L’intitut Josep Puig i Cadafach i el #projecterefugiats.

El nostre institut està situat a Mataró a la zona entre els barris de Cerdanyola i la Llàntia. Eso, Batxillerat i cicles són els estudis que s’imparteixen a 750 alumnes i amb una vuitantena de professors.

Som veins de l’escola La Llàntia d’on ens venen molts alumnes de primària a cursar secundària obligatòria.

El #projecterefugiats que exposarem en aquest bloc es va realitzar amb alumnes de 4t d’eso durant el segon trimestre del curs 2017-2018.

Pàgina web de l’institut Josep Puig i Cadafalch  http://inspuig.org/wp/

Permalink to: INS. JOSEP PUIG I CADAFALCH

 

COM ENS ORGANITZEM?

Tal com ja vàrem comentar en una entrada anterior, els alumnes han de respondre a una pregunta final: Quin cotxe em puc comprar que contamini poc, que sigui eficient i que sigui econòmic?, pregunta que hauran de respondre als professors i, més endavant, davant d’un expert i en un “congrés” al que assitiran les famílies. Múltiples respostes seran admeses sempre que estiguin ben argumentades.

El projecte s’inicia amb dues sessions prèvies on, mitjançant un vídeo, els alumnes mostren els seus coneixements previs. Més endavant, per poder respondre a la pregunta que se’ls ha formulat, cada dia han de treballar, de manera autònoma i en petit grup, un aspecte concret relacionat amb l’energia. Aquestes tasques diàries inclouen la resolució de problemes, discussions, cerques, discriminació d’informació, etc… Tothom del grup ha d’estar al dia del que fa la resta del grup ja que també hi haurà una prova escrita. Les fonts d’on s’obtenen la informació son variades: visita al Museu de la Tècnica i la Ciència de Terrassa, pàgines web, llibres de text, material fotocopiable sobre energia (Tecno 12-18), revistes de cotxes, vídeos sobre motors, informació obtinguda als concessionaris.

El treball és semipautat, en el sentit que es segueix un calendari pautat on, a mig projecte, s’inclou el lliurament d’una tasca intermèdia. Tots els continguts de les dues assignatures que anomenem “portadores” (ciències i tecnologia), així com de les que anomenem “manilles” (auxiliars: anglès i matemàtiques), estan integrats. No es segueix un diari de projecte, malgrat que de cara a propers cursos considerem que podria ser bo.

Les aules en les quals els alumnes treballen son aules contigues, les portes de les quals estan obertes a fi que els alumnes puguin anar i venir per buscar respostes als seus dubtes. Més enllà dels ordinadors portàtils que ells puguin dur o de l’ús que en facin dels seus mòbils, tenen 8 ordinadors a disposició seva per fer les cerques oportunes.

 

Qui som?

Hola a tots/es, som el grup impulsor de l’escola Angeleta Ferrer de Mataró. Aquest és el segon curs que participem a la xarxa. Enguany el grup està format per nou mestres dels diferents cicles de l’escola. Ens trobem en un procés de renovació i canvi. Aquest curs hem estrenat edifici nou i ens estem iniciant en el treball per projectes i el treball cooperatiu. Com l’any passat, a banda de la participació a la xarxa de competències bàsiques, continuem amb la formació sobre treball cooperatiu.

Al llarg d’aquest curs hem dut a terme projectes a tots els nivells però a la xarxa en compartirem un sobre la màgia que han realitzat els Dofins (1r de primària).

COM HO FEM?

Aprofitant l’experiència del curs anterior hem decidit no treballar amb grups de 5 sinó de 4 ó inclús 3. També hem vist la necessitat de compaginar el màxim d’autonomia dels grups amb un cert control per part del professorat que ens permeti anar valorant les dificultats que van trobant al llarg del projecte. Per això hem demanat  a cada grup que crei un drive compartit entre tots els seus membres i els professors que ens permetrà veure com avança cada grup a mesura que hi van penjant les tasques diàries. Aquestes tasques, així com diferents materials de suport, les tenen en un Moodle.

A banda del producte final, també els demanem un producte intermedi: un pòster digital en el que faran una primera proposta de cotxe. Per fer-ho van haver de visitar concesionaris de cotxes, prèvia redacció d’una carta de presentació, per tal de recollir informació sobre el terreny. En una propera sessió hauran de presentar el pòster als seus companys per tal de convence’ls que la seva tria és l’encertada.

També hi haurà una prova escrita a la darrera setmana de projecte per valorar la consecució de determinats continguts que no són directament observables al llarg d’aquest procés. En el projecte que vam fer el curs passat no ho vam fer i ens va quedar el dubte de com els alumnes havien entès certs conceptes. També hi haurà una autoavaluació i coavaluació al final de la primera setmana i al final del projecte.

