Implementació (El Musical)

  • A Partir de la celebració de santa Cecília a l’escola de les AIGÜES , preguntem els alumnes que és un teatre, qui surt, què fan…
  • Activitat sorpresa: exposició de diferents objectes entre els que es trobaven alguns que feien música o soroll i altres d’ús divers. En finalitzar fèiem una posada en comú de l’experiència viscuda: conversant  sobre el resultat dels objectes més votats i la relació d’aquests objectes amb teatre musical.
  • Visualització de diferents fragments de musicals i elecció d’un. Vam projectar 4 fragments de diferents musicals i després de parlar sobre ells , els alumnes van escollir el musical de Somriures i llàgrimes.
  • Conversa sobre què necessitem per fer un musical: oficis i atrezzo que intervenen en l’obra (maquilladors, vestuari, actors, músics…).
  • Activitat de maquillatge lliure. Vam demanar la col·laboració de les famílies perquè portessin maquillatge de casa. Va ser una activitat lliure, on cada alumne maquillava a un altre company com volia. La finalitat era veure el grau d’imaginació i creativitat de cadascú d’ells.
  • El vestuari va ser un dels aspectes importants en la pluja d’idees dels alumnes a l’hora de fer una representació. A través d’una circular,elaborada a partir de les aportacions dels alumnes, vam demanar que portessin diferents peces de roba dels pares, d’algun altre familiar, disfressa… També va ser una activitat lliure on van gaudir de disfressar-se. A continuació vam organitzar un passarel·la de models.
  • Activitat de música. Vam visitar l’aula de música per experimentar tocant diferents instruments musicals. L’especialista de música va organitzar una orquestra improvitzada.
  • Paral·lelament a totes les activitats descrites, es va visionant diferents fragments de la pel·lícula Somriures i llàgrimes. Centrant-nos en la part de la cançó que ells representaran, buscant i despertat l’ interès i la motivació dels alumnes.
  • Segona sessió de maquillatge: a partir d’uns models donats cal que maquillin els companys. D’aquesta manera s’adonen el vincle entre el maquillatge i el personatge de les obres musicals.
  • Segona sessió de vestuari: es treballa la motricitat fina i el tacte fent llaços amb diferents cintes i cordes de diferents colors, mides i textures. El llaç es treballa com a complement del vestuari que els alumnes duran en la representació del seu musical.
  • Preparació del vestuari. Es demana la col·laboració de les famílies per tal que tots els alumnes vinguin vestits de blanc.
  • En assemblea es decideixen els escenaris de l’obra. El mestres del grup impulsor de xarxes els elabora.
  • La nostra escola col·labora fent activitats compartides amb l’escola de les Aigües i concretament aquest curs hem fet un treball conjunt anomenat “Tot un art”. Dins d’aquest projecte es treballa la representació teatral i la mestra de música de l’escola, assabentada del nostre projecte musical, decideix col·laborar realitzant uns racons musicals. Es van agrupar els alumnes en petits grups que passaven per 7 racons. Entre ells destacar:
  • Tocar el piano mentre els companys es relaxaven tot escoltant-lo.
  • Pals musicals que reproduïen les 7 notes musicals.
  • Un on es treballava la col·locació de les notes per colors dins dels pentagrama.
  • Un òrgan a l’ordinador on es podia tocar lliurement.
  • Un per tocar diferents partitures relacionant els colors de les notes de a partitura, amb campanes de diferents colors segons les notes.
  • Tauletes amb diferents teclats de piano.
  • Multisensorial que barrejava la llum amb les notes musicals. Amb una batuta els alumnes tocaven diferents ampolles il·luminades amb diferents colors, dins d’un ambient de foscor i relaxació.

