Frankenstein i el vulcanisme

L’abril de 1815 el volcà Tambora a Indonèsia va fer una explosió colossal que va rebaixar l’alçada del volcà des dels 4300 m fins als actuals 2722. L’explosió es va sentir a més de 2000km de distància, a l’illa de Sumatra i va generar tsunamis fins als juliol d’aquell any. Es creu que van morir unes 10.000 persones directament i, probablement, 100.000 de manera indirecta per la fam i les malalties. El regne de Tambora va ser destruït i no va quedar cap supervivent enduent-se tots els parlants de la llengua.

Volcà Tambora. Extret d’aquí.

Aquesta explosió va provocar que l’any següent fos “l’any sense estiu“, les temperatures van ser molt baixes a tota Europa i Amèrica del nord pels efectes del núvol de cendra que van cobrir l’hemisferi nord. És l’anomalia més gran que s’ha produït a la Terra en temps recents.

Continua llegint

Publicat dins de Geologia, literatura i cinema | Etiquetat com a , , | Deixa un comentari

Pràctica: Comprovació de l’osmosi

Continua llegint

Publicat dins de Biologia | Etiquetat com a | Deixa un comentari

No tenir en compte la natura té RISC.

Sense temps per analitzar què ha passat amb la DANA que ha ofegat el sud de les Terres de l’Ebre i Grècia, el cicló DANIEL a Líbia ha provocat 5.200 morts i més de 10.000 desapareguts; al Marroc, un terratrèmol de gran magnitud ha afectat el sud i  ha provocat més de 2000 víctimes. Els dos primers tenen a veure amb la meteorologia, però també amb la GEOLOGIA, igual que el tercer.

Durant dècades s’ha construït en zones inundables sense cap planificació del risc que pot comportar. L’aigua és capritxosa i té tendència a passar per allà on li és més fàcil. Quan s’arrasa un bosc per construir una urbanització, quan s’asfalten els carrers i s’envaeix l’espai inundable…  és possible que durant dècades no passi res, però quan passa el desastre està (gairebé) assegurat. Així hem trobat aquestes notícies:

Més imatges del pas de Daniel per Grècia, Turquia i Bulgària. Aquí, també.

Publicat dins de Ciències de la Terra i del Medi Ambient, Geologia | Deixa un comentari

Qui va descobrir l’estructura de l’ADN? Documents inèdits reivindiquen Rosalind Franklin

La revista Nature commemora els 70 anys de la descoberta amb un article que afirma que va col·laborar de manera fluïda amb Watson, Crick i Wilkins

Aquest dimarts, 25 d’abril de 2023, fa exactament 70 anys que es va publicar una de les principals descobertes científiques del segle XX: l’estructura helicoidal de l’ADN.

Va ser a la revista científica britànica Nature, que el 25 d’abril del 1953 va publicar no un, sinó tres articles, obra de les quatre persones que van participar en la descoberta.

Per commemorar-ho, la revista ha aportat més dades sobre el protagonisme que hi va tenir la química i cristal·lògrafa britànica Rosalind Franklin, que en el seu moment no va ser reconegut.

De fet, l’article explica que és un mite que li prenguessin la informació (tal com s’havia explicat fins ara), sinó que Franklin hi va col·laborar regularment i es demostra que va ser decisiva en la investigació. Les males relacions entre Franklin i Wilkins, i el llibre que Watson va publicar el 1968 en què va utilitzar un to misogin per menystenir Franklin i el seu mèrit van abonar la tesi que li havien pres la feina. En realitat, ella hi havia col·laborat, però ells no ho van reconèixer. La mort prematura de Franklin per càncer d’ovaris també va ser clau per al seu oblit.

Des d’aquest humil bloc ja fa 13 anys que en reivindiquem la figura i ens alegrem profundament que es faci llum sobre el descobriment més important de la biologia del darrer segle.

*La cursiva és de l’article del 3/24 Qui va descobrir l’estructura de l’ADN? Documents inèdits reivindiquen Rosalind Franklin

 

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Terratrèmol, la Terra tremola a Turquia i Síria

La matinada del diumenge a dilluns es va produir un fort terratrèmol a Turquia, prop de la frontera amb Síria, amb un hipocentre a només 18km de profunditat. L’hipocentre és el lloc on s’originen les ones sísmiques, el punt de trencament de les roques que han suportat pressions elevadíssimes fins que, finalment, es trenquen. Les ones sísmiques es desplacen per la superfície de la Terra i, des de l’epicentre, provoquen danys (són les ones L o superficials). En aquest cas els danys materials i les pèrdues de vides humanes han estat enormes.

Continua llegint

Publicat dins de Ciències de la Terra i del Medi Ambient, Geologia | Deixa un comentari

Setmana de la ciència 2021: Va de Volcans i Geologia.

Com cada any la setmana de la ciència és la segona setmana de novembre. Enguany hem decidit celebrar-la, entre altres coses, amb una exposició de volcans i materials de geologia del nostre laboratori.

Aquí teniu un vídeo explicatiu realitzat al nostre institut sobre el funcionament d’un volcà.

Aquesta activitat està extreta del web Earth Learning Idea i és una manera molt pràctica de veure com funciona un volcà. Hem utilitzat dos espelmes de cera roja, sorra de platja i aigua. La cera roja simularia el magma que, quan s’escalfa, és menys dens i puja a la superfície generant un volcà.

