XVI Trobada de professorat de CTMA. La petjada humana en la immensitat de l’oceà

El passat 28 de gener va tenir lloc al Cosmocaixa de Barcelona la XVI Trobada de Professorat de Ciències de la Terra i del Medi Ambient sota el títol: La Petjada Humana en la Immensitat de l’Oceà.

La finalitat d’aquestes trobades es la d’actualitzar al professorat del batxillerat en la matèria de Ciències de la Terra i del Medi. Aquest any la temàtica ha estat relacionada amb la “Petjada Humana en la immensitat de l’oceà”.

Noves tecnologies per diagnosticar l’estat de l’oceà ens revelen la magnitud de la nostra empremta, que es fa palesa fins i tot a les regions més remotes. Ara podem conèixer les conseqüències de tot el que «li fem» i tot el que «llencem» al mar.

IMG_20160128_161907

IMG_20160128_185412 - copiaEn aquest enllaç podeu trobar les presentacions de la trobada.

Publicat dins de Ciències de la Terra i del Medi Ambient | Deixa un comentari

Mitosi en arrel de vegetal

 Pràctica a 4t ESO.

1. Objectiu: observar i interpretar la divisió cel·lular en vegetals.

2. Material: bulb de ceba o grans d’all o all porro, tisores, bisturí, pinces, cobreobjectes, portaobjectes, bec de bundsen o metxero d’alcohol, vidre de rellotge, orceïna A, orceïna B, microscopi.

3. Procediment:

  • Uns dies abans de fer la pràctica, posarem un bulb de ceba o els grans d’all o l’all porro en aigua de manera que les arrels hi estiguin en contacte.
  • Quan les arrels hagin crescut, en tallem una per la base i eliminem els dos darrers centímetres de l’àpex.
  • Fem talls molt fins i els dipositem sobre el vidre de rellotge on prèviament hem afegit dos mil·lílitres d’orceïna A. Ho deixem en repòs durant deu minuts.
  • Escalfem el vidre de rellotge a la flama fins que la preparació comença a assecar-se.
  • Amb les pinces, agafem uns fragments d’arrel i els posem sobre el portaobjectes i hi afegim unes gotes d’orceïna B. A continuació tapem amb cobreobjectes.
  • Amb un tros de paper de filtre plegat diverses vegades premem la mostra amb compte.
  • Observem la preparació al microscopi a diversos augments.
Mitosi arrel de ceba

Mitosi en arrel de ceba a 100 augments.

 Qüestions:

1. Fes un dibuix de les diferents cèl·lules observades indicant en quina fase de la mitosi estan i assenyalant a quins augments s’han pogut reconèixer.

2. En quina fase de la mitosi es compten més bé els cromosomes? Per què? Quants cromosomes creus que té l’espècie obsevada?

3. N’has pogut veure els nuclis? En quina fase?

4. Explica perquè per observar cèl·lules en mitosi en vegetals s’utilitzen cèl·lules de la zona terminal de les arrels.

Aquestes mostres no haguessin estat possibles sense les alumnes Laia Fabregat i Maria Ventura (4t ESO INS Julio Antonio), ni la col·laboració de Begonya Falcó.

Publicat dins de Biologia | 2 comentaris

El IV Concurs de cristal.lització a RTVE

EL IV CONCURS DE CRISTAL.LITZACIÓ A RTVE

Publicat dins de General | Deixa un comentari

+ Ciència. Divulgació de la ciència des del Planetari de Castelló

El 20 i 21 de febrer ha tingut lloc al Planetari de Castelló la trobada biennal amb conferències de divulgació científica +Ciència. Estan dirigides a la societat en general i també al professorat de ciències. Ho organitza el CEFIRE de Castelló i el Planetari.  Aquí teniu el programa.

Divendres, ens van agradar molt el taller d’òptica, on vam aprendre a difractar la llum per mesurar glòbuls rojos. Molt interessants totes les experiències presentades i aplicables en els laboratoris. Per acabar la jornada d’una manera distesa va actuar el grup Improplana,  cinc improvisadors que va donar un punt còmic necessari i distès.

