure que la qualitat de l’aigua de la riera és mediocre degut, en part, a algunes deixalles que hi havia dins i al seu voltant.

Fins a la propera, investigadors de la riera!

L’estudi ecològic de la riera de Vallvidrera a càrrec de l’Institut Martí Dot

f4Els dies 13 al 16 d’abril, els alumnes de 1r d’ESO d’aquest Institut de Sant Feliu de Llobregat han portat a terme aquesta activitat d’ecologia de camp.
Han començat amb una petita introducció de situació i explicació del material. Un cop a la riera n’han fet una descripció i, ja per grups, han mesurat la temperatura de l’aigua i la de l’aire. Amb un pot de vidre han olorat l’aigua, han mirat la seva transparència i han comprovat si feia escuma. Amb una cinta mètrica, un flexòmetre, un tap de suro i un cronòmetre han pres dades per calcular després la velocitat i el cabal de la riera.
A continuació han agafat mostres dels vegetals que viuen dins i al voltant de la riera i els han identificat, tot especificant si eren al·lòctons o autòctons.
f24La recollida dels invertebrats i vertebrats que viuen a la riera ha estat fantàstica i entre els quatre dies han trobat força espècies diferents: nimfes d’efímeres, espiadimonis i libèl·lules, gambetes d’aigua dolça, larves de mosca negra i díxids, cucs de terra, sabaters, nedadors d’esquena, escorpins d’aigua, barretets, limnees, barbs cua-roja i salamandres en estat larvari.
Un cop a l’aula, la identificació dels animals va ser força àgil ja que coneixien molt bé el maneig de la lupa binocular; la suma dels índexs biòtics de contaminació dels invertebrats ens han revelat una vegada més la qualitat mediocre de la riera.

Fins a la propera!

Trobada de mestres i professors d’Esplugues a Can Santoi

f3El dia 10 d’abril, i en col·laboració amb el Centre de Recursos Pedagògics d’Esplugues, vam organitzar una trobada amb mestres i professors de la zona per tal d’informar més a fons de la tasca que es realitza al Camp d’Aprenentatge i donar a conèixer de primera mà la proposta d’activitats didàctiques que ofererix Can Santoi.

La sessió informativa es va desenvolupar en tres parts:

1. Breu repàs sobre la història, els objectius, la metodologia i els serveis que ofereix el Camp; presentació de l’oferta d’activitats i dels recursos que posem a l’abast del professorat, tant si assisteix amb els seus alumnes al CdA com si els aplica directament a l’aula: quaderns de treball per a l’alumnat, guies del professorat, articles de divulgació al web, programari didàctic, préstec de materials, etc.

2. Sortida de camp durant la qual hem pogut mostrar més a fons i de forma pràctica com treballem amb els alumnes en una selecció d’activitats del Camp: la riera, les comunitats vegetals, l’itinerari amb GPS i el bosc.

3. Finalment, altra vegada al laboratori, hem complementat la sortida amb l’observació  dels animals recol·lectats a la riera i amb la descàrrega als ordinadors dels tracks gravats als aparells GPS, tot posant de manifest el gran potencial didàctic de les activitats.

Esperem que la sessió (in)formativa hagi estat útil al professorat assistent i restem oberts a organitzar més trobades com aquesta amb altres centres de recursos per a donar a conèixer més a fons la nostra feina.

Us hi esperem!

L’Escola Prosperitat a la riera de Vallvidrera

El dia 8 i el dia 9 els alumnes de 3r i 4t d’aquesta escola de f1Barcelona han fet l’activitat de “Descobrim la Riera”. Abans de venir han treballat a l’escola les activitats prèvies que els hi vam proposar del cicle de l’aigua, la ubicació de Can Santoi i les parts de la lupa binocular. Un cop al Camp d’Aprenentatge hem anat per feina i s’han sorprès de les dimensions reduïdes que té la riera i del seu entorn tan verd.
Han utilitzat adequadament els termòmetres d’aigua i aire. També han olorat l’aigua, han mirat el seu grau de transparència i si genera escuma. Han observat les plantes i fulles més característiques del voltant i han recollit un munt d’invertebrats i vertebrats que viuen a les seves aigües. Al laboratori els han observat i han conegut més aspectes d’ells a nivell de classificació, alimentació, desplaçament i lloc de la riera on viuen.