Continua llegint

Publicat dins de Ciències de la Terra i del Medi Ambient, Ciències per al món contemporani, Geologia | Deixa un comentari

Earth Learning Idea en català -avui, volcans: La Palma

La Geologia és la ciència més amagada de les quatre clàssiques (Física, Química, Biologia i Geologia), no per això menys important. Cris King i el seu equip fa molts anys que es dediquen a la divulgació de la geologia fent tallers o activitats en simpòsiums, trobades, etc. Des de la pàgina d’Earth Learning Idea, fan un munt de propostes per a portar a l’aula una mica de ciència geològica. Si la pràctica sempre ajuda, en geologia encara més perquè per entendre molts dels processos és necessària l’experimentació. Val la pena fer activitats pràctiques, tant al laboratori, com sortides a la natura (el laboratori més gran). En aquest enllaç trobareu tot de materials senzills per a fer simulacions al laboratori, traduïdes al català gràcies a la col·laboració desinteressada de professorat de secundària. El lloc original és en anglès amb molta informació interessant.

Nosaltres hem provat de fer un volcà al laboratori i ens ha sortit prou bé.

Continua llegint

Publicat dins de Ciències de la Terra i del Medi Ambient, Geologia | Deixa un comentari

Ara fa 10 anys! #RFranklinBloc10anys

En ple confinament per la Covid-19, ens ha arribat l’aniversari d’aquest bloc, que va començar ara fa 10 anys com una manera de comunicar a l’alumnat el que fèiem al departament de Ciències Naturals de l’Institut Terra Alta, i també una manera d’engrescar-los a parlar, jugar i entendre les ciències.

En aquells temps començava Facebook, no existia ni Instagram, ni Twitter, i tot just començavem a usar les xarxes i els telèfons intel·ligents que no eren tan populars com avui en dia. No existia ni el Whatsapp. I per això, es portaven els blocs per explicar les coses més diverses. Així que des del Departament de Ciències Experimentals de l’Institut Terra Alta, les cinc dones que formàvem aquell equip, vam estar d’acord en començar a exposar la feina en un bloc per al nostre alumnat. I així, vam aprofitar l’espai que tenia previst el Departament d’Ensenyament per als blocs i es va crear Rosalind Franklin, el per què d’aquest nom el teniu aquí.

Amb el temps, el bloc va tenir extensió en pàgina de Facebook, incorporant també un capítol a banda per la Geologia (Geologia 4t ESO, Facebook i Twitter), i també a Twitter i Instagram, com una manera d’arribar als alumnes que poden seguir les notícies que anem generant a banda de molta més informació general.

Des d’aquí us encoratgem a seguir l’actualitat des de les nostres pàgines a Facebook Rosalind Franklin Blog (Biologia, Física i Química);  Twitter: RosalindFranklinBlog  i Instagram: Rosalin Franklin Bloc; que han anat sorgint per abastar el màxim de públic possible i anar divulgant ciència. Esperem que us siguin interessants.

                               #RFranklinBloc10anys

D’esquerra a dreta: Mònica Amorós, Cristina Albesa, Maria Piles, Olga Sales i Begonya Falcó. Albufera de València, setembre 2018,

Les dones que van donar lloc al naixement d’aquest bloc són: Cristina Albesa (Química), Mònica Amorós (Geologia), Begonya Falcó (Biologia), Olga Sales (Biologia) i Maria Piles (Física). El temps les ha portat a totes, excepte a Cristina Albesa, lluny de l’Institut i de la Terra Alta, però l’esperit Rosalind Franklin perviu i el bloc s’alimenta ara, també, des de l’Institut Julio Antonio de la comarca veïna de la Ribera d’Ebre.

Publicat dins de General | 2 comentaris

Premi al VIIIè Concurs de Cristal·lització a l’Escola

Els alumnes de primer de batxillerat de l’Institut Terra Alta van presentar el passat 24 de maig el resultat de 5 mesos de treball, participant en el VIIIè Concurs de Cristal·lització a l’Escola.

Al Museu de les Aigües Agbar de Cornellà de Llobregat, van defensar la feina feta els alumnes:
– Guillem Àlvarez Bernal
– Carla Vallespí Fuertes
– Ester Viñals Rams

Acompanyats per la professora de química Cristina Albesa.

Continua llegint

Publicat dins de Química | Deixa un comentari

Dissecció de pulmons i cor de xai (3r ESO)

Pràctica per observar el sistema respiratori i veure com és de diferent el teixit del cor i els pulmons.

Material
  • Pulmons i cor de be
  • Safata grossa
  • Tisores i/o bisturí
  • Pinces
  • Tub de plàstic o de goma
  • Agulla emmanegada
  • Guants
  • Vas de precipitats
  1. Observació de la morfologia externa
  2. Posem els pulmons a la safata i els observem. (podem separar el cor i deixar-lo en una altra safata i pesar-lo).
  3. Descrivim els pulmons i els dibuixem indicant els lòbuls de cada pulmó.
  4. Passem el dit per sobre la superfície i descrivim com és. També ho fem amb la tràquea.
  5. Introduïm el tub per la tràquea i bufem.
  6. Amb les tisores tallem per la tràquea fins els bronquis i els bronquíols i observem.

    Observació de la morfologia externa dels òrgans de l’aparell respiratori
    1- Situa els pulmons a la cubeta de dissecció. Identifica les parts de la seva anatomia externa:  tràquea, bronquis i lòbuls pulmonars.

  7. Observem el cor i el dibuixem.
  8. Comprovem la diferent textura entre el cor i els pulmons posant-ne un trosset en un vas de precipitats amb aigua, què succeirà?

 

Publicat dins de Biologia | Deixa un comentari