 

  • Assaigs diversos del fragment musical com a producte final.
  • Comunicació i presentació del producte final a partir de les diferents actuacions:
    • Als companys/es de cicle infantil: dos representants de cada classe passen per les aules convidant als seus companys.
    • A l’escola d’E.E. Les Aigües: les tutores coordinen la trobada. Es fa com a tancament d’un seguit d’activitats que s’han fet conjuntament les dues escoles entre elles el “Tot un art”.
    • A les famílies: se’ls comunica a través d’un Whatsapp el dia i hora de l’espectacle, al qual estan convidades. Prèviament els alumnes ho han comunicat a les seves famílies oralment. Tindrà lloc el 13 de juny a les 10h del matí a la sala d’actes de l’escola.

 

  • Representació del Musical a les famílies.

 

 

 

Metologia (El Musical)

La metodologia utilitzada ha estat molt motivadora, ja que  partint dels interessos dels alumnes hem anat dissenyant les activitats fins arribar al producte final. En tot moment hem volgut que fos un projecte vivencial, engrescador i experimental pels alumnes.

Hem utilitzat diferents tipus d’agrupament per treballar el nostre projecte:

  • Pluja d’idees en gran grup.
  • Treball per taules i en petits grups.
  • Treball per parelles.
  • Assaig en gran grup.

S’han utilitzat diferents espais de treball segons l’activitat a realitzar:

  • A l’aula canviant la distribució  segons l’ofici a practicar.
  • A l’aula de música, on es va fer amb l’especialista, una descoberta de diferents instruments i experimentació musical.
  • Visita a l’escola d’EE per treballar uns racons musicals.
  • A la sala d’actes on s’ha assajat i practicat el musical.

Planificació (El Musical)

El nostre projecte rep el nom de EL MUSICAL , és un projecte que sorgeix a partir  del tema de l’any de l’escola , que és el teatre; i després de la visita a l’escola d’EE Les Aigües on vam veure un espectacle musical per Sta. Cecília.

Inicialment ens reunim per parlar del projecte escollit pels alumnes i ens repartim les diferents  tasques. Ens trobem per parlar de les feines que s’hauran de fer, i fem una primera planificació flexible que s’anirà modificant, si cal, al llarg del projecte.

Els objectius que en proposem són:

  • Fomentar el treball cooperatiu per afavorir l’aprenentatge a l’aula a través del desenvolupament de conductes i actituds de col·laboració.
  • Reconèixer les diferències entre una obra de teatre i un teatre musical.
  • Conèixer els oficis que intervenen en un teatre musical i  vivenciar-los.
  • Participar com actors i actrius en el Musical .
  • Reflexionar i valorar el projecte.

 

 

 

 

 

Qui som

Som una escola catalana d’Educació Infantil i Primària creada al 1983 i situada al barri de Cerdanyola, de la ciutat de Mataró. El nostre centre destaca per tenir unes instal·lacions d’un entorn natural privilegiat i amb una conservació perfecte, per una renovació profunda del nostre projecte curricular de centre, per un pla d’acció tutorial que ens serveix per atendre totes les necessitats de la relació entre alumnes-famílies i mestres i per un treball d’inclusió complert amb un pla de treball de fa més de 20 anys amb l’escola d’educació especial de Les Aigües.

L’equip impulsor està format per 14 mestres, representants dels diferents cicles, dels quals dues d’elles són les coordinadores del grup. Les nostres sessions les dediquem a treballar els diferents projectes de centre i a debatre sobre millores pedagògiques i organitzatives del propi centre.

Com equip, aquest curs ens hem decidit a presentar dos projectes, cadascú d’ells amb unes característiques molt diferents, però amb una riquesa de pràctiques, metodologies i dinàmiques a l’aula que ens han enriquit professionalment. Aquests projectes es titulen “El musical: Somriures i llàgrimes” realitzat per l’alumnat de P5 per preparar un musical a l’escola i “CUEME” un projecte d’emprenedoria realitzat per l’alumnat de 5è.

En definitiva, la varietat de propostes d’idees, d’organització, de reunions, de decisions, etc., ens ha permès fer una procés de millora de cara el treball futur de la xarxa dins del centre.

 

La veu dels alumnes

Els alumnes han valorat el projecte a través d’una enquesta del google Forms i a través d’una valoració global a l’aula.

