Setmana de la ciència 2021: Va de Volcans i Geologia.

Com cada any la setmana de la ciència és la segona setmana de novembre. Enguany hem decidit celebrar-la, entre altres coses, amb una exposició de volcans i materials de geologia del nostre laboratori.

Aquí teniu un vídeo explicatiu realitzat al nostre institut sobre el funcionament d’un volcà.

Aquesta activitat està extreta del web Earth Learning Idea i és una manera molt pràctica de veure com funciona un volcà. Hem utilitzat dos espelmes de cera roja, sorra de platja i aigua. La cera roja simularia el magma que, quan s’escalfa, és menys dens i puja a la superfície generant un volcà.

Continua llegint

Publicat dins de Ciències de la Terra i del Medi Ambient, Ciències per al món contemporani, Geologia | Deixa un comentari

Earth Learning Idea en català -avui, volcans: La Palma

La Geologia és la ciència més amagada de les quatre clàssiques (Física, Química, Biologia i Geologia), no per això menys important. Cris King i el seu equip fa molts anys que es dediquen a la divulgació de la geologia fent tallers o activitats en simpòsiums, trobades, etc. Des de la pàgina d’Earth Learning Idea, fan un munt de propostes per a portar a l’aula una mica de ciència geològica. Si la pràctica sempre ajuda, en geologia encara més perquè per entendre molts dels processos és necessària l’experimentació. Val la pena fer activitats pràctiques, tant al laboratori, com sortides a la natura (el laboratori més gran). En aquest enllaç trobareu tot de materials senzills per a fer simulacions al laboratori, traduïdes al català gràcies a la col·laboració desinteressada de professorat de secundària. El lloc original és en anglès amb molta informació interessant.

Nosaltres hem provat de fer un volcà al laboratori i ens ha sortit prou bé.

Continua llegint

Publicat dins de Ciències de la Terra i del Medi Ambient, Geologia | Deixa un comentari

Ara fa 10 anys! #RFranklinBloc10anys

En ple confinament per la Covid-19, ens ha arribat l’aniversari d’aquest bloc, que va començar ara fa 10 anys com una manera de comunicar a l’alumnat el que fèiem al departament de Ciències Naturals de l’Institut Terra Alta, i també una manera d’engrescar-los a parlar, jugar i entendre les ciències.

En aquells temps començava Facebook, no existia ni Instagram, ni Twitter, i tot just començavem a usar les xarxes i els telèfons intel·ligents que no eren tan populars com avui en dia. No existia ni el Whatsapp. I per això, es portaven els blocs per explicar les coses més diverses. Així que des del Departament de Ciències Experimentals de l’Institut Terra Alta, les cinc dones que formàvem aquell equip, vam estar d’acord en començar a exposar la feina en un bloc per al nostre alumnat. I així, vam aprofitar l’espai que tenia previst el Departament d’Ensenyament per als blocs i es va crear Rosalind Franklin, el per què d’aquest nom el teniu aquí.

Amb el temps, el bloc va tenir extensió en pàgina de Facebook, incorporant també un capítol a banda per la Geologia (Geologia 4t ESO, Facebook i Twitter), i també a Twitter i Instagram, com una manera d’arribar als alumnes que poden seguir les notícies que anem generant a banda de molta més informació general.

Des d’aquí us encoratgem a seguir l’actualitat des de les nostres pàgines a Facebook Rosalind Franklin Blog (Biologia, Física i Química);  Twitter: RosalindFranklinBlog  i Instagram: Rosalin Franklin Bloc; que han anat sorgint per abastar el màxim de públic possible i anar divulgant ciència. Esperem que us siguin interessants.

                               #RFranklinBloc10anys

D’esquerra a dreta: Mònica Amorós, Cristina Albesa, Maria Piles, Olga Sales i Begonya Falcó. Albufera de València, setembre 2018,

Les dones que van donar lloc al naixement d’aquest bloc són: Cristina Albesa (Química), Mònica Amorós (Geologia), Begonya Falcó (Biologia), Olga Sales (Biologia) i Maria Piles (Física). El temps les ha portat a totes, excepte a Cristina Albesa, lluny de l’Institut i de la Terra Alta, però l’esperit Rosalind Franklin perviu i el bloc s’alimenta ara, també, des de l’Institut Julio Antonio de la comarca veïna de la Ribera d’Ebre.

