Avaluació ” la Bicicletada”

L’avaluació del projecte s’ha fet dia a dia a través d’un diari de sessió. L’objectiu era que de manera col·lectiva detallessin què havien fet en aquella hora, com havien avançat la feina i què quedava pendent. Cada un dels grups assumia la responsabilitat d’explicar al grup de periodistes què havien fet, i aquest grup en última instància ho escrivien en el diari.

Per a què quedés un registre oral, un membre en representació del  grup al que pertanyia, també es gravava en vídeo explicant com havien treballat en aquella sessió.

El mestre també ha anat avaluant de manera continua sessió a sessió. Els 10 primers minuts abans de començar el projecte setmanal, es feia una retroacció a cada grup per tal que tingués present allò que havia de corregir i allò que havia de prioritzar en aquella hora.

Ha estat una manera d’avaluar molt productiva ja que ha permès a l’alumne saber en què estava fallant abans d’iniciar la tasca i poder encetar aquella hora de projecte amb els objectius molt més clars.

Com preparem una bicicletada?

Es fan sis grups de quatre persones cadascún.

Els equips o grups són:

  1. Exploradors
  2. Prevenció i salut
  3. Jocs
  4. Gestió
  5. Periodistes
  6. Mecànics

Els alumnes fan la demanda sobre quin grup volen pertànyer o la funció que volen fer.

El mestre prèviament, sense que ho sàpiguen els alumnes, ha donat un valor en funció de les habilitats i motivacions de cada alumne. Després ha fet els grups pertinents de manera que siguin heterogenis (un alumne amb rendiment alt, un amb rendiment baix i dos amb un rendiment normal) intentant respectar al màxim les preferències dels alumnes.

Com que molts d’aquests equips necessitaven ordinador per a fer les seves tasques, es va demanar al coordinador d’informàtica que hi haguessin sis portàtils disponibles amb accés a internet durant aquestes sessions.

COM ORGANITZEM LA BICICLETADA

A les diferents sessions cada equip ha anat treballant la seva tasca específica amb la supervisió d’un mestre;

EXPLORADORS: S’encarreguen d’organitzar la ruta mitjançant diferents eines: google maps, visita virtual del recorregut, ruta prèvia amb bicicleta, etc…

PREVENCIÓ I SALUT: La seva tasca està vinculada amb l’alimentació adient per a l’activitat i la preparació de la farmaciola.

JOCS: Planificació dels jocs i, visitat el parc, estableixen els jocs més adequats a l’orografia del terreny per fer una gimcana engrescadora per a tots.

GESTIÓ: Organitzen les tasques burocràtiques necessàries per a la realització de La Bicicletada: carta a la policia local, circular informativa a les famílies, buidatge de l’enquesta dels mecànics…

PERIODISTES: Recull de les diferents accions mitjançant articles foto-periodístics i entrevistes a representats dels diferents grups i sessions. Van ser els encarregats d’anar a la ràdio local per explicar l’experiència.

MECÀNICS: Van realitzar una enquesta a tots els alumnes sobre l’estat de les seves bicis, i suggeririen consells mecànics específics.

 

 

Comencem: planificació del projecte

Des de fa uns anys és tradició que a finals de curs l’escola organitza una Bicicletada que consisteix en una ruta pel poble pels alumnes de cinquè i sisè, amb un itinerari prèviament planificat i amb l’objectiu de posar en valor els hàbits saludables i l’activitat física.

Aquest any, des de l’escola es va proposar als alumnes de sisè ser els organitzadors d’aquesta activitat.

Primerament es va fer un brainstorming en el que els alumnes havíen de dir quins creien que eren els passos necessaris per organitzar l’activitat. Algunes de les idees que van sorgir van ser:

– Pensar la ruta

–  Avisar a les famílies

– Muntar jocs pel final de l’itinerari

Seguidament, l’escola es va organitzar per tal que una hora a la setmana hi hagués dos mestres a l’aula per treballar el projecte.

Avaluem “els invents”

Per avaluar als alumnes durant la realització del projecte s’han utilitzat rúbriques en gairebé totes les activitats. Algunes s’avaluaven a partir de resultats (treballs o tasques més específiques). Aquestes rúbriques han estat elaborades pels alumnes amb l’ajuda de la tutora, ells han escollit quins ítems eren més adients per la seva autoavaluació i per tant a l’hora de realitzar-la han entès quin procediment havien de seguir.

Cada alumne s’ha creat la seva carpeta d’aprenentatge on ha quedat recollida tota la seva feina durant el transcurs i realització del projecte. Dins d’aquesta carpeta hi ha totes les tasques de caràcter individual i a més a més una copia de tots els treballs en grup, així tots els alumnes poden observar totes les seves feines. D’aquesta manera tenen una idea més concreta de tot el que han treballat i els pot servir per reflexionar i explicar a altres persones que han realitzat. Amb aquestes carpetes hem observat els resultats individuals de cada alumne encara que molt del treball s’hagi realitzat en grups o de forma cooperativa.

La valoració per part dels alumnes i dels mestres del projecte és positiva i la proposta és continuar amb aquest tipus de metodologia el curs vinent. Tot això, a les autoavaluacions han quedat recollides propostes de millora que utilitzarem per posar en pràctica, ja que per a nosaltres el més important són les seves opinions.

Equip de l’hort: fem planter.

Quan es va començar el projecte es va demanar a tots els infants que portessin tot allò que els hi sembles que podia ser una llavor. Havia arribat el moment, vam recuperar tot allò que havien dut i vam escollir aquelles llavors que no eren arbres fruiters. Amb la resta es va procedir a fer el planter i posar-lo dins de l’hivernacle.
Durant un temps vam estar observant i documentant els canvis que s’anaven produint.

Equip de l’hort: Escollim i preparem l’espai.

Per començar, l’equip de l’hort vam anar a veure l’espai disponible que hi havia a l’escola. Ho vam veure de seguida, la primera tasca que s’havia de fer era netejar tot el parterre, treure la pinassa i les males herbes.
La següent sessió la vam dedicar a preparar la terra. Per preparar la terra havíem de remoure-la, afegir compost i fer muntanyetes.