Cap al final del projecte es treballaran les Energies Renovables i hauran de crear un Kahoot! col·laboratiu: cada grup prepararà unes preguntes sobre un tipus d’energia. El penúltim dia de projecte s’aplicarà aquest Kahoot!  i es lliuraran uns determinats premis.

Per últim, el darrer dia de projecte s’utilitzarà per reagrupar als alumnes i crear les comissions que han d’organitzar el congrés final.

Implementació – Ajuda’m a ajudar-te – Escola Cirera

Per fer el projecte s’organitzen grups heterogenis d’alumnes de 6è de primària. Els components dels diversos equips treballen amb ordinador, de forma simultània, cercant informació, creant un àudio publicitari, un tríptic, una pancarta propagandística i deixant constància del seu treball a tots els grups implicats en el projecte.

El professorat recorda els objectius del projecte, explica el producte final que cal obtenir en acabar-lo, les pautes principals de treball, i dóna a conèixer els criteris d’avaluació.

Al llarg del procés es vetlla per tal que els alumnes s’impliquin en el projecte, i desenvolupin al màxim la creativitat i l’autonomia.

En finalitzar-lo es valora l’àudio publicitari, el tríptic, la pancarta propagandística i l’exposició oral del projecte amb determinades eines d’avaluació. Els alumnes també valoren i opinen sobre el treball realitzat.

Treball en equip dels docents: Com ens coordinem per presentar els continguts procedents de diverses àrees/matèries de manera integrada?

S’estableixen el objectius següents:

OBJECTIUS COMUNS A TOTES LES ÀREES

  • Afavorir un aprenentatge motivador, que enforteixi l’autoconfiança a fi que els i les alumnes prenguin les seves pròpies decisions i aprenguin a actuar de forma independent.
  • Utilitzar tècniques senzilles de maneig de la informació: recerca, elaboració i presentació, amb ajut dels mètodes tradicionals i l’aplicació de les noves tecnologies.
  • Fomentar la interacció i l’autonomia.
  • Assumir la doble responsabilitat d’aprendre i d’ajudar a aprendre mitjançant un treball col·laboratiu.
  • Estructurar un treball de gran envergadura emocional i potenciació dels valors personals i d’altri.

Avaluació – Ajuda’m a ajudar-te – Escola Cirera

L’avaluació del projecte es fa a partir de la presentació de les activitats grupals que realitzaran en els diferents àmbits i moments, a partir de quatre elements:

  1. Autoavaluació: avaluació personal de cadascun dels membres del grup. Tant pel que fa a la seva tasca, com pel que fa a la tasca dels seus companys.
  2. Rúbrica d’avaluació: el document que hem elaborat per als problemes matemàtics on s’ha treballat les gràfiques i el tractament de dades i que s’usarà per avaluar de manera complexa processos o resultats educatius.
  3. Coavaluació: avaluació grupal i individual de la qualitat de la presentació per part de tot el grup classe
  4. Avaluació sumativa: avaluació dels professors responsables del grup, considerant la qualitat de la presentació seguint la rúbrica de presentacions de manera oral dels treballs i la rúbrica de problemes matemàtics ( estadística: recollida de dades, tractament de la informació i elaboració de gràfiques)

 

Així doncs, el dia de la presentació es distribuiran uns fulls avaluatius per valorar la feina i la dels  companys.

Metodologia – Ajuda’m a ajudar-te – Escola Cirera

El nostre projecte “Ajuda’m a ajudar-te” el situarem a 6è de primària de l’escola Cirera de Mataró i li donarem ressò a través del bloc del nivell de 6è com de la web de l’escola Cirera.

Clica per veure el nostre bloc.

L’ equip docent del projecte explicarà el producte final a obtenir i les pautes principals de treball.

Es treballarà en diferents espais del centre: aules, aula d’informàtica i entrada de l’escola.

El projecte s’iniciarà les darreres setmanes del segon trimestre del curs 2017/2018

Els alumnes treballaran amb diferents eines digitals: pàgina web, vídeos, àudios, mòbils, eines ofimàtiques…

Cada grup de treball disposarà del seu propi material i eines. Aniran actualitzant tota la informació i treball que s’ha desenvolupat dia a dia.

La durada del projecte serà de 3 setmanes (16 hores lectives).