Presentem algunes valoracions que han fet els alumnes de 1r i 4t d’ESO:

Valoracions dels alumnes de 4t

“Ha estat un projecte molt interessant ja que és un tema que ens arriba de molt a prop a tots. El treball en equip és una eina molt enriquidora però alhora complicat i laboriós. És important saber repartir bé les tasques entre tots els component per tal que tothom treballi per igual i això a vegades no és fàcil de fer.”

“Ha estat molt positiu poder treballar amb els alumnes de 1r i ara ens agradaria que fossin ells qui dissenyessin alguna activitat per nosaltres.”

“Ens agradaria fer aquest projecte molt més gran i així poder seguir compartint experiències amb alumnes d’altres cursos.”

“Ens ha agradat poder posar-nos en la pell del professor, per uns moments hem viscut  el que ells poden arribar a sentir.”

Comentaris sobre l’experiència viscuda  del s nens de primer:

“Ha estat una experiència interessant perquè el tema és molt important i el vam poder aprofundir.”

“Experiència bonica ja que el tema era de coses que passen a la vida i hem pogut reflexionar.”

“Ha estat molt bé perquè hem pogut compartir moltes coses amb els alumnes de 4t.”

“Els alumnes de 4t eren molt divertits tot i que alguns es notava que estaven una mica nerviosos. S’ho han “currat”!”

“Ens han ensenyat que tothom és diferent i que hem de respectar la igualtat de tracte a les persones.”

Avaluació

L’avaluació tindrà diferents fases:

  1. Avaluació de les activitats que es duran a terme lligades amb les diferents assignatures que estan implicades. Cada professor posarà una nota dins la seva assignatura.
  2. Avaluació del procés: tot el que es vagi fent relacionat amb el projecte, es recollirà en forma de “diari” en un Blog, que cada grup dissenyarà segons la seva pròpia creativitat. El blog s’avaluarà des d’Emprenedoria i Filosofia. I el seguiment global de tot el procés, veurà la nota reflectida a Cultura i Valors ètics.
  3. Avaluació de la feina diària: els dies que es dediquen a treballar el projecte, el professorat anota qui està treballant i qui no. També es faran aquestes anotacions els dies 9 i 12. I  es completaran amb una coavaluació i autoavaluació per part de l’alumnat.

L’alumne que no tingui aprovada aquesta part, en cap cas podrà aprovar el projecte.

  1. Exposició Final davant del Tribunal: aquí es presentarà la feina feta durant tot el projecte i el Producte final. El Blog, ens ajudarà a explicar tot el procés i les activitats viscudes. L’exposició es valorarà des de l’assignatura de Cultura i Valors ètics i tindrà els següents apartats:
  • Exposició oral: 3 punts
  • Bloc/Resum activitats (procés): 3 punts
  • Campanya/Producte Final: 4 punts
  1. Campanya feta a 1r d’ESO: es durà a terme per la Diada de Sant Jordi i es valorarà la nota assolida en el 3r trimestre de Cultura i Valors ètics.

S’han utilitzat les següents rúbriques:

AVALUACIÓ EXPOSICIÓ ORAL Molt adequat (1 punts) Adequat  (0.75 punts) Bastant (0.50 punts) Gens (0.25 punts)
Llenguatge verbal i no verbal To de veu apropiat i llenguatge precís. Fluida. Participativa. Fluida. Es segueix amb interès. Clara i entenedora, en general. Poc clara. Difícil de seguir.
Materials de suport Força interessants i atractius. Han estat un excel·lent suport. Adequats. Han ajudat a entendre els conceptes. Adequats, encara que no els han sabut aprofitar. Pocs i no gaire encertats.
Planificació / Coneixement del tema Domina la presentació i el tema gràcies a una  excel·lent planificació conjunta del treball. Coneix la planificació global i té un cert domini del tema. Mostra un pobre coneixement  de la planificació global i domina només algunes parts del tema que exposa. Mostra desorganització i molt poc domini del tema exposat.