 

 

Resum meteorològic: març 2015

Dades meteorològiques extretes de l’estació digital Davis Vantage del Camp d’Aprenentatge:

Cirrocúmuls

Temperatura mitjana: 10,8 ºC
Temperatura màxima absoluta: 24,3 ºC el dia 30
Temperatura mínima absoluta: -0,1 ºC el dia 6
Pluja acumulada: 39,5 l/m2
Pluja màxima en un dia: 18,4 l/m2 el dia 21
Cop de vent màxim: 59,5 km/h el dia 19
Direcció predominant del vent: E

Del mes de març podem destacar unes temperatures relativament altes a final de mes i una pluviositat més aviat escassa.

Dades del mes
Més informació meteorològica a la pàgina del temps del bloc

Els meteoròlegs de l’Institut Lluís de Requesens

f12La darrera setmana de gener i el  dimarts 7 d’abril els alumnes de 1r d’ESO d’aquest Institut de Molins de Rei han fet l’activitat d’observació i mesura del temps atmosfèric.
Fent una gimcana han conegut a fons el funcionament de diferents aparells: termòmetres, pluviòmetre, psicòmetre, evaporímetre, baròmetre, penell i anemòmetre.
També han après a fer prediccions amb l’ajuda de l’evolució de la pressió atmosfèrica, humitat relativa, direcció del vent , estat del cel i observant les isòbares d’un mapa extret de Metoffice. Cada grup organitzats en presentadors, càmera, focus, apuntador i regidor han gravat un programa del temps on explicaven la predicció de l’endemà.

Estades de l’Escola Joan XXIII

f99Els alumnes de 1r d’ESO d’aquesta escola han realitzat el treball de síntesi amb nosaltres fent 4 estades repartides entre les dues darreres setmanes de març.
En totes quatre estades, el primer dia han anat a la riera on han treballat l’ecosistema tant a nivell de biòtop com de biocenosi. Un cop al laboratori han introduït les dades recollides a l’ordinador per esbrinar la velocitat mitjana de l’aigua i el cabal. Per la tarda cada alumne ha analitzat detingudament tres macroinvertebrats de la riera amb l’ajuda de la lupa binocular i de les fitxes que ja tenim preparades per fer aquesta activitat. Després han deduït que la qualitat de l’aigua de la riera és mediocre explicant als companys les característiques de cada un dels éssers vius trobats en les aigües de la riera de Vallvidrera i sumant els seus índexs biòtics.

f999El segon dia s’han orientat amb l’ajuda d’un GPS. Primer a l’aula han après a connectar el GPS a l’ordinador i a fer funcionar el programa CompeGPS: obrir mapes, introduir rutes ja fetes i han après a crear-ne de noves. Després han posat en pràctica el que han aprés obrint la ruta del pont de la Sibèria i fent aquest recorregut tot junts. Un cop al trencall del pont i  davant la gran alzina han obert la ruta que han creat i el track. Durant el recorregut i per grups han realitzat tot un seguit de proves que els han servit per saber trobar l’azimut d’un objecte i identificar diferents tipus de roques i vegetals.

Us esperem l’any vinent!foto11

 

Els aparells meteorològics: el psicròmetre

Per a què serveix?
Un psicròmetre és un aparell que  mesura la humitat relativa de l’aire.

Com funciona?
El psicròmetre consta de dos termòmetres de precisió mitjana (amb graduacions de 0,5ºC), col·locats l’un al costat de l’altre:psicrometre_mural

  • El termòmetre sec: és un termòmetre convencional que mesura la temperatura de l’aire.
  • El termòmetre humit: al seu bulb s’hi troba una gasa permanentment mullada que absorbeix l’aigua d’un dipòsit ple d’aigua destil·lada.
    La temperatura que marca depèn de la quantitat d’aigua que s’evapora al seu bulb, que serà major o menor en funció de la humitat que conté l’aire del seu voltant. Per exemple:

    • Si l’aire és molt sec (conté poc vapor d’aigua) s’evaporarà molta aigua de la gasa i, per tant, prendrà molta calor al termòmetre humit que marcarà una temperatura notablement més baixa que la del termòmetre sec.
    • Si l’aire és molt humit (conté molt vapor d’aigua) s’evaporarà molt poca aigua de la gasa i, per tant, prendrà molt poca calor al termòmetre humit que marcarà una temperatura gairebé igual a la del termòmetre sec

D’altra banda, com que la quantitat de vapor d’aigua que pot contenir una massa d’aire depèn de la seva temperatura (a més temperatura, més vapor d’aigua), el valor d’humitat relativa variarà també en funció d’aquest paràmetre.