La metodologia que s’ha fet servir per tal de fer el projecte són:

  • Grups cooperatius.
  • Activitats d’investigació i recerca
  • Elaboració d’elements propagandístics i publicitaris en petit i gran grup
  • Activitats digitals i amb mòbils.
  • Activitats plàstiques

Les àrees treballades:

  • Àmbit de la llengua catalana i castellana
  • Àmbit matemàtic
  • Àmbit d’educació en valors
  • Competència digital
  • Àmbit artístic: plàstica

Planificació- Ajuda’m a ajudar-te – Escola Cirera

Què pretèn?

Donar resposta a la necessitat d’organitzar els continguts educatius des d’una perspectiva  globalitzadora i interdisciplinar creant situacions de treball on l’alumnat pugui, a partir d’un plantejament inicial  i dels seus coneixements previs, incentivar processos d’investigació que suposin cercar, seleccionar  i interpretar la informació a través de fonts diverses i relacionar-los amb el que ja saben.

En aquest projecte els nostres alumnes han començat a treballar a partir de les preguntes que han sorgit en relació al tema. Preguntes que calia pensar molt bé per tal que ens aportin informació, que ens facin pensar, que ens aboquin a investigar, a buscar…que ens facin dubtar.

D’altra banda, els introduirem la sessió motivadora i inicial d’un vídeo anomenat :

“L’espera”:

Es planteja el projecte als alumnes de 6è de primària arran de la premisa activa “Ajuda’m a ajudar-te” ja que vàries notícies han arribat a l’aula sobre maltractaments i abandonament d’animals a la nostra ciutat. El tema ha creat inquietuds a l’aula que ha portat a tota una sèrie de preguntes i accions encaminades a “com podem ajudar els animals abandonats de la nostra ciutat.”

S’acorda fer una pancarta publicitària, així com un tríptic adreçat a les famílies de la nostra escola per conscienciar-les de les necessitats que tenen certes entitats de casa nostra que els calen elements/materials per continuar endavant amb la seva feina de recollida i acolliment d’animals maltractats i/o abandonats.

Els alumnes esdevenen protagonistes del que treballaran i aprendran, i interessant-se pel treball a desenvolupar.

Es configuren grups de treball col·laboratius i heterogenis. Aprofitant els diferents potencials i les diverses capacitats dels alumnes, es pacten rols entre ells que impliquin diferents tasques i/o responsabilitats.

Es configura un calendari per desenvolupar el projecte i se’ls fa arribar els objectius abans de començar el treball.

Es decideix difondre l’anunci en forma d’àudio i argumentar els avantatges i inconvenients de l’abandonament d’animals a la nostra ciutat; així com una pancarta propagandística i un tríptic on es plasmarà què cal que les famílies de la nostra escola portin per a donar-ho a les Organitzacions de la nostra ciutat amb qui ells pensen col·laborar fent un recapte d’elements necessaris per a lliurar-lo a una de les entitats: SPAM de Mataró.

ENS HI POSEM!!

Finalment posem fil a l’agulla i comencem a planificar el projecte. Tal com vam fer el curs passat iniciarem aquest nou projecte amb un grup reduït d’alumnes per tal d’ampliar-ho a la totalitat el curs vinent. Aquest any en seran 49 que fan les Ciències i la Tecnologia en anglès. Per tant, busquem un contingut que sigui comú a aquestes dues matèries i, finalment, decidim fer un projecte sobre l’Energia… però en anglès. Hi participaran 5 professors de 4 matèries (Ciències, Teconologia, Anglès i Matemàtiques).

Ja que el tema no l’han triat els alumnes, sí que volem focalitzar el projecte en alguna cosa que els pugui interessar i decidim que l’objectiu serà triar un cotxe en base a tres premises: de gama baixa o mitjana, el màxim d’eficient i que respecti uns mínims criteris ecològics.  La tria que ells facin serà presentada en un “congrés” de cotxes, amb la presència d’algun “expert”, on presentaran la seva decisió a les families.

La complexitat del tema ens obliga a intercalar alguna sessió més teòrica: una per introducir el tema i una altra per explicar el concepte d’eficiència. I a més, aprofitarem una visita ja prevista al Museu de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya a Terrassa per endegar el projecte.

 

Com treballem?

Seguint la línia metodològica de l’escola Camí del Mig (Programa Cooperar per Aprendre i Aprendre per Cooperar) l’aprenentatge cooperatiu té un paper fonamental al llarg de tot el projecte, els alumnes s’organitzen en equips base i en equips d’experts (departaments).

Totes les decisions de la cooperativa es prenen en assemblees de socis.La prèvia redacció dels estatuts facilita l’autoregulació de l’alumnat.

El seguiment del procés es fa a partir de l’organigrama que ve donat pel programa CUEME . Els socis organitzen les tasques de la cooperativa a través de l’Scrum, que els permet treballar de forma autònoma.