 

AVALUACIÓ BLOC  

Molt bé

(1 punts)

       

(0,75 punts)

Regular

(0,5 punt)

Cal millorar (0.25 punts)
Expressió escrita El textos estan escrits en un registre adequat. L’ortografia i la sintaxi són  correctes Hi ha algunes errades sintàctiques i/o ortogràfiques, però en general les idees estan ben explicades Hi ha moltes errades sintàctiques i/o ortogràfiques. El text és incoherent o irrellevant
Atractiu La part estètica del bloc està molt ben treballada. El conjunt és harmònic i aconsegueix l’atenció del lector gràcies a les il·lustracions. L’equip ha buscat que el bloc tingui un aspecte original Estil coherent de totes les entrades, hi ha bones il·lustracions, però l’aspecte no és original (es fa servir alguna model prefixat per a l’aparença del bloc sense fer-li cap modificació) L’estil no és coherent o les imatges són molt pobres, no aporten res Només text o estil molt poc treballat
Contingut En el bloc s’expliquen totes les activitats fetes de  manera detallada En el bloc s’expliquen totes les activitats fetes però sense aprofundir Falten algunes activitats per explicar Falten la majoria de les activitats per explicar

 

AVALUACIÓ DEL PRODUCTE FINAL Molt bé

(1punt)

(0.75)

Regular

(0.50)

Cal millorar

(0.25 punts)

Organització Grup  

Organització correcta del grup amb molt bona distribució de tasques, responsabilitats i presa de decisions.

Treballen en equip. Només hi ha alguna mancança en la distribució de tasques i responsabilitats El grup s’organitza amb repartiment desigual de tasques. No comparteix informacions ni decisions Al grup li costa molt organitzar-se, no acaben de repartir responsabilitats i prendre decisions en comú.

Originalitat /Nivell de dificultat

 

Producte  innovador, creatiu, amb ús de recursos atractius.

Hi ha matisos innovadors i creatiu.  

Introdueixen alguns matisos innovadors

 

És un producte poc creatiu, amb aspectes molt repetits

Adequació a la Finalitat  

Reflecteix perfectament el missatge a transmetre i és adequat al públic destinatari.

 

Queda clar el missatge a transmetre però no es transmet de forma atractiva.

 

La idea s’intueix però no acaba de ser prou atractiva pel públic a qui va dirigit.

 

No queda clara la idea a transmetre i no és adequat al públic receptor.

Aprofundiment del tema  

Descripció clara i bona quantitat de detalls

Descripció clara amb poca quantitat de detalls. Descripció ambigua i alguns detalls no clarifiquen el tema. Descripció incorrecta sense detalls significatius o escassos.

 

COAVALUACIÓ  

Molt bé

(2’5 punts)

        

(2 punts)

Regular

(1 punt)

Cal millorar

(0.5 punts)

Implicació amb el tema Ha posat molt d’interès i he adquirit molts coneixements Ha posat interès i he adquirit certs coneixements Ha posat poc interès i he adquirit molt pocs coneixements. No ha aconseguit interessar-me pel tema i m’ha aportat molt pocs coneixements.
Relació interpersonal Ha treballat amb constància cada dia i he fet aportacions molt rellevants Ha treballat la major part del temps i he fet aportacions rellevants M´ha mostrat inconstant a l´hora de treballar i he fet poques aportacions Ha treballat molt poc i no he fet cap aportació
Producte final Ha participat plenament en l’elaboració del producte final i he aportat moltes idees Ha participat en l’elaboració del producte però no he aportat moltes idees Ha participat poc en l’elaboració del producte i he aportat poques idees No ha aportat gairebé cap idea i he participat el mínim.
Interacció amb el grup He col·laborat sempre amb els meus companys i he estat molt participatiu en les tasques del grup He col·laborat bastant i he estat participatiu amb les tasques del grup En ocasions no he fet la feina que em pertocava i no m’he mostrat molt participatiu He participat molt poc  perquè no m’he entès amb el  grup

 

AUTOAVALUACIÓ

 

 

Molt bé

(2’5 punts)

        

(2 punts)

Regular

(1 punt)

Cal millorar

(0.5 punts)

Implicació amb el tema He posat molt d’interès i he adquirit molts coneixements He posat interès i he adquirit certs coneixements He posat poc interès i he adquirit molt pocs coneixements. No he aconseguit interessar-me pel tema i m’ha aportat molt pocs coneixements.