Per tal de tenir presents totes aquestes variables disposem d’unes taules psicromètriques que faciliten el càlcul de la humitat relativa de l’aire basat en la diferència dels dos termòmetres i de la temperatura de l’aire en el moment en que es fa la mesura.

Com ho mesurem?

Preparació de l’aparell.

1. Omplim el dipòsit amb aigua destil·lada i hi introduïm la gasa de manera que quedi ben xopa.
2. Deixem el psicròmetre a l’aire lliure, en un lloc ventilat  però protegit del sol i de la pluja.
3. Hem d’esperar una bona estona a que la gasa quedi ben xopa.

Lectura de la humitat relativa de l’aire

1. Mesurem la temperatura del termòmetre sec i l’anotem.
2. Mesurem la temperatura del termòmetre humit i també l’anotem.
3. Calculem la diferència dels dos valors anteriors.
4. Consultem la taula psicromètrica per obtenir el valor d’humitat relativa de l’aire.

Exemple:
La mesura del termòmetre sec és de  20 ºC
La mesura del termòmetre humit és de  18,5 ºC
La diferència de temperatures és de 1,5 ºC
Si consultem la taula psicromètrica obtenim una humitat relativa de l’aire de 86%

En quines unitats es mesura?

La humitat relativa s’expressa en tants per cents o percentatge (%)

Interpretació dels valors d’humitat

Trobareu aquesta informació a l’article de divulgació sobre l’higròmetre.

Altres models de psicròmetre

El psicròmetre de carraca o psicròmetre de camp

psicròmetre de campPresenta la mateixa estructura i funcionament que el psicròmetre convencional (també anomenat, mural). Les diferències que el converteixen en un aparell fàcilment transportable i de ràpid ús són:

  • Els termòmetres són més petits i estrets (ocupa menys espai).
  • L’aigua del dipòsit s’omple en el moment de la lectura; també es mulla  la gasa.
  • Té un mànec plegable que serveix per fer voltar l’aparell a gran velocitat de manera que afavorim l’evaporació de l’aigua de la gasa per tal d’obtenir una lectura ràpida.

El psicròmetre d’Asmann o d’aspiració

psicròmetre AsmannAquest psicròmetre, a diferència dels anteriors, és molt més precís i psicrometro asmann mecanismeserveix per a calibrar altres psicròmetres o higròmetres.

Els seus termòmetres tenen una precisió de 0,2 ºC i es realitza una ventilació forçada d’aire que facilita i accelera l’evaporació de l’aigua del termòmetre humit.

 

 

El taller: construïm un psicròmetre

Web que explica com construir fàcilment un psicròmetre (Oxford Univeristy Press/ en castellà)

Referències i enllaços

Sortida astronòmica i geològica a Pallejà

f100El divendres 20 de març els alumnes de CTMA de 1r i 2n de Batxillerat de l’Institut Can Vilumara d’Hospitalet van fer un estudi de tres afloraments de roques sedimentàries de Pallejà: conglomerats, gresos i calcàries. En el recorregut van fer tres parades que van situar en un plànol servint-nos de les coordenades i alçada que ens proporcionava el GPS. En cada aflorament van fer una descripció, dibuix, potència, gruix d’un dels estrats, direcció, inclinació i sentit del cabussament. També van fer un estudi de la composició mineralògica, la representació de cada aflorament en una columna estratigràfica i el seu interès científic i econòmic.f166 Tot plegat els va ajudar a esbrinar la història geològica.
Al coincidir el dia amb un eclipsi de Sol, el vam poder anar observant, mentre els núvols ens ho permetien, amb una cambra fosca fabricada expressament per l’ocasió.
Aprofitant també que era l’equinocci de primavera vam calcular la latitud del lloc mitjançant l’ombra d’un alumne a les 13h (12 h solars).

Esperem que els alumnes hagin gaudit d’aquesta sortida tant com nosaltres!

Fins la propera!