TREBALLEM ELS COSOS GEOMÈTRICS

Objectiu:

– Construir cossos geomètrics a partir d’un model donat.

– Construir cossos geomètrics lliurement.

– Identificar les cares, vèrtexs, arestes i base dels diferents cossos.

– Establir relació entre les figures planes i els cossos en volum mitjançant l’experimentació.

– Fer composicions amb els diferents cossos geomètrics, objectes que els alumnes porten de casa seva.

Materials:

– Podeu construir els diversos cossos amb canyetes de beguda, escuradents, bastonets i plastilina.

Proposta metodològica:

Aquest material us permetrà treballar des d’Educació Infantil fins a Cice Mitjà, depenent de les propostes i activitats que vulgueu desenvolupar. Aquí en teniu algunes.

A l’Educació infantil (P5) o cicle inicial:

• Un cop els alumnes s’han familiaritzat amb els diferents cossos geomètrics, els hem permès manipular-los mitjançant la capsa que podem tenir a l’aula o a l’escola de cossos geomètrics amb fusta o plàstic, també relacionar imatges dels cossos geomètrics o les figures de fusta o plàstic amb imatges d’elements de la vida quotidiana que els representin.
  • Seguidament els animem en grups o parelles a construir algun d’ells. Abans de construir comptem amb un model que ells prèviament hauran triat, si volem fer la piràmide per exemple, abans ens fixarem amb el material que necessitarem i l’anotarem a la fitxa de treball, el nombre de boles seran els vèrtexs i el nombre de canyetes les arestes.
  • Per últim construir els cossos geomètrics i acabem de completar i revisar la fitxa de treball (nº de cares, vèrtexs i arestes). Realitzem una fotografia que enganxarem a la fitxa de treball.
  • Una altra proposta per ajudar als alumnes a establir relacions entre les figures planes i els cossos en volum pot ser a través de diferents blocs, peces de fusta, lego, construccions, fer un mural, estampant les formes per poder observar les diferents figures planes i les bases dels cossos.
  • Fent ús de cilindres i prismes que els alumnes poden portar de casa (tubs, rotlle de paper, capses de medicina, envasos…) desplegar-los i estampar en una cartolina les formes per associar novament les figures planes que composen aquell cos.
  • Per últim, utilitzar els materials, objectes aportats des de casa i fer composicions en petits grups (ex. ciutats, cases, parcs…)

A cicle mitjà:

• Els alumnes ja estan més familiaritzats, podem introduir la practica animant-los que portin objectes de casa (ex. brics de llet, llaunes, pilotes…) aquesta vegada classificarem els cossos en poliedres (cossos amb la superfície composta per 4 o més polígons anomenats cares) i cossos rodons (els que s’obtenen quan un polígon gira al voltant d’una recta).
  • Seguidament construïm els cossos per parelles o petits grups amb palletes i plastilina a partir d’un dels models, també es poden fer construccions lliures.
  • Un cop construïts podem identificar les parts: cares, vèrtexs, arestes i base i emplenar la fitxa de treball.

CILINDRE

Blog. Escola Oms i de Prat (Manresa)

Un comentari a “TREBALLEM ELS COSOS GEOMÈTRICS