Hi ha diverses estratègies d’aprenentatge. Cadascuna d’elles pot ser més o menys eficient segons el tipus d’aprenentatge. Encara que no hi podem aprofundir, cal tenir present que quan aprenem podem incidir en temes molt diferents, és a dir en resultats o conductes de tipus molt diferent. Mostrem alguns exemples:
a) Aprenentatges conductuals: Cordar-se les sabates, inflar les rodes del cotxe, saltar a corda, etc.
b) Aprenentatges socials: habitalitats com “donar les gràcies” “saber dir NO”; actituds com 2respectar els altres” “deixar parlar i escoltar” etc.; representacions socials, com les creences i opinions sobre els alumnes o sobre els professors, etc. Sovint expressem aquest tipus d’aprenentatges amb la frase “aprendre a conviure”.
c) Aprenentatges verbals, que poden ser de fets, dades, poemes, llocs, ciutats, noms de les parts del cos, etc. Però també poden ser aprendre “conceptes”, entendrel’s fer-los servir en el moment adquat, etc. ; o també Reestructurar i reorganitzar les paraules, fets, dades i conceptes ja apresos per tal de posseir una comprensió nova i més global.
d) Aprenentatges procedimentals com són muntar i desmuntar un rellotge, resoldre un trencaclosques, etc.
Lligat als aprenentatges verbals conceptuals presentarem molt per sobre una estratègia concreta: els mapes conceptuals.
Mapa conceptual:
Un mapa conceptual té com objectiu representar les relacions significatives entre conceptes. Es tracta d’un esquema gràfic que mostre un conjunt de conceptes i les seves relacions.
a) Elements del mapa.
Conceptes
Proposicions (frases)
Paraules enllaç
b) Característiques del mapa:
Està jerarquitzat
Selecció de conceptes (no hi surt tot)
Bon impacte visual
c) Com es construeix un mapa:
1.- Llista de conceptes rellevants per comprendre el tema
2.- Establir un jerarquia. Triar els conceptes més generals, després els subordinats, etc.
3.- Investigar les connexions encreuades entre els conceptes per “descobrir” noves relacions entre ells
4.- Correcció i retocar el mapa.
Podeu ampliar el tema dels mapes conceptuals llegint una entrevista amb un dels psicòlegs impulsors d’aquesta estratègia a http://www.eduteka.org/Entrevista22.php