Pràctica: Comprovació de l’osmosi

Realització

Per observar les conseqüències d’aquest procés, farem el següent experiment, sigui individual o en grup, per elaborar una hipòtesi, fer observacions, extraure dades i arribar a conclusions.

Nivell: 14-18 anys.

Material:

  • 4 ous frescos
  • Vinagre
  • Gots o vas de precipitats
  • Aigua destil·lada
  • Colorant alimentari
  • Sal
  • Bàscula
  • Bloc per a fer anotacions

 

Procediment:

  • Posarem dos ous crus en dos vasos de precipitats (o dos gots) plens de vinagre. Deixem passar 48 hores i els rentarem bé.
  • Els pesem i ho anotem en una taula.
  • Ara omplim dos vasos de precipitats amb aigua destil·lada i els hi posem unes gotes de colorant alimentari; hi posem un ou normal en un dels vasos i un ou sense closca, fruit del procés anterior, en l’altre. Esperem 24h i els pesem.
  • Paral·lelament omplim dos vasos amb aigua de l’aixeta i li posem sal fins que comenci a precipitar. Hi posem un ou normal en un vas i un ou sense closca en l’altre. Esperem, també, 24 h i els pesem.

Repte científic:

  • Primer hem de descriure l’aspecte dels quatre ous passades les 24 hores. Els pesem i anotem les dades en una taula. Observem i analitzem les diferències entre els ous amb closca i sense closca, i traiem conclusions.
  • Elaborem una hipòtesi científica del procés i provem de justificar-la amb els resultats obtinguts de l’experimentació.
  • Podem posar per escrit els resultats i il·lustrar l’activitat amb fotografies de les diferents etapes de l’experiment. També podem fer un vídeo com el què encapçala aquest post.

Què és l’osmosi?

L’osmosi és un tipus de transport a través de la membrana plasmàtica. L’aigua travessa la bicapa lipídica des del costat on hi ha menys concentració de substàncies cap a l’altre, on la concentració és més alta. El desplaçament de l’aigua s’efectua per intentar equilibrar les concentracions a banda i banda de la cèl·lula.

En aquest bloc hi trobareu un altre repte referent a l’osmosi aquí.

#ReptesRFbloc

mamoros8

Quant a mamoros8

Sóc Llicenciada en Ciències Geològiques (UB) i, actualment, professora de Biologia i Geologia a l'INS Julio Antonio de Móra d'Ebre des del setembre del 2014. Abans, he estat cinc cursos a l'INS Terra Alta. També he treballat al Berguedà, Barcelonès, Anoia, Osona i Baix Camp. He estat sis cursos exercint de professora de Tecnologia en diversos instituts del Baix Llobregat. En total són uns 30 anys d'experiència en diversos llocs i disciplines. El 2010 vam crear el Blog Rosalind Franklin des del Departament de Ciències de l'INS Terra Alta i, actualment, està "en custòdia compartida" entre Ins Terra Alta i Ins Julio Antonio. Allí s'hi exposen tot de materials de Física, Química, Biologia i Geologia que treballem amb els alumnes o altres notícies d'interès relacionades amb les ciències. A més, per continuar la divulgació i l'apropament amb els alumnes, el 2013 es va crear la pàgina de Facebook Geologia 4t d'ESO, i més tard la pàgina Rosalind Franklin Blog per la divulgació de la Biologia. També ens trobareu a Instagram RFranklinBloc i Twitter (RFranklinblog i Geologia 4t ESO). "Qui s'atreveix a ensenyar mai pot deixar d'aprendre" [J. Cotton]
Aquest article s'ha publicat dins de Biologia i etiquetat amb . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *