Exercici 12
Heu de redactar un article on expliqueu el documental que vam veure a classe “Les primeres passes” i comenteu els aspectes que us hagin semblat més interessants o més sorprenents per vosaltres. Us podeu ajudar tornant a veure el documental, o algunes de les seves escenes al link del Youtube Los primeros pasos de la serie El cueerpo humano de la BBC.
Vam veure un documental anomenat “Les primeres passes“.
En aquest documental podem observar com un nadó va evolucionan de quan neix fins a una certa edat.
Passen per molts canvis diferents al llarg d’aquest procés i ara n’esmantaré alguns d’aquests canvis.
Hi ha diverses estratègies d’aprenentatge. Cadascuna d’elles pot ser més o menys eficient segons el tipus d’aprenentatge.
Mostrem alguns exemples:
a) Aprenentatges conductuals: Cordar-se les sabates, inflar les rodes del cotxe, saltar a corda, etc.
b) Aprenentatges socials: habitalitats com “donar les gràcies” “saber dir NO”; actituds com respectar els altres”; representacions socials, com les creences i opinions sobre els alumnes o sobre els professors, etc.
c) Aprenentatges verbals, que poden ser de fets, llocs, ciutats, noms de les parts del cos, etc. Però també poden ser aprendre “conceptes”, entendrel’s fer-los servir en el moment adquat, etc. ; o també Reestructurar i reorganitzar les paraules, fets, i conceptes ja apresos per tal de posseir una comprensió nova i més global.
d) Aprenentatges procedimentals com són muntar i desmuntar un ordinador, resoldre un trencaclosques o altres objectes.
Lligat als aprenentatges verbals conceptuals presentarem molt per sobre una estratègia concreta: els mapes conceptuals.

Mapa conceptual:
Un mapa conceptual té com objectiu representar les relacions significatives entre conceptes. Es tracta d’un esquema gràfic que mostre un conjunt de conceptes i les seves relacions.
a) Elements del mapa.
Conceptes
Proposicions (frases)
Paraules enllaç
b) Característiques del mapa:
Està jerarquitzat
Selecció de conceptes (no hi surt tot)
Bon impacte visual
c) Com es construeix un mapa:
1.- Llista de conceptes rellevants per comprendre el tema
2.- Establir un jerarquia. Triar els conceptes més generals, després els subordinats, etc.
3.- Investigar les connexions encreuades entre els conceptes per “descobrir” noves relacions entre ells
4.- Correcció i retocar el mapa.
Un aprenentatge observacional o per imitació consta dels processos següents:
a) Adquisició: el subjecte observa el model i en reconeix els trets característics; per exemple, un preadolescent veu com beuen o fumen els adults o joves.
b) Retenció: S’emmagatzemen aquests trets en la memòria del subjecte; seguint l’exemple, el preadolescent guarda aquestes imatges de joves i adults que fumen i beuen. El subjecte experimenta plaer en contemplar aquestes conductes.
c) Execució: El subjecte al sentir-se atret per aquestes conductes, les considera apropiades, experimenta desig de dur-les a la pràctica. Fuma i beu.
d) Conseqüències: part del seu entorn li reforça la conducta i part del seu entorn li recrimina aquesta nova conducta. Si l’entorn aprovador és “admirat” pel subjecte o d’ell prové el desig d’imitar, el reforç augmenta la probabilitat de seguir realitzant aquesta conducta. Si l’entorn recriminador és percebut pel subjecte com estrany i no experimenta desig d’imitació, no hi ha disminució de la conducta nova.
Els joves i companys animen el preadolescent a fumar i beure, i els pares i professors li recriminen la conducta; el noi o noia vol ser com els seus amics i no vol ser com els seus mestres.
CONCLUSIÓ:
En awuest video ens mostre al llarg de lanostre vida, tot lo que arribem a endre i els canvis que comport fer-e grn.
Alomillor no som conscients de tot lo que arriba a canviarelnostrecos, tan podem parlar d’aspectes físics com d’aspectes mentals, o de comportament.
Quan som petits necessitem dormir moltes hores, a causa dels aprenentatges que fem dia dia i el nostre cervell a de descansar per poder processar-los i portar-los a terme.

Correcte!
Acabat Joaquim!