Earth Learning Idea en català -avui, volcans: La Palma

La Geologia és la ciència més amagada de les quatre clàssiques (Física, Química, Biologia i Geologia), no per això menys important. Cris King i el seu equip fa molts anys que es dediquen a la divulgació de la geologia fent tallers o activitats en simpòsiums, trobades, etc. Des de la pàgina d’Earth Learning Idea, fan un munt de propostes per a portar a l’aula una mica de ciència geològica. Si la pràctica sempre ajuda, en geologia encara més perquè per entendre molts dels processos és necessària l’experimentació. Val la pena fer activitats pràctiques, tant al laboratori, com sortides a la natura (el laboratori més gran). En aquest enllaç trobareu tot de materials senzills per a fer simulacions al laboratori, traduïdes al català gràcies a la col·laboració desinteressada de professorat de secundària. El lloc original és en anglès amb molta informació interessant.

Nosaltres hem provat de fer un volcà al laboratori i ens ha sortit prou bé.

La base és cera roja que simula el magma, després una capa de sorra grollera i aigua, simulant roques de diverses densitats. Un fogonet elèctric ajudarà a escalfar el conjunt. Quan la cera (magma) es vagi desfent, l’estructura (sorra i aigua) anirà col·lapsant, fins que arribarà un punt en què la cera pujarà a la superfície i llavors simularà la lava que surt del volcà. Mentre la cera (magma) es desfà, es van sentint els espetecs de la cera i la sorra es va movent, simularia els petits terratrèmols que hi ha abans de l’erupció d’un volcà, com ha passat recentment a l’illa de la Palma.

Ens ha sortit així:

Mentrestant, a l’illa de La Palma, els dies previs a l’erupció del volcà van tenir lloc petits terratrèmols i també va augmentar l’abombament del terreny anunciant que alguna cosa s’estava preparant.

Abombament del terreny en vermell a La Palma pocs dies abans de la sortida del volcà.

Terratrèmols a La Palma pocs dies abans de l’esclat del volcà.

Avui fa 22 dies que el volcà Cumbre Vieja va entrar en erupció, les imatges continuen sent espectaculars i no es veu, encara, el final d’aquesta fase eruptiva.

La simulació al laboratori ens permet entendre com pot ascendir el magma fent-se pas entre les roques (tantes vegades ho fareu, tantes vegades ens sortirà diferent segons els gruix de la sorra, la mida del gra…), i podem explicar els fenòmens que es donen en el món real. Fins i tot, alguns han previst què passaria si caigués una part important de roca a l’oceà: Megatsunami Scenario – La Palma Landslide. El tsunami podria arribar a les costes americanes.

Si en teniu més ganes, aquí us deixem un vídeo sobre com s’han format les illes Canàries i en concret, Tenerife.

mamoros8

Quant a mamoros8

Sóc Llicenciada en Ciències Geològiques (UB) i, actualment, professora de Biologia i Geologia a l'INS Julio Antonio de Móra d'Ebre des del setembre del 2014. Abans, he estat cinc cursos a l'INS Terra Alta. També he treballat al Berguedà, Barcelonès, Anoia, Osona i Baix Camp. He estat sis cursos exercint de professora de Tecnologia en diversos instituts del Baix Llobregat. En total són uns 30 anys d'experiència en diversos llocs i disciplines. El 2010 vam crear el Blog Rosalind Franklin des del Departament de Ciències de l'INS Terra Alta i, actualment, està "en custòdia compartida" entre Ins Terra Alta i Ins Julio Antonio. Allí s'hi exposen tot de materials de Física, Química, Biologia i Geologia que treballem amb els alumnes o altres notícies d'interès relacionades amb les ciències. A més, per continuar la divulgació i l'apropament amb els alumnes, el 2013 es va crear la pàgina de Facebook Geologia 4t d'ESO, i més tard la pàgina Rosalind Franklin Blog per la divulgació de la Biologia. També ens trobareu a Instagram RFranklinBloc i Twitter (RFranklinblog i Geologia 4t ESO). "Qui s'atreveix a ensenyar mai pot deixar d'aprendre" [J. Cotton]
Aquest article ha estat publicat en Ciències de la Terra i del Medi Ambient, Geologia. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *