Entrats al 2019, sembla com si el Pla per a la reducció del fracàs escolar a Catalunya 2012 – 2018 “Ofensiva de país a favor de l’èxit escolar” hagués de formar part d’aquells documents que guardem i oblidem en un revister o que directament llencem a la paperera perquè superen la data de caducitat.
És cert que cal ara alguna cosa que comenci per 2019, potser fins al 2025, però per poder plantejar-hi nous objectius de millora és necessari que fem una avaluació dels anteriors objectius, que avaluem allò que s’ha assolit i allò que ha quedat pendent, i que ens avaluem també individualment, perquè el resultat global és la suma de la contribució i dels resultats de cadascun de nosaltres.
I quins eren els 10 eixos d’actuació del Pla? Aquí els tenim:
- Professionalització de la docència: millora de la competència professional dels docents a través de l’impuls de la formació inicial i contínua i la seva adequació a les necessitats educatives dels alumnes.
- Suport escolar personalitzat (SEP): detecció i intervenció precoç de les dificultats d’aprenentatge en l’educació infantil i primària.
- Impuls de la lectura: la lectura com a eix vertebrador dels aprenentatges en totes les àrees i matèries curriculars i foment de l’hàbit lector.
- Innovació metodològica i didàctica a les aules: simplificació dels currículums, impuls del treball competencial i de l’avaluació formativa com a eina del procés d’ensenyament i aprenentatge, orientació educativa.
- Plurilingüisme: accions escolars de dinamització lingüística i comunicativa en els àmbits acadèmics i d’interculturalitat per incrementar el domini de les llengües a Catalunya.
- Autonomia de centre: impuls a l’organització i gestió autònomes dels centres educatius.
- Professionalització de la direcció: enfortiment del lideratge dels directors i dels equips directius.
- Implicació i compromís de la família en el seguiment de l’evolució acadèmica i personal de l’alumne.
- Relacions de la comunitat educativa i l’entorn: respostes integrals adequades al context educatiu dels centres.
- Absentisme i abandó escolar: iniciatives i estratègies formatives per afavorir la reincorporació al sistema educatiu d’aquelles persones en situació d’absentisme i d’abandó prematur dels estudis i la formació.
I per a autoavaluar-nos, què tal si completem la següent checklist?
Sí | No | |
He estat capaç de reconèixer les meves necessitats professionals i he participat de la formació continuada més adequada per reciclar-me i millorar les meves competències com a professor? | ||
Més enllà de la meva especialitat, tant si he estat tutor com si no, m’he format per saber detectar, he detectat i he posat mitjans formatius i recursos pedagògics per atendre de la millor manera els alumnes amb necessitats educatives especials? | ||
He fomentat als alumnes l’hàbit lector a través d’activitats d’aula integrades al currículum de la matèria que imparteixo? | ||
Estic treballant competencialment i avaluant de manera formativa mitjançant la implementació d’estratègies metodològiques d’enfocament globalitzat i mitjançant l’autoavaluació i la coavaluació tot fomentant un aprenentatge significatiu? | ||
Treballo a l’aula i fomento l’aprenentatge multilingüe perquè els alumnes esdevinguin competents en la comunicació en diverses llengües? | ||
Em coordino amb el conjunt de professors i amb els agents socials d’acord amb el Projecte Educatiu de Centre perquè els alumnes puguin aprendre i assolir les competències a través d’una visió holística de l’educació sense desvincular-se de la realitat social i de la seva pròpia realitat individual? |
I els centres educatius, a través del lideratge pedagògic i organitzatiu de les seves direccions, han estat capaços d’implementar el Pla educatiu que ara ha vençut? El van incorporar als Projectes Educatius de Centre i als respectius Projectes de Direcció? Van escollir uns indicadors d’avaluació adients i han analitzat els resultats per millorar els processos i definir uns nous objectius de millora?
Si qualsevol d’aquestes preguntes ha rebut una resposta negativa, és que ja fem tard i ens hem de posar les piles! I si tot han estat respostes positives, hem de recordar que no val una vegada i prou, sinó que cal treballar-hi de manera constant i, sobretot, preparar-nos i preparar els alumnes pel demà.
Deixa un comentari