El segon dia vam descobrir, entre altres, la fantàstica geologia de Castelló de la mà de Vicent Cardona, que ha fet un magnífic recull fotogràfic amb explicacions. Nosaltres vam tenir la sort de sentir en directe el detall de cada fotografia, però l’exposició és permanent, així que si aneu al Planetari de Castelló la podeu veure i gaudir.

anticlinal

Magnífic anticlinal.

D’altra banda, vam assistir a un taller molt divertit i creatiu de la mà d’Aida Ivars, membre de Los Gatos con Batas, que realitzen els CREA (Conte, Repte i Experiment amb Art), amb l’objectiu de divulgar la ciència mitjançant contes. És recomanat per a 1r i 2n d’ESO especialment, però també es pot fer a 3r i 4t segons l’alumnat i la imaginació del professorat. Seguiu-los al Facebook i a Pinterest per veure com podeu reproduir els contes, normalment el material és molt senzill de trobar i segur que als nens els hi encanta (també a primària, clar).

Una xerrada que ens va cridar molt l’atenció va ser la del professor Juan Tomé Escribano. Va explicar bona part d’això d’una manera molt senzilla i va acabar amb un conte per recordar-nos els conceptes bàsics de cosmos. Les explicacions divertides i la gràcia que li posa fan sospitar que els seus llibres deuen ser molt divertits.

I, en fi, unes jornades de ciències molt amenes i molt recomanables. Aprofitant l’avinentesa que l’ABACUS tenia exposats uns quants llibres de ciència vam aprofitar per adquirir-ne alguns, no tots els que haguéssim volgut, però serà en una altra ocasió.

llibres geo

 

Publicat dins de Biologia, Ciències de la Terra i del Medi Ambient, Ciències per al món contemporani, Física, Geologia, Química | Deixa un comentari

XV Trobada de professorat de Ciències de la Terra i del Medi Ambient

El passat 30 de gener va tenir lloc al Cosmocaixa de Barcelona la XV trobada de professorat de Ciències de la Terra i del Medi Ambient, amb el títol: Antropocè, una nova era geològica?

IMG_20150130_084656Els ponents van ser: Dra. Eva Calbo, Dr. Andrea Balbo, Dr. Carles Pelejero i Dr.  Michael J.C. Walker. A la taula rodona final, moderada per una dels organitzadors de la jornada, Dra. Isabel Cacho, hi va participar també el Dr. Mariano Marzo.

IMG_20150130_123915

Dr. M. Marzo, Dr. A. Balbo, Dr. C. Pelejero, Dr. J.C. Walker, Dra. E. Calbo i Dra. I. Cacho.

Acaben de publicar les informacions presentades a la trobada. Aquí hi trobareu l’enllaç.

Publicat dins de Ciències de la Terra i del Medi Ambient, Ciències per al món contemporani, Geologia | Deixa un comentari

VI Olimpíada de Geologia a Tarragona (2014-2015)

Divendres, 6 de febrer, es van realitzar les proves teòriques i pràctiques a la Facultat de Lletres del Campus Sescelades de Tarragona, corresponents a la fase territorial de la VI Olimpíada de Geologia. Hi van participar un centenar d’alumnes de deu instituts de les nostres comarques. La representació de l’INS Julio Antonio va ser de deu alumnes, set de 1r de BAT i tres de 2n de BAT. El 20 de febrer es coneixeran els guanyadors que aniran a la fase final el 21 de març a Alacant.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=xJtkZREfZfM&index=1&list=PLFlu98BPg5lekEUbP83qNo2AUzJTbx6l2[/youtube]

Publicat dins de Ciències de la Terra i del Medi Ambient | Deixa un comentari

Observació de cèl·lules vegetals

Una pràctica senzilla a realitzar amb alumnes de 1r o 2n d’ESO.

1. Objectiu: observar cèl·lules vegetals a microscopi per veure’n les característiques bàsiques: nucli, citoplasma i pared cel·lular.

2. Material: ceba o all porro, portaobjectes, cobreobjectes, blau de metil·lé, pinces, tirores, bisturí, microscopi.

3. Procediment: separem làmines molt fines de la ceba o del porro, i les tallem petites (un centímetre quadrat com a màxim). Li afegim una gota de blau de metil·lè i esperem cinc minuts. Un cop passat el temps necessari, rentem amb aigua destil·lada i cobrim. Eixuguem el líquid sobrant (si fos el cas),  i l’observem a microscopi a diferents augments.

