Després de la visita a l’Aquàrium de Barcelona, la classe París (I4) ha mantingut vàries converses. D’aquestes va sorgir la necessitat de realitzar un aquàrium412310124-PROJECTE-AQUARIUM-1 Planificació dins de l’aula.
Escola Germans Amat i Targa
QUI SOM?
L’Escola Germans Amat i Targa obre les seves portes i ràpidament ens deixa veure uns trets d’identitat que han anat prenent forma amb el pas dels anys i han quedat certament consolidats.
En el nostre cas, com a part de la Comunitat Educativa, ens mostrem molt agraïts quan un projecte d’innovació pedagògica és reconegut i certificat, ja que fa possible la continuació de la nostra feina per contribuir a la millora del sistema educatiu. En aquest sentit, el projecte d’Educació Emocional de la nostra escola té com a objectiu estimular la capacitat d’aprenentatge, les habilitats i potencialitats personals, l’èxit escolar de tots els alumnes, la millora de l’activitat educativa i el desenvolupament del projecte educatiu del centre. Per tant comptem amb un alumnat que esdevindrà en el gran protagonista i amb unes famílies que estan entenent les noves formes d’aprendre.
Podem dir doncs, que disposem d’una molt bona base que ens facilitarà poder incorporar el treball per projectes.
Aquest any, com a novetat, disposem d’uns horaris lectius amb franges diferenciades, dedicades al treball per projectes. Estem immersos en un nou canvi metodològic i per tant som conscients que haurem de fer passes endavant per adaptar el currículum d’una forma cada vegada més competencial. Estem buscant la manera de millorar i adaptar la nostra feina per aconseguir que l’alumnat sigui totalment competent en una societat en constant canvi i evolució.
Volem que l’aprenentatge escolar sigui útil per a formar ciutadans i ciutadanes crítics, amb opinió pròpia, autònoms i que siguin capaços de resoldre els nous reptes. És necessari que cooperin amb els altres i hem de fer canvis i revisar la forma de treballar de tipus fragmentada o per parts.
Intentem trobar idees i propostes que ens ajudin a treballar de manera interdisciplinària i globalitzada per afavorir un aprenentatge competencial. En aquest sentit, continuem treballant per documentar-nos i en definitiva per entendre les característiques bàsiques que considerem que han de tenir els nous projectes.
Metodologia projecte: Viladecans. Coneix la teva ciutat
Per desenvolupar el projecte hem treballat en equip. Hem fet servir una estructura cooperativa anomenada Equips d’investigació.
Aquesta tècnica consta de tres fases:
- Fase 1: Recerca d’informació sobre el tema ( individual)
- Fase 2: Anàlisi i síntesi de la informació recollida (compartim informació)
- Fase 3: Presentació del tema a la resta de la classe (exposició)
La formació dels grups dins de la classe ha estat a càrrec dels tutors de 1r d’ESO, aquests grups han estat el més heterogenis possible i el nombre de components de cada grup ha estat entre 4 i 5.
Els membres de cada grup han triat i s’han distribuït el temes a treballar segons les seves aptituds o preferències.
Amb l’ajut del professor/a han planificat els objectius concrets de cada activitat i els procediments que faran servir per assolir-los, al mateix temps que distribueixen les tasques a realitzar (recerca de la informació, sistematitzar-la, esquematitzar-la, etc.)
Un cop planificades les tasques les alumnes han desenvolupat el pla descrit. El professor/a ha seguit el progrés de cada equip i els ha guiat quan ha estat necessari.
Han analitzat i sintetitzat la informació recollida els tres primers dies i l’han avaluat fent una posada en comú dins de cada grup.
A la quarta sessió han organitzat la presentació final del treball fent servir l’aplicació genial.ly.
La presentació dels treballs ha tingut lloc el 5è dia. Cada equip ha presentat el treball realitzat i , una vegada exposat, s’han plantejat preguntes, dubtes que han sorgit en aquests dies.
L’avaluació del projecte i de l’exposició es fa per part del professor/a però també es fa autoavaluació i coavaluació.
Viladecans. Coneix la teva ciutat
El tema principal d’aquest crèdit de síntesi és conèixer la ciutat de Viladecans, prenent consciència del a seva història, dels diferents barris de la vila, de l’estructura dels carrers i edificis, dels espais existents, de la distribució dels serveis i de la densitat i distribució de la població. Els alumnes assoleixen aquest objectiu a través d’una sèrie d’activitats treballades en grup i de sortides per la ciutat.
A la sessió inicial hem fet tota una sèrie de preguntes amb la idea de compartir el que farem.
Per exemple per tal d’incorporar els interessos dels alumnes els hem fet aquestes preguntes:
Sabeu com era la vostra ciutat abans de que existissin les cases?
Què és el que va fer créixer la ciutat?
Què va canviar d´una època a una altra?
Què es va mantenir?
Sabeu si la vostra ciutat avança o no? Com ho podeu saber?
