Projecte
MIGRADORS DE PRIMAVERA
Seguiment de la migració primaveral d’ocells a Catalunya
CIÈNCIES DE LA VIDA
www.recercaenacció.cat
Ja fa gairebé un segle, a l’Arnold Gessel, un científic pioner de Yale, va pensar en establir una teoria sobre les normes del desenvolupament humà.
Gesell creia que el desenvolupament motor era una qüestió de maduresa neuromuscular. les habilitats motrius es desenvolupaven a mesura que el cervell madurava.
La conseqüència esperada d’aquesta hipòtesi era. tots els nens han de passar per la mateixa sèrie d’etapes del desenvolupament, en el mateix ordr i en èpoques aproximades.
Malgrat això, el mateix Gesell sabia que aquelles normes no eren inamovibles; se n’adonà que les “normes s’incompleixen fàcilment si s’atribueixen amb massa rigidesa”.
Però aquesta teoria resultava atractiva perquè proporcionava als pares, pediatres i professionals de l’educació unes directrius clares que assumien unes perspectives per assolir: si un bebé no seguia el camí marcat per a les habilitats motrius, la lectura i el llenguatge, es desveiaria d’un curs futur regularitzat.
Però la teoria de la maduració neuromuscular resultà equivocada. A partir de la dècada del anys 60 del segle passat alguns psicòlegs van dur a terme investigacions etnogràfiques en diferents cultures que determinaven que bebés de tot el món recorren les etapes del deenvolupament de manera més ràpida o més lenta segons el medi que l’envolta, la seva personalitat, el sistema nerviós i llurs limitacions.
Quan totes aquestes variables interactuen, s’obté una gran quantitat de resultats diferents.
Per sort, s’evidencia una amplia plasticitat del desnvolupament humà.
La normativitat produeix ansietat i redueix les espectatives de les grans possibilitats de la infància.
Adaptat d’un article de Nicholas Day, extret de DIARIO MÉDICO, diluns 10 de maig de 2010.
Una pàgina canadenca interactiva: 1000 IMAGES SUR LE BOUT DE LE LANGUE, recull més de 3000 frases fetes que tradueixen el significat en els tres idiomes: espanyol, francès i anglès.
Es poden consultar per l’índex (repertori general) o classificades en dotze categories temàtiques: aliments, anatomia, animals, colors, menjar, cultura, llocs, naturalesa, nombres, objectes, persones i roba.
http://rea.ccdmd.qc.ca/ri/Expressions/index.html
Il·lustradora de gran prestigi i reconegut nom, la Montse Tobella és una de les creadores catalanes més actives. Ha il·lustrat boniques i magnífiques històries, sempre amb le seu estil i la seva gràcia especial.
Si voleu coneixer les impressions i llegir una entrevista molt directa de la Monste Tobella visiteu el bloc de l’Elefant Trompeta.
La Fundació Jordi Sierra i Fabra va iniciar l’any 2009 el Projecte EPI i BLAS(Escriptors Per la Infància i Biblioteques Llibres Ara i Sempre).
Tal i com explica el Jordi Sierra : “Cansat de veure com cada any els futbolistes porten joguines la vigilia de Reis als nens dels hospitals, però mai llibres, a més d’obsequiar-los amb joguines improcedents, poc adients pels nens i adolescents malalts, deixant de banda uqe la visita acaba convertint-se en una parafernàlia mediàtica.
Per això , Jordi quedà amb quatre amics (Care Santos, Andreu Martín, Joaquim Carbó y Elena O’Callaghan i Duch) y ha posat en marxa a Barcelona aquesta idea.
Al 2009 van començar per 3 hospitals. Aquest 22 d’abril, quince autors s’han distribuit per cinc hospitals de Barcelona.
http://www.sierraifabra.com/ant/secciones/Noticias/
Aquest any, per Sant Jordi (ençara que un dia abans, el 22 d’abril de 2010) els nen, les nenes, les noies i nois ingressats a Pediatria van rebre una visita que els alegrà el dia:
L’escriptora i il·lustadora Montse Tobella i l’escriptor Jordi Sierra i Fabra.
Aquests dos autors van conversar amb els infants i els van regalar i signar els sues llibres.
Aquests autors i dotze més, de casa nostra, han portat la festa catalana per excel·lència, Sant Jordi, als joves que no podien gaudir d’ella al carrer.
Això va ser possible gràcies a la Fundació Sierra i Fabra a propòsit del Projecte EPI i BLAS i del suport material i logístic del Consell del Llibre Infantil i Juvenil de Catalunya.