4. Observació:

x100

Cèl·lules vegetals a 100 augments

x400

Cèl·lules vegetals a 400 augments.

Publicat dins de Biologia, General | Etiquetat com a | 2 comentaris

Observació de cèl·lules de l’epiteli bucal

Una pràctica senzilla a realitzar amb alumnes de 1r o 2n d’ESO.

1. Objectiu: observar cèl·lules animals a microscopi per veure’n les característiques bàsiques: nucli, citoplasma i membrana cel·lular.

2. Material: portaobjectes, cobreobjectes, escuradents, blau de metil·lé, microscopi.

3. Procediment: amb l’escuradents freguem amb cura la cara interior de la galta i dipositem el material sobre el cobreobjectes. Li afegim una gota de blau de metil·lè i esperem cinc minuts. Un cop passat el temps necessari, cobrim la preparació sense rentar-la, eixuguem el líquid sobrant (si fos el cas),  i l’observem a microscopi a diferents augments.

4. Observació:

Cèl·lules animals a 100 augments.

Cèl·lules animals a 100 augments.

Cèllula animal a 400 augments.

Cèllula animal a 400 augments.

Publicat dins de Biologia | Etiquetat com a | Deixa un comentari

Rosetta, deu anys i un objectiu

El passat 12 de novembre la més prestigiosa missió científica europea va aconseguir un pas que marca una nova etapa. Després de 10 anys de vol i 6.400.000.000 quilòmetres rodant en el sistema solar, el satèl·lit europeu “Rosetta” va arribar a vora del ChuryumovGerasimenko i el seu mòdul “Philae” va aterrar sobre l’objecte celeste que aleshores era a una distància de més de 500 milions de quilòmetres. Aquesta extraordinària gesta és una primícia en la història de l’exploració. Ara, òbviament, comença la feina real d’aquesta missió d’excel·lència que ja és un èxit sense precedents. Trobar la resposta a la important pregunta “D’on ens ve l’aigua que tenim en el nostre planeta Terra”, que es tant com dir “D’on va sorgir la nostra vida?” [extret de l’Ara]

Comet_panoramic_lander_orientation_node_full_image_2

Aquí pàgina de l’ESA (Agència Espacial Europea) amb la informació de la missió.

Enric Marco, astrònom del departament d’Astronomia i Astrofísica de la Universitat de València, ha escrit un seguit d’articles molt interessants per aprofundir en el tema:

Aterriza como puedas… en un cometa

Com és de gran el cometa 67P/Churyumov-Gerasimenko?

Philae a punt d’arribar al cometa cantaire

Ecos del cosmos: Rosetta, Philae i l’exploració d’un nou món

Philae, l’heroi robòtic que morí treballant

Publicat dins de Ciències de la Terra i del Medi Ambient, Ciències per al món contemporani, Física, General, Geologia | Deixa un comentari

Reproducció per gemmació en llevats

En l’optativa de pràctiques de laboratori a 2n d’ESO hem realitzat una pràctica molt senzilla per observar un tipus de reproducció asexual: la gemmació.

Material necessari: llevat del pa, glucosa, microscopi, portaobjectes, cobreobjectes, matràs o vas de precipitats, vareta de vidre, comptagotes, aigua.

Els llevats es reprodueixen per gemmació. Hem posat aigua i glucosa en un vas de precipitats i hi hem afegit una mica de llevat amb l’espàtula. Quan la mescla queda distribuïda uniformement en prenem una mica amb un comptagotes. Col·loquem una gota sobre el portaobjectes i ho cobrim amb el cobreobjectes. Observem al microscopi a diferents augments. En aquest procés el nucli es divideix i produeix un nucli fill que, quan emigra al límit de la cèl·lula, se’n desprèn emportant-se’n una porció de citoplasma i dóna lloc a una cèl·lula filla més petita. Al microscopi es pot observar l’aparició d’una protuberància superficial a les cèl·lules, que acaba desprenent-se.

Hem realitzat una sèrie de vídeos per il·lustrar l’experiència.
[youtube]http://www.youtube.com/playlist?list=PLFlu98BPg5lfGLV9bS9xOpj68qa42d8ry[/youtube]

Publicat dins de Biologia | Etiquetat com a , | Deixa un comentari