VIU EL PARC

El dimecres dia 1 de juny vam anar 5è i 6è cap a la pèrgola allà es quan ens vam trobar totes les quatre escoles eren la ZER del Castell.

Vam fer una activitat dins l’escola de Montesquiu: El Rocal, ens van donar quatre fitxes a on hi havia les parts del castell, les vam retallar i les vam doblar. Els que havien acabat podien anar a jugar al pati, quan vam acabar tots vam anar fins ala font de la Codineta. Allà ens vam assentar i el mestre que teníem era en Lluís ens va explicar tot el que havíem de fer. Vam baixar a baix i vam posar una fita que tenia que representar la fauna, la vegetació, el riu, la riera, el Castell i la font. Vam fer un dibuix i entre tots vam triar el més bo que era el Castell de la Joana. En Blai va dibuixar la llegenda del Castell quan la noia es va tirar per la finestra. Vam seguir camí cap amunt i havíem d’anar agafant pistes i a dintre de cada plàstic hi havia enganxines i les havíem d’enganxar en el full i endevinar que representava cada ofici per exemple el guardabosc, el jardiner i els biòlegs…

Quan vam arribar al castell vam dinar, uns cantants van venir a cantar i vam marxar. Aquesta sortida em va agradar molt.

AUTOR: Zakaria

COL·LABORACIÓ VIU EL PARC PER L’AGENDA 2011-2012

ELS EDIFICIS DEL PARC: ara i abans

Junts ens hem aventurat a descobrir els usos dels edificis que hi ha dins del Parc. Les fonts de la nostra investigació són la web del Parc i tot allò que anem recollint de la nostra pròpia experiència com a ciutadans del Parc.

Ens interessa aquest tema i veiem que és una bona manera d’aprendre. Qui sap d’aquí 50 anys quines noves utilitats hauran tingut els edificis del Parc?

EL CASTELL:

El castell de Montesquiu antigament era un casal fortificat (S.XIII) i residència de senyors feudals del feu de Besora i finalment va arribar a ser una vivenda.

Durant el S. XIV hi va viure Guillem de Besora. Al S. XVI Lluís Descatllar i al S.XX Emili de Juncadella i la seva família fins l’any 1976. A partir d’aquesta data el castell va passar a ser propietat de la Diputació de Barcelona i ara en un termini de vint-i-cinc anys estarà gestionat pel Consorci Vall del Ges, Orís i Bisaura.

Actualment el castell és un lloc on s’hi fan jornades, seminaris i reunions. En el seu interior hi ha una mostra de com vivia la família Juncadella i és un lloc turístic que es pot visitar.

Jordi Alba, Veselin Yavorov, Ariadna Torres i Werick Maciel.

LA MASOVERIA:

La masoveria està situada al costat del castell.

Abans era una masia, anys més tard es va convertir en casa del guarda, en Joan i avui dia és un equipament de suport administratiu i una part està habilitada com a habitatge de la família que té concessió del restaurant La Casanova, també dins el Parc.

Ouahid Allaiouti, Eloi de Miguel, Àlex Pérez i Oriol Camprubí

LES CODINES:

Usos actuals:

Actualment la casa de Les Codines dóna suport al centre de formació de guardes forestals de La Solana. En el futur sembla ser que tornarà a ser una casa de colònies.

Usos d’abans:

Abans era una antiga masia, més tard va passar a ser una de les tres cases de colònies que hi havia dins del Parc equipada amb molts serveis i una bona oferta d’activitats adreçades a les escoles.

Joana Sabartrés, Eloi Gil, Òscar Fernández i Carla Pous

LA SOLANA:

La Solana antigament era una masia. Es va construir als voltants del S. XVII, en aquella època les cases que hi havia dins del Parc totes es dedicaven a la pagesia. Abans a les masies hi podies trobar tota mena d’animals (aus, porcs, vaques, cavalls…) i el conreu de les terres properes a la casa era habitual.

Més tard va passar a ser una de les cases de colònies del Parc que tenia molta acceptació perquè estava en plena natura i s’hi havia d’accedir a peu.

Des de l’any 2006 és un centre de formació de forestals.

Zakaria Bouzraa, Andrea López, Esther Domínguez i Evelin Nieves

LA CABANYA DEL CASTELL:

Abans la cabanya del castell servia per posar els carros, era l’estable dels animals de transport, s’hi guardaven les collites i era la quadra dels animals de la masoveria i del castell.

Actualment és un equipament polivalent al costat del castell on s’hi fan exposicions temporals i xerrades.

Elisabet Bosch i Núria Marcé

CENTRE DE DOCUMENTACIÓ:

Fins l’any 2005 tota la documentació del castell estava ubicada en un espai d’aquest mateix, però com que era complicat l’accés dels ciutadans la Diputació de Barcelona i l’Ajuntament de Sant Quirze de Besora van signar un acord per traslladar el fons documental a la Biblioteca Pompeu Fabra de Sant Quirze de Besora.

Des d’aleshores tota la població interessada pot aconseguir la informació d’una forma més fàcil i amb un horari més ampli.

Pau Reolid, Joan Mena, Ricard Parcerisas i Jordi García

LA CASANOVA:

La Casanova del Castell a principis del S.XVIII va ser una masia tradicional amb una badiu al costat per guardar les collites i els animals.

A finals del S. XX es va convertir un temps en casa de colònies i actualment és el restaurant que hi ha dins del Parc i un lloc on s’hi fan reunions i trobades.

Sílvia Folch i Laura Gallegos

Alumnes de 6è Escola Segimon Comas

Fonts d’informació:

El 855 nº 142 “Rehabiliten el centre de formació forestal de La Solana”

Web http://www.diba.es/parcsn/parcs/index.asp?parc=1

One thought on “VIU EL PARC

1. Joan Mena

Hola,

Veig que ja heu penjat el Viu el Parc. M’ho vaig passar molt bé, vaig aprendre molt i també vaig riure moltíssim. L’Oriol, en Joan Serradell i jo, ens feiem un fart de riure, amb en Raul (també anomenat “ventilador”). A més, li explicavem acudits i reia d’una forma molt escandalosa.

Avui a classe, ja hem acabat la maqueta del castell, realment a quedat bé.

At.
    Joan Mena