GEOMETRIA AMB CONNEXIÓN

Objectiu:

– Construir figures geomètriques en 3D lliurement.

– Reproduir figures geomètriques en 3D a partir d’un model donat.

– Construir mosaics regulars i irregulars

– Apreciar les diferents cares d’una figura en 3D.

Materials:

-El joc de CONNEXIÓN. Hi ha peces de connexió (triangle equilàter, isòsceles, triangle rectangle, rectangle, quadrat, pentàgon regular, hexàgon regular).

 CONEXION

Proposta metodològica:

Hi ha diferents activitats que es poden fer amb aquest material per treballar des d’Educació Infantil fins a Cicle Superior.

1- Construir figures en 3D  lliurement. o reproduir figures en 3D a partir d’una figura donada. Targetes amb figures en 3D.

2- Construir un mosaic lliurement o a partir d’un model.

3-  Descobrir quin nombre de cares, de vèrtex, d’arestes etc. Té cada figura.

4- Treballar els poliedres còncaus i convexos / regulars i irregulars.

PENTOMINOS

OBJECTIUS:

  • Distingir i construir models de figures planes.
  • Establir relacions entre les diferents figures geomètriques planes que en faciliten algun tipus de classificació.
  • Transformar models per obtenir-ne de nous.

MATERIALS:

  • Peces del Pentominos

PROCEDIMENTS:

Manipulació de les peces amb diferents objectius segons l’activitat:

  • Recobrir la quadrícula utilitzant un tipus de pentomino sense que hi hagi forats ni es superposin les peces.
  • Fer el mateix amb altres tipus de pentomino.
  • Recobrir diferents formes amb els pentominos utilitzant-los una sola vegada.PentominosClica a la imatge per descarregar-te el material.

 

DÒMINO DE FIGURES GEOMÈTRIQUES

Objectiu:

– Treballar les figures geomètriques.

Materials:

– Domino de figures geomètriques.

 Proposta metodològica:

  • Seguir les pautes de joc del domino amb petit grup.
  • Fer repetir el nom de les figures geomètriques que apareixen a cada tirada.
  • Es pot repassat els colors de cada figura.
  • Contar les fitxes a l’hora de repartir-les per començar a jugar.
  • Podem comptar quantes fitxes ens queden el final del joc i quines figures geomètriques queden.

Cliqueu a la imatge per accedir al document.

dòmino

 

PRESENTACIÓ DE MATERIALS DE MATEMÀTIQUES

El grup de formació i coordinació de mestres d’EE ens hem trobat per tal de compartir alguns dels materials que hem elaborat per treballar amb els nostres alumnes la competència matemàtica. Com sempre, hem compartit els nostres neguits i experiències en una tarda molt enriquidora i motivadora per a tots i totes.

DSCN0067-COLLAGE DSCN0089-COLLAGEDSCN0069-COLLAGE

 

FEM CONSTRUCCIONS EN 3D

Aquí teniu una proposta d’activitats per treballar la geometria en 3D d’una manera totalment manipulativa i amb materials molt diversos, com els cubs de fusta, multilinks o cubs fabricats amb cartolina.

Objectiu:

– Construir figures geomètriques en 3D lliurement.

– Reproduir figures geomètriques en 3D a partir d’un model donat.

– Apreciar les diferents cares d’una figura en 3D.

– Calcular l’àrea i el perímetre d’una figura en 3D.

Materials:

– Cubs. Podeu fer servir diferents materials com els Organicubs, els Multilinks o cubs fets amb cartolina.

Proposta metodològica:

Aquest cop us proposo diferents activitats que es poden fer amb un mateix material per treballar des d’Educació Infantil fins a Cicle Superior.

1- Construir figures en 3D  lliurement. Per mi el millor material per treballar amb els nens més petits, són els cubs Multilinks, ja que al poder unir les construccions que realitzen, no es desmunten tan fàcilment. Un cop feta la construcció, podeu fer que els nens reprodueixin la vista frontal de la figura en una quadrícula.

Graella per reproduir les figures

Figura 3D plana2-  Reproduir figures en 3D a partir d’una figura donada.

Targetes amb figures en 3D.Targetes

3- Representar la vista des de dalt, la frontal i la del costat a partir d’un model construït lliurement o d’un model donat. Una variant seria fer que per parelles o petits grups uns construeixin una figura i dibuixin les diferents cares. Després oferiran la graella amb les tres vistes de la figura a l’altre equip i aquest l’haurà de reproduir en 3D.Graella perspectives

 

4- Calcular l’àrea i el perímetre d’una figura construïda lliurement.

 

Si us ha estat d’utilitat aquest recurs, deixeu un comentari. Així podrem continuar treballant en aquesta línia.

 

ALTES CAPACITATS I PENSAMENT LATERAL

Les persones amb altes capacitats utilitzen el pensament lateral per resoldre els problemes.

La majoria de les persones utilitzem la lógica i només trovem una única via per a resoldre els problemes, però hi ha persones que utilitzen el pensament lateral o divergent  quan hi ha diverses maneres de resoldre’l però que no són clares a simple visat.

 

Es per això que aquí us presentem un material què pot ser útil per aquest alumnat i per a la resta ja que ajudarà a desenvolupar aquest altre tipus de pensament que no estem acostumats a fer servir.

Objectiu:

– Estimular el pensament lateral o divergent.

Material:

– Targetes d’enigmes classificades per cicles.

Proposta metodològica:

Una bona proposta és donar-ho com a deures per tal que els alumnes puguin rumiar l’estona que sigui necessària.                                                                                        També es podria utilitzar com a racó matemàtic.

Enigmes CI

Enigmes CM

Enigmes CS

Sol·lucions

PROBLEMES VISUALS

Aquí teniu un recull de problemes visuals per treballar a l’àrea de matemàtiques, concretament a Educació Infantil i Cicle Inicial, tot i que en podeu trobar de nivells més elevats, tot dependrà dels nens.

Objectius:

-Desenvolupar el pensament lògico-matemàtic.

– Aplicar estratègies de càlcul, raonament, lògica, identificació, estimació i relacions, en la resolució de problemes.

Material:

-Làmines amb problemes per ser projectades o impreses.

Proposta metodològica:

Hi ha moltes maneres de fer servir, una bona opció és utilitzar-ho per a un racó matemàtic.

També es podria projectar i donar una graella a cada nen on anar apuntant les respostes, com si d’un quinzet es tractes.

 

Esperem que us sigui de gran utilitat!!!

 

Material problemes visuals

 

Comprensió lectora amb imatges

Objectiu:

– Millorar la comprensió lectora.

Material:

– Frases.                                                                                                                                   – Imatges.

Proposta metodològica:

Aquest joc s’hi pot jugar de forma individual, per parelles o en grup. Posarem les diferents imatges sobre la taula  i els alumnes hauran d’aparellar la frase llegida amb la imatge corresponent.