A Biologia i Geologia els alumnes de 1r d’ESO hem iniciat l’estudi dels diferents grups d’éssers vius, i hem començat amb els més senzills de tots, els bacteris, organismes unicel·lulars formats per una única cèl·lula procariota.

Al laboratori de Ciències hem observat els bacteris (cocs, estreptococs i bastons) d’un iogurt.

Com que els iogurts que hi ha actualment al mercat no són de bona qualitat, vam utilitzar el forn de cultiu que l’AMPA va donar al laboratori de Ciències per cultivar a uns 23ºC el iogurt amb llet durant una setmana.

Els últims grups de pràctiques vam sobrepassar el temps de cultiu del iogurt al forn, i és per això que a la part superficial del recipient, en contacte amb l’aire, van créixer colònies de fongs.

Amb una espàtula vam retirar la capa de fongs de la superfície i la vam llençar. Així, el iogurt de sota va quedar preparat per a utilitzar-lo per a la pràctica.

Primer, vam netejar la placa de petri, li vam posar una goteta d’aigua destil·lada, una mica de la mostra i vam posar l’altre portaobjectes per sobre per estendre la mostra.

Per assecar la mostra, la vam passar suaument per sobre d’una espelma (d’aquesta manera el iogurt va quedar fixat al vidre).

Per eliminar l’excés de greixos, li vam posar unes gotes d’alcohol. Dos minuts més tard, vam inclinar el portaobjectes sobre la placa de petri per rentar la mostra amb aigua destil·lada.

Després vam tintar la mostra amb blau de metilè per poder veure els bacteris. Per tintar-ho, vam col·locar el portaobjectes en posició horitzontal sobre la placa de petri i li vam posar una mica de blau de metilè. Cinc minuts més tard, vam rentar la mostra amb aigua destil·lada i vam cobrir amb el cobreobjectes ajudant-nos amb l’agulla perquè no quedin bombolles d’aire sota el cubreobjectes.

Per observar els bacteris, vam assecar bé el portaobjectes per sota i vam fer les observacions a x400 i a x1000 augments.

Si voleu saber més sobre els bacteris del iogurt podeu consultar el següent Fotobloc de Biologia i Geologia.

Vam realitzar la pràctica en grups de 3-4 alumnes. Per aprofitar el temps al màxim, ens vam repartir les tasques de preparació, i una vegada preparada la mostra, mentre dos observaven, els altres netejaven, i després ens tornàvem.