Relació interpersonal

He treballat amb constància cada dia i he fet aportacions molt rellevants He treballat la major part del temps i he fet aportacions rellevants M´he mostrat inconstant a l´hora de treballar i he fet poques aportacions He treballat molt poc i no he fet cap aportació
Producte final He participat plenament en l’elaboració del producte final i he aportat moltes idees He participat en l’elaboració del producte però no he aportat moltes idees He participat poc en l’elaboració del producte i he aportat poques idees No he aportat gairebé cap idea i he participat el mínim.
Interacció amb el grup He col·laborat sempre amb els meus companys i he estat molt participatiu en les tasques del grup He col·laborat bastant i he estat participatiu amb les tasques del grup En ocasions no he fet la feina que em pertocava i no m’he mostrat molt participatiu He participat molt poc  perquè no m’he entès amb el  grup

 

Producte final

El producte final del projecte serà fer una campanya de sensibilització dirigida als alumnes de 1r d’ESO, on es parli  del tractament a la diversitat.

Aquesta Campanya la presentarem a través d’un producte que pot tenir formes molt diverses, ja sigui un vídeo, un lipdub, una instal·lació, un graffity, etc. D’això dependrà la imaginació i destresa de cada grup per fer entendre al “món” que ser diferents no ha de ser una vergonya sinó una qualitat per fer un món més divers i millor.

Presentem algunes imatges relacionades amb el producte final del projecte:

Implementació

  • Inici del projecte: 15 de gener del 2018
  • Activitats del projecte: distribuïdes entre els mesos de gener, febrer i març.
  • Dies 9 i 12 de març: aturada de les classes d’horari habitual i dedicació plena al projecte per acabar el producte final  i preparar la presentació davant del tribunal de professors.
  • Dia 12: les últimes hores es dediquen a fer l’exposició i un cop acabades totes es fa una reflexió i Feed Back en grup sobre la feina feta i els treballs exposats.
  • Dia 16 d’abril: aturada de les classes d’horari habitual per preparar la Campanya de Sensibilització que durant a terme als alumnes de 1r d’ESO
  • Dia 23 d’abril: Campanya de Sensibilització: distribució en diferents aules de tots els tallers preparats per l’alumnat i exposició dels productes finals a l’institut.

Qui som?

Som el grup impulsor de la Xarxa de competències bàsiques de l’Institut Damià Campeny de Mataró. Som un grup de 40 professors/es inclosos els dos coordinadors.

Som un centre públic situat al centre de Mataró i on impartim 4 línies d’ESO (a 4t només 3) i Batxillerat científic-tecnològic i humanístic-social amb 4 primers i 3 segons.

Estem treballant en 4 projectes, dels quals implementarem 4 (un a cada nivell de l’ESO). D’aquests quatre, documentarem al bloc el de 4t d’ESO, “La diversitat dins la igualtat. Tots som diferents, tots som iguals”.

Planificació

  1. Treball per àrees: Per a desenvolupar el projecte s’han implicat les següents àrees: català, castellà, anglès, matemàtiques, educació física, llatí, filosofia, emprenedoria i cultura i valors ètics. Dins de cada una d’elles s’ha treballat, partint dels interessos de l’alumnat, una activitat relacionada amb el projecte.
  2. Treball per grups: a partir del treball realitzat a les diferents àrees durant el segon trimestre, els alumnes han fet una aturada per treballar en grups heterogenis durant dos dies al març i, posteriorment, un altre dia a l’abril per tal de posar en comú tota la feina realitzada a les diferents àrees i per preparar el producte final i la campanya de sensibilització.
  3. Exposició oral del procés i presentació del producte final davant d’un tribunal.
  4. Campanya de sensibilització a 1r d’ESO dels productes creats per l’alumnat.
  5. Exposició de tots els treballs el dia de Sant Jordi.