Que necessiteu saber per explicar als alumnes d’una altra ciutat quins són els trets positius i els problemes de la teva ciutat i les solucions per avançar?
Qui som
Som l’Institut Josefina Castellví i Piulachs un centre jove, de fet només tenim set anys d’història, i aquest és el nostre primer any a la Xarxa de Competències Bàsiques. Tenim tres línies a l’ESO i un equip docent molt motivat i amb ganes d’aprendre. Apostem per una educació integral dels alumnes, fomentant el respecte per la diversitat sociocultural, la participació de l’alumnat i de les famílies en la vida del centre.
Al llarg d’aquests cursos hem anat desenvolupant el nostre projecte educatiu, especialment el projecte de Llengües estrangeres en Anglès (GEP) a diferents matèries com Ciències Socials, Educació Física, Visual i Plàstica,…
Aquest curs hem començat a participar al projecte STEAM l’objectiu del qual és potenciar l’àmbit científic-tecnològic des d’una perspectiva sistèmica i relacionada amb les Matemàtiques i les Arts.
La Xarxa ens ha ajudat a reflexionar sobre els canvis que volem introduir en el nostre dia a dia, a veure quins són els passos a seguir en aquesta immersió en el treball per projectes, i tot i que sabem que no serà fàcil ens sentim acompanyats.
Aquest curs l’equip docent de 1r ESO ha fet un replantejament del Crèdit de síntesi que fem en aquest nivell per tal de presentar els continguts integrats i no fragmentats per àrees. El van dur a terme al llarg d’una setmana durant el mes d’abril.
Juan Salamero
Som l’ escola Juan Salamero.
És el segon any que participa a la xarxa. Durant aquest dos cursos, hem anat fent canvis metodològics a tota l’ escola.
El claustre està molt involucrat i la seva participació és molt activa i motivada. Aquest curs hem començat a fer nous projectes d’ aprenentatge i cada vegada l’ alumnat està més engrescat en aquesta metodologia.
Hem incorporat la realització de com a mínim un projecte per cada trimestre i cicle. A més a més hem seguit amb la dinàmica de realitzar un projecte interdisciplinari d’escola durant la setmana cultural.
Aquest curs la nostra escola ha participat en el projecte “Apadrinem un monument”. El monument en concret ha estat l’ Home del Mil·lenni . Aprofitant aquest tema hem relacionat i treballat el coneixement i la història de la nostra població.
En aquest bloc exposarem el nostre projecte interdisciplinari.
Pintem el Twister i … juguem!
Un cop ja hem decidit com volíem el nostre Twister ens decidim a pintar-lo perquè ens quedi ben bonic i finalment aconseguim el nostre objectiu. Volem que sigui un joc pel pati que el poguem compartir amb tots els nens i nenes de l’escola.
Mica en mica el nostre Twister va agafant forma.
Per finalitzar el projecte del Twister convidem les famílies a jugar amb nosaltres, així com també el presentem a la resta d’infants de l’escola. Ara sí que tenim un joc ben divertit per l’estona del pati!
La ruleta del twister
Pensem com podem distribuir els colors del Twister (Projecte Twister)
Quan ens plantegem com hem de distribuir els colors del Twister acabem decidint que no pot haver-hi el mateix color ni en les línies horitzontals ni en les verticals.
Ens costa molt aconseguir que no es repeteixin els colors en les mateixes línies. Al final descobrim que fent baixar l’últim color de la línia, els colors es repeteixen igual però en diagonal. Comencem a descobrir REGULARITATS.
Decidim que farem coincidir les línies perpendiculars com a diàmetres dels cercles.
Què podem fer per tenir els cercles alineats? (Projecte Twister)
Per poder alinear tots els cercles decidim posar-los a terra i que entre punt i punt del mig de cada cercle deixarem una distància de 25 cm.
Tot i això ens adonem que els cercles no ens queden alineats.Què podem fer per tenir els cercles alineats?
Necessitem fer una quadrícula amb 7 línies verticals i 6 línies horitzontals.
Aquest grup fa servir els quadrats que s’han format i hi dibuixen diagonals per tenir un punt del mig que els permeti dibuixar els cercles.
Aquest altre grup decideix fer servir un dels punts del mig que se li generen per fer els cercles. S’adonen que no surten 42 cercles i que queden massa junts.
Aquest grup ha sentit el que parlaven els dos grups anteriors i han decidit fer els cercles de dues maneres diferents (busquen un punt del mig traçant diagonals dels quadrats i busquen la meitat del costat del quadrat).
Quan ve el pare de la Sabina ens fa veure que les quadrícules que hem creat són vàlides i ens fa adonar que tenim 42 punts que seran els que han d’utilitzar com a punt del mig dels cercles. Ell s’encarrega de fer-nos una plantilla amb una fusta.
Ens disposem a dissenyar la quadrícula a terra traçant línies paral·leles i perpendiculars. La distància entre línies serà de 25 cm (cada cercle tindrà un diàmetre de 20 cm).