L’educació emocional i per a la convivència a través dels àlbums il·lustrats

Recomanacions d’àlbums il·lustrats per cicles:

Educació Infantil i Cicle Inicial:

Un ós bo. TED DEWAN. Ed. Joventut,

Un bosc ple de boira. Ed. Cruïlla, 2008

pomavermella

La poma vermella

Feridun Oral

Ed. Joventut

El llop que volia ser un xai. Ed. Corimbo, 2008

Cicle Mitjà

Compte amb els contes de llops. Ed. Serres, 2000

Cicle Superior

El ratolí del senyor Maxwell. Ed. Joventut, 2004

La biblioteca de la convivència i la pau

Enllaçar el projecte de la biblioteca amb el projecte de convivència és un dels nostres reptes per aquest curs.

Fem una selecció de lectures i propostes d’animació lectora referents a la pau i a la convivència.

Aquesta setmana especialment per a celebrar el Dia Escolar de la Noviolència i la Pau proposem lectures per a cada cicle.

Trobem altres activitats i propostes de cinema a:

logopau

Dinamització de la biblioteca: Les commemoracions literàries del 2010

ANY MARAGALL, ANY MASSAGRAN, CLOENDA DE L’ANY AMADES, …

Des de la biblioteca escolar celebrem les commemoracions d’aquest any 2010 fent difusió de les personalitats literàries i de les obres que més s’apropin als interessos del nostre alumnat i als projectes del centre.

En poesia ens aproparem a l’obra de:

JOAN MARAGALL: 150 anys del naixement del poeta

MÀRIUS  TORRES: centenari del naixement del poeta

SALVADOR ESPRIU: 25 anys de la mort d’aquest poeta, novel·lista i dramaturg

JOSEP CARNER:  40 anys de la mort d’aquest poeta del noucentisme

Altres aconteixements dels que gaudirem en literatura infantil i juvenil a la biblioteca escolar durant aquest any són:

MARK  TWAIN: centenari de la mort d’aquest escriptor nord-americà, creador de Tom Sawyer i de les aventures d’Hickleberry Finn.

100 Anys de Massagran: Centenari de la publicació de les aventures d’en Massagran de Josep Maria Folch i Torres

Recomanem lectures per Nadal

Desitjos i poemes d’amor i de pau per Nadal, històries tendres i humils, històries divertides, històries serioses, narracions emocionants i moments de lectura inoblidables que us recomanem des de les biblioteques escolars de la Ribera d’Ebre per aquestes festes.

Unes escoles ho recomanen a les famílies a través de tríptics, cartells i catàlegs públics i d’altres escoles i instituts ho recullen al centre i ho pengen al bloc o al web.

Des de contes i rondalles per als més petits com “La soca de Nadal” de Teresa Sabaté publicat per l’editorial Salvatella o “El Pare Noël i els nens del desert” de Jacques Vénuleth de l’editorial Edebé. Als clàssics adaptats de l’editorial La Galera com “El conte de Nadal” de Charles Dickens.

L’important és trobar un moment per gaudir de la lectura:

Dels més grans fins als més petits,
vivim la història des de dins.
Com té màgia, la lectura,
no corre el temps, que s’atura”

(“Ratpenats a la biblioteca” de Brian Lies a l’editorial Joventut)

Bon Nadal

Seminari El gust per la lectura

Inscripció fins al 16 de desembre.

Per a Secundària s’inicia el dimecres 20 de gener amb Pere Gallardo que ens apropa “La novel·la de detectius: pistes per descobrir l’èxit d’un gènere”, des dels clàssics com Conan Doyle o Agatha Christie.

Per a Primària s’inicia el 27 de gener amb Ricard Bonmatí “Pensar i riure fent teatre”, una pràctica que reverteix en la formació lingüística i en el creixement psicològic i social de l’alumne.

Destaquem la conferència “Llegir, assaborir, jutjar: tres aspectes i un sol objectiu” d’Anna Díaz Plaja. Prevista per al 17 de març de 2010. Una reflexió sobre la lectura a Primària i a Secundària en tota la seva complexitat: des de l’obligació a la tria voluntària; des de la comprensió al gaudi; des de la disciplina acadèmica als hàbits d’oci.

Són cinc sessions als Serveis Territorials de les Terres de l’Ebre a Tortosa, els dimecres de 17’30 a 19’30 h.

Mireu el tríptic.

Celebrem l’Any Joan Amades

http://www.joanamades.cat/imatges/marca_50_Joan_Amades.jpg

Des del Racó de contes populars i Rondalles que hem creat a la Biblioteca realitzem diverses vivències en un context comunicatiu, fent literatura sonora i gaudint de bons moments a partir de les publicacions de Joan Amades.

