El sentit auditiu per Juan Jesús Miguez

El sentit auditiu és el sentit que percep els sons, alguns trastorns de la percepció del so són:

L’acufen: Fenomen perceptiu que consisteix a notar cops o sons a l’oïda que no procedeixen de cap font.

L’autofonia: Símptoma que consisteix en l’audició de la ressonància de la pròpia veu per trastorns de l’orella mitjana i de les fosses nasals.

La fonofòbia: Por als sorolls forts.

La presbiacúsia: Sordesa de percepció progressiva.

La sordesa: Manca de capacitat auditiva.

CARACTERÍSTIQUES

Es pot dividir en 2 etapes:

1. Fisiològica(capta el so)-> S’encarrega del sistema auditiu perifèric.

2. Psicològica (percepció)-> S’encarrega del sistema auditiu central.

LLINDARS

Els llindars de l’audició són considerats estàndards. A partir dels 0 dB és poden considerar intensitats. Hi han diversos llindars com el llindar de la molèstia, dolor, etc.

El llindar de la molèstia són els 120 dB, el del dolor és el 140 dB, El rang de freqüències audibles es considera de 20 Hz a 20000 Hz.

El sistema auditiu té una protecció que és un múscul que tensa o relaxa el timpà però té un inconvenient que és que tarda un temps en tensar o relaxar el múscul.

PARTS

Hi han 3 parts: Orella externa, orella mitjana i orella interna.

Orella externa: Les ones sonores arriben al pavelló auricular, i aquest les dirigeix cap al conducte auditiu extern,  són amplificades a certes freqüències. Per últim, el so arriba a la membrana timpànica, a partir de la qual les vibracions es transmeten per mitjà sòlid.

Orella mitjana: Inclou la trompa d’Eustaqui, conducte que la comunica directament amb la faringe, igualant la pressió entre les dues bandes del timpà. Està la cadena ossicular conformada pel martell, l’enclusa i l’estrep, camí de les vibracions mecàniques envers la finestra oval, una membrana, que provoca una vibració en el líquid que omple el cargol. Cavitat amb aire darrere la membrana del timpà a través de la qual l’energia de les ones és transmesa des de l’orella externa fins a la còclea que ja forma part de l’orella interna aquesta transmissió d’energia és efectuada a través de tres petits ossos que vibren solidaris amb el timpà.

Orella interna: Es troba dins del os temporal. Pot dividir-se a laberint ossi i laberint membranós. El laberint ossi és la càpsula òssia que envolta el laberint membranós, i consisteix en un sistema buit que conté la endolimfa. Entre laberint ossi i laberint membranós es troba la perilimfa, és  part d’un filtratge de la sang i en part difusió de líquid cefaloraquidi. La endolimfa es produeix a la estria vascular. S’encarrega de portar la informació al cervell.

MALALTIES

Hi han malalties com:

Sordesa: Manca de capacitat auditiva, també és coneguda per hipoacúsia.

Vertigen: Alteració de l’equilibri, provoca falta d’estabilitat o de situació en l’espai.

2000px-Anatomy_of_the_Human_Ear_1_CAT.svg

Aquest article ha estat publicat en General. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

2 respostes a El sentit auditiu per Juan Jesús Miguez

  1. Joaquim diu:

    Molt bé.

  2. JuanJex77 diu:

    Ja està la tasca Joaquim!

Deixa un comentari