Publicat dins de General | 2 comentaris

Premi al VIIIè Concurs de Cristal·lització a l’Escola

Els alumnes de primer de batxillerat de l’Institut Terra Alta van presentar el passat 24 de maig el resultat de 5 mesos de treball, participant en el VIIIè Concurs de Cristal·lització a l’Escola.

Al Museu de les Aigües Agbar de Cornellà de Llobregat, van defensar la feina feta els alumnes:
– Guillem Àlvarez Bernal
– Carla Vallespí Fuertes
– Ester Viñals Rams

Acompanyats per la professora de química Cristina Albesa.

Continua llegint

Publicat dins de Química | Deixa un comentari

Dissecció de pulmons i cor de xai (3r ESO)

Pràctica per observar el sistema respiratori i veure com és de diferent el teixit del cor i els pulmons.

Material
  • Pulmons i cor de be
  • Safata grossa
  • Tisores i/o bisturí
  • Pinces
  • Tub de plàstic o de goma
  • Agulla emmanegada
  • Guants
  • Vas de precipitats
  1. Observació de la morfologia externa
  2. Posem els pulmons a la safata i els observem. (podem separar el cor i deixar-lo en una altra safata i pesar-lo).
  3. Descrivim els pulmons i els dibuixem indicant els lòbuls de cada pulmó.
  4. Passem el dit per sobre la superfície i descrivim com és. També ho fem amb la tràquea.
  5. Introduïm el tub per la tràquea i bufem.
  6. Amb les tisores tallem per la tràquea fins els bronquis i els bronquíols i observem.

    Observació de la morfologia externa dels òrgans de l’aparell respiratori
    1- Situa els pulmons a la cubeta de dissecció. Identifica les parts de la seva anatomia externa:  tràquea, bronquis i lòbuls pulmonars.

  7. Observem el cor i el dibuixem.
  8. Comprovem la diferent textura entre el cor i els pulmons posant-ne un trosset en un vas de precipitats amb aigua, què succeirà?

 

Publicat dins de Biologia | Deixa un comentari

Observació de roques (1r ESO)

Podem trobar tres tipus de roques que es relacionen entre si en el cicle geològic.

Continua llegint

Publicat dins de Geologia | Etiquetat com a , | Deixa un comentari

Observació de minerals (1r ESO)

Hi ha aproximadament uns 5.000 minerals que són els constituents bàsics de les roques. Si ho comparem amb un text, els minerals serien les lletres i les roques serien les paraules. Així doncs, hem de conèixer alguns minerals bàsics per entendre de què estan formades les roques.

En aquesta classe farem una introducció als minerals bàsics, tant SILICATS com NO SILICATS, per començar a entendre la natura que ens envolta.

Els MINERALS són substàncies naturals, sòlides i d’origen inorgànic que tenen una composició fixa i una estructura cristal·lina determinada.

Aquí teniu una classificació més àmplia dels minerals.

CLASSIFICACIÓ (senzilla) DELS MINERALS

Es poden classificar de moltes maneres, però ho farem de manera senzilla:

Minerals silicats

  • Quars: òxid de silici (SiO2).
  • Ortosa: silicat amb alumini i potassi.
  • Miques: Moscovita (blanca)  Biotita (negra)
  • Caolinita: silicat del grup de les argiles.

Minerals NO silicats

  • Elements natius: or, plata, coure, sofre…
  • Clorurs: Halita
  • Sulfats: Guix
  • Sulfurs: Pirita
  • Òxids: Hematites
  • Carbonats: Calcita

Els SILICATS són els més abundants a la natura i, dins d’aquests, el QUARS el que podem trobar amb més facilitat.

PROPIETATS DELS MINERALS

En podem distingir:

  • Color: el que mostra la seua superfície quan és il·luminada amb llum blanca.
  • Lluentor: és la forma en que es reflecteix la llum. Pot ser:
    vítria
    metàl·lica
    terrosa
    mat
  • Duresa: és la resistència a ser ratllat. Escala de Mohs.
  • Exfoliació: és la facilitat per separar-se en làmines o per trencar-se en formes geomètriques.
  • Altres propietats importants són la solubilitat en aigua, o la reacció amb un àcid, etc.

MINERALS CRISTAL·LITZATS I AMORFS

Cristal·litzats: presenten cares geomètriques i cristalls.

Amorfs: no presenten cares planes de forma natural.

En aquest enllaç trobem diferents fotografies de minerals.

Publicat dins de Ciències de la Terra i del Medi Ambient, General, Geologia | Etiquetat com a | Deixa un comentari

Observació de la molsa i recerca de tardígrads

Pràctica realitzada amb alumnes de 1r d’ESO sota la supervisió de Laura Mauri

La pràctica es va dividir en 2 sessions:

1ª SESSIÓ

L’objectiu és identificar macroinvertebrats habitants de la planta mitjançant la lupa binocular. Per a això havíem d’identificar la mostra i descriure el lloc d’origen per tenir una bona referència.

  • IDENTIFICACIÓ DE LA MOLSA
  • Aina Miró Gracia
  • 24/1/2017
  • 1r ESO A-A
  • LLOC D’ON L’HE AGAFAT

La molsa estava a la teulada de casa meva de Benissanet, és un lloc humit. La vaig agafar el dia 23/1/2017, un dia abans d’observar-la.

molses petit

MATERIAL

Per aquesta observació solament he necessitat:

  • Una lupa binocular
  • Microscopi (Motic amb càmera incorporada)
  • Aigua destil·lada
  • Agulles emmanegades (per poder observar-ho amb més facilitat)
  • Molsa
  • Recipient transparent per posar la molsa

20170201_150422

 

Publicat dins de Biologia | Deixa un comentari

Pràctica de Biologia: observació de processos osmòtics en cèl·lules vegetals

Objectiu: visualitzar els fenòmens de turgència i plasmòlisi en cèl·lules vegetals.

Material:

  • Fulles de col llombarda
  • Aigua de l’aixeta, aigua destil·lada i aigua salada
  • Cobre i portaobjectes
  • Comptagotes
  • Bisturí
  • Agulla emmanegada
  • Microscopi

Procediment

Fem llesques molt fines i petites amb el bisturí de la part superficial d’una fulla de la col, procurant que siguin de la part morada. Les disposem en tres portaobjectes. En un hi afegim aigua de l’aixeta (medi isotònic), en un altre aigua destil·lada (medi hipotònic), en el darrer, aigua salada (medi hipertònic). Fem observació al microscopi.

Col_llombarda_aigua_aixeta (isotònica) x100

Fulles en medi isotònic.

Col_llombarda_aigua destil·lada (hipotònica) x100

Cèl·lules en medi hipotònic (agua destil·lada)

Col_llombarda_Sal (hipertònica) x 100

Cèl·lules en medi hipertònic.

 

x 100

 

 

 

 

Un vídeo sobre osmosis.

Una web d’interès sobre pràctiques.

Publicat dins de Biologia | Deixa un comentari

Demostració de la tercera llei de Newton

Els alumnes de 4t d’ESO, dins de l’optativa de física i química, han demostrat que es compleix la 3a llei de Newton o Principi d’acció o reacció.

Quan un cos A fa una força F sobre un cos B, aquest fa una F sobre A, forces que són de la mateixa intensitat, però de sentits contraris.

Resultat d'imatges de tercera llei de Newton

El vídeo següent ha estat creat per Pau Boira (4t ESO Ins Terra Alta)

[youtube]https://youtu.be/A-5ACtQ0vV0[/youtube]

El vídeo següent ha estat creat per Míriam Bedós (4t ESO Ins Terra Alta)

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=GLqDgmZCRkc[/youtube]

Interpretació de l’experiència:

Les parets elàstiques del globus fan una força contra un altre cos, el gas del seu interior, i l’obliga a moure’s cap a la sortida; aquesta és la força d’acció. El globus experimenta aleshores una força igual però de sentit contrari, la força de reacció, que el fa moure cap al costat oposat.

Aquest mateix principi permet que els avions siguin imulsats cap endavant mentre els gasos de la combustió surten per la part posterior a gran velocitat.
Una altra idea, per si algú vol continuar jugant i aprofitar el principi d’acció i reacció. En el dibuix podeu veure l’explicació de per què es mou el globus.

Publicat dins de Física, General | Deixa un comentari