Es tracta d’aprofitar la rondalla amb el seu cúmul de savieses implícites i d’imatges d’altres èpoques per afavorir l’oralitat i el relat d’històries que ens aporten uns coneixements tradicionals lligats a unes relacions afectives.

Explicar els contes tradicionals o les rondalles de l’Amades de viva veu, amb la seva càrrega dramàtica i el seu ritme fonètic, com es feia abans. De vegades hem aconseguit la complicitat d’un avi o d’una àvia i d’altres moments un personatge misteriós ens ha sorprès.

També hem gaudit dels contes publicats per narrar seguint magnífiques il·lustracions i escoltar aquests relats fantàstics. Com ara els de l’editorial La Galera:

-La filla del sol i de la lluna

-La guilla i el gall

-En Pere sense por

-La princesa de la sal

-Les tres taronges de la vida

Als centre es fan altres activitats de jocs populars i reculls d’auques i cançoners per commemorar l’Any Amades.

Recomanem l’apartat de l’Auca dels Jocs a la web de l‘IES de Flix.

Mes d’octubre: “MES INTERNACIONAL DE LA BIBLIOTECA”

Els centres estem planificant activitats de dinamització de la biblioteca amb propostes per aquests tres blocs:

  • Desenvolupament del gust per la lectura
  • Cerca i tractament de la informació
  • Coneixement dels llibres i de les biblioteques

Les més sol·licitades són:

  1. Coneix la biblioteca
  2. Jocs de pistes
  3. Consulta de catàlegs
  4. Cerques d’informació
  5. Remenem llibres
  6. Parelles lectores: Apadrinament lector
  7. M’agrada llegir!
  8. Visita autor o autora

La Joana Vernet del CRP ens ajuda a organitzar-les:

jvernet-xtec.cat

Els llibres que ens parlen de la biblioteca

Iniciem el curs amb una bona lectura i molts bons propòsits per a descobrir la nostra  biblioteca a l’escola.

Hem triat un llibre per a cada cicle de primària que endinsa als nens i a les nenes al món de la biblioteca. Una lectura engrescadora que ens porta nous reptes.

Per al cicle inicial:

Guillermo, ratón de biblioteca BALZOLA, Asun. Editorial Anaya, 2004

Per al cicle mitjà:

El segrest de la bibliotecària MAHY, Margaret;BLAQUE, Quentin (il·lustr.). Editorial La Magrana, 2001

Per al cicle superior:

La biblioteca dels llibres buits SIERRA I FABRA, Jordi. Editorial Cruïlla, 2007. Col·lecció El vaixell de vapor.

Cada lectura va acompanyada de la seva proposta didàctica.

El món del còmic a l’escola de Flix

La Setmana Cultural i el Concurs Literari de Sant Jordi han estat dedicats al còmic.

Es van realitzar dues xerrades sobre la història a través dels còmics, on l’alumnat va poder veure com els dibuixants han tractat els grans esdeveniments històrics, des del punt de vista humorístic i també més seriós.

Els tallers de còmics a totes les aules van permetre conèixer i practicar tècniques de dibuixants, des del guió fins a les vinyetes, per poder fer un còmic en petit grup o individualment.

Les pel·lícules relacionades amb els còmics van embadalir a tot l’alumnat.

Al vestíbul del centre teníem:

-Una interessant exposició sobre “Artistes catalanes del món del dibuix i la pintura”, oberta també als pares i mares.

-Siluetes de personatges dels còmics infantils. Les petites per a pintar i les gegants sense cara per a fer fotos.

-Una minibiblioteca de còmics per triar, mirar i llegir.

Per acabar es va fer una gran desfilada de personatges de còmic amb música i cançons.

El projecte “l’Astronomia” a l’escola de Tivissa

Durant aquest tercer trimestre, tota l’escola, des d’infantil a cicle superior, ha treballat el projecte de “L’astronomia”: La cerca documental a la nostra biblioteca, la cerca guiada a internet, les lectures proposades, l’elaboració de murals, de maquetes, les exposicions i les ambientacions del rebedor, les aules i els passadissos han estat les activitats engrescadores que han implicat a tot l’alumnat.

La setmana cultural, el recull a la nostra revista escolar i el festival de final de curs han posat el punt i final al projecte.

Tenint en compte els principis de l’aprenentatge constructivista en totes les propostes plantejades i partint dels interessos i coneixements previs de cada alumne, es va progressant i aprofundint en cada projecte. Sempre el nostre punt de mira és la competència d’aprendre a aprendre, envoltada de totes les altres competències bàsiques que treballarem a partir d’estratègies pautades que ens portaran